Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 20:51
Precies. Dat. En daarom verraste mij de bijdrages op dit forum mij ook zo. En dat is denk ik ook de reden dat het me zo begon te irriteren. Ik ken het nieuws. Ik voed zelf millennials op. En die studeren zich de tandjes. En gaat helemaal goed komen. Maar door al die rare spaarbedragen die ik hier zie langskomen in combi met ouders die dikke spaarrekeningen voor hun kinderen hebben begon ik me toch achter de oren te krabben. Maar goed, het is een beetje een no-go onderwerp. Zelfs anoniem. Blijft bijzonder wat geldissues met mensen doet. Over alles kan je lullen maar bij financiele onderwerpen gaan we ineens allemaal zo raar doen.

Als je in je OP en andere toon had aangeslagen zou je andere antwoorden gekregen hebben. Denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
13-05-2019 20:54
Geen idee. Van-horen-zeggen geloof ik :puh:
Ik geloof het niet. Van slecht lezen of van zelf wat fantaseren eerder
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Trotter schreef:
13-05-2019 20:50
Mensen die boven hun stand leven en/of hun geld over de balk smijten, bedoel je? Wees er maar trots op...
Moet ik trots zijn op anderen die boven hun stand leven of geld over de balk smijten? Zeg je dat?
Want als je mij bedoelt, ik leef niet boven mijn stand en ik smijt ook geen geld over de balk. Net zo min als jij geen calvinistische snob bent met al je what-ifs.
rosanna08 schreef:
13-05-2019 20:55
nogmaals, ja, ik heb geen spaargeld (en in tegenstelling tot Paardje ook geen investeringen)
Is een eigen huis een investering?
(Dead Kennedys)
Wittelamp schreef:
13-05-2019 20:51
Ik geloof die bedragen die mensen in die topics noemen nooit zo.
Net zoals de bedragen die mensen zeggen aan nieuwe (!) auto’s uit te geven in een recent topic.

Als je bedenkt dat het merendeel van de auto’s met financiering gekocht worden en als je kijkt wat het modale inkomen is in Nederland dan kan het gewoon niet. Of je moet zo’n burgerlijk leven leiden dat je vanaf je 24e in een koophuis zit en dan op je 45e hypotheekvrij bent en zo weinig verdient dat je kinderen aanvullende beurs kregen (toen dat nog bestond). En dan doen alsof je rijk bent.

Ik ken maar een paar mensen met vermogens zoals die hier genoemd zijn en dat zijn zakelijke successen (verkoop bedrijf of mazzel met een belegging in crypto’s) of erfenissen geweest. Er zijn maar weinig mensen die dat van een modaal loon bij elkaar schrapen, en diegene die dat doen daar ben ik niet jaloers op qua levensstijl. Dus ik zou het allemaal met een flinke korrel zout nemen.
Dankje. Dat bedoel ik.
JollyRider schreef:
13-05-2019 20:56
Is een eigen huis een investering?
hangt van de markt af volgens mij, maar ik ben geen econoom
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
JollyRider schreef:
Volgens de basisregel dat alleen de eigen ervaring waarheid is, is al het andere belogen. En sommige mensen denken echt zo.
Ik zie het. Terwijl sommige mensen echt een heel makkelijk te achterhalen inkomen hebben. Zoals ik. Kun je binnen twee minuten vinden, is geen geheim. Tenzij je nog steeds gelooft dat ik vrachtwagenchauffeur ben, natuurlijk
Andersom schreef:
13-05-2019 20:52
Ik ben ook creatief, dus bij de bank lagen dan wat snijresten tapijt van boven en van familieleden.

Wij gingen verbouwen in een periode dat we 1000 euro per maand spaarden. Aan het begin van die verbouwing (toen alles al gesloopt en verwijderd was) verloor ik vrij onverwacht mijn baan, en had geen recht op uitkering. (Eigen keus) de verbouwing was duurder dan gedacht. Aan het eind van ons geld hadden we dus nog een beetje verbouwing te gaan over.
Ja dat is kut. Dat meen ik oprecht trouwens.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 20:56
ik leef niet boven mijn stand en ik smijt ook geen geld over de balk

Waarom heb je dan geen spaargeld?
Nou ja het is wel weer een vermakelijk topic geworden. Dat dan weer wel. Ik ben weer helemaal op de hoogte.

En natuurlijk snap ik mijn eigen postings en openings wel. Duh.
Ik ben dan wel een bohemian maar ik ben niet zwakzinnig.
Betty_Slocombe schreef:
13-05-2019 20:57
Ik zie het. Terwijl sommige mensen echt een heel makkelijk te achterhalen inkomen hebben. Zoals ik. Kun je binnen twee minuten vinden, is geen geheim. Tenzij je nog steeds gelooft dat ik vrachtwagenchauffeur ben, natuurlijk
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen het nodig hebben heel hard te schreeuwen dat anderen liegen. Maar kennelijk hebben die mensen dat nodig.
(Dead Kennedys)
Trotter schreef:
13-05-2019 20:58
Waarom heb je dan geen spaargeld?
Misschien dan nog even loepen. En alles lezen :hug:
rosanna08 schreef:
13-05-2019 20:57
hangt van de markt af volgens mij, maar ik ben geen econoom
Volgens mij is een investering iets dat inkomen genereert. Mijn huis genereert geen inkomen maar een droog hoofd
(Dead Kennedys)
Betty_Slocombe schreef:
13-05-2019 20:53
Niet iedereen op dit forum verdient modaal. En niet altijd is alles gelogen.

Nee, dat snap ik, maar je kan mij niet wijsmaken dat iedereen hier lekker zit te rentenieren en die indruk krijg je wel als je die financiële topics leest.

Mensen met hogere inkomens zitten over het algemeen minder vaak op een forum dan de werklozen, zieken en thuisblijfmoeders. Maar hier is dat blijkbaar andersom. Kan hoor, maar ik geloof het niet.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 20:59
Nou ja het is wel weer een vermakelijk topic geworden. Dat dan weer wel. Ik ben weer helemaal op de hoogte.

En natuurlijk snap ik mijn eigen postings en openings wel. Duh.
Ik ben dan wel een bohemian maar ik ben niet zwakzinnig.
Doe je nog iets met de feedback die je krijgt op je manier van posten?
rosanna08 schreef:
nogmaals, ja, ik heb geen spaargeld (en in tegenstelling tot Paardje ook geen investeringen)
Wil je vertellen wat dat met je doet? Heb je er last van? Vind je het vervelend. Beinvloed het je leven? Doe je er alles aan om het te veranderen. En hoe kan het dat je geen spaargeld hebt? Verkeerde keuzes of omstandigheden?
JollyRider schreef:
13-05-2019 21:00
Volgens mij is een investering iets dat inkomen genereert. Mijn huis genereert geen inkomen maar een droog hoofd
:proud:

Het genereert alleen geld als je het zou verkopen met overwaarde lijkt me

of met zonnepanelen :popcorn:
Wittelamp schreef:
13-05-2019 21:02
Nee, dat snap ik, maar je kan mij niet wijsmaken dat iedereen hier lekker zit te rentenieren en die indruk krijg je wel als je die financiële topics leest.

Mensen met hogere inkomens zitten over het algemeen minder vaak op een forum dan de werklozen, zieken en thuisblijfmoeders. Maar hier is dat blijkbaar andersom. Kan hoor, maar ik geloof het niet.
Jij mag geloven wat je wilt. Ik post zelden over mijn geldzaken, mede door dit soort posts en omdat ik het niet chic vind.
BonnieM- schreef:
Wil je vertellen wat dat met je doet? Heb je er last van? Vind je het vervelend. Beinvloed het je leven? Doe je er alles aan om het te veranderen. En hoe kan het dat je geen spaargeld hebt? Verkeerde keuzes of omstandigheden?
....
rosanna08 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 21:41
Reden: paarlen voor de zwijnen...
23.90% gewijzigd
JollyRider schreef:
Volgens de basisregel dat alleen de eigen ervaring waarheid is, is al het andere belogen. En sommige mensen denken echt zo.
Dat is pas armoede.
Life is short. Eat dessert first.
Wittelamp schreef:

Ik zit niet te rentenieren, maar maak wel heel bewust plannen met mijn geld. Met ons geld. Vooral met oog op de toekomst.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:46
Omdat het bijna als norm wordt gezien hier op deze site. Echt die topics zitten enorm in mijn allergie.
20 en 10k op je rekening en je afvragen of dat wel genoeg is.
Echt, pleurt op.
Idem. Het is gewoon humble bragging en vaak ook BS. Diezelfde mensen zitten te mekkeren over hoe enorm veel geld mensen met een bijstandsuitkering/vluchtelingen hebben en dat ze dat ook wel zouden willen maar zij moeten er zo hard voor werken.
En dan hele verhalen over mensen met een gratis ingericht huis en wel 1500 per maand en de kinderen ook nog gratis sporten, en zij maar werken.
Nou, stop daar dan lekker mee, met je hypotheek vrije huis en je berg spaargeld, Gerda.
Wittelamp schreef:

Ik zie hier zelden mensen beweren dat ze een hoog inkomen hebben. Een paar advocaten, wat ondernemers, een enkele hoogleraar oid en dan of een enkeling in loondienst. De meeste mensen verdienen volgens eigen beweringen weinig tot prettig, zelden extreem weinig, heel zelden veel en nog nooit extreem veel gezien.

Zou het kunnen dat je te maken hebt met selectieve waarneming? Om een of andere reden ergert het je en daardoor valt het extra op?

Maar los daarvan, waarom zou iemand hier anoniem willen liegen over zoiets als inkomen? Wat schiet iemand daar mee op?
(Dead Kennedys)
Wij hebben een leuke spaarrekening maar niet een super hoog bedrag. Voor de kinderen sparen we niet omdat dat simpelweg niet lukt. Als ze (willen) studeren dan zien we het tegen die tijd wel.
rosanna08 schreef:
13-05-2019 21:03
:proud:

Het genereert alleen geld als je het zou verkopen met overwaarde lijkt me

of met zonnepanelen :popcorn:
Overwaarde ontstaat door aflossen van de hypotheek, dus daar verdien je nog niks aan. Alleen waardestijging genereert geld. En helaas, ons huis kent tot op heden een waardestijging van vrijwel exact 0% :D
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven