Plantenbak als afscheiding in de tuin

14-05-2019 14:59 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me helpen? Ik heb alle buxus uit mijn tuin gehaald, zoals velen met mij (geen blaadje groen meer aan te krijgen). De buxushaag omringde in de voortuin mijn boom en tussen boom en buxus ligt grint.

Mijn ene buren hebben een metalen hekje aan de rand van hun tuin / tegen de stoep aan, de andere buren hebben (groene) buxus. Ik vind het daarom niet mooi als ik als overgang alleen stoep/grind heb, dus ik wil een afscheiding maken. Ik dacht hiervoor aan een niet al te hoge brede plantenbak. Zoiets als dit: https://www.intratuin.nl/binnen-en-buit ... aciet.html

Ik heb dit vaker gezien, maar hoe doen mensen dat, gewoon ingraven? Metselen? En als je gaat metselen, gebruiken mensen dan niet eerder zoiets: https://www.formido.nl/opsluitband-antr ... 87127.html

Of zie ik iets over het hoofd en kan ik dit heel anders aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet goed wat je bedoelt eigenlijk. Je hebt het eerst over om een boom heen en dan heb je het over een afscheiding van je tuin. Om een boom heen zou ik gewoon leuke plantjes/perkgoed doen. Als afscheiding naar de stoep gewoon iets van een hekje. Daar kun je altijd bloembakken aan hangen als je dat op wil fleuren.
Alle reacties Link kopieren
Ingraven kan prima, mits de bak vorstbestendig is. Eventueel vastzetten met beetje cement
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan de stoepkant een vierkant stuk tuin. In het midden staat een boom, daaromheen grint en daar omheen (de vierkante omtrek) waren buxus.
Ik wil nu tussen de stoep en mijn tuin één rand met stevige lage plantenbakken als afscheiding. Dan loopt niemand zo mijn tuin in, vind het netjes staan.

Maar blijkbaar wil ik iets raars, want ik kan het niet goed vinden :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-05-2019 15:07
Ingraven kan prima, mits de bak vorstbestendig is. Eventueel vastzetten met beetje cement
Ehm, cement in de grond en dan de bak erop of zo? Of ook er omheen?

De boel verzakt hier (midden van het land) wel vaak, tuin ophogen (tegels) moet regelmatig. De tuin zélf ophogen doe ik dan weer nauwelijks (nog nooit gedaan in 15 jaar, ga ik nu wel doen omdat ik er nu toevallig bij kan)
Alle reacties Link kopieren
Hm, ingraven, niet zomaar er boven op zetten. En vooral heel veel potgrond erin.
femke09 schreef:
14-05-2019 15:10
Ik heb aan de stoepkant een vierkant stuk tuin. In het midden staat een boom, daaromheen grint en daar omheen (de vierkante omtrek) waren buxus.
Ik wil nu tussen de stoep en mijn tuin één rand met stevige lage plantenbakken als afscheiding. Dan loopt niemand zo mijn tuin in, vind het netjes staan.

Maar blijkbaar wil ik iets raars, want ik kan het niet goed vinden :)
Niet raar hoor. Mijn man heeft er zelf een gemaakt van weerbestendig hout. Staat gewoon los.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zoiets bedoel ik, maar dan wat smaller en aan de rand van de tuin, niet middenin
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Bedoel je dit?
hecamel wijzigde dit bericht op 14-05-2019 15:17
71.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eruit! Stapelblokken dus, en wat ik bedoel is denk een border.

https://gadero.nl/linia-strak-15x15x60c ... gIVbvD_BwE
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
14-05-2019 15:11
Ehm, cement in de grond en dan de bak erop of zo? Of ook er omheen?

De boel verzakt hier (midden van het land) wel vaak, tuin ophogen (tegels) moet regelmatig. De tuin zélf ophogen doe ik dan weer nauwelijks (nog nooit gedaan in 15 jaar, ga ik nu wel doen omdat ik er nu toevallig bij kan)
wat je kunt doen:
eind afgraven, daar een plateautje maken van tegels (die vastleggen met cement), dan de bak met cement op de tegels plakken
Dan weer dichtgraven
(ik gewoon ingraven, en hopen op niet te erg verzakken)
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-05-2019 15:16
wat je kunt doen:
eind afgraven, daar een plateautje maken van tegels (die vastleggen met cement), dan de bak met cement op de tegels plakken
Dan weer dichtgraven
(ik gewoon ingraven, en hopen op niet te erg verzakken)
Tegels eronder is ook een goeie
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
14-05-2019 15:14
Afbeelding

Bedoel je dit?
Plaatje kan ik helaas niet zien
Alle reacties Link kopieren
.
femke09 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 15:18
Reden: dubbel
98.87% gewijzigd
femke09 schreef:
14-05-2019 15:16
Ik ben eruit! Stapelblokken dus, en wat ik bedoel is denk een border.

https://gadero.nl/linia-strak-15x15x60c ... gIVbvD_BwE
Ik heb een aantal bakken van stapelstenen gemaakt. Ideaal! Je moet de blokken wel verlijmen, anders gaan ze schuiven en valt je bak uiteen. Ik heb een high tack kit gebruikt ipv de veel te dure blokkenlijm. Zorg wel voor een stevige zand ondergrond onder de onderste laag stenen, net als bij bv een terras.
Persoonlijk vind ik die antraciete strakke blokken en tegels die je tegenwooridg overal ziet echt vreselijk. Steriel en doods. Een alternatief is het gebruik van die ouderwetse stoeptegels, al dan niet door de helft. Als je die op elkaar stapelt krijg je een veel natuurlijker muurtje. Een in de kieren kunnen dan mooi allerlei beestjes wonen. Stoeptegels staan in overvloed gratis op Marktplaats. Ook klinkers kun je hiervoor gebruiken, eventueel samen met tegels. Ook klinkers staat volop gratis op Marktplaats.

Voor een stappenplan, zie oa https://doetzelf.wordpress.com/2017/01/ ... en-tegels/ Maar je kunt het ook wat minder profi doen en ze gewoon los en een beetje rommelig op elkaar stapelen. Dat gaat prima tot zeker een halve meter hoog.

Anders even googlen voor inspiratie: https://www.google.com/search?q=stapelm ... van+tegels
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 12:11
14.08% gewijzigd
Een verhoogde border dus. Tegels gewoon kitten (even in de bouwmarkt een geschikt product uitzoeken) Als je toch bakken neerzet zijn die inclusief aarde en planten zwaar zat, die neem je echt niet pik-in-tis-zomer zo effe mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik zelf een plantenbak metselen, gewoon stenen die je mooi vindt uitzoeken, specie en een troffel halen bij de bouwmarkt en gaan. Hoeft er ook geen bodem in, is meteen goed voor de afwatering, zeker met alle bestrating tegenwoordig. Zo'n zwarte/grijze plantenbak vind ik erg steriel
Alle reacties Link kopieren
Juriaan, goede tip ook, al hou ik juist wel van strak (en heb ik twintig jaar geleden gekozen om onze stoeptegels op te stapelen als border, dus wel enige ervaring daar, was leuk!)

Promethium, helemaal eens, een gesloten bak gaat het sowieso niet (meer) worden, ik ben begaan met het milieu en foeter iedereen uit die 'lekker makkelijk' beton stort in de tuin (het verzakt dan niet, nee, maar de grondwaterstand dan?)

Ik ga van de week eerst m'n grind recyclen ;) dat zit nog onder de grond / troep en ga ik eerst zeven of zo, dan kan dat prima hergebruikt worden.

Thanks allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven