Geld & Recht alle pijlers

Financiën apart

16-05-2019 07:29 153 berichten
Man en ik hebben besloten onze financiën te gaan scheiden
Verschillende rekeningen geopend. We hebben beide een betaal en spaarrekening en daarnaast is er een gezamenlijke en/of rekening.
Van die laatste gaan alle gezamenlijke kosten af. Spaargeld voor de kinderen. Op basis van geschiedenis hebben we een inschatting van de kosten gemaakt. Man legt 2/3 en ik 1/3 in.
Maar dan.
Hoe gaat het als we uiteten gaan, of wat gaan drinken. Cadeaus voor vrienden
We zijn nog even zoekende naar de verdeling van deze kosten. Hoe gaat dit bij andere?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:14
Voor mij wel. Op dit punt wil ik voor een deel weten wat mijn financiën zijn. Zelf voor een deel verantwoordelijk zijn voor wat ik spaar en zelf verantwoordelijk zijn voor wat ik uitgeef

Maar dat is enkel virtueel hè, je kunt namelijk niets 'zelf' sparen in GvG. Als jullie uit elkaar gaan gaat jouw 'zelf' gespaarde bedrag gewoon op de grote hoop om verdeeld te worden.
He verdorie Lisbeth, helemaal niet leuk. En de rest ook nog eens een puinhoop :|

Wij hebben gescheiden financiën ivm allebei een eigen zaak (en niet getrouwd). Alle gezamenlijke dingen gaan van de gezamenlijke rekening, dus ook etentjes samen en gezamenlijke cadeaus voor familie en vrienden.
Alle uitjes die ik zonder mijn vriend doe gaan van mijn persoonlijke rekening. Cadeaus voor mijn vriend ook.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:26
Als ik uit eten ga betaal ik dat is duidelijk en kleding van mij is ook voor mijn kosten. Het was inderdaad meer het gezamenlijke glaasje wijn. We hebben voor 90% gezamenlijke vrienden dus die cadeaus
Zo’n zaken
Heel lullig, maar na een scheiding daalt dat percentage vlot
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Waar lezen jullie dat ze getrouwd is in GvG?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
16-05-2019 08:29
Waar lezen jullie dat ze getrouwd is in GvG?
Impliciet, zeheeft de expliciete vraag niet beantwoord maar bestrijdt de herhaalde veronderstelling evenmin
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:23
Nee het houdt absoluut geen scheiding tegen.
Die scheiding zou er ook komen als de financiën samen waren. Het is gewoon iets wat ik nu wil doen.
Gewoon als een soort geruststelling naar mezelf dat ik dat in ieder geval al geregeld heb. De rest is al zo’n puinhoop
he bah

en je zult wellicht een stapje terug moeten doen, maar je redt je wel
Mensen zijn veerkrachtig, en een vervelend huwelijk kost veel energie!
Gemeenschap van goederen.

Jullie hebben een punt dat datgene wat gespaard wordt van ons samen is.
We hebben echter de mondelinge afspraak dat we nu spaargeld verdelen en vanaf nu separaat sparen en dat bij een scheiding het eigen spaargeld voor ons zelf blijft.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:37
Gemeenschap van goederen.

Jullie hebben een punt dat datgene wat gespaard wordt van ons samen is.
We hebben echter de mondelinge afspraak dat we nu spaargeld verdelen en vanaf nu separaat sparen en dat bij een scheiding het eigen spaargeld voor ons zelf blijft.
Dan stort je de kosten voor gezamenlijke dingen toch ook op de gezamenlijke rekening.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 20:29
99.83% gewijzigd
D
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 03:49
99.63% gewijzigd
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 20:29
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:37
Gemeenschap van goederen.

Jullie hebben een punt dat datgene wat gespaard wordt van ons samen is.
We hebben echter de mondelinge afspraak dat we nu spaargeld verdelen en vanaf nu separaat sparen en dat bij een scheiding het eigen spaargeld voor ons zelf blijft.
Ik wil echt niet de azijnpisser zijn, maar ik durf wel een weddenschapje of twee aan te gaan:
1. De scheiding is geen “als, indien” meer maar een “als, wanneer”. Die scheiding komt.
2. Als het zover is, blijken mondelinge afspraken vergeten, anders bedoeld, etc. Scheidingen vallen vaker tegen dan mee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Eens met Jolly. Mondelinge afspraken zijn in geval van scheiding heel erg tricky.

Bezoek alvast een advocaat, gewoon om informatie te verzamelen. Het is niet leuk, maar hoe beter jij je voorbereidt hoe makkelijker het straks gaat.
Alle reacties Link kopieren
Altijd gescheiden rekeningen gehad die wel werken als een soort communicerende vaten.

Vroeger ging dat zo: "Zullen we met vakantie gaan? Hoeveel heb jij netto op 30 juli? Oh nou dan heb ik 1900 dus volgens mij moeten we dat halen. Zullen we dan gaan? Afgesproken."

Tegenwoordig speelt geld nauwelijks een rol meer.

Maar kennelijk hebben jullie ruzie om geld?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat rot, TO.

Ik vertel je even hoe wij het hebben verdeeld, misschien heb je daar wat aan. We zijn in GVG getrouwd dus het is eigenlijk een papieren exercitie, masr goed. Voor ons overzicht wel prettig.

We hebben twee gezamelijke rekeningen, een voor boodschappen (met pinpas) en eentje zonder voor vaste lasten. Alles wat overblijft gaat naar verschillende spaarpotjes en wordt daarvan afgeboekt als we iets uitgeven / voorschieten.
We leggen naar rato allebei bijna 90% van onze inkomsten in.
We hebben beide ook nog een eigen betaalrekening waarvan we onze eigen dingen betalen.
Diners betaalt man meestal omdat hij veel meer inkomen heeft en dus meer te besteden.
Cadeaus worden betaald door degene wiens vrienden of familie het van oorsprong was.
Oh ja en wij hebben ook een excel waarin alles staat. Als er wat wijzigt dan wijzigen we dat daar. Dus we weten altijd exact hoe het ervoor staat.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
16-05-2019 08:53
Ik wil echt niet de azijnpisser zijn, maar ik durf wel een weddenschapje of twee aan te gaan:
1. De scheiding is geen “als, indien” meer maar een “als, wanneer”. Die scheiding komt.
2. Als het zover is, blijken mondelinge afspraken vergeten, anders bedoeld, etc. Scheidingen vallen vaker tegen dan mee
Eens met de azijnpisser
Sterkte TO
retrostar schreef:
16-05-2019 08:58
Altijd gescheiden rekeningen gehad die wel werken als een soort communicerende vaten.

Vroeger ging dat zo: "Zullen we met vakantie gaan? Hoeveel heb jij netto op 30 juli? Oh nou dan heb ik 1900 dus volgens mij moeten we dat halen. Zullen we dan gaan? Afgesproken."

Hetzelfde hier. Geen 'moeilijkdoenerij' met zaken verdelen, maar wel gescheiden financiën voor de persoonlijke uitgaven en een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke uitgaven.

In gemeenschap van goederen is er in principe geen sprake van een ongelijke verdeling, omdat gezamenlijke bezittingen van allebei 50% is. Ik begrijp niet zo goed waarom je ermee akkoord gaat dat je partner 2/3 daarvan krijgt en jij maar 1/3.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
16-05-2019 09:10
Wat rot, TO.

Ik vertel je even hoe wij het hebben verdeeld, misschien heb je daar wat aan. We zijn in GVG getrouwd dus het is eigenlijk een papieren exercitie, masr goed. Voor ons overzicht wel prettig.

We hebben twee gezamelijke rekeningen, een voor boodschappen (met pinpas) en eentje zonder voor vaste lasten. Alles wat overblijft gaat naar verschillende spaarpotjes en wordt daarvan afgeboekt als we iets uitgeven / voorschieten.
We leggen naar rato allebei bijna 90% van onze inkomsten in.
We hebben beide ook nog een eigen betaalrekening waarvan we onze eigen dingen betalen.
Diners betaalt man meestal omdat hij veel meer inkomen heeft en dus meer te besteden.
Cadeaus worden betaald door degene wiens vrienden of familie het van oorsprong was.
dat soort dingen werkt alleen, als je het leuk hebt samen, niet als je het moment van scheiding probeer te rekken
Alle reacties Link kopieren
Mja zolang TO niet meer dan 1/3 wil kan ik me niet voorstellen dat haar partner moeilijk doet over die mondelinge afspraak. :P
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
16-05-2019 09:33
Mja zolang TO niet meer dan 1/3 wil kan ik me niet voorstellen dat haar partner moeilijk doet over die mondelinge afspraak. :P
Het voorstellingsvermogen wordt vaker getart door echtelieden in scheiding. Ik zou me er gewoon maar op voorbereiden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
16-05-2019 09:35
Het voorstellingsvermogen wordt vaker getart door echtelieden in scheiding. Ik zou me er gewoon maar op voorbereiden
"Maar ik wil maar 1/3."
"Je hebt recht op de helft dus die zal je ook krijgen kreng. "

Zoiets? ;-D
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
16-05-2019 09:39
"Maar ik wil maar 1/3."
"Je hebt recht op de helft dus die zal je ook krijgen kreng. "

Zoiets? ;-D
We zouden elkaars spaargeld respecteren
Niks mee te maken, ik heb niks gespaard, ik wil de helft van jouw spaargeld

Zoiets
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
COtweepuntnul schreef:
16-05-2019 09:10
Wat rot, TO.

Ik vertel je even hoe wij het hebben verdeeld, misschien heb je daar wat aan. We zijn in GVG getrouwd dus het is eigenlijk een papieren exercitie, masr goed. Voor ons overzicht wel prettig.

We hebben twee gezamelijke rekeningen, een voor boodschappen (met pinpas) en eentje zonder voor vaste lasten. Alles wat overblijft gaat naar verschillende spaarpotjes en wordt daarvan afgeboekt als we iets uitgeven / voorschieten.
We leggen naar rato allebei bijna 90% van onze inkomsten in.
We hebben beide ook nog een eigen betaalrekening waarvan we onze eigen dingen betalen.
Diners betaalt man meestal omdat hij veel meer inkomen heeft en dus meer te besteden.
Cadeaus worden betaald door degene wiens vrienden of familie het van oorsprong was.

Dat vind ik dus best gek. Als wij 90% van ons salaris zouden overboeken naar gezamenlijk zou mijn man ook veel meer te besteden hebben dan ik. Hij heeft dan vier keer zo veel. We zijn een team dat samen zorgt voor inkomsten en zorg thuis, waarom zou zijn aandeel daarin dan vier keer meer waard zijn dan het mijne?
Judy_Hopps schreef:
16-05-2019 09:33
Mja zolang TO niet meer dan 1/3 wil kan ik me niet voorstellen dat haar partner moeilijk doet over die mondelinge afspraak. :P
Als man een big spender is wel natuurlijk. 1/3 van hoeveel? Verdien je 1500 is het maar 500. Verdien je 3000 al het dubbele. Als hij geld uit geeft als water en zij is een krent weet je al wie er meer spaar heeft tegen de tijd dat er word gescheiden.
Ik opper wel eens met gescheiden rekeningen. Ik verdien momenteel een stuk minder maar man geeft graag uit... Ik wil geen droog brood eten omdat hij lekkerder wil zitten tijdens het vissen. Hij heeft een gat in zijn hand en bedenkt gelukkig altijd snel dat hij al snel in de min raakt met gescheiden financiën.
Er komt nooit ruzie of strijd van maar hij baalt wel eens flink.

Is dat bij jou het geval to?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven