Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
13-05-2019 17:34
Juist, dat wordt heel makkelijk geroepen en dat kan frusterend zijn. Ik zou best goedkoper willen gaan wonen, maar op de plekken waar dat kan is er (vrijwel) geen werk in mijn vakgebied. Ik heb dus niet veel keuze en zal dus duur moeten blijven wonen.
Hier had ik dus ook last van. als ik dan goedkoper zou wonen zou ik weer reiskosten hebben, of misschien wel een auto moeten kopen.
Juist waar krapte is op de woningmarkt is 'ga goedkoper wonen' zo'n loze opmerking.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Andersom schreef:
13-05-2019 22:20
Sparen is bij ons gewoon een vaste last als alle andere vaste lasten. Het bedrag is gebaseerd op wat we in reserve nodig hebben en niet op wat er overblijft. In ons geval eerst gespaard voor de studie van drie kinderen en voor een flinke buffer. Nu voor de buffer en de aflossing van de aflossingsvrije hypotheek. In totaal sparen we jaarlijks ongeveer15% van ons bruto jaarinkomen voor dingen op de lange termijn. En 5% voor consumptieve doeleinden. Vakantie, vervanging huisraad/auto,

Nou is dat van twee keer modaal makkelijker te verwezenlijken dan van één keer modaal natuurlijk. En verder houden we heel goed zicht op onze financiën voor de korte en de lange termijn.
Belangrijke vraag: wat zijn je woonlasten? Hoeveel procent van jullie netto maandinkomen gaat op aan wonen?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 22:01
Hehe, mijn gedachten precies dit!!

Wat denken jullie dat een normaal salaris is.
Eh, jij roept ook gewoon dat je met 75000 euro p/j wel een huis kunt kopen. Ja, dat snapt mijn neus ook wel, vertel jij even aan mijn werkgever dat ie me voortaan 75 ruggen per jaar gaat betalen?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 22:05
Die durven niet want worden hier afgefikt met woorden als: boven je stand leven en onverantwoordelijke keuzes maken. Als je dat maar vaak genoeg hoort dan ga je daarin geloven en hou je je mond wel. Want ook schaamte speelt een grote rol. Toen ik nog jong was was antikraak wonen en dreadlocks hebben en je eigen moestuintje bijhouden nog een teken van vrijegeestigheid enzo. Maar als je dat op je 37ste nog doet gaan mensen daar wat van vinden. En dus ga je andere keuzes maken omdat anderen denken dat dat goed voor je is.
Ik zeg dus nogmaals niet dat ik ongelukkig ben nu, ik denk zelfs dat ik gelukkiger ben omdat ik meer rust en regelmaat in mijn leven heb en dus ook meer inkomen. Maar inderdaad mensen praten niet zo gemakkelijk over hun minder florisante financiele situatie omdat ze bang zijn dat ze daar op afgerekend worden. En dat is jammer. Want dat is wel hoe driekwart van nederland leeft zeg maar.

Je leest en reageert maar heel selectief zie ik wel. Ik als ZZP’er heb wél gereageerd, maar daarop gaf je dan weer geen reactie.

En nee, niet iedere ZZP’er leeft boven hun stand, juist dát is de kunst, vandaar dat ik een hele mooie buffer heb opgebouwd in 10 jaar tijd, ja, tonnen! En nu werk ik ff niet, omdat ik daar gewoon even geen zin in had en ik het mij kan permitteren.

En nog vind ik dit een heel raar topic!
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 22:35
0.07% gewijzigd
Adelaide schreef:
13-05-2019 22:28
Amsterdam binnen de ring?

Hier (Haarlem) heb je voor 275-300.000 ook al een heel leuk huisje, en de prijzen zijn echt ontploft hier ook.
Even snel gescheckt en voor een woning van 300.000 met een eigen inleg van 30.000 zegt www.wijzeringeldzaken.nl dat je een bruto inkomen van € 62.999 moet hebben.

Nou, dat had ik niet hoor, in mijn eentje.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
SuperflySister schreef:
13-05-2019 22:31
Als ik fulltime zou werken zou ik uiteraard ook meer dan 1,5 keer modaal verdienen. Ik snap niet dat je dat een 'redelijk' salaris vindt. Er zijn heel veel gezinnen in Nederland die dat met zijn tweeën bij elkaar verdienen, en daar beide fulltime of fulltime + parttime voor moeten werken. Als je dat in je eentje met een parttime baan binnenharkt dan heb je gewoon een heel goed salaris. Je hebt wel echt een verknipt wereldbeeld als je denkt dat salarissen tussen 5000 en 7000 euro p/m "redelijke" salarissen zijn.
Je verdraait mijn woorden. Ik had het niet over een parttime salaris, en 5000 bruto vind ik inderdaad een redelijk inkomen. Bij 7000 zit je alweer rond de 90.000 per jaar, dat noem ik hoog.
Als je beter wilt wonen moet je meer gaan werken. Heb ik ook gedaan.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 22:38
4.19% gewijzigd
Adelaide schreef:
13-05-2019 21:52
Natuurlijk zijn de topics over geld en inkomen die je hier ziet geen afspiegeling van de samenleving. Een op de vijf Nederlanders heeft schulden. 1,2 miljoen Nederlanders leven onder de armoedegrens. 1 op de 4 zzp-ers bouwt helemaal geen pensioen op. Die posten of niet / nauwelijks op het Viva forum, of niet / nauwelijks in zulke topics.

Het viva forum is ook niet echt tolerant naar mensen die het financieel niet goed voor elkaar hebben, dus als je tot die groep behoort, blijf je hier misschien ook niet zo snel hangen. Want waar ik me weleens aan erger hier zijn de mensen die last hebben van waandenkbeelden: ze menen dat iedereen die het niet goed voor elkaar heeft fouten heeft gemaakt of niet genoeg zijn best heeft gedaan. Onzin, natuurlijk. De geluksfactor is echt heel groot.

Ik ben niet jaloers. Ik heb altijd hard gewerkt en veel gedurfd en ondernomen. Ik onderken ook dat ik -als de omstandigheden anders geweest waren- zo als heroine-hoertje nu onder de brug had kunnen liggen. Ik heb het echt niet aan mezelf te danken dat het anders gelopen is.
Mooie post en erg met je eens.
boebezoebe schreef:
13-05-2019 22:35
Even snel gescheckt en voor een woning van 300.000 met een eigen inleg van 30.000 zegt www.wijzeringeldzaken.nl dat je een bruto inkomen van € 62.999 moet hebben.

Nou, dit dus. Heb ik ook niet in mijn eentje. En dat gat krijg je ook niet bij elkaar gespaard.
Adelaide schreef:
13-05-2019 22:28
Amsterdam binnen de ring?

Hier (Haarlem) heb je voor 275-300.000 ook al een heel leuk huisje, en de prijzen zijn echt ontploft hier ook.
Ik heb even rondgekeken in Haarlem en ik denk dat wij dan een andere opvatting hebben over wat een ‘leuk huisje’ is.
En daarbij vergeet je waarschijnlijk even dat die ‘leuke huisjes’ voor ver boven de vraagprijs worden verkocht.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 22:32
Belangrijke vraag: wat zijn je woonlasten? Hoeveel procent van jullie netto maandinkomen gaat op aan wonen?

Ik heb de exacte bedragen niet bij de hand maar iets tussen 15 en 20 procent. Ongeveer 1/5 van het salaris van man. Mijn salaris wisselt nogal per jaar. (Afhankelijk van het aantal uren dat ik kan werken)

Dat het zo laag is komt door extra aflossen (eigen inspanning/bewuste keuze) en precies op het goede moment beginnen aan nieuwe rente-vaste-periode (geluk).
Adelaide schreef:
13-05-2019 22:00
Zelfs in de duurste gemeenten in de Randstad heb je ook maar 1,5-2 ton nodig om een appartement met een paar slaapkamers te kunnen kopen.

Met een modaal salaris sta je dus nog niet volledig buitenspel. Gemiddeld hebben mensen echter een lager inkomen dan modaal. En een gemiddelde woning is juist veel duurder. Het is dus zeker wel krom.
Ik woon in een dorp, t mag eigenlijk geen dorp meer genoemd worden zo explosief als dat t gegroeid is de afgelopen jaren. Een appartement koop je hier niet zo makkelijk. Ze zijn er gewoon niet. Een eengezinswoning uit de jaren 80 kost je al gauw 300.000 EUR en dan heb je als je gelukt hebt 100 m2 maar moet je nog wel even het hele huis moderniseren.

Als mijn kinderen straks in de gelukkige staat zijn dat ze überhaupt kunnen gaan kopen zal dat niet hier in t dorp kunnen ben ik bang. De prijzen schieten de pan uit. T is te bizar voor woorden maar wel waarheid. Je moet gewoon een zak met geld meenemen. Dus je kan echt niet overal een appartement kopen voor 1,5-2 ton.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
boebezoebe schreef:
13-05-2019 22:35

Als ik bij het CBS kijkt heeft maar 1.3% van de single huishoudens in Nederland een inkomen van 63-64.000 euro of hoger.

EDIT: Had niet door dat het beschikbaar inkomen was, niet bruto, duh. Maar toch een leuke grafiek, dus klink vooral op de link.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling
boebezoebe wijzigde dit bericht op 13-05-2019 23:28
12.95% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 22:37
Je verdraait mijn woorden. Ik had het niet over een parttime salaris, en 5000 bruto vind ik inderdaad een redelijk inkomen. Bij 7000 zit je alweer rond de 90.000 per jaar, dat noem ik hoog.
Als je beter wilt wonen moet je meer gaan werken. Heb ik ook gedaan.
Ik woon al erg goed en ook als ik fulltime werk kan ik hier van zijn levensdagen geen koopwoning betalen. Een iets kleinere en slechter onderhouden versie van mijn eigen huis staat een straat verderop te koop. Vraagprijs 489.000 euro. Ga ik never nooit verdienen met 1 salaris dus dat heb ik al lang uit mijn hoofd gezet. ik ben blij dat ik gelukkig voldoende verdien om te kunnen huren want ik ken hier ook voldoende werkende volwassenen die samen wonen met vrienden omdat ze en niet kunnen kopen en niet kunnen huren.
boebezoebe schreef:
13-05-2019 22:42
Als ik bij het CBS kijkt heeft maar 1.3% van de single huishoudens in Nederland een inkomen van 63-64.000 euro of hoger.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling
Dat is netto.
SallySpectra* schreef:
13-05-2019 22:40
Ik heb even rondgekeken in Haarlem en ik denk dat wij dan een andere opvatting hebben over wat een ‘leuk huisje’ is.
En daarbij vergeet je waarschijnlijk even dat die ‘leuke huisjes’ voor ver boven de vraagprijs worden verkocht.
Ik heb net gekocht in Haarlem in die prijsklasse (zelfs iets eronder), dus ik weet er alles van. Ik vind ons huisje superleuk :D
SallySpectra* schreef:
13-05-2019 22:44
Dat is netto.
Oh, haha! Nou, gelukkig maar! (Had even niet goed gelezen)
biol schreef:
13-05-2019 22:40
Ik woon in een dorp, t mag eigenlijk geen dorp meer genoemd worden zo explosief als dat t gegroeid is de afgelopen jaren. Een appartement koop je hier niet zo makkelijk. Ze zijn er gewoon niet. Een eengezinswoning uit de jaren 80 kost je al gauw 300.000 EUR en dan heb je als je gelukt hebt 100 m2 maar moet je nog wel even het hele huis moderniseren.

Als mijn kinderen straks in de gelukkige staat zijn dat ze überhaupt kunnen gaan kopen zal dat niet hier in t dorp kunnen ben ik bang. De prijzen schieten de pan uit. T is te bizar voor woorden maar wel waarheid. Je moet gewoon een zak met geld meenemen. Dus je kan echt niet overal een appartement kopen voor 1,5-2 ton.
Vreemd is dat eigenlijk ook. Ik kreeg ook veel commentaar omdat we "per se" in de stad wilden zitten, en als we bereid waren geweest om concessies te doen en in een randgemeente te gaan wonen, dan had het ons minder gekost, volgens familie. Maar in veel van die randgemeenten (waar we dus wel ook naar gekeken hebben) zijn er gewoon geen goedkope woningen (want ruimer opgezet, meer eigen grond en ook meegelift in de prijsstijgingen van de afgelopen jaren).
boebezoebe schreef:
13-05-2019 22:24
Ik merkte wel dat ik me soms schaamde toen ik in een dure stad woonde (want daar was mijn werk) en niet zoveel verdiende (want tijdelijke contracten dus soms een poos geen inkomen, wel bovenmodaal, maar niet ver boven modaal) en ik me een beetje mislukt voelde toen ik begin-30 het lastig vond te sparen. Ik moest alles in mijn eentje betalen en had een druk sociaal leven (als single begin-30 avond thuis zitten is ook zo wat).

En ik was van de generatie die eind jaren 90 eindexamen deed. Die werd beloofd (niet letterlijk door mijn ouders, maar toch) dat als je maar een papiertje had je makkelijk een goed betaalde baan kon krijgen. Nu leed ik geen armoede, maar ik vond sparen enorm moeilijk.

Het deed wel wat met me, al zie ik dat achteraf veel beter dan toen ik er in zat. Inmiddels verdien ik wat meer, woon ik in een goedkopere stad (weer in het buitenland) en ben ik ook wat minder uithuizig (dus geef ik minder uit). Sparen gaat makkelijk, maar nu ik ook samenwoon zijn mijn woonlasten bijna 500 euro minder per maand. Logisch dat sparen dan makkelijker gaat!

Ik vind het jammer dat ik me zo schaamde voor het slecht kunnen sparen. Alsof het je een slecht mens maakte.
ik krijg dat gevoel hier op het forum af en toe. Terwijl dat nergens voor nodig is, want ik mag al enorm trots zijn met wat ik financieel bereikt heb want ik kom uit een situatie van ver onder bijstandsniveau. Ik heb gewoon keihard gewerkt en heb inmiddels een meer dan prima salaris. Ik kan ook goed met geld omgaan en ben een enorme sjacheraar dus het lukt me ook nog eens om te leven met champagne taste voor lemonade money.
Maar verder dan een paar duizend euro per jaar sparen die ik dan ook nog eens elk jaar wel weer moet aanspreken voor een grote uitgave kom ik ook niet. Het is niet anders.
Adelaide schreef:
13-05-2019 21:52
Natuurlijk zijn de topics over geld en inkomen die je hier ziet geen afspiegeling van de samenleving. Een op de vijf Nederlanders heeft schulden. 1,2 miljoen Nederlanders leven onder de armoedegrens. 1 op de 4 zzp-ers bouwt helemaal geen pensioen op. Die posten of niet / nauwelijks op het Viva forum, of niet / nauwelijks in zulke topics.

Het viva forum is ook niet echt tolerant naar mensen die het financieel niet goed voor elkaar hebben, dus als je tot die groep behoort, blijf je hier misschien ook niet zo snel hangen. Want waar ik me weleens aan erger hier zijn de mensen die last hebben van waandenkbeelden: ze menen dat iedereen die het niet goed voor elkaar heeft fouten heeft gemaakt of niet genoeg zijn best heeft gedaan. Onzin, natuurlijk. De geluksfactor is echt heel groot.

Ik ben niet jaloers. Ik heb altijd hard gewerkt en veel gedurfd en ondernomen. Ik onderken ook dat ik -als de omstandigheden anders geweest waren- zo als heroine-hoertje nu onder de brug had kunnen liggen. Ik heb het echt niet aan mezelf te danken dat het anders gelopen is.
e
Dat idee heb ik ook. Het is geen verdienste.
Mensen wordt voorgehouden dat dit zo is, en bovendien heel makkelijk haalbar ook, en iedereen is het gaan geloven.
En daardoor kunnen er zonder ook maar enig protest de meest asociale maatregelen genomen worden met kwetsbare mensen.
Want hé, iedereen is lekker binnen of bijna, wacht maar af. Het lijkt allemaal zo in bereik maar in praktijk is het voor een steeds groter wordende groep niet haalbaar, al die salarissen en mooie spullen en kansen en droombanen.
oops
boebezoebe wijzigde dit bericht op 13-05-2019 22:59
97.95% gewijzigd
Het-groepje schreef:
13-05-2019 22:52
e
Mensen wordt voorgehouden dat dit zo is, en bovendien heel makkelijk haalbar ook, en iedereen is het gaan geloven.
En daardoor kunnen er zonder ook maar enig protest de meest asociale maatregelen genomen worden met kwetsbare mensen.
Want hé, iedereen is lekker binnen of bijna, wacht maar af. Het lijkt allemaal zo in bereik maar in praktijk is het voor een steeds groter wordende groep niet haalbaar, al die salarissen en mooie spullen en kansen en droombanen.
Yup, terwijl als de kosten steeds hoger worden, lonen niet stijgen en vangnetten verdwijnen mensen gewoon kwetsbaarder voor armoede worden. Heeft niks met inzet of willen te maken.
Het-groepje schreef:
13-05-2019 22:52
e
ja. erg mee eens. Maar als je ook in dit topic weer ziet hoe irreëel sommige mensen over bijvoorbeeld de woningmarkt denken, of over wat normale salarissen zijn, dan is dat niet gek. Het is een beetje als Eva Jinek die denkt dat een middeninkomen 150.000 euro per jaar is.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 21:56
Ik vind het ook wel jammer dat het vooral anderen de maat nemen is. Ik zou graag van anderen willen lezen hoe het hen lukt om zoveel te sparen. Misschien zie ik wel iets over het hoofd.
Met het risico dat mijn hoofd er straks af ligt ;-) Maar als oprecht antwoord op je vraag.

In mijn vorige leven ging al ons geld elke maand schoon op, soms stonden we al voor de maand begon weer in het rood o_o We hadden in totaal zo’n € 1000,- spaargeld. Dat, terwijl we een riant inkomen (ruim 100.000,- bruto) hadden.

Toen ik om ons heen een aantal mensen zag die heel riant leefden, maar toch in zwaar weer kwamen na tegenslag in hun leven (scheiding, ziekte e.d.), werd ik onrustig. Ik ben zonder geld opgegroeid en wilde zeker niet zo eindigen.

Ik vroeg me ook altijd af hoe mensen het in vredesnaam voor elkaar kregen zo veel te sparen. Maar toen bij ons het roer om ging, verbaasde het me hoe makkelijk het ging.

Een eye opener voor mij was het boek: ‘Je geld of je leven’ (gratis te lezen online). Het is ietwat gedateerd, maar de principes zijn nog steeds toepasbaar.

Nee, we zijn geen vrekken geworden. Maar we hebben wel alle geld-lekken gedicht. Dat waren er nogal wat. Een geld-lek is het onnodig uitgeven van geld. Natuurlijk kun je daar over discussiëren. Wat een lek is, verschilt immers van persoon tot persoon.

Het gaat er mij om dat ik elke euro bewust uitgeef aan iets waar ik achter sta. Dat scheelde elke maand ongelooflijk veel geld. Bij ons zo’n 40 procent.

Ook zijn we de hypotheek gaan aflossen volgens de sneeuwbal-methode (via Google vind je allerlei informatie, vooral op blogs uit de USA).

Voor ons kwam de ommezwaai net op tijd, aangezien ik ziek werd en volledig werd afgekeurd. Ongeacht dat ik nog steeds werk (Ja, dat mag van het UWV en dat wordt ook allemaal keurig doorgegeven), maakte ons inkomen een snoekduik. Voorheen zouden we echt in de problemen zijn gekomen, maar nu kunnen we het gelukkig goed aan. Sterker: we houden per maand meer over dan in onze ‘rijke’ tijd.

Aangezien ik niet weet hoe lang ik het nog volhoud te werken (progressieve ziekte) en aangezien ik niet weet of de overheid arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen in de toekomst nog verder gaat uitkleden, blijven we op de ingeslagen weg doorgaan, met als uiteindelijke doel (zo veel mogelijk) financieel onafhankelijk te worden.

Deels heb ik natuurlijk makkelijk praten. Door ziekte, kan ik ook niet meer zo veel en is mijn leven heel veel kleiner geworden. Maar ook toen ik nog gezond was en de broekriem aanhaalde, miste ik echt niets. Het gaf (en geeft) me juist een heel voldaan gevoel baas te zijn over mijn geld.

Dus... dit is mijn verhaal. Ik ben er van overtuigd dat kleine veranderingen al een groot effect kunnen hebben (Google eens op de ‘latte factor’).

Maar ik zal nooit iemand anders de maat nemen vwb zijn financiële situatie.

Dus. Dit is één manier om het voor elkaar te krijgen. Er zijn er vast nog meer.
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 23:13
Reden: Correctie van oude inkomen.
0.41% gewijzigd
Laat maar.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 12:06
97.85% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Doro75 schreef:
13-05-2019 23:08
Met het risico dat mijn hoofd er straks af ligt ;-) Maar als oprecht antwoord op je vraag.

In mijn vorige leven ging al ons geld elke maand schoon op, soms stonden we al voor de maand begon weer in het rood o_o We hadden in totaal zo’n € 1000,- spaargeld. Dat, terwijl we een riant inkomen (5x modaal) hadden.

Toen ik om ons heen een aantal mensen zag die heel riant leefden, maar toch in zwaar weer kwamen na tegenslag in hun leven (scheiding, ziekte e.d.), werd ik onrustig. Ik ben zonder geld opgegroeid en wilde zeker niet zo eindigen.

Ik vroeg me ook altijd af hoe mensen het in vredesnaam voor elkaar kregen zo veel te sparen. Maar toen bij ons het roer om ging, verbaasde het me hoe makkelijk het ging.

Een eye opener voor mij was het boek: ‘Je geld of je leven’ (gratis te lezen online). Het is ietwat gedateerd, maar de principes zijn nog steeds toepasbaar.

Nee, we zijn geen vrekken geworden. Maar we hebben wel alle geld-lekken gedicht. Dat waren er nogal wat. Een geld-lek is het onnodig uitgeven van geld. Natuurlijk kun je daar over discussiëren. Wat een lek is, verschilt immers van persoon tot persoon.

Het gaat er mij om dat ik elke euro bewust uitgeef aan iets waar ik achter sta. Dat scheelde elke maand ongelooflijk veel geld. Bij ons zo’n 40 procent.

Ook zijn we de hypotheek gaan aflossen volgens de sneeuwbal-methode (via Google vind je allerlei informatie, vooral op blogs uit de USA).

Voor ons kwam de ommezwaai net op tijd, aangezien ik ziek werd en volledig werd afgekeurd. Ongeacht dat ik nog steeds werk (Ja, dat mag van het UWV en dat wordt ook allemaal keurig doorgegeven), maakte ons inkomen een snoekduik. Voorheen zouden we echt in de problemen zijn gekomen, maar nu kunnen we het gelukkig goed aan. Sterker: we houden per maand meer over dan in onze ‘rijke’ tijd.

Aangezien ik niet weet hoe lang ik het nog volhoud te werken (progressieve ziekte) en aangezien ik niet weet of de overheid arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen in de toekomst nog verder gaat uitkleden, blijven we op de ingeslagen weg doorgaan, met als uiteindelijke doel (zo veel mogelijk) financieel onafhankelijk te worden.

Deels heb ik natuurlijk makkelijk praten. Door ziekte, kan ik ook niet meer zo veel en is mijn leven heel veel kleiner geworden. Maar ook toen ik nog gezond was en de broekriem aanhaalde, miste ik echt niets. Het gaf (en geeft) me juist een heel voldaan gevoel baas te zijn over mijn geld.

Dus... dit is mijn verhaal. Ik ben er van overtuigd dat kleine veranderingen al een groot effect kunnen hebben (Google eens op de ‘latte factor’).

Maar ik zal nooit iemand anders de maat nemen vwb zijn financiële situatie.

Dus. Dit is één manier om het voor elkaar te krijgen. Er zijn er vast nog meer.
Dank voor je antwoord. En wat mij betreft hoeft je kop er niet af hoor.

Wel valt me op, en Jolijn stipte ook al zoiets aan in haar post ter verdediging van de jongeren van nu, het valt me enorm op dat veel mensen die hier op dit forum reageren in topics over geldzaken echt best wel ver van de hedendaagse werkelijkheid voor starters, jongeren, singles of mensen met beperkingen op de arbeidsmarkt staan.

Ik merk dat al die nogal oude vrouwen met relaties (en regelmatig zelf niet eens financieel onafhankelijk) nog steeds denken dat niet rond kunnen komen of niet kunnen sparen of geen geld voor een huis hebben komt doordat je teveel koffietjes op het station koopt en te vaak uit eten gaat.

Terwijl de realiteit is dat met name de woningmarkt maar ook de arbeidsmarkt en de sociale voorzieningen gewoon totaal veranderd zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de jaren 90. Of zelfs de jaren nul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven