Geld & Recht alle pijlers

Financiën apart

16-05-2019 07:29 153 berichten
Man en ik hebben besloten onze financiën te gaan scheiden
Verschillende rekeningen geopend. We hebben beide een betaal en spaarrekening en daarnaast is er een gezamenlijke en/of rekening.
Van die laatste gaan alle gezamenlijke kosten af. Spaargeld voor de kinderen. Op basis van geschiedenis hebben we een inschatting van de kosten gemaakt. Man legt 2/3 en ik 1/3 in.
Maar dan.
Hoe gaat het als we uiteten gaan, of wat gaan drinken. Cadeaus voor vrienden
We zijn nog even zoekende naar de verdeling van deze kosten. Hoe gaat dit bij andere?
Ik had diverse redenen voor mijn verzoek
Slechte relatie die op knappen staat dus sparen voor wat te komen staat
Ik ben sinds mijn pubertijd samen en wil meer zelfstandigheid en meer zelfbeslissingrecht zeg maar
En ik wil ook duidelijkheid. Wat kan ik straks en wat kan ik niet en waar heb ik recht op
Het is een combinatie van redenen en gevoel dus.
Verder kunnen we nog prima praten, willen we elkaar zeker niet perse een poot uitdraaien maar komen we wel terecht op voor wat we vinden dat ons toebehoort
Man vind dat hij gestudeerd heeft, dus meer ontwikkeling dus meer salaris. Dus ook recht op meer geld.
Ik ben inderdaad in gezamenlijk overleg thuis gebleven, heb part time gewerkt, gezin geregeld en vind dus dat ik mee ‘moet’ profiteren van zijn carrière.
Studie had ik later ook nog kunnen doen maar niet gedaan vanwege gezin
Wat ik met mate wil is dat we naar rato bijleggen maar dus ongeveer onder de streep gelijk uitkomen. Zeg ieder 500 euro Pm voor eigen gebruik en dat het dan vrij is om dat uit te geven of te sparen.
Is zoiets een raar idee?
Werk je nog steeds parttime of geheel niet meer?
Zonder al te veel in details te gaan is te verwachten dat man in salaris achteruit zal gaan en ik vooruit
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:06
Even voor de duidelijkheid. Ik ben diegene die heeft aangegeven de financiën te willen scheiden. Dat is niet op man verzoek. Wat ik echter niet wil is dat als het straks tot een scheiding komt ik er tig keer slechter vanaf kom.
Nu lees ik even de rest van de reacties, ik ben niet helemaal bij
Je acties zijn begrijpelijk, maar onverstandig. Je bent financieel niet beter af met wat je nu doet, wel heb je je man heel expliciet verteld dat de scheiding er aan komt en dat geld daar betekenis gaat hebben. Dat jij je aan het voorbereiden bent is verstandig, maar hij heeft meer te verliezen dan jij zo te lezen, en dus ook meer baat bij voorbereiding.

Buiten alles wat je kan doen om je huwelijk te redden, richt je je verder liever op een goede advocaat die je helpt de scheiding netjes te regelen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
we zijn al bij een advocaat geweest maar we hebben afgesproken eerst eens alle gemoederen een paar maanden te laten kalmeren voordat we verdere concrete acties ondernemen. er is tenslotte een gezin bij betrokken.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:14

Man vind dat hij gestudeerd heeft, dus meer ontwikkeling dus meer salaris. Dus ook recht op meer geld.

zie daar, de eerste flinke ruzie komt er al aan
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:14
Ik had diverse redenen voor mijn verzoek
Slechte relatie die op knappen staat dus sparen voor wat te komen staat
Ik ben sinds mijn pubertijd samen en wil meer zelfstandigheid en meer zelfbeslissingrecht zeg maar
En ik wil ook duidelijkheid. Wat kan ik straks en wat kan ik niet en waar heb ik recht op
Het is een combinatie van redenen en gevoel dus.
Verder kunnen we nog prima praten, willen we elkaar zeker niet perse een poot uitdraaien maar komen we wel terecht op voor wat we vinden dat ons toebehoort
Man vind dat hij gestudeerd heeft, dus meer ontwikkeling dus meer salaris. Dus ook recht op meer geld.
Ik ben inderdaad in gezamenlijk overleg thuis gebleven, heb part time gewerkt, gezin geregeld en vind dus dat ik mee ‘moet’ profiteren van zijn carrière.
Studie had ik later ook nog kunnen doen maar niet gedaan vanwege gezin
Wat ik met mate wil is dat we naar rato bijleggen maar dus ongeveer onder de streep gelijk uitkomen. Zeg ieder 500 euro Pm voor eigen gebruik en dat het dan vrij is om dat uit te geven of te sparen.
Is zoiets een raar idee?
Heb je enig idee hoeveel signalen voor een bloederige vechtscheiding hier staan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:25
we zijn al bij een advocaat geweest maar we hebben afgesproken eerst eens alle gemoederen een paar maanden te laten kalmeren voordat we verdere concrete acties ondernemen. er is tenslotte een gezin bij betrokken.
Ik zei niet dat jullie naar een advocaat moeten, maar jij
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je kan niet naar rato inleggen maar wel onder de streep gelijk blijven, dat snap je toch zelf ook wel? :-|

En je hebt er niks aan om nu de financiën te scheiden want je hele financiële plaatje gaat er anders uitzien na een scheiding. Zowel kosten als inkomsten.

Als je daar inzicht in wil kan je beter álle te verwachten kosten op een rij zetten (woonlasten, maar ook cadeaus en etentjes die je dan alleen zal moeten betalen).

Sorry TO, ik denk dat je het overbodig moeilijk maakt als je nu financiën wil scheiden terwijl het je niks op gaat leveren, financieel niet en qua inzicht niet.
lilalinda schreef:
16-05-2019 11:25
zie daar, de eerste flinke ruzie komt er al aan

Ik vrees het ergste...

TO, heb je op dit moment wel volledig inzicht in je man zijn salarisstroken en alle overige inkomsten die er binnenkomen en het opgebouwde vermogen?

Je zoekt duidelijkheid zeg je. Wat wil je weten dat je nu niet weet?
lilalinda schreef:
16-05-2019 11:25
zie daar, de eerste flinke ruzie komt er al aan
nope nog steeds geen ruzie ;-) we maken over veel dingen ruzie maar geld is tot nu toe niet eentje ervan.
we zijn nu aan het kijken om iderdaad toch maar alles op 1 hoop te gooien en ieder een zelfde bedrag voor prive uitgaven als kleding etc.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:36
nope nog steeds geen ruzie ;-) we maken over veel dingen ruzie maar geld is tot nu toe niet eentje ervan.
we zijn nu aan het kijken om iderdaad toch maar alles op 1 hoop te gooien en ieder een zelfde bedrag voor prive uitgaven als kleding etc.
Lila kondigt het aan, en volkomen terecht
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:36
nope nog steeds geen ruzie ;-) we maken over veel dingen ruzie maar geld is tot nu toe niet eentje ervan.
we zijn nu aan het kijken om iderdaad toch maar alles op 1 hoop te gooien en ieder een zelfde bedrag voor prive uitgaven als kleding etc.
Nog niet, maar hij is toch beduidend minder redelijk, dan jij denkt
en dat gaat tot nu toe nog goed, maar ik haalde er slechts 1 voorbeeld uit, maar alsjeblieft, ga hulp zoeken in dit proces
Wittelamp schreef:
16-05-2019 11:34
Ik vrees het ergste...

TO, heb je op dit moment wel volledig inzicht in je man zijn salarisstroken en alle overige inkomsten die er binnenkomen en het opgebouwde vermogen?

Je zoekt duidelijkheid zeg je. Wat wil je weten dat je nu niet weet?
ja volledig inzicht. ik kan overal in en bij en weet wat die verdient en wat die straks minder gaat verdienen.
geld interesseert me niet zo, ik heb me er dus ook nooit zo mee bemoeit. hem interesseert het ook niet zo maar hij heeft het financiele stuk op zich genomen.
nu ik misschien alleen verder moet wil en moet ik een deel zelf oppakken. daarbij maar ik wil niet te herkenbaar worden kan het zo zijn dat zelfs als we bij elkaar blijven ik na verloop van tijd deze zaken volledig moet regelen en dan is dit een goede stap om eens te beginnen
Man vind dat hij gestudeerd heeft, dus meer ontwikkeling dus meer salaris. Dus ook recht op meer geld.
Ik ben inderdaad in gezamenlijk overleg thuis gebleven, heb part time gewerkt, gezin geregeld en vind dus dat ik mee ‘moet’ profiteren van zijn carrière.
Studie had ik later ook nog kunnen doen maar niet gedaan vanwege gezin


Zie daar het hele probleem. En jij hebt gelijk. Dat is het hele idee achter dingen zo regelen en in GvG trouwen.

Als hij dat anders had willen zien hadden jullie op HV moeten trouwen. Of de dingen anders moeten verdelen mbt werkuren en zorg.

Hij heeft alle vruchten geplukt van de verdeling mbt zorg en financieen en vind dan ook nog dat hij meer hoort te krijgen. Dan had hij/jullie andere voorwaarden en afspraken moeten maken.

Ik vind dat echt een bizarre denkwijze. En ja, ook als het andersom was geweest.
gesprek met man heeft nu zover opgeleverd dat 1 spaarrekening toch gewoon het makkelijkste en het eerlijkste is.
we storten alles op een gezamenlijke spaarrekening behalve wat we voor eigen gebruik behouden en dat is voor ieder hetzelfde. daar gaan eigen etentjes en en eigen kleding vanaf zeg maar.
wat we van de gezamenlijke rekening overhouden gaat weer naar de gezamenlijke spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 11:39
Man vind dat hij gestudeerd heeft, dus meer ontwikkeling dus meer salaris. Dus ook recht op meer geld.
Ik ben inderdaad in gezamenlijk overleg thuis gebleven, heb part time gewerkt, gezin geregeld en vind dus dat ik mee ‘moet’ profiteren van zijn carrière.
Studie had ik later ook nog kunnen doen maar niet gedaan vanwege gezin


Zie daar het hele probleem. En jij hebt gelijk. Dat is het hele idee achter dingen zo regelen en in GvG trouwen.

Als hij dat anders had willen zien hadden jullie op HV moeten trouwen.
Hij heeft alle vruchten geplukt van de verdeling mbt zorg en financieen en vind dan ook nog dat hij meer hoort te krijgen. Dan had hij/jullie andere voorwaarden en afspraken moeten maken.

Ik vind dat echt een bizarre denkwijze. En ja, ook als het andersom was geweest.
Bizar, maar heel normaal onder mannen. Ik wil niet sexistisch zijn, maar dit is zo veelvoorkomend. En dan een vrouw die zoals TO geld niet zo belangrijk vindt. Nee, tot het er niet meer is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 11:39
Man vind dat hij gestudeerd heeft, dus meer ontwikkeling dus meer salaris. Dus ook recht op meer geld.
Ik ben inderdaad in gezamenlijk overleg thuis gebleven, heb part time gewerkt, gezin geregeld en vind dus dat ik mee ‘moet’ profiteren van zijn carrière.
Studie had ik later ook nog kunnen doen maar niet gedaan vanwege gezin


Zie daar het hele probleem. En jij hebt gelijk. Dat is het hele idee achter dingen zo regelen en in GvG trouwen.

Als hij dat anders had willen zien hadden jullie op HV moeten trouwen. Of de dingen anders moeten verdelen mbt werkuren en zorg.

Hij heeft alle vruchten geplukt van de verdeling mbt zorg en financieen en vind dan ook nog dat hij meer hoort te krijgen. Dan had hij/jullie andere voorwaarden en afspraken moeten maken.

Ik vind dat echt een bizarre denkwijze. En ja, ook als het andersom was geweest.
hij nu ook hoor. wat geld betreft zijn we beide echt niet moeilijk. we hebben beide te veel meegemaakt om te denken dat geld gelukkig maakt.
we willen beide redelijk kunnen leven dat is het belangrijkste
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:42
gesprek met man heeft nu zover opgeleverd dat 1 spaarrekening toch gewoon het makkelijkste en het eerlijkste is.
we storten alles op een gezamenlijke spaarrekening behalve wat we voor eigen gebruik behouden en dat is voor ieder hetzelfde. daar gaan eigen etentjes en en eigen kleding vanaf zeg maar.
wat we van de gezamenlijke rekening overhouden gaat weer naar de gezamenlijke spaarrekening.
Verstandig voor het moment
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:44
hij nu ook hoor. wat geld betreft zijn we beide echt niet moeilijk. we hebben beide te veel meegemaakt om te denken dat geld gelukkig maakt.
we willen beide redelijk kunnen leven dat is het belangrijkste
Gebrek aan geld maakt wel ongelukkig
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-05-2019 11:42
Bizar, maar heel normaal onder mannen. Ik wil niet sexistisch zijn, maar dit is zo veelvoorkomend. En dan een vrouw die zoals TO geld niet zo belangrijk vindt. Nee, tot het er niet meer is
Dat zeker.

Of echt denkt dat wel eerlijk is om dat nu zo te regelen, Gewoon omdat ze eigenlijk heel lief is. Ook dat zie ik best vaak.
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:44
hij nu ook hoor. wat geld betreft zijn we beide echt niet moeilijk. we hebben beide te veel meegemaakt om te denken dat geld gelukkig maakt.
we willen beide redelijk kunnen leven dat is het belangrijkste
Dan zou ik toch zonder hem eens een advocaat bezoeken en alvast kijken naar wat als...
Als hij echt niet zo meoilijk is en strakjes een eerlijke verdeling en alimentatie wil, ook voor jou, dan heb jij je alvast goed laten informeren en kan je redelijk snel dat stuk hebben geregeld. Zodat het ook echt eerlijk is. Voor beiden.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:44
hij nu ook hoor. wat geld betreft zijn we beide echt niet moeilijk. we hebben beide te veel meegemaakt om te denken dat geld gelukkig maakt.
we willen beide redelijk kunnen leven dat is het belangrijkste
tot jij het niet meer hebt, en hij wel
en hij jullie kinderen mee kan nemen op vakantie, en jij niet etc.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 11:51
Dan zou ik toch zonder hem eens een advocaat bezoeken en alvast kijken naar wat als...
Als hij echt niet zo meoilijk is en strakjes een eerlijke verdeling en alimentatie wil, ook voor jou, dan heb jij je alvast goed laten informeren en kan je redelijk snel dat stuk hebben geregeld. Zodat het ook echt eerlijk is. Voor beiden.
het alimentatie stuk hebben we besproken. omdat ik meer ga verdienen en man minder was nu het idee om beide niks te eisen. Ik eis nu niks maar man eist ook niks als hij straks minder verdient en ik meer. dat leek ons beide het eerlijkste.
lilalinda schreef:
16-05-2019 11:52
tot jij het niet meer hebt, en hij wel
en hij jullie kinderen mee kan nemen op vakantie, en jij niet etc.
het verschil is echter dat ik weet dat ik hem ooit zal evenaren of zelfs ooit zal overstijgen. dat zal misschien niet binnen drie jaar zijn maar dat kan op termijn wel gebeuren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven