Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 20:32
En dit idd! Ik ben opgegroeid in een gezin in de bijstand. Tot mijn 18e ben ik 1 keer op vakantie geweest. Ik mocht mee met mijn oom en tante. Wij konden als kinderen niet mee op schoolreisje omdat mijn moeder dat niet kon betalen. Wij hadden op woensdag (want weekgeld dat op donderdag werd uitbetaald) letterlijk geen broodbeleg meer, en kregen suiker op brood mee naar school.Betty_Slocombe schreef: ↑13-05-2019 20:12Ik begrijp dat ik me nu moet schamen dat ik mijn financiën goed voor elkaar heb omdat het jou stoort, TO?
Ik post hier zelden over inkomensgerelateerde zaken, maar ik wil er graag een ding over zeggen: ik ben opgegroeid in een gezin waar van alles was, maar geen geld. En dat wilde ik niet voor mijn kinderen. En ik had het geluk dat ik in staat was het anders te doen. En dat vind ik fijn. Ik oordeel niet keihard over anderen, ik hang niet de pedante rijkaard uit, ik heb het er niet eens over. Hou jij dan alsjeblieft je snater over mensen die het anders aangepakt hebben dan jij. Mensen zouden nog kunnen gaan denken dat je gefrustreerd bent.
Reizen en vakanties zijn geen 1e levensbehoefte, maar de kindertijd die ik gehad heb wil ik niet voor mijn kinderen.
Mijn kinderen zien dat wij hard werken en dat dat loont, dat we, zelfs nu, nog studies volgen en onszelf ontwikkelen en dat dat loont.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 13 mei 2019 om 20:33
Laat even heel duidelijk zijn: ik krijg idd ook een punthoofd van al die verhalen over tonnen spaargeld en hypotheekvrij leven en besparen op zus en beleggen in zo. Dan denk ik: verdorie dit is gewoon niet hoe het meestal gaat.Dit is niet een realistische afspiegeling van het echte leven. En na een aantal topics daarover zit het dan in mijn allergie. Nogmaals: ik heb zeker niet altijd de beste beslissingen genomen, en nee ik ben niet jaloers, ik heb het ook al niet slecht en heb niet nul komma nul geld achter de hand maar ik heb ook geen bergen spaargeld en ik zie er ook het nut niet van in. Tuurlijk: als ik het over had zou ik er geen nee tegen zeggen, maar ik heb het niet over. Dus is het hier niet aan de orde. Maar ik refereerde vooral naar mensen die er echt alles bij leven eraan doen om maar op te bouwen voor later. Hun buffer voor ooit groeit op een gegeven moment de spuigaten uit en wanneer is genoeg genoeg en waar ben je nou helemaal bang voor.
Nou ja eigenlijk was het topic nog simpeler bedoeld namelijk: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld. Meer eigenlijk niet.
Nou ja eigenlijk was het topic nog simpeler bedoeld namelijk: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld. Meer eigenlijk niet.
maandag 13 mei 2019 om 20:33
Betty_Slocombe schreef: ↑13-05-2019 20:12Ik begrijp dat ik me nu moet schamen dat ik mijn financiën goed voor elkaar heb omdat het jou stoort, TO?
Ik post hier zelden over inkomensgerelateerde zaken, maar ik wil er graag een ding over zeggen: ik ben opgegroeid in een gezin waar van alles was, maar geen geld. En dat wilde ik niet voor mijn kinderen. En ik had het geluk dat ik in staat was het anders te doen. En dat vind ik fijn. Ik oordeel niet keihard over anderen, ik hang niet de pedante rijkaard uit, ik heb het er niet eens over. Hou jij dan alsjeblieft je snater over mensen die het anders aangepakt hebben dan jij. Mensen zouden nog kunnen gaan denken dat je gefrustreerd bent.
Dit!
Bij mij thuis was weinig geld waar heel bewuste keuzes mee werden gemaakt. Wij hadden als kind precies genoeg, niet extreem veel luxe, maar zeker geen armoede. Er was altijd geld voor dingen die mijn ouders belangrijk vonden maar het geld werd niet verkwist.
Bij mijn man thuis was nog minder geld en zijn ouders maakten keuzes altijd op de korte termijn. Er werd pas gespaard voor nieuw tapijt, toen er bij de huiskamerdeur een gat in zat. Wonder boven wonder spaarden ze dat dan in een jaar bij elkaar door te besparen op heel simpele dingen en dan werd er niet bespaard op kwaliteit. Geen idee waarom ze dat besparen niet altijd deden.
Die ervaringen zijn de basis voor onze financiële basis. Door stomme pech ook wel eens ongeveer op nul gestaan. En kaart lang geen vloer in de huiskamer gehad omdat we onze laatste 2000 euro daar niet aan uit wilden geven. Liever met de voeten op het beton, dan droog brood eten.
maandag 13 mei 2019 om 20:34
Dat klopt. Dit is internet. Ik ben bewust heel inconsequent
maandag 13 mei 2019 om 20:39
Nou ja liever beiden niet dus. En ik snap niet dat als je spaart en spaargeld hebt je uit deze 2 kwaden kiezen moet. Ons is nooit een van beiden overkomen (of iets soortgelijks) en toch geen dikke spaarrekening en ook nooit gehad. Speelt ook mee dat wij door onze creatieve achtergrond eigenlijk bijna alles zelf kunnen (maken) dus die vloer die had ik zelf wel gefixed of anders een creatieve oplossing verzonnen.Andersom schreef: ↑13-05-2019 20:33Dit!
Bij mij thuis was weinig geld waar heel bewuste keuzes mee werden gemaakt. Wij hadden als kind precies genoeg, niet extreem veel luxe, maar zeker geen armoede. Er was altijd geld voor dingen die mijn ouders belangrijk vonden maar het geld werd niet verkwist.
Bij mijn man thuis was nog minder geld en zijn ouders maakten keuzes altijd op de korte termijn. Er werd pas gespaard voor nieuw tapijt, toen er bij de huiskamerdeur een gat in zat. Wonder boven wonder spaarden ze dat dan in een jaar bij elkaar door te besparen op heel simpele dingen en dan werd er niet bespaard op kwaliteit. Geen idee waarom ze dat besparen niet altijd deden.
Die ervaringen zijn de basis voor onze financiële basis. Door stomme pech ook wel eens ongeveer op nul gestaan. En kaart lang geen vloer in de huiskamer gehad omdat we onze laatste 2000 euro daar niet aan uit wilden geven. Liever met de voeten op het beton, dan droog brood eten.
Ik kom zelf uit een hippiegezin. Wij waren reizigers. Er was altijd geld in mijn beleving maar dat was achteraf gezien niet zo. Als kind woonden we in leefgemeenschappen en overal over de wereld. Ik had een toptijd en geld speelde daarin geen rol in de zin dat er wel of geen luxe was of we het erover hadden. We verbouwden ons eigen voedsel en speelden met andere kinderen in de enorme gemeenschappelijke tuin. Pas als puber begonnen mij dingen op te vallen. Hoe dan ook. Ik ben helemaal geen bigspender of luxepoes. En ik vind geld helemaal niet zo belangrijk. Het speelde de afgelopen weken wel een grote rol in ons leven omdat we op een keerpunt stonden. Vandaar de vragen. Meer spannends is het eigenlijk niet.
Maar ik was gewoon benieuwd: zijn er hier meer mensen zoals wij. Goed inkomen, geen spaargeld.
Maar het antwoord is volgens mij nee..
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 20:41
4.25% gewijzigd
maandag 13 mei 2019 om 20:39
Weet ik, jij hebt ander vermogen. Vastgoed en aandelen enzo toch? Waar je elke maand je inkomen uit haalt. Lijkt mij ook wel wat
maandag 13 mei 2019 om 20:44
maandag 13 mei 2019 om 20:45
Iemand die zegt dat geld geen rol speelde in haar jeugd is niet arm opgegroeid.
Geld speelde de hoofdrol in mijn jeugd. Of liever gezegd, het gebrek er aan. En alhoewel mijn ouder veel moeite deed om dat te verbergen, was geld altijd de bepalende factor.
Ik heb geen idee of het wijs is hoe wij de dingen aanpakken. Maar ik vind het fijn en ik hoef er niet veel voor te laten.
Geld speelde de hoofdrol in mijn jeugd. Of liever gezegd, het gebrek er aan. En alhoewel mijn ouder veel moeite deed om dat te verbergen, was geld altijd de bepalende factor.
Ik heb geen idee of het wijs is hoe wij de dingen aanpakken. Maar ik vind het fijn en ik hoef er niet veel voor te laten.
maandag 13 mei 2019 om 20:46
Bijzonder. Nou voor de derde keer dan: ja
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 13 mei 2019 om 20:47
De wat?? Ik heb me een beetje de bohemian lopen uithangen? Ik heb normaal gestudeerd en altijd knetterhard gewerkt. Jij weet helemaal niks over mij! Ik denk dat ik als kunstenaar en theatermaker en muzikant meer uren gewerkt heb dan het halve forum bij elkaar dus graag daar niet over oordelen. Ik ben alleen wel mijn hele leven zelfstandige geweest. Man ook een groot deel. Daar hebben we een fantastisch leven door mogen leven maar helaas niks contructiefs op kunnen bouwen. We hebben nog geen dag een uitkering genoten. Ik heb nu een gewone baan. Dat was een bewuste keuze na een omscholing. Ik vind het verrassend fijn kan ik je vertellen. De voorspelbaarheid en de regelmaat doen mij goed. Maar niemand neemt mijn herinneringen en mijn ervaringen van vroeger van mij af.Dymphnatam schreef: ↑13-05-2019 19:59Ik erger me zo de pestpokken aan de houding van TO dat ik niet eens een goede post kan formuleren.
Wat een fucking arrogantie. Je leven lang de bohemien uithangen, en dan nog anderen de maat durven te nemen die wel gewoon gewerkt en gespaard hebben.
Zit het je soms niet lekker dat je nu ook gewoon een burgerbaantje hebt of zo?
maandag 13 mei 2019 om 20:51
Precies. Dat. En daarom verraste mij de bijdrages op dit forum mij ook zo. En dat is denk ik ook de reden dat het me zo begon te irriteren. Ik ken het nieuws. Ik voed zelf millennials op. En die studeren zich de tandjes. En gaat helemaal goed komen. Maar door al die rare spaarbedragen die ik hier zie langskomen in combi met ouders die dikke spaarrekeningen voor hun kinderen hebben begon ik me toch achter de oren te krabben. Maar goed, het is een beetje een no-go onderwerp. Zelfs anoniem. Blijft bijzonder wat geldissues met mensen doet. Over alles kan je lullen maar bij financiele onderwerpen gaan we ineens allemaal zo raar doen.Solomio schreef: ↑13-05-2019 19:57Volgens mij hebben jongeren meestal helemaal niet zo veel spaargeld, integendeel juist.
https://www.volkskrant.nl/economie/jong ... ~bf64ecab/
maandag 13 mei 2019 om 20:52
BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 20:39Nou ja liever beiden niet dus. En ik snap niet dat als je spaart en spaargeld hebt je uit deze 2 kwaden kiezen moet. Ons is nooit een van beiden overkomen (of iets soortgelijks) en toch geen dikke spaarrekening en ook nooit gehad. Speelt ook mee dat wij door onze creatieve achtergrond eigenlijk bijna alles zelf kunnen (maken) dus die vloer die had ik zelf wel gefixed of anders een creatieve oplossing verzonnen.
Ik ben ook creatief, dus bij de bank lagen dan wat snijresten tapijt van boven en van familieleden.
Wij gingen verbouwen in een periode dat we 1000 euro per maand spaarden. Aan het begin van die verbouwing (toen alles al gesloopt en verwijderd was) verloor ik vrij onverwacht mijn baan, en had geen recht op uitkering. (Eigen keus) de verbouwing was duurder dan gedacht. Aan het eind van ons geld hadden we dus nog een beetje verbouwing te gaan over.
maandag 13 mei 2019 om 20:52
.
Nee hoor, dit is de werkelijkheid. Jij bungelt gewoon een beetje onderaan de rankings. Maar hé, je leeft nu hè? Al dat paniekerige gedoe van mensen die willen sparen... een punthoofd krijg je ervan!
Lees de titel, je eigen OP en je (selectieve) reacties hier terug en vraag je dan nog eens af waarom dit geen interessant topic is geworden...
maandag 13 mei 2019 om 20:53
Niet iedereen op dit forum verdient modaal. En niet altijd is alles gelogen.Wittelamp schreef: ↑13-05-2019 20:51Ik geloof die bedragen die mensen in die topics noemen nooit zo.
Net zoals de bedragen die mensen zeggen aan nieuwe (!) auto’s uit te geven in een recent topic.
Als je bedenkt dat het merendeel van de auto’s met financiering gekocht worden en als je kijkt wat het modale inkomen is in Nederland dan kan het gewoon niet. Of je moet zo’n burgerlijk leven leiden dat je vanaf je 24e in een koophuis zit en dan op je 45e hypotheekvrij bent en zo weinig verdient dat je kinderen aanvullende beurs kregen (toen dat nog bestond). En dan doen alsof je rijk bent.
Ik ken maar een paar mensen met vermogens zoals die hier genoemd zijn en dat zijn zakelijke successen (verkoop bedrijf of mazzel met een belegging in crypto’s) of erfenissen geweest. Er zijn maar weinig mensen die dat van een modaal loon bij elkaar schrapen, en diegene die dat doen daar ben ik niet jaloers op qua levensstijl. Dus ik zou het allemaal met een flinke korrel zout nemen.
maandag 13 mei 2019 om 20:54
maandag 13 mei 2019 om 20:55
Dus anderen mogen niet oordelen maar jij wel? Bijzonder.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Volgens de basisregel dat alleen de eigen ervaring waarheid is, is al het andere belogen. En sommige mensen denken echt zo.Betty_Slocombe schreef: ↑13-05-2019 20:53Niet iedereen op dit forum verdient modaal. En niet altijd is alles gelogen.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
nogmaals, ja, ik heb geen spaargeld (en in tegenstelling tot Paardje ook geen investeringen)BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 20:33Laat even heel duidelijk zijn: ik krijg idd ook een punthoofd van al die verhalen over tonnen spaargeld en hypotheekvrij leven en besparen op zus en beleggen in zo. Dan denk ik: verdorie dit is gewoon niet hoe het meestal gaat.Dit is niet een realistische afspiegeling van het echte leven. En na een aantal topics daarover zit het dan in mijn allergie. Nogmaals: ik heb zeker niet altijd de beste beslissingen genomen, en nee ik ben niet jaloers, ik heb het ook al niet slecht en heb niet nul komma nul geld achter de hand maar ik heb ook geen bergen spaargeld en ik zie er ook het nut niet van in. Tuurlijk: als ik het over had zou ik er geen nee tegen zeggen, maar ik heb het niet over. Dus is het hier niet aan de orde. Maar ik refereerde vooral naar mensen die er echt alles bij leven eraan doen om maar op te bouwen voor later. Hun buffer voor ooit groeit op een gegeven moment de spuigaten uit en wanneer is genoeg genoeg en waar ben je nou helemaal bang voor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best