Beginnende puber, hoe streng moet je zijn?

15-05-2019 10:52 241 berichten
Mijn dochter is 13. Zit in de eerste van het gymnasium. Dat wilde ze dolgraag. Met havo/vwo advies toegelaten, met twijfel van mij en man. Wij hadden haar net zo lief op een havo/vwo brugklas gezien, maar ze had haar zinnen op deze school gezet. Het is ook een fijne school met enkel gymnasium, fijn team en een leuke klas. Volgens deze school en basisschool kon ze het makkelijk aan.

Maar ze haalt slechte cijfers. Leren leren was en is een issue. Plannen kon ze niet. Ze is jaren één van de slimste kinderen van de klas geweest en heeft nooit iets hoeven doen. Extra werk gehad, ging allemaal vanzelf.

Nu loopt ze vast. School helpt, wij helpen, maar het gaat niet goed. Ze is meer bezig met haar telefoon dan met school, al zit ze ook uren ‘huiswerk te maken’ in haar beleving. Ze wordt dan enorm afgeleid door álles. We mogen maar beperkt helpen, pas nadat de mentor ingreep en zei dat ze echt meer hulp moest toestaan mogen we af en toe overhoren. Dan lijkt ze de stof te kennen (woordjes), en dan haalt ze een 1,5. Samen een planning maken of nakijken is lastig, want vaak ‘weet ze niet’ welke stof er in een toets komt bijvoorbeeld. Als we dan vragen naar het toetsrooster dan staat het daar niet in volgens haar. Ik stel dan wat vragen, zij wordt boos. Na een paar dagen komt ze er op terug en zegt ze dat ze het verkeerde toetsrooster had en dat ze nu wél weet welke stof gevraagd wordt. En dat dus allemaal ruim over de helft van het schooljaar, dat ze daar achter komt.

Ik hoor van andere ouders dat ze exact weten welke opdracht wanneer ingeleverd moeten worden, welke stof er behandeld wordt, enz. Ik twijfel er dan aan of ik er niet véél meer bovenop moet zitten. Nu overhoor ik, check ik planningen, kijk eens mee hoe ze lange lappen stof verwerkt enz, cijfers geeft ze me zelf door, ik kijk niet op magister. Andere ouders hoor ik véél meer doen dan dat. Maar ik ben ergens ook van mening dat zo op microniveau er bovenop zitten niet goed is.

Dochter brengt veel tijd door met haar telefoon. Instagram is een tijdvreter en whats app ook. Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten. Telefoon mag niet mee naar boven als ze slaapt. Ze ligt om 20:45/21:00 in bed (belachelijk vroeg volgens haar en idd hoor ik ook ouders zeggen dat die van hen im 22:00 nog huiswerk maakt)
Ze doet een teamsport waar ze eens in de week voor traint en een wedstrijd of 15 heeft per jaar.
Ze heeft het naar haar zin op school, leuke vriendinnen, maar de cultuur is érg streberig. Veel meisjes die fanatiek op hockey zitten en 3/4x per week trainen, negens halen en weinig sociale dingen doen naast huiswerk of sport.

Ik zou haar zo graag wat anders gunnen. Meer ontspannen een beetje door school heen rollen. Natuurlijk moet je er iets voor doen, maar nu is het sinds kerst alleen maar stress rondom school. Gemopper over dat ze aan dr huiswerk moet en dan YouTube moet uitzetten, zij die boos wordt omdat we vragen hoe het met de woordjes Frans gaat, onenigheid tussen man en mij omdat we van aanpak verschillen. Hij is van het preken en 100x zeggen ‘doe die telefoon weg, en kritisch zijn bij een onvoldoende, ik ben meer van het opvangen bij onvoldoendes, uitleg geven over het waarom en hoe van dingen en haar zelf laten ondervinden, hij vindt mij laks, ik hem slecht voor haar eigenwaarde. Gechargeerd, want we zien elkaars goede bedoelingen. Dingen die zij wil maar wij nog niet goed vinden zijn ook onderwerp van discussie, maar iederéén mag het en dus twijfel over hoe streng je moet zijn. Ik vind het zó lastig dit.

Deze week hebben we weer een gesprek op school, ik denk dat ze blijft zitten en dus van school moet. Maar ik worstel ontzettend met hoe je dat nu doet, zo’n puber. Vriendinnen zijn kinderloos of hebben baby’s, en vinden mij héél streng . Waar man me veel te makkelijk vindt. Ik weet het gewoon even niet. Dus ik gooi het hier neer. In de hoop op ervaringen en meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Een telefoonrestrictie behoort niet tot de mogelijkheden?

Ze besteedt daar veel tijd aan en haar schoolresultaten zijn slecht.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kun je huiswerkbegeleiding betalen? Dan geef je dat deel uit handen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet de hele OP gelezen, maar je dochter is een puber en heeft dus moeite met plannen; haar hersenen zijn simpelweg nog niet volgroeid. Hetzelfde geldt voor impulscontrole, erg lastig op die leeftijd. Dus die telefoon krijgt elke keer aandacht. Ik denk dat je je dochter moet helpen met dit probleem, al zal zij het waarschijnlijk niet als helpen ervaren. Dus: telefoon weg als er huiswerk gemaakt moet worden, meekijken op Magister en helpen met plannen. Tot zij laat zien dat ze het zelf kan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
PattyJupiter schreef:
15-05-2019 11:42
Kun je huiswerkbegeleiding betalen? Dan geef je dat deel uit handen.
Ze heeft net een week extra school gehad in de vakantie (op haar eigen initiatief) om lastige vakken en studievaardigheden bij te spijkeren.

Huiswerkbegeleiding is misschien het overwegen waard.
himalaya schreef:
15-05-2019 11:41
Een telefoonrestrictie behoort niet tot de mogelijkheden?

Ze besteedt daar veel tijd aan en haar schoolresultaten zijn slecht.
Jawel. Maar ik weet niet zo goed hoe. De afspraak was dat ze hem weglegt als ze huiswerk maakt. Dat doet ze dan even. Maar dan moet er weer iets in de groepsapp over het huiswerk, dus pakt ze hem weer. En ze heeft whats app op haar laptop, dus na verloop van tijd sluipt dat er weer in.

Instagram heeft ze ook al een tijd van haar telefoon gehad. Net als een app met tijdrestrictie die ik kon instellen. Niets werkt echt tot nu toe.

Wij zijn niet altijd thuis als zij thuis is. Ik kan soms thuis werken als ik wil, en twee middagen is er sowieso iemand maar vaak kom ik om 16:00 ofzo thuis, en is zij om 14:00 thuis gekomen. Of zij is er om 16:00 en ik om 17:30. Er is ook veel lesuitval waardoor ze soms hele dagen thuis is, met een uur of 2 school. Ik en man moeten gewoon werken dan.
anoniem_386143 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:49
23.46% gewijzigd
Wat wil ze zelf? Mijn oudste had een moeilijke start in de brugklas maar wilde absoluut niet van school dus liet zich graag helpen. Jongste boeit het totaal niet, laat zich niet helpen, maar toen afstromen (en dus van school af) dreigde heeft ze op het laatst nog even haar best gedaan om zoveel mogelijk boven de 6 te komen.
Waardoor komen de onvoldoendes? Oefent ze ook met woordjes schrijven (heel belangrijk!)?
Ik zou ook huiswerkbegeleiding doen, desnoods alleen tot het eind van het schooljaar.
Dan is het afgebakend, daarna is ze dan ook echt vrij en vreemde ogen dwingen.

Hier op school geven bovenbouwleerlingen (door school geselecteerd) voor een niet al te idioot bedrag bijles en huiswerkbegeleiding. Je zou eens kunnen informeren op school om te beginnen?
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:48
1.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog geen ervaring met een kind op de middelbare school, maar wat me uit jouw stuk opvalt is dat je uit alle hoeken commentaar krijgt over hoe je het doet, en nog tegenstrijdig ook. Dat lijkt me heel vermoeiend, dus ik zou die vriendinnen er verder buiten houden, want zij hebben niks met jouw opvoeding te maken, en er met man voor gaan zitten om samen een middenweg te vinden.

Verder kan ik me voorstellen dat je niet overal bovenop wil zitten, maar als een deel van het probleem is dat ze vaak niet weet welke stof er wordt behandeld, zou ik haar daar toch nog wel bij helpen en dat dus tóch, net als die andere ouders, zelf ook bijhouden. Uiteindelijk moet ze het zelf leren, maar ze loopt nu al erg vast, dus ik zou denk ik toch proberen dat soort informatie zelf ook achter de hand te hebben. Of, als het blijkbaar vanuit huis allemaal te achterhalen is, het samen met haar opzoeken.

Haar bedtijd klinkt trouwens wel vroeg voor een dertienjarige. Om 22.00 nog huiswerk maken lijkt me helemaal niet goed voor je nachtrust, maar als je veel huiswerk hebt en dan ook zo vroeg naar bed moet heb je wel erg weinig tijd voor jezelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ranveig schreef:
15-05-2019 11:44

Huiswerkbegeleiding is misschien het overwegen waard.
Eens met Himalaya, begin eerst eens met het beperken van telefoongebruik. Op school zien ze dat, jij ziet dat en dan denk je aan huiswerkbegeleiding?
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt aardig blijven en blijven vragen of alles gemaakt en geleerd is. Je kunt boos worden en er boven op gaan zitten en alles controleren en samen maken/leren.
Op het gymnasium wordt natuurlijk wel een zekere mate van zelfstandigheid verwacht. Dat eerste jaar is ook om dat soort vaardigheden aan te leren, voorzover dat op de basisschool niet al gedaan is.
Maar het is wel zo, dat je dochter het moet doen, zij moet de knop omzetten en aan de slag gaan. En duidelijk voor zich hebben waar ze het voor doet? Wil je over gaan en op dezelfde school blijven dan zal je daar dus voor aan het werk moeten gaan. Zo niet, dan is de consequentie dat je van school moet.
Wat wil ze zelf? Snapt ze hoe het werkt als ze niet over gaat?
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Susan schreef:
15-05-2019 11:48
Nog geen ervaring met een kind op de middelbare school, maar wat me uit jouw stuk opvalt is dat je uit alle hoeken commentaar krijgt over hoe je het doet, en nog tegenstrijdig ook. Dat lijkt me heel vermoeiend, dus ik zou die vriendinnen er verder buiten houden, want zij hebben niks met jouw opvoeding te maken, en er met man voor gaan zitten om samen een middenweg te vinden.

Verder kan ik me voorstellen dat je niet overal bovenop wil zitten, maar als een deel van het probleem is dat ze vaak niet weet welke stof er wordt behandeld, zou ik haar daar toch nog wel bij helpen en dat dus tóch, net als die andere ouders, zelf ook bijhouden. Uiteindelijk moet ze het zelf leren, maar ze loopt nu al erg vast, dus ik zou denk ik toch proberen dat soort informatie zelf ook achter de hand te hebben. Of, als het blijkbaar vanuit huis allemaal te achterhalen is, het samen met haar opzoeken.

Haar bedtijd klinkt trouwens wel vroeg voor een dertienjarige. Om 22.00 nog huiswerk maken lijkt me helemaal niet goed voor je nachtrust, maar als je veel huiswerk hebt en dan ook zo vroeg naar bed moet heb je wel erg weinig tijd voor jezelf.
Is 21:00 zo vroeg? Ik lig er zelf om 22:00 in! Ze is ook veel moe. Veel ziek geweest, bloed laten prikken, ze bleek allergisch en ze eet slecht (veel snoep en zooi en weinig avondeten, ik haal het zelf niet in huis, ze koopt of eet dat elders). Ze heeft ondergewicht en een slechte weerstand en kan s ochtends haar bed niet uitkomen. Na een week later naar bed kan ik haar doorgaans ziek melden
Alle reacties Link kopieren
Huiswerkbegeleiding lijkt me ook een heel goede, zeker als dat op school kan.

Ik zat vroeger in een huiswerkvrije brugklas, wat inhield dat je álles op school deed. Het waren wel lange dagen, meestal van 8.15 tot 15.45, maar als je thuiskwam, was alles gedaan en dat gaf heel veel rust. We hadden een uur per week mentoruur waarin je leerde leren en huiswerk plannen, voor het jaar erop.

Huiswerkbegeleiding op school lijkt me daar een goed alternatief voor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een van de middelbare af, een in haar examenjaar en een in de brugklas. Ik ben bij de eerste twee ongeveer zoals jij te werk gegaan, waarbij de volgende stap inderdaad was dat ik de touwtjes in handen nam en alles in de gaten hield. Achteraf kan ik zeggen dat het niet werkt. De verantwoordelijkheid ligt bij je kind, niet bij jou. Je kunt helpen als ze dat willen, wij steunen mijn dochter nu door voor zoveel mogelijk rust te zorgen en ze mocht examentrainingen volgen waar de vakken die ze moeilijk vind. Maar zij komt ermee, niet ik. Dat werkt veel beter. Soms houd dat in dat er een jaar word gedoubleerd, soms eerst een niveau naar beneden. Mijn oudste ging van havo naar vmbo-T, maar haalde alsnog havo.
Mijn jongste gaat waarschijnlijk ook van havo naar vmbo-T. We hadden toch al enorme twijfels over het advies. Niet vanwege zijn intellect, maar vanwege zijn speelse karakter. Hij is ook nog jong. We mogen best wat vaker denken: het komt wel goed. Ze mogen het best ook leuk hebben deze periode. Met zelfvertrouwen van de middelbare komen is ook wel fijn.
anoniem_176643 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:59
45.50% gewijzigd
Zorg eerst dat je samen met je man op een lijn komt qua aanpak. Ik zou strenger zijn op het gebruik van de mobiel.

Daarnaast zou ik op school ook het mobieltjesbeleid in de klas aankaarten als deze bij het kind zelf mag blijven. Hier moeten de mobieltjes in de telefoonzak op school tijdens de les. Niets appen en insta. Aandacht voor de les. Het geeft natuurlijk geen garantie maar wel meer kans.

Ik doe verder helemaal niets naar mijn kinderen qua ingrijpen, overhoren, plannen etc. Zij komen wanneer nodig zelf naar mij of partner toe. Dan staan wij voor ze klaar.
Mijn dochter heeft voor een aantal vakken flashcards aangeschaft om meer overzicht te krijgen in de te leren stof. Werkt hier prima.
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
15-05-2019 11:52
Is 21:00 zo vroeg? Ik lig er zelf om 22:00 in! Ze is ook veel moe. Veel ziek geweest, bloed laten prikken, ze bleek allergisch en ze eet slecht (veel snoep en zooi en weinig avondeten, ik haal het zelf niet in huis, ze koopt of eet dat elders). Ze heeft ondergewicht en een slechte weerstand en kan s ochtends haar bed niet uitkomen. Na een week later naar bed kan ik haar doorgaans ziek melden
In dat geval kan ik het me voorstellen. Ik heb een dochter van negen die echt een avondmens is en ook gewoon echt nog niet moe is vroeg op de avond, vandaar dat 20.45 voor een dertienjarige voor mij erg vroeg klonk, maar kennelijk heeft ze het gewoon nodig. Ik kan me alleen voorstellen dat het lastig is dat er dan dus weinig tijd overblijft buiten school, huiswerk en slapen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
snipsnaps schreef:
15-05-2019 11:49
Ja, je kunt aardig blijven en blijven vragen of alles gemaakt en geleerd is. Je kunt boos worden en er boven op gaan zitten en alles controleren en samen maken/leren.
Op het gymnasium wordt natuurlijk wel een zekere mate van zelfstandigheid verwacht. Dat eerste jaar is ook om dat soort vaardigheden aan te leren, voorzover dat op de basisschool niet al gedaan is.
Maar het is wel zo, dat je dochter het moet doen, zij moet de knop omzetten en aan de slag gaan. En duidelijk voor zich hebben waar ze het voor doet? Wil je over gaan en op dezelfde school blijven dan zal je daar dus voor aan het werk moeten gaan. Zo niet, dan is de consequentie dat je van school moet.
Wat wil ze zelf? Snapt ze hoe het werkt als ze niet over gaat?
Ja ze weet de consequentie. We hebben met haar besproken wat de opties zijn: blijven zitten, naar een andere school naar de 2e klas overgaan, of hard werken en overgaan.

Zij wilde op deze school blijven. En dus hard aan het werk en dat probeert ze ook heus. Ze meldt zich vrijwillig aan voor een extra week school bijvoorbeeld. En ze zit wel veel achter haar huiswerk, maar niet effectief dus.
Ze is heel onzeker en wat faalangstig, ik wil haar vooral zelfvertrouwen geven.

Ik zie haar gewoon worstelen en dat is zo sneu. En ik twijfel aan mezelf en mijn aanpak.
Dat gymnasium lijkt me veel te hoog gegrepen. Ze zal wel niet over gaan en de keus krijgen te blijven zitten of naar 2 HAVO te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Er is niks raar aan niet kunnen plannen of snel afgeleid raken op die leeftijd hoor. Volgens mij hebben ze dat allemaal. Maar als je geleerd hebt en afgevraagd bent nog een 1,5 halen is er wel iets aan de hand; dan lijkt de leermethode dus niet goed. Zijn er geen diagnostische toetsen vooraf waar al kan gecheckt worden waar ze in de fout gaat ?

Wat ik doe bij 14jarige dochter: grote items (boek deadline, groepswerk, etc) op de maandkalender schrijven en regelmatig roepen: nog 3 weken tot... denk aan ... want dat overzicht heeft ze gewoon niet. Ik maak ook een invulschema voor de weken voorafgaand aan de proefwerkweek die ze zelf kan invullen met wanneer ze wat gaat leren en herhalen. Met dagdagelijkse huiswerk bemoei ik me niet.
Telefoon gaat hier bij leerwerk weg - bij maakwerk ligt het hij er wel bij.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Tja wat is beter? Een vriendin van me is superstreng en straight, en haar puberella van 14 doet gewoon waar ze zin in heeft, tot en met nachten wegblijven en drank. Ik ben helemaal niet streng en mijn dochter maakt gewoon haar huiswerk, doet het goed op school en heeft een paard waar ze druk mee is. Het ligt volgens mij ook echt aan het karakter van het kind, tuurlijk kun je ze in goede banen leiden, maar ze moeten het ook zelf willen. Is het Gym niet gewoon te hoog gegrepen voor haar? Dat ze het daarom laat verslonzen? Is niet motiverend natuurlijk als het steeds niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Hoeft niet per se dat ze dan naar de havo moet, toch? Ik ken ook iemand die gestart is op een categoriaal gymnasium, net te lage cijfers had om naar de tweede te gaan en toen op onze school verder is gegaan, maar wel het vwo heeft afgemaakt. Ik weet niet wat haar gemiddelden zijn natuurlijk, of ze echt zware onvoldoendes heeft op haar rapport of net een vijf te veel.
susan wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:59
20.98% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Haar mentaliteit zal moeten veranderen. Ik zou dat bij haar laten. Vertel daarbij duidelijk dat ze niet op gymnasium kan blijven als ze zo door gaat.
Ik zou er niet 5 jaar bovenop gaan zitten. Dat houdt toch niemand vol.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:59
0.90% gewijzigd
Susan schreef:
15-05-2019 11:54
In dat geval kan ik het me voorstellen. Ik heb een dochter van negen die echt een avondmens is en ook gewoon echt nog niet moe is vroeg op de avond, vandaar dat 20.45 voor een dertienjarige voor mij erg vroeg klonk, maar kennelijk heeft ze het gewoon nodig. Ik kan me alleen voorstellen dat het lastig is dat er dan dus weinig tijd overblijft buiten school, huiswerk en slapen.
In praktijk is het gauw 21:15 bedenk ik me, en ze bepaalt zelf wanneer ze haar licht uitdoet, dat controleer ik niet.
Als ze nog even wil lezen mag dat. Maar ik wil wel dat ze tegen 20:30/20:45 aanstalten maakt om te gaan douchen en haar tas vast inpakt enz. Want ik wil niet om 22:00 nog een 13 jarige hebben rondlopen die op zoek is naar een boek en gymspullen.
Ranveig schreef:
15-05-2019 11:56
Ja ze weet de consequentie. We hebben met haar besproken wat de opties zijn: blijven zitten, naar een andere school naar de 2e klas overgaan, of hard werken en overgaan.

Zij wilde op deze school blijven. En dus hard aan het werk en dat probeert ze ook heus. Ze meldt zich vrijwillig aan voor een extra week school bijvoorbeeld. En ze zit wel veel achter haar huiswerk, maar niet effectief dus.
Ze is heel onzeker en wat faalangstig, ik wil haar vooral zelfvertrouwen geven.

Ik zie haar gewoon worstelen en dat is zo sneu. En ik twijfel aan mezelf en mijn aanpak.

Als de wil er wel is zou ik écht voor begeleiding daarin gaan. Ik heb ook een kind op het gym en het is gewoon véél. Zeker als ze nooit goed heeft "leren leren" loop je dan vast.
Daar kan ze dus niets aan doen, als ik jou zo lees is het geen onwil maar heeft ze gewoon geen overzicht.

Ik zou daar dan echt nu in gaan investeren, want het wordt de komende jaren alleen maar meer en dat redt ze niet zonder plannen en overzicht.
beetjegek schreef:
15-05-2019 11:58
Tja wat is beter? Een vriendin van me is superstreng en straight, en haar puberella van 14 doet gewoon waar ze zin in heeft, tot en met nachten wegblijven en drank. Ik ben helemaal niet streng en mijn dochter maakt gewoon haar huiswerk, doet het goed op school en heeft een paard waar ze druk mee is. Het ligt volgens mij ook echt aan het karakter van het kind, tuurlijk kun je ze in goede banen leiden, maar ze moeten het ook zelf willen. Is het Gym niet gewoon te hoog gegrepen voor haar? Dat ze het daarom laat verslonzen? Is niet motiverend natuurlijk als het steeds niet lukt.
Dat vermoed ik. Want ze is een heel verstandig verantwoordelijk meisje. Wel met puberhersenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven