dochter met anorexia wil met vriendinnen weg

16-05-2019 14:26 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 16 jaar is langdurig opgenomen geweest en nu inmiddels 1,5 maand thuis.
Het gaat tot nu toe goed, al kan dit zo weer anders zijn.
Mijn dochter zit in het examen jaar maar omdat ze nog geen les heeft kunnen volgen doet ze dit jaar over, alleen haar Engels examen doet ze dit jaar.
Gisteren was ze even op school, heeft ze bij kunnen kletsten en kreeg ze de vraag of ze ook mee op vakantie ging.
Dochter wil dit dus heel graag, zelf ziet ze ook wel dat 2 weken niet haalbaar dus haar voorstel is 2 nachten.
Vanmorgen dit in het ziekenhuis besproken, maar de psycholoog is hier heel terughoudend in.

Ik gun het haar zo ontzettend, en met 16 jaar moet dat gewoon kunnen.
Punt is zij mag vanwege haar gewicht nog niet naar school moet nog 1,7 kg aankomen om dit te mogen ook sporten mag nog niet.
Zij heeft een hele strenge eetlijst waar we haar steeds aan moeten helpen herinneren anders vergeet ze ( zogenaamd) toch wat.
Ze heeft inmiddels een gewicht gehaald wat echt jaren geleden is geweest dat ze dat woog, ze ziet er nu zoveel gezonder uit.
Ze is nu ook veel vrolijker, we dringen weer tot haar door.
Hoe fijn is het dat ze het normale leven weer stukje bij beetje op mag pakken en hoe motiverend kan zo'n weekend met vriendinnen dan zijn.

Mijn man en ik vinden dit best een dilemma.
Alle reacties Link kopieren
ik zou het niet insteken als straf (dus als je niet netjes eet dan mag je ook niet mee) want daarmee doe je alsof anorexia een keuze is en geen ziekte (niet dat je dat perse doet, maar ik wilde het toch even gezegd hebben).
Ik zou gewoon nu niet beslissen, en zeggen dat het afhankelijk is van haar gezondheid, als ze beter genoeg is dan is het te overwegen (eventueel losse dagen) maar als ze nog te ziek is, dan kan het niet. Daarmee dwing je haar ook haar ziekte serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor. Je gunt haar graag een verzetje met haar vriendinnen. Als je het verbiedt heb je kans dat ze dr kont tegen de krib gooit, en zich helemaal niet meer aan haar eetlijst gaat houden.
Ik zou als voorwaarde stellen dat je eerst wilt zien dat ze zich thuis uit zichzelf aan de eetlijst houdt, en dat jullie haar daarna pas vertrouwen om een paar dagen weg te gaan. Persoonlijk vind ik niet dat je haar moet straffen omdat ze een ziekte heeft.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-05-2019 15:08
niet gezond genoeg om naar school te gaan, dan ook niet gezond genoeg om weg te gaan met vriendinnen.

luister naar de psycholoog.

heel vervelend voor je dochter, maar ze is echt ziek
Dit.

Heb je zelf eigenlijk wel door hoe ziek je dochter is?

Een heel schooljaar niet naar school kunnen vanwege ondergewicht. Opgenomen zijn.. Daardoor je examen niet halen.

En haar dan op vakantie sturen met een stel meiden die er goed uit willen zieg op vakantie en bij het uitgaan.

Lijkt mijn komt niet te dik in die broek.
Kan die bikini wrl zonder of juist met grote botsten.

Ik neem geen ijsje want ik wil niet dik worden ach een drankje op vakantie kan wel.

En Voor je het weet is ze terug bij af.

De psycholoog zegt niet voor niets dat het geen goed idee is.

Negatieve beïnvloeding is nogg veel schadelijker dan 2 dagen niet die eetlijst volgen.
Ze is en nog niet gezond genoeg. Ze is net uit een opname en kan nog niet eens normaal naar school. De behandelaar/psycholoog heeft de kennis en ervaring en zegt ook niet doen.

En je zadelt andere 16 jarigen op met de verantwoording van een heel ziek kind.

Trouwens, ook zat wel super gezonde 16 jarigen zonder psychische aandoeningen/eetziektes mogen nog niet (2 weken) op vakantie met hun vriendinnen.

Dus ik vind het in dit geval een no-brainer.
sugarmiss schreef:
16-05-2019 15:28
Dit.

Heb je zelf eigenlijk wel door hoe ziek je dochter is?

Een heel schooljaar niet naar school kunnen vanwege ondergewicht. Opgenomen zijn.. Daardoor je examen niet halen.

En haar dan op vakantie sturen met een stel meiden die er goed uit willen zieg op vakantie en bij het uitgaan.

Lijkt mijn komt niet te dik in die broek.
Kan die bikini wrl zonder of juist met grote botsten.

Ik neem geen ijsje want ik wil niet dik worden ach een drankje op vakantie kan wel.

En Voor je het weet is ze terug bij af.

De psycholoog zegt niet voor niets dat het geen goed idee is.

Negatieve beïnvloeding is nogg veel schadelijker dan 2 dagen niet die eetlijst volgen.

Je vult wel heel veel in. Misschien heeft TO's dochter gewone leuke vriendinnen. Kan he?
Maar dan nog kan je hen niet die verantwoording geven.

Aangezien TO's dochter zelf die verantwoording niet aan kan komt dat dus wel bij hen te liggen.
Slecht idee. Ik zou zelf die verantwoordelijkheid nooit neerleggen bij 16-jarigen. Hoe relaxed ze ook zijn.

Ga anders zelf een weekendje met haar weg en zeg (eventueel) dat ze een vriendin mag meenemen.
Als die meiden extreem met hun uiterlijk en lijn bezig zijn niet. Als die meiden een positieve invloed hebben doordat ze op vakantie lekker los gaan op de pizza, ijsjes en hamburgers, trekt het je dochter wellicht wel mee om ook weer te genieten van eten.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-05-2019 15:28
Dit.

Heb je zelf eigenlijk wel door hoe ziek je dochter is?

Een heel schooljaar niet naar school kunnen vanwege ondergewicht. Opgenomen zijn.. Daardoor je examen niet halen.

En haar dan op vakantie sturen met een stel meiden die er goed uit willen zieg op vakantie en bij het uitgaan.

Lijkt mijn komt niet te dik in die broek.
Kan die bikini wrl zonder of juist met grote borsten.

Ik neem geen ijsje want ik wil niet dik worden ach een drankje op vakantie kan wel.

En Voor je het weet is ze terug bij af.

De psycholoog zegt niet voor niets dat het geen goed idee is.

Negatieve beïnvloeding is nogg veel schadelijker dan 2 dagen niet die eetlijst volgen.
Ik ga ervan uit dat de dochter niet doodgaat als ze twee dagen niet eet,
maar ik zou afwegen hoe de vriendinnen zijn.

als de vriendinnen zich steeds druk maken over hun uiterlijk, lijkt mij dat schadelijk.
Als ze gezellig zijn en zich nergens druk over maken, gaat dochter (misschien) aan iets anders denken dan haar lijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
overigens: het is leuk dat dochter meegevraagd wordt, terwijl ze al een flinke tijd school gemist heeft.
Het lijkt dat die vriendinnen tof zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-05-2019 15:45
Als die meiden extreem met hun uiterlijk en lijn bezig zijn niet. Als die meiden een positieve invloed hebben doordat ze op vakantie lekker los gaan op de pizza, ijsjes en hamburgers, trekt het je dochter wellicht wel mee om ook weer te genieten van eten.
Denk je dit echt? Slecht eten is vast vergif in haar ogen, daar gaat 2 dagen weg met een paar meiden niks aan veranderen.
haarklover schreef:
16-05-2019 15:45
Ik ga ervan uit dat de dochter niet doodgaat als ze twee dagen niet eet,
maar ik zou afwegen hoe de vriendinnen zijn.

als de vriendinnen zich steeds druk maken over hun uiterlijk, lijkt mij dat schadelijk.
Als ze gezellig zijn en zich nergens druk over maken, gaat dochter (misschien) aan iets anders denken dan haar lijn.
Je hebt geen idee wat anorexia is en hoe ernstig het is als je opgenomen moet worden he? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om eerst te kijken of een dagje weg met deze meiden en de anorexia een succes is? Bijvoorbeeld dat ze een dagje naar een pretpark gaan als ze die 1,7 kilo is aangekomen. Dan kan ze ook laten zien dat ze een dagje zonder toezicht kan (of niet, en dan kunnen jullie met elkaar en de psycholoog kijken wat er geleerd kan worden van de situatie).

Hoe zou je er trouwens tegenover staan als je dochter opgenomen was geweest voor chemo en haar arts het geen goed idee vond om al een paar dagen weg te gaan zonder ouders?
redbulletje schreef:
16-05-2019 15:45
Als die meiden extreem met hun uiterlijk en lijn bezig zijn niet. Als die meiden een positieve invloed hebben doordat ze op vakantie lekker los gaan op de pizza, ijsjes en hamburgers, trekt het je dochter wellicht wel mee om ook weer te genieten van eten.
Ook jij hebt geen idee.
ik vind het lastig. want ergens als je haar verbiedt om te gaan zal ze dat als een straf ervaren. ik zou proberen met mezelf in de buurt om toch te laten gaan.
desnoods op voorwaarde dat ze minimaal 1 maaltijd met jou eet.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
16-05-2019 15:45
Ik ga ervan uit dat de dochter niet doodgaat als ze twee dagen niet eet,
Niet direct nee, maar wie weet indirect wel. Wat als dit een terugval triggert? Ze is nog niet eens zover om weer naar school te gaan. Ik interpreteer dat als: nog heel fragiel dus.
vivapimpelmees schreef:
16-05-2019 15:50
Denk je dit echt? Slecht eten is vast vergif in haar ogen, daar gaat 2 dagen weg met een paar meiden niks aan veranderen.
Toch denk ik ook dat het wel kán, maar waarschijnlijk niet nu. Dan zal ze iets sterker in haar schoenen moeten staan.

Ik zou het zo uitleggen dat als het haar lukt om zelf aan de eetlijst te voldoen zonder smokkelen, jullie er vertrouwen in kunnen hebben dat ze 2 dagen meegaat. Het is voor haar heel veilig om niet zelf te beslissen eraan te voldoen, maar die motivatie extrinsiek te houden. Voor mij was ooit het weer willen sporten dé stimulans om weer normaal te gaan doen. Met vriendinnen mee willen gaan zou de stimulans kunnen zijn voor je dochter, TO.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-05-2019 15:45
Als die meiden extreem met hun uiterlijk en lijn bezig zijn niet. Als die meiden een positieve invloed hebben doordat ze op vakantie lekker los gaan op de pizza, ijsjes en hamburgers, trekt het je dochter wellicht wel mee om ook weer te genieten van eten.

Ik zou eerder hopen dat het types zijn die, al dan niet in het belang van een zieke vriendin, in elk geval die dagen bereid zijn om zelf gezond te koken, of ergens te eten waar je ook gezonde dingen kunt bestellen.
Juist als ze alleen pizza en hamburgers eten zal ze niet mee willen doen. Het zou beter zijn als ze zich allemaal aan die eetlijst houden.
ceylon wijzigde dit bericht op 16-05-2019 15:58
4.96% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Morgenstond_ schreef:
16-05-2019 15:56
Toch denk ik ook dat het wel kán, maar waarschijnlijk niet nu. Dan zal ze iets sterker in haar schoenen moeten staan.

Ik zou het zo uitleggen dat als het haar lukt om zelf aan de eetlijst te voldoen zonder smokkelen, jullie er vertrouwen in kunnen hebben dat ze 2 dagen meegaat. Het is voor haar heel veilig om niet zelf te beslissen eraan te voldoen, maar die motivatie extrinsiek te houden. Voor mij was ooit het weer willen sporten dé stimulans om weer normaal te gaan doen. Met vriendinnen mee willen gaan zou de stimulans kunnen zijn voor je dochter, TO.
Volgens mij zegt niemand dat het nooit kan. Waar lees je dat?

Maar reageren ze op de OP waaruit je kan opmaken dat het NU dus nog niet kan.
Ceylon schreef:
16-05-2019 15:57
Ik zou eerder hopen dat het types zijn die, al dan niet in het belang van een zieke vriendin, in elk geval die dagen bereid zijn om zelf gezond te koken, of ergens te eten waar je ook gezonde dingen kunt bestellen.
Juist als ze alleen pizza en hamburgers eten zal ze niet mee willen doen.
Zie hier verantwoording die je niet kan en mag verwachten van 16 jarigen.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 15:58
Volgens mij zegt niemand dat het nooit kan. Waar lees je dat?

Maar reageren ze op de OP waaruit je kan opmaken dat het NU dus nog niet kan.
Ik bedoelde dat vriendinnen die niet om eten geven zoals TOs dochter een positieve invloed kunnen hebben op TOs dochter. Dat ze zo veel te doen heeft dat er weinig ruimte overblijft om te dubben over alles wat ze heeft gegeten. Het kan verfrissend zijn om mensen te zien die gewoon eten omdat ze het lekker vinden en geen kcal tellen. En uit de omgeving stappen waarin je dat altijd doet zou denk ik wel kunnen helpen. TOs dochter zou het naar zichzelf kunnen verkopen als een "maar nu mag het want". Wat nog steeds niet ideaal is, maar wel een begin kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 15:59
Zie hier verantwoording die je niet kan en mag verwachten van 16 jarigen.

Weet ik niet. Dat ligt dus aan de groep. De ene puber is de andere niet. En nee, geen twee weken. Maar ze vragen Dochter mee, dus dan neem ik even aan dat ze bereid zijn om zich die twee dagen aan te passen.

Zo niet, kan ze dus niet mee.

Ik zou het groepje eens thuis uitnodigen en in gesprek gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Morgenstond_ schreef:
16-05-2019 16:02
Ik bedoelde dat vriendinnen die niet om eten geven zoals TOs dochter een positieve invloed kunnen hebben op TOs dochter. Dat ze zo veel te doen heeft dat er weinig ruimte overblijft om te dubben over alles wat ze heeft gegeten. Het kan verfrissend zijn om mensen te zien die gewoon eten omdat ze het lekker vinden en geen kcal tellen. En uit de omgeving stappen waarin je dat altijd doet zou denk ik wel kunnen helpen. TOs dochter zou het naar zichzelf kunnen verkopen als een "maar nu mag het want". Wat nog steeds niet ideaal is, maar wel een begin kan zijn.
als voormalig anorexia patient kan ik je zeggen dat het zo niet werkt. Het heeft jaren geduurd voordat ik in staat was te eten waar andere bij waren en nog steeds vind ik het bijvoorbeeld niet prettig snackend door de stad te lopen. Mensen die mij zien eten, vreemden dan ook nog. Voor mij zou het toen juist de drang om niet te eten groter zijn geweest. van mij zou ze mogen gaan want beloning, therapie gehad, doelen gehaald maar minimaal 1 a 2 maaltijden per dag met mij. en ik zou dus mee willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan je haar vrij makkelijk bereiken? En is ze binnen een paar uur autorijden op te zoeken?

Dan zou ik haar lekker een paar dagen mee laten gaan.
Kan ook wat positieve invloed hebben om onder vriendinnen te zijn die niet ziek zijn.
Ze zal in een paar dagen echt niet zieker worden dan op het punt waar ze nu staat.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de psycholoog dit afraad.
Het gaat over twee nachten, kom op zeg.
Kijk eerst even naar de docu Emma wil leven.
Beslis daarna of je maling aan de artsen moet hebben.
Veel wijsheid toegewenst.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 16:09
als voormalig anorexia patient kan ik je zeggen dat het zo niet werkt. Het heeft jaren geduurd voordat ik in staat was te eten waar andere bij waren en nog steeds vind ik het bijvoorbeeld niet prettig snackend door de stad te lopen. Mensen die mij zien eten, vreemden dan ook nog. Voor mij zou het toen juist de drang om niet te eten groter zijn geweest. van mij zou ze mogen gaan want beloning, therapie gehad, doelen gehaald maar minimaal 1 a 2 maaltijden per dag met mij. en ik zou dus mee willen gaan.
Dat is voor iedereen anders want bij werkte dat op een gegeven moment wel te zien van anderen en af te kijken dat eten in een meer ontspannen sfeer minder beladen kan zijn.
Ik ben pas beter gaan eten toen ik uit de omgeving stapte waar ik omringd was door mensen met een eetstoornis en alles alleen maar om ziek zijn ging.
Stapje bij stapje kon ik mij meer optrekken aan mensen die gewoon aten.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 16-05-2019 16:30
0.21% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven