Geld & Recht alle pijlers

Hoe verdeling huis vastleggen?

13-05-2019 19:51 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaan mijn vriend en ik ergens dit jaar een huis kopen. Het wordt ons eerste koophuis en ik ben me aan het voorbereiden op wat we allemaal moeten regelen.

Ik ben benieuwd hoe we het eigendom van een eventuele woning moeten laten vastleggen. Ik weet natuurlijk dat een notaris ons dit het beste kan vertellen, maar we gaan hier nu nog niet naartoe en ik ben wel al benieuwd.

Situatie (om gemakkelijk te kunnen rekenen heb ik gekke bedragen gekozen):
- We kopen een huis van 400.000 euro
- We laten voor tussen de 150.000 en 200.000 euro aan de woning verbouwen
- Ik heb een vast contract en zal een hypotheek van 200.000 euro nemen
- Mijn vriend leent/krijgt 200.000 euro van zijn ouders voor de koopsom
- Mijn vriend zal de verbouwing met eigen spaargeld financieren

Vraag 1.
We hebben bedacht dat ik in mijn eentje de hypotheek zal betalen, omdat mijn vriend zoveel eigen geld inbrengt en ik niets. Hij zal ook een bedrag terugbetalen per maand aan zijn ouders. Is dat een goed plan? En moet de hypotheek dan alleen op mijn naam of op beide namen?

Vraag 2.
Na de verbouwing zal het huis 600.000 euro waard zijn. We gaan uit elkaar en verkopen het huis. Laten we zeggen dat we 100.000 euro winst maken bij de verkoop. Klopt het dat ik daar dan 33% van krijg omdat mijn inbreng (de hypotheek) 200.000 euro bedroeg?

Vraag 3.
We gaan uit elkaar en mijn vriend koopt mij uit. Moet hij mij dan het bedrag van de hyptheek+ gedeelte eventuele winst geven?

Alsvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Hoe jullie het regelen hangt helemaal af van hoe jullie het willen regelen. Dus hup, naar de notaris.

Ik zelf zou nooit akkoord gaan met een kleiner dan 100% aandeel eigenaar van de woning zijn (en hij dan ook 100%). Ook zou ik niet in m'n eentje de hypotheeklast willen dragen om daarna maar 1/3 eigenaar te zijn.

33/67 zou voor mij onacceptabel zijn en ik zou ook de hypotheek op 2 namen willen.

Maar het ligt dus helemaal aan hoe je het zelf regelt.
het is zeker niet zo dat je alle verbouwingsinvestering terugziet in de verkoopopbrengsten
Er is naast een hypotheekakte ook nog een eigendomsakte. Ik zou nooit alleen de hypotheekakte volledig op mijn naam zetten. Dus let daar op aub.

Of het hele huis is van jou, volledige hypotheek en dus ook volledige eigendom.

Of jullie worden dat gewoon samen en dat kan niet voor een bepaald bedrag. Samen voor hele huis en voor hele hypotheek.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 20:04
4.86% gewijzigd
Annelleke schreef:
13-05-2019 19:58
Hoe jullie het regelen hangt helemaal af van hoe jullie het willen regelen. Dus hup, naar de notaris.

Ik zelf zou nooit akkoord gaan met een kleiner dan 100% aandeel eigenaar van de woning zijn (en hij dan ook 100%). Ook zou ik niet in m'n eentje de hypotheeklast willen dragen om daarna maar 1/3 eigenaar te zijn.

33/67 zou voor mij onacceptabel zijn en ik zou ook de hypotheek op 2 namen willen.


Maar het ligt dus helemaal aan hoe je het zelf regelt.
Eigendomsakte of samen en dan samen betalen.

Of hypotheek alleen betalen en ook alleen op eigendomsakte.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn bij uitstek vragen voor de notaris. Ga alsjeblieft niet af op alle 'klop-en-klepel' reacties die je hier ongetwijfeld gaat krijgen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
13-05-2019 19:58
Hoe jullie het regelen hangt helemaal af van hoe jullie het willen regelen. Dus hup, naar de notaris.

Ik zelf zou nooit akkoord gaan met een kleiner dan 100% aandeel eigenaar van de woning zijn (en hij dan ook 100%). Ook zou ik niet in m'n eentje de hypotheeklast willen dragen om daarna maar 1/3 eigenaar te zijn.

33/67 zou voor mij onacceptabel zijn en ik zou ook de hypotheek op 2 namen willen.

Maar het ligt dus helemaal aan hoe je het zelf regelt.

Bedankt voor je reactie! We willen het zo eerlijk mogelijk regelen, maar weten dus niet wat eerlijk is. Als zowel de woning en de hypotheek op beide namen komt, is dat dan eerlijk ondanks dat ik bijna niets inbreng?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dezelfde vragen bij notaris/adviseur. Hypotheek en eigendom huis zijn 2 losse dingen. Dus jij kan 100% de hypotheek schuld hebben en 50% eigenaar van het huis zijn. Maar een notaris kan dit beter uitleggen. Eigendomsverdeling van het huis bepaald dan ook voor hoeveel je uitgekocht zou moeten worden. En de eigendomsverdelingen kan je op elke manier laten opnemen, maar het kan wel weer invloed hebben op (erf)belasting heb ik mij laten vertellen

Kortom, laat je voorlichten bij een notaris, want dit is hoe ik heb het onthouden...
Alle reacties Link kopieren
Huismuziek schreef:
13-05-2019 20:04
Bedankt voor je reactie! We willen het zo eerlijk mogelijk regelen, maar weten dus niet wat eerlijk is. Als zowel de woning en de hypotheek op beide namen komt, is dat dan eerlijk ondanks dat ik bijna niets inbreng?
Wat eerlijk is bepalen jullie
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-05-2019 20:03
Eigendomsakte of samen en dan samen betalen.

Of hypotheek alleen betalen en ook alleen op eigendomsakte.

Maar als hij zelf 200.000 euro betaald en heeft geen hypotheek daarvoor nodig is het juist toch niet eerlijk als hij aan de hypotheekschuld van to moet meebetalen. Ervan uitgaande dat ze beide 50% financieren op hun eigen manier en naar die verhouding ook de eigendomsverdeling doen.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk leent hij ook? Het zou handig zijn als je daar ook hypotheekrent aftrek op kunt toepassen, moet hij het wel goed vastleggen bij zijn ouders en netjes rente betalen.

Is het een optie om samen de hypotheek aan te gaan bij bank en zijn ouders? Dan is alles gewoon voor beiden... zowel schuld als winst.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
13-05-2019 19:58
Ik zelf zou nooit akkoord gaan met een kleiner dan 100% aandeel eigenaar van de woning zijn (en hij dan ook 100%).

Je kunt natuurlijk niet allebei voor 100% eigenaar zijn. Als je een even groot aandeel hebt ben je beiden voor 50% eigenaar.
Huismuziek schreef:
13-05-2019 20:04
Bedankt voor je reactie! We willen het zo eerlijk mogelijk regelen, maar weten dus niet wat eerlijk is. Als zowel de woning en de hypotheek op beide namen komt, is dat dan eerlijk ondanks dat ik bijna niets inbreng?
Dat is iets wat je samen moet uitmaken.

De bank gaat sowieso niet kijken naar wie wat inbrengt. Je word samen volledig verantwoordelijk voor het hele hypotheekbedrag. Nooit voor een deel.

Of je zet alles op 1 naam. De hypotheekakte EN de eigenaarsakte.
Maar dan zou ik ook niet gaan voor meebetalen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 20:28
3.38% gewijzigd
Trotter schreef:
13-05-2019 20:20
Je kunt natuurlijk niet allebei voor 100% eigenaar zijn. Als je een even groot aandeel hebt ben je beiden voor 50% eigenaar.
Je bent wel beiden 100% verantwoordelijk voor de hypotheek. Betaald er eentje van de twee niet... is het volledige bedrag opeisbaar bij de ander.

Zelfs als de ander niet op de eigendomsakte zou staan.

Zodra je naam op de hypotheekakte staat ben je voor het betalen van de hypotheek volledig verantwoordelijk. En de eigendomsakte of iets wat de notaris opstelt veranderd daar wat aan.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 20:31
26.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens wie daar is..... de notaris! :-)

In dit geval speelt er een aantal dingen: de zaken moeten juridisch goed worden vastgelegd in een samenlevingscontract, bij voorkeur aangevuld met testamenten, en de fiscale gevolgen moeten in dit geval worden vastgelegd in een draagplichtovereenkomst.

Maak dus een afspraak bij de notaris om je verder te laten adviseren.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
13-05-2019 20:20
Je kunt natuurlijk niet allebei voor 100% eigenaar zijn. Als je een even groot aandeel hebt ben je beiden voor 50% eigenaar.
Nee, wij zijn beiden volledig eigenaar. Zo staat het in onze aktes.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook bij de notaris vast laten leggen dat hij zijn 200.000 weer terug krijgt bij verkoop (na aflossing van de hypotheek). Dat hebben wij gedaan. Wel beide eigenaar en beide op de hypotheek. Dus de winst is ook voor beide.
banaaaana schreef:
13-05-2019 20:12
Maar als hij zelf 200.000 euro betaald en heeft geen hypotheek daarvoor nodig is het juist toch niet eerlijk als hij aan de hypotheekschuld van to moet meebetalen. Ervan uitgaande dat ze beide 50% financieren op hun eigen manier en naar die verhouding ook de eigendomsverdeling doen.
Zo werkt het helaas niet mbt de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
13-05-2019 20:30
Nee, wij zijn beiden volledig eigenaar. Zo staat het in onze aktes.

Dat betekent dat jullie zowel eigenaar van de grond als het huis zijn. Maar wel beiden voor 50% (of welke verdeling dan ook).
En dat staat los van de hypotheek: daarvoor ben je wel beide voor 100% verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
13-05-2019 20:30
Nee, wij zijn beiden volledig eigenaar. Zo staat het in onze aktes.
Dat kan toch niet, dat snap je toch zelf ook wel?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Een geldverstrekker zal er nooit mee akkoord gaan dat iemand wel eigenaar is maar niet op de hypotheekakte staat. Immers bij wanbetaling wil de bank het onderpand verkopen, en dat kan niet als er nog een eigenaar is.

En dan telt officieel de familiehypotheek ook mee in het totaalbedrag dat jullie kunnen lenen. Want de bank gast er van uit dat jullie de familie netjes terugbetalen en dat gaat ten koste van wat je aan de bank kunt betalen. Natuurlijk kun je die lening verzwijgen, maar dat is officieel fraude.

Los daarvan kun je bij de notaris je goed laten voorlichten en samen bepalenders je het eerlijkst vind.
Alle reacties Link kopieren
Je kan heel veel door de notaris laten regelen. Grote kans dat de bank jullie een hypotheek weigert als er tevens een lening/hypotheek bij een van de ouders is.
Je kan het eigendomspercentage regelen via de notaris. Let wel op want als die anders is tussen de 50/50 en 60/40 en jullie zouden uit elkaar gaan dan moet de ander na uitkoop ook overdrachtsbelasting betalen. Bij die andere verdeling hoeft dat niet.

Je kan ook een schuldbekentenis tekenen voor de helft van wat hij inbrengt (andere helft is al van hem). De notaris kan dit doen maar je kan het ook zelf. Wel goed opletten wat er precies in moet staan (zoals uitgeschreven bedrag en hoe jullie her regelen bij overlijden of uit elkaar gaan). Bewaar allebei een getekend exemplaar en doe dat niet thuis. Als je ruzie krijgt en jij zou de exemplaren weggooien is er geen bewijs meer.

Deze schuldbekentenis kan je laten meegroeien met een evt meerwaarde en mee laten dalen met een lagere verkoopwaarde. Bij een lagere waarde ben jij beschermd en bij een hogere waarde is hij beschermd.

Laat na verbouwing een waardebepaling doen. 150.000€ Investeren wil niet zeggen dat het huis ook zoveel meer waard is. Kan minder maar ook meer zijn.

De notaris weet hier alles van. Laat je goed informeren.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik gewoon eerst gaan trouwen, voordat je dit soort zaken gaat doen.
Waarom zou je in hemelsnaam ruim 6 ton gaan uitgeven als het toch maar voor tijdelijk is?
En het is allemaal wel leuk dat jij alles mag gaan betalen maandelijks, maar laat die man dan gewoon all te way gaan!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
13-05-2019 20:44
Dat kan toch niet, dat snap je toch zelf ook wel?!
Nee, want het is hoe de notaris het heeft uitgelegd en hoe het in de eigendomsakte staat. Allebei volledig eigenaar, en niet allebei de helft. Net als de hypotheek inderdaad, allebei 100%
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-05-2019 21:12
Als ik jou was zou ik gewoon eerst gaan trouwen, voordat je dit soort zaken gaat doen.
Waarom zou je in hemelsnaam ruim 6 ton gaan uitgeven als het toch maar voor tijdelijk is?
En het is allemaal wel leuk dat jij alles mag gaan betalen maandelijks, maar laat die man dan gewoon all te way gaan!
Huh? Waarom trouwen als je toch al bij de notaris zit om alles te regelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven