Geld & Recht alle pijlers

Financiën apart

16-05-2019 07:29 153 berichten
Man en ik hebben besloten onze financiën te gaan scheiden
Verschillende rekeningen geopend. We hebben beide een betaal en spaarrekening en daarnaast is er een gezamenlijke en/of rekening.
Van die laatste gaan alle gezamenlijke kosten af. Spaargeld voor de kinderen. Op basis van geschiedenis hebben we een inschatting van de kosten gemaakt. Man legt 2/3 en ik 1/3 in.
Maar dan.
Hoe gaat het als we uiteten gaan, of wat gaan drinken. Cadeaus voor vrienden
We zijn nog even zoekende naar de verdeling van deze kosten. Hoe gaat dit bij andere?
Wittelamp schreef:
16-05-2019 10:31
Het eerlijkst is als jullie je gewoon aan het huwelijkscontract houden en de richtlijnen voor gvg volgen.

Wiens initiatief was het om de gvg los te laten en te gaan zoeken naar wat ‘het eerlijkst’ is?
Ik denk de meestverdienende/meest vermogende denk je ook niet :idee:
Wittelamp schreef:
16-05-2019 10:32
Nee, want ze hebben de afspraak gemaakt dat wat ze vanaf nu sparen, buiten de gemeenschappelijke boedel blijft. Ze (of hij) willen de gemeenschap van goederen nu al afbreken en niet pas na de scheiding.
Je kan van alles afspreken maar zolang er GVG is gaat dat verder niets uitmaken voor de verdeling bij een scheiding.

Of is er al een officiele verandering aangevraag/gedaan mbt het omzetten van GvG naar HV?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 10:36
11.54% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 10:33
Wat is daar goed aan? En voor wie is dat goed? Niet voor TO.
Ik bedoel als ze de boel toch willen scheiden. Het heeft weinig zin om de financien nu te gaan scheiden als ze toch in GG zijn getrouwd.Het blijft dan nog steeds 50/50 bij scheiding.
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 10:33
Ik denk de meestverdienende/meest vermogende denk je ook niet :idee:

Ja, duh. Dat vermoed ik ook. Maar ik stel de vraag aan TO, want die lijkt het nog niet zo door te hebben.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 10:34
Je kan van alles afspreken maar zolang er GVG is gaat dat verder niets uitmaken voor de verdeling bij een scheiding.
Inderdaad.
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 10:35
Ik bedoel als ze de boel toch willen scheiden. Het heeft weinig zin om de financien nu te gaan scheiden als ze toch in GG zijn getrouwd.Het blijft dan nog steeds 50/50 bij scheiding.
Precies wat ik bedoel.
Wittelamp schreef:
16-05-2019 10:35
Ja, duh. Dat vermoed ik ook. Maar ik stel de vraag aan TO, want die lijkt het nog niet zo door te hebben.
Vermoed je ook net als ik dat als de ene dit nu al wil de scheiding binnenkort ook komt?
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 10:35
Ik bedoel als ze de boel toch willen scheiden. Het heeft weinig zin om de financien nu te gaan scheiden als ze toch in GG zijn getrouwd.Het blijft dan nog steeds 50/50 bij scheiding.
TO en haar man moeten nog wennen aan dat de scheiding er aan komt
Dit zijn laatste hikjes. Rot situatie
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 10:34
Je kan van alles afspreken maar zolang er GVG is gaat dat verder niets uitmaken voor de verdeling bij een scheiding.

Ook niet als het een vriendelijke scheiding is en TO en haar bijna-ex dat allebei zo willen?
Misschien stelt hij wel een schuldbekentenis op waarbij TO hem volgens de recente afspraken een deel terugbetaalt na de scheiding. Of spreken ze af dat hij tijdelijk wat minder alimentatie betaalt tot het verrekend is.

Ze kunnen dat op allerlei manieren onderling regelen. Zolang TO daar in meegaat.
Het komt op mij over dat er zich al iemand aan het goed voorbereiden is om zo goed mogelijk uit de aankomende scheiding te komen.
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 10:39
Het komt op mij over dat er zich al iemand aan het goed voorbereiden is om zo goed mogelijk uit de aankomende scheiding te komen.

Precies dit.
Wittelamp schreef:
16-05-2019 10:39
Ook niet als het een vriendelijke scheiding is en TO en haar bijna-ex dat allebei zo willen?
Misschien stelt hij wel een schuldbekentenis op waarbij TO hem volgens de recente afspraken een deel terugbetaalt na de scheiding. Of spreken ze af dat hij tijdelijk wat minder alimentatie betaalt tot het verrekend is.

Ze kunnen dat op allerlei manieren onderling regelen. Zolang TO daar in meegaat.
Nee. Het gaat om een contract he? GVG is een contract. Zolang er geen officiele wijzigen worden gemaakt ( en dat is niet in het belang van TO) maakt het helemaal niks uit wat je afspreekt. Sowieso is het niet in het belang van TO om dit zo te willen afspreken of vastleggen.
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 10:39
Het komt op mij over dat er zich al iemand aan het goed voorbereiden is om zo goed mogelijk uit de aankomende scheiding te komen.
Op mij niet. Ik geloof best dat TO niet gek is en haar man terecht inschat als een eerlijke vent.

Wat ik denk dat TO gewoon nog ooit echt ervaren heeft is hoe snel een relatie kan verzuren en hoe diep de haat kan gaan, of het egoïsme
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 10:39
Het komt op mij over dat er zich al iemand aan het goed voorbereiden is om zo goed mogelijk uit de aankomende scheiding te komen.

Ik denk eerder dat TO denkt dat deze afspraak eerlijk is. En dat ze het goed wil doen.

Alleen zij is degene (en had net zo goed de man kunnen zijn, al is dat nog steeds vaak minder vaak het geval) die minder inkomen/pensioen heeft.

Door de afspraken die ze eerder hebben gemaakt mbt werk en zorg van kinderen en het gezin. Er is ooit besloten om in gemeenschap van goederen te gaan trouwen. Dat is een bewuste keuze. Ik neem dan even aan dat mensen gewoon weten wat ze tekenen. ;-)

Eentje die voorziet aan de behoefte om wat dingen recht te trekken, tijdens maar vooral na het huwelijk, als een van de 2 een stapje terug heeft gedaan voor de ander/het gezin.

Als dat niet aan de orde is geweest omdat ze beiden evenveel hebben kunnen opbouwen maakt het verder ook niet. Dat is het voordeel van een GvG.

Dus ik zou als ik TO dat aparte rekening gedoe stoppen . Het is niet in haar belang en heeft ook helemaal geen nut zolang er een GvG is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 10:51
8.58% gewijzigd
JollyRider schreef:
16-05-2019 10:43
Op mij niet. Ik geloof best dat TO niet gek is en haar man terecht inschat als een eerlijke vent.

Wat ik denk dat TO gewoon nog ooit echt ervaren heeft is hoe snel een relatie kan verzuren en hoe diep de haat kan gaan, of het egoïsme
En dat helaas ook.
JollyRider schreef:
16-05-2019 10:43
Op mij niet. Ik geloof best dat TO niet gek is en haar man terecht inschat als een eerlijke vent.

Wat ik denk dat TO gewoon nog ooit echt ervaren heeft is hoe snel een relatie kan verzuren en hoe diep de haat kan gaan, of het egoïsme
Of hoe iemand met voorberade rade te werk kan gaan. Sommigen kunnen dan een wolf in schaapskleren zijn.

TO mijn advies niets nu reeds verdelen,gewoon 50/50 bij de scheiding. Een advocaat zou je aanraden nu wel een kopie te maken van de laatste afschriften van banken,beleggingen ed. ivm wegsluizen.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 10:49
Ik denk eerder dat TO denkt dat deze afspraak eerlijk is. En dat ze het goed wil doen.
Dat denk ik ook,ik had het ook over de man die meestal het meeste vermogen/inkomen heeft. Diegene is bij een scheiding niet graag 50% kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Uit eten, kado's, gaat allemaal van de gezamenlijke rekening af. Wat je zelf overhoudt kan je aan jezelf besteden.
Maar het heeft geen nut, na de scheiding wordt alles 50/50 verdeeld, ook al zeggen jullie dat je elkaars spaargeld respecteert. En als het wel mag (spaargeld buiten de boedel houden), benadeel je jezelf. Je zegt dus nu: ik neem genoegen met 1/3. Gewoon dom dus.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 10:30
Nu krijgt ze dat ook. Gemeenschap van goederen. Dus wat wie ook heeft gespaard tot die tijd word gewoon door 2en gehakt. Dus al had hij die berekening gemaakt, het maakt verder helemaal niks uit.
Tja, maar hij kan "zijn" spaargeld dan naar eigen inzicht uitgeven. Als hij een motor koopt heb je recht op de helft van de waarde. Maar als hij flink uit eten gaat/op vakantie gaat/ naar de hoeren gaat, is het geld weg.

En mooi TO dat je man niet doortrapt is, maar zo klinkt het toch wel. En inderdaad, wat anderen zeggen, op het dieptepunt van de ellende veranderen mensen in wezens waarvan je je niet kunt voorstellen dat ze zo zouden kunnen zijn. Ervaring mee.
De financien verdelen na jaren van huwelijk op GvG basis voor de daadwerkelijk scheiding. Nooit doen! Eerst scheiden op de GvG basis en dan 50/50 verdelen.
Alle reacties Link kopieren
..
luiwammes wijzigde dit bericht op 16-05-2019 15:54
99.68% gewijzigd
Even voor de duidelijkheid. Ik ben diegene die heeft aangegeven de financiën te willen scheiden. Dat is niet op man verzoek. Wat ik echter niet wil is dat als het straks tot een scheiding komt ik er tig keer slechter vanaf kom.
Nu lees ik even de rest van de reacties, ik ben niet helemaal bij
coravanmora schreef:
16-05-2019 10:56
Tja, maar hij kan "zijn" spaargeld dan naar eigen inzicht uitgeven. Als hij een motor koopt heb je recht op de helft van de waarde. Maar als hij flink uit eten gaat/op vakantie gaat/ naar de hoeren gaat, is het geld weg.

En mooi TO dat je man niet doortrapt is, maar zo klinkt het toch wel. En inderdaad, wat anderen zeggen, op het dieptepunt van de ellende veranderen mensen in wezens waarvan je je niet kunt voorstellen dat ze zo zouden kunnen zijn. Ervaring mee.
Dat kan nu en dan allemaal ook. Wat je ook afspreekt met elkaar.
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:06
Even voor de duidelijkheid. Ik ben diegene die heeft aangegeven de financiën te willen scheiden. Dat is niet op man verzoek. Wat ik echter niet wil is dat als het straks tot een scheiding komt ik er tig keer slechter vanaf kom.
Dat valt dan weer mee maar het heeft geen nut.Je hebt een GvG contract die bij een scheiding telt.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:06
Wat ik echter niet wil is dat als het straks tot een scheiding komt ik er tig keer slechter vanaf kom.
Financieel ga je er bij een scheiding sowieso financieel op achteruit. Jij en je ex hebben meer uitgaven (want 2 huishoudens ipv 1), maar waarschijnlijk niet meer (navenante) inkomsten.

Emotioneel kun je er mogelijk natuurlijk wel op vooruit gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven