Geld & Recht alle pijlers

Kan een werkgever hier op terug komen?

16-05-2019 16:16 25 berichten
Vorige week te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt en dat ook meteen zwart op wit gekregen. Nu zag ik deze week dat ik na mijn uitdienst treding nog steeds ingepland sta en de planning wist nog van niks.

Nu vraag ik me af: Kan een werkgever er op terug komen en toch nog het contract verlengen? En als ik dat niet zou willen, heeft dat dan invloed op mijn WW?

Ik denk dat het gewoon nog niet verwerkt is allemaal maar ik vroeg het me gewoon even af.
Natuurlijk kan de werkgever erop terugkomen, maar wel in overleg met jou dan lijkt me.

Ik denk dat het hier een gevalletje nog niet verwerkt is, overigens.
Alles kan. Maar dit is gewoon nog niet doorgegeven.

Waarom zou je uit zoiets halen dat de werkgever van gedachten is veranderd? Lijkt me sowieso stug. En dan zou hij/zij dat heus wel eerst met jou hebben besproken.
En ja dat heeft invloed op je WW. Zeg dat hij nu bij je bureau staat met een contractverlenging of een nieuw contract en je weigert krijg je geen WW. Dat heet verwijtbaar werkeloos.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:29
En ja dat heeft invloed op je WW. Zeg dat hij nu bij je bureau staat met een contractverlenging of een nieuw contract en je weigert krijg je geen WW. Dat heet verwijtbaar werkeloos.
Dat is niet waar. Als het contract is opgezegd en to heeft een ww aanvraag lopen wordt er écht niet gecontroleerd of de baas zich alsnog bedacht heeft hoor.
Gewoon ww aanvragen en bezig gaan met solliciteren. Bij een bedrijf dat mijn contract opzegt en er toch op terugkomt zou ik niet willen werken.
Ranveig schreef:
16-05-2019 16:31
Dat is niet waar. Als het contract is opgezegd en to heeft een ww aanvraag lopen wordt er écht niet gecontroleerd of de baas zich alsnog bedacht heeft hoor.

Heeft TO al een WW aanvraag lopen dan?


En daarnaast heb ik een andere ervaring met WW en het weigeren van ander/nieuw contract.

Ik kreeg van andere vestiging, nadat ik op papier had gehoord dat ik geen verlening /contract kreeg, ineens een verzoek tot soort gelijk werk en uren op een andere vestiging. UWV was daar heel duidelijk in. Weigeren was geen WW.

En ik had ze daar dus echt niet zelf over gebeld hoor. :-D :-D

Maar volgens mij hoeft TO zich er geen zorgen over te maken. Dit is gewoon nog niet doorgegeven aan de planning.
Ik moet nog even wachten met WW aanvragen want dat kan pas 1 week van te voren volgens de site van UWV.

Ik wacht rustig af tot de de wijziging verwerkt wordt maar het kan blijkbaar wel en weigeren mag niet tenzij je geen WW wilt. Stom eigenlijk dat zoiets dan alleen gevolgen heeft voor de werknemer en niet de werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon de planning even laten weten: Sorry, maar ik zie dat ik voor die-en-die data op het rooster sta, maar dan ben ik uit dienst, want mijn contract is niet verlengd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wil je er blijven werken?

Zodra je een dag na je contract werkt is het stilzwijgend verlengd.
bingo schreef:
16-05-2019 18:14
Wil je er blijven werken?

Zodra je een dag na je contract werkt is het stilzwijgend verlengd.
Ze is al schriftelijk aangezegd hoor. Dan kan ze komen maar zo werkt dat niet. :-D
pejeka schreef:
16-05-2019 18:09
Ik zou gewoon de planning even laten weten: Sorry, maar ik zie dat ik voor die-en-die data op het rooster sta, maar dan ben ik uit dienst, want mijn contract is niet verlengd.


Nou dit dus.
Is het einde van je contract bevestigd of heb je een aanzegging gehad? Ze moeten namelijk een maand voor afloop van het contract je aanzeggen en het gebeurt regelmatig dat ze het contract opzeggen om op een later moment in de maand je alsnog een nieuw contract aan te bieden. Hiermee voorkomen ze zelf een doorbetaling verplichting bij te laat aan zeggen dat het contract niet doorloopt.
Alle reacties Link kopieren
We zitten in een krappe arbeidsmarkt dus een ww zou sowieso niet nodig moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
bingo schreef:
16-05-2019 18:14
Wil je er blijven werken?

Zodra je een dag na je contract werkt is het stilzwijgend verlengd.
Tuurlijk niet. Alleen omdat Annie van de planning haar op het werkschema heeft gezet, wordt je contract niet verlengd hoor🤣
EHV1981 schreef:
16-05-2019 19:48
We zitten in een krappe arbeidsmarkt dus een ww zou sowieso niet nodig moeten zijn.


Pfff..
Mijn contract is niet verlengd (3maanden vooraf medegedeeld) maar toen ik dag voor einde contract zag dat er weer vacatures voor mijn functie waren mocht ik ineens wel blijven. Ik heb vriendelijk bedankt en transitievergoeding gekregen en ww aangevraagd.
Ik denk ook niet dat ik echt die 3 maanden WW nodig heb maar ga er wel gebruik van maken als dat nodig is, heb er immers voor betaald/recht op. Ik doe nu ook al sollicitaties weg maar ik zit er nu wel mee hoe ga ik die gesprekken plannen als ik uitgenodigd wordt?! Werk bijna fulltime en mijn werk leent zich er niet voor om even snel tussendoor een gesprek te hebben of last minute vrij te nemen. Ach eerst maar eens een uitnodiging krijgen en dan zien we wel verder. Heb begrepen dat mijn werkgever me in principe vrij zou moeten geven om te kunnen solliciteren.

@1-Aapje heb je ook gewoon WW gehad zonder gezeur?
TsumTsum schreef:
16-05-2019 21:02
Ik denk ook niet dat ik echt die 3 maanden WW nodig heb maar ga er wel gebruik van maken als dat nodig is, heb er immers voor betaald/recht op. Ik doe nu ook al sollicitaties weg maar ik zit er nu wel mee hoe ga ik die gesprekken plannen als ik uitgenodigd wordt?! Werk bijna fulltime en mijn werk leent zich er niet voor om even snel tussendoor een gesprek te hebben of last minute vrij te nemen. Ach eerst maar eens een uitnodiging krijgen en dan zien we wel verder. Heb begrepen dat mijn werkgever me in principe vrij zou moeten geven om te kunnen solliciteren.

@1-Aapje heb je ook gewoon WW gehad zonder gezeur?

Volgens mij heb je recht op vrij met behoud van salaris voor sollicitaties bij ontslag of niet verlengen. Sollicitatieverlof. Zou even googlen of dat nog steeds zo is.
TsumTsum schreef:
16-05-2019 21:02

@1-Aapje heb je ook gewoon WW gehad zonder gezeur?
Mijn aanvraag loopt nu want had tot deze week zwangerschapsverlof. Maar aangezien werkgever ook transitievergoeding heeft uitbetaald zal ww ook geen probleem zijn lijkt me. Want die vergoeding krijg je niet als je zelf opstapt.
TsumTsum schreef:
16-05-2019 21:02
Ik denk ook niet dat ik echt die 3 maanden WW nodig heb maar ga er wel gebruik van maken als dat nodig is, heb er immers voor betaald/recht op. Ik doe nu ook al sollicitaties weg maar ik zit er nu wel mee hoe ga ik die gesprekken plannen als ik uitgenodigd wordt?! Werk bijna fulltime en mijn werk leent zich er niet voor om even snel tussendoor een gesprek te hebben of last minute vrij te nemen. Ach eerst maar eens een uitnodiging krijgen en dan zien we wel verder. Heb begrepen dat mijn werkgever me in principe vrij zou moeten geven om te kunnen solliciteren.

@1-Aapje heb je ook gewoon WW gehad zonder gezeur?
Alleen voor een daadwerkelijk gesprek, niet voor het solliciteren an sich.
Ja ik zal ook alleen vrij vragen om naar een gesprek te gaan. Maar ik vraag me dan ook meteen of hoe ze dat willen controleren: Moet je dan op verzoek je uitnodiging ofzo laten zien?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-05-2019 21:02
Heb begrepen dat mijn werkgever me in principe vrij zou moeten geven om te kunnen solliciteren.
Dit klopt maar als de werkgever een zwaar wegend bedrijfsbelang kan benoemen hoeft hij je geen vrij te geven. Zo'n belang is niet zo moeilijk te verzinnen en bijna op juistheid te controleren. Ik zou even met je werkgever om tafel gaan en zeggen van joh ik ben aan het solliciteren dus het zou kunnen dat ik af en toe een ochtend/middag/dag afwezig moet zijn daarvoor ik hoop dat je me daar in steunt.

Een beetje fatsoenlijke werkgever werkt daar gewoon in mee. Maar als je last minute steeds vrij moet vragen kan dat verkeerd vallen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 23:58
Volgens mij heb je recht op vrij met behoud van salaris voor sollicitaties bij ontslag of niet verlengen. Sollicitatieverlof. Zou even googlen of dat nog steeds zo is.
Nee, dat is niet zo en is ook nooit zo geweest (tenzij ander is afgesproken in bijv de CAO, vaststellingsovereenkomst, etc).

De werkgever moet werknemers in staat stellen om te solliciteren, tenzij zwaarwegend bedrijfsbelang zich daartegen verzet. Dan moet belang werkgever tegen belang werknemer afgewogen worden (en het belang van de werknemer om werk te vinden bij einde dienstverband is natuurlijk heel groot). Het sollicitatieverlof hoeft niet doorbetaald te worden.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
16-05-2019 19:48
We zitten in een krappe arbeidsmarkt dus een ww zou sowieso niet nodig moeten zijn.
Vertel dat even tegen de baanloze vijftig plusser die middelbaar tot hoger opgeleid is.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven