Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
13-05-2019 21:05
ik ben 100% afgekeurd, zit net boven bijstandsniveau, single. En ja, natuurlijk beïnvloedt het je leven. Het is niet anders, maar er zijn echt wel momenten dat het slapeloze nachten oplevert.
:hug: dat vind ik klote voor je.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
doornroosje9 schreef:
13-05-2019 21:05
Dat is pas armoede.
Voor die personen is het misschien heel rustgevend om alles wat ze niet kennen als leugen af te doen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
13-05-2019 21:10
:hug: dat vind ik klote voor je.
:lips:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Trotter schreef:
13-05-2019 20:58
Waarom heb je dan geen spaargeld?
.
Omdat TO gewoon een beetje bij de dag leeft en niet wil leven in angst of allerhande 'whatifs'. Omdat ze nu niet sober gaat zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen. En nu zoekt TO bevestiging en hoopt dat er anderen zijn met een vergelijkbaar inkomen die ook zo stom zijn om niks te sparen. Zodat ze iets rustiger slaapt.
Wat een apart topic dit. Het irriteert je dat anderen spaargeld hebven en volgens jou panisch sparen. Als je daar een punthoofd van krijgt waarom heb je dan zelf tig topics geopend over je financiele shit?

Iedereen maakt keuzes, jij ook. Jij hebt herinneringen die je niet had willen missen en je bent altijd zzp'er geweest. Prima toch? Als je toen ook aan later had gedacht had je nu geen punthoofd gehad.
Trotter schreef:
13-05-2019 20:58
Waarom heb je dan geen spaargeld?
Omdat ze daar dus het nut niet van inziet en daar het jou niks kost en mij ook niet moet ze dat dus helemaal zelf weten.
Het-groepje schreef:
13-05-2019 21:18
Omdat ze daar dus het nut niet van inziet en daar het jou niks kost en mij ook niet moet ze dat dus helemaal zelf weten.

Prima hoor! Snap ik alleen de insteek van het topic niet.
Het-groepje schreef:
13-05-2019 21:18
Tuurlijk. Alleen schreef ze een paar weken geleden dat ze er enorm van baalt dat ze nooit gespaard heeft.
Het-groepje schreef:
13-05-2019 21:06
Idem. Het is gewoon humble bragging en vaak ook BS. Diezelfde mensen zitten te mekkeren over hoe enorm veel geld mensen met een bijstandsuitkering/vluchtelingen hebben en dat ze dat ook wel zouden willen maar zij moeten er zo hard voor werken.
En dan hele verhalen over mensen met een gratis ingericht huis en wel 1500 per maand en de kinderen ook nog gratis sporten, en zij maar werken.
Nou, stop daar dan lekker mee, met je hypotheek vrije huis en je berg spaargeld, Gerda.
Ja ik zou het iets anders brengen maar inderdaad. Dat is wel een beetje wat ik zie gebeuren. Als je de financiele pijler tegenover de actuele pijler zet dan levert dat verrassende gesprekken en tegenstellingen op. Ik neem het ook met een korrel zout.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 20:52
Zoiets ja. Het is iig geen jaloezie wat sommigen me hier door de strot proberen te douwen. Ik ben helemaal geen jaloers persoon. Integendeel zelfs
Integendeel, je gunt die verwende pubers met teveel spaargeld de wereld. Toch?
Jest schreef:
13-05-2019 21:26
Tuurlijk. Alleen schreef ze een paar weken geleden dat ze er enorm van baalt dat ze nooit gespaard heeft.
Maar het is geen afgunst hoor.
JollyRider schreef:
13-05-2019 21:09
Overwaarde ontstaat door aflossen van de hypotheek, dus daar verdien je nog niks aan. Alleen waardestijging genereert geld. En helaas, ons huis kent tot op heden een waardestijging van vrijwel exact 0% :D
Ja dat is vrij kut. Daar hebben wij dan weer wel mazzel mee. Maar ja je koopt ook iets duurs terug meestal. Of je moet naar schubbekuttenveen willen verhuizen en dankjedekoekoek dat ik dat wil. De vierkante meter prijs is hier hoog en dat is niet voor niets. Ik ga echt nooit meer uit de stad weg, of het moet tussen 6 plankjes zijn. En geloof me, wil ik eenzelfde kwalitatief goed huis op eenzelfde locatie dan is dat of een opknapper (waar ik overigens niks tegen heb want ik kan dat geloof ik wel goed :-) ) of een veel kleiner huis en in alle gevallen schieten we er dan bij in dus heel veel hebben we niet aan de wetenschap dat we zoveel overwaarde hebben. Wel leuk. Maar meer ook niet.
SallySpectra* schreef:
13-05-2019 21:28
Maar het is geen afgunst hoor.
Nee, zeker niet. TO loopt zichzelf gewoon zomaar voortdurend te vergelijken met anderen. Jullie hebben toch ook geen spaargeld, toch, toch? Ah, toe nou, jullie hebben vast schulden. En ik ben heus, heus niet de enige die geen pensioen heeft opgebouwd. Toch, toch?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 20:52
Zoiets ja. Het is iig geen jaloezie wat sommigen me hier door de strot proberen te douwen. Ik ben helemaal geen jaloers persoon. Integendeel zelfs
Oh, dat wou ik ook zeker niet beweren. Kan gewoon zijn dat zulke topics in je irritatiezone zitten omdat je het niet herkent uit de dagelijkse praktijk/kan rijmen met feitelijke cijfers van CBS ofzo?

Ik vermoed meestal bij dat soort topics dat het misschien zo is dat degenen die denken “hier is het goed geregeld” sneller met bedragen komen en dat daardoor anderen minder gauw willen zeggen dat het minder goed geregeld is? Of dat hoge bedragen van anderen dan wat afschrikken? Ik bedenk maar wat. Wil dus niet zeggen dat die mensen zonder dikke spaarrekening er niet zijn en ook niet dat degenen mét daarover liegen (of aandikken)
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 08:44
0.12% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
13-05-2019 21:27
Integendeel, je gunt die verwende pubers met teveel spaargeld de wereld. Toch?
Wat probeer je nou? Mij nare uitspraken doen ontfutselen? Ik gun namelijk inderdaad alle pubers de wereld. Betekent niet dat ik het met bepaalde keuzes van hun ouders eens ben. En ik heb ook net als jij en Henk en Harry een mening over dingen. Jij vindt iets van zus en ik vind iets van zo en samen hebben we een mening over dingen en zijn we het over iets eens of niet. Such is life. En daar kan je het dan over hebben. Of niet.
Andersom schreef:
13-05-2019 21:19
Prima hoor! Snap ik alleen de insteek van het topic niet.
Kijk, dat mag. Zoals ik al een paar keer eerder zei: dat heb ik met negentiende deel van dit forum ook: snap ik geen jota van de insteken van al die in mijn ogen debiele topics. Daar blijf ik dan ook ver weg van. Maar ja, bij de gratie van al die topics heeft dit forum wel bestaansrecht dus ja.
Subnautica schreef:
13-05-2019 21:15
Wat een apart topic dit. Het irriteert je dat anderen spaargeld hebven en volgens jou panisch sparen. Als je daar een punthoofd van krijgt waarom heb je dan zelf tig topics geopend over je financiele shit?

Iedereen maakt keuzes, jij ook. Jij hebt herinneringen die je niet had willen missen en je bent altijd zzp'er geweest. Prima toch? Als je toen ook aan later had gedacht had je nu geen punthoofd gehad.
Dan lees je even al mijn topics door dan vind je je antwoord vanzelf :-)
NYC schreef:
13-05-2019 21:32
Oh, dat wou ik ook zeker niet beweren. Kan gewoon zijn dat zulke topics in je irritatiezone zitten omdat je het niet herkent uit de dagelijkse praktijk/kan rijmen met feitelijke cijfers van CBD ofzo?

Ik vermoed meestal bij dat soort topics dat het misschien zo is dat degenen die denken “hier is het goed geregeld” sneller met bedragen komen en dat daardoor anderen minder gauw willen zeggen dat het minder goed geregeld is? Of dat hoge bedragen van anderen dan wat afschrikken? Ik bedenk maar wat. Wil dus niet zeggen dat die mensen zonder dikke spaarrekening er niet zijn en ook niet dat degenen mét daarover liegen (of aandikken)
Ja ik denk dat je gelijk hebt trouwens
BonnieM- schreef:
13-05-2019 21:36
Dan lees je even al mijn topics door dan vind je je antwoord vanzelf :-)
Dat had ik al gedaan, maar succes met je zoektocht naar lotgenoten.
Ja nou ja, ik kan niet iedereen te vriend houden natuurlijk :-)

Hoewel het topic niet helemaal is gelopen zoals ik had gehoopt heeft het zeker wel verrassende antwoorden en inzichten opgeleverd. Ik vond het een fijne dag. Dus iedereen bedankt voor de genomen moeite. Ik ga langzaamaan eens te bedde. Morgen weer vroeg op.
Sommig spaargedrag snap ik ook niet zo goed. Ik heb kennissen waarvan ik de financiële ins en outs ongeveer ken. Zij verdienen samen rond twee keer modaal en wonen nog in hun eerste koophuis dat in de gunstige tijd gekocht is. Rijden beide oude auto’s, geen dure vakanties. Per maand wordt ongeveer 1500 euro gespaard. Dan heb je dus na 10 jaar bijna twee ton op de bank. En dan? Waarom zou je zo zuinig leven als het veel ruimer kan? Hun kinderen gaan niet studeren dus daar hoeft het niet voor. Voor de erfenis?
Maar goed, ik spaar dus alleen omdat het moet, en zou makkelijk twee keer mijn inkomen kunnen uitgeven als ik het had. En dan heb ik dus geen dure kleding of meubels (duurdere auto zou ik wel willen, of luxe vakanties, of en tuinman).
Ik zou me niet zo druk maken over iedereen z’n mening hier TO
TO, jullie zijn toch nog niet zo lang geleden verhuisd?
Even een oprechte vraag: ben jij in het echt ook zo grof in de mond? Is dat een uiting van vrijgevochten zijn of zo?
Wat een mal topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven