Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de randstad is de markt zo overspannen dat je standaard 10% bovenop de vraagprijs moet tellen anders maak je sowieso geen kans (of een woning moet echt belachelijk hoog geprijsd zijn, maar dat komt zelden voor). De truc die veel makelaars nu gebruiken is woningen voor een scherpe prijs in de markt zetten waardoor je veel kijkers hebt en meerdere biedingen. Er wordt tegen elkaar op geboden en uiteindelijk krijg je een goede, hoge prijs voor je woning. Woningen worden dus zelden met een marktconforme prijs te koop gezet. In de randstad maak je met onderbieden 0% kans (tenzij er een addertje onder het gras zit). Zelfs de woningbouwverenigingen doen hier aan mee als ze woningen te koop zetten.

Wij zijn ook een klein jaar aan het zoeken geweest naar de nieuwe woning en eindelijk is ons bod geaccepteerd. Nu ons eigen huis te koop zetten. Vind dat we spannend want we wonen hier best lang en ondanks we uit deze woning gegroeid zijn is het toch echt wel thuis. Vind het lastig voor te stellen dat over een paar maanden dit niet meer van ons is. We hebben uiteindelijk trouwens wel een aankoopmakelaar in de arm genomen en toen is het heel snel gegaan (binnen 2 maanden). Zonder aankoopmakelaar kom je er bijna niet tussen. Het is een ons kent ons wereldje en ze gaan liever niet met kopers zonder makelaar in zee. Ze raden dat ook vaak af aan verkopers omdat het traject bij de notaris dan vaak minder soepel verloopt (je makelaar regelt dit normaal gesproken voor je en als mensen het zelf moeten regelen gaat het vaak toch een stuk stroever en langzamer). We zaten ook in een populaire prijscategorie en dat maakt het allemaal nog lastiger in een overspannen markt....Maar gelukkig is het eindelijk gelukt :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, je hebt helemaal gelijk Miek, onderbieden heeft geen zin in deze regio. Maar ik vind het grappig om in de advertentie te zetten. Alsof het niet voor elke woning in de Randstad geldt. Wat willen ze ermee bereiken? Dat mensen die de vraagprijs al niet kunnen betalen wegblijven?

Fijn dat je een huis gekocht hebt! Ik hoop dat mijn aankoopmakelaar zijn recensies ook waar gaat maken.
ZoeyMaar schreef:
20-05-2019 10:32
Ja, je hebt helemaal gelijk Miek, onderbieden heeft geen zin in deze regio. Maar ik vind het grappig om in de advertentie te zetten. Alsof het niet voor elke woning in de Randstad geldt. Wat willen ze ermee bereiken? Dat mensen die de vraagprijs al niet kunnen betalen wegblijven?

Fijn dat je een huis gekocht hebt! Ik hoop dat mijn aankoopmakelaar zijn recensies ook waar gaat maken.


Ja precies daarom. Wij krijgen wekelijks een briefje in de bus met ‘’Wij zijn Puck & Jente en zoeken een appartement in de stad. We kunnen tot €... betalen.’’ En dat is natuurlijk hartstikke moedig maar die briefjes gaan zonder moeite de papierbak in. Want ze zijn altijd €20.000-40.000 onder de huidige waarde.

En als ik al met 1 woning elke week zo’n briefje ontvang, hoeveel onrealistische biedingen (kandidaten) krijgt een makelaar dan wel niet aan de lijn?
Jeetje mina wat gaat het nu snel!! Onze oude woning is verkocht en vragen nu een datum van overdracht maar wij hebben nog geen woning! Wel vanmiddag ons bod uitgebracht. Dat vonden ze wel laag maar ze zouden gaan overleggen. Keep our fingers crosst!!

We hebben nu maar overlegt en gezegd 1 augustus met de voorwaarde dat we dan ook eerder de sleutel van onze nieuwe woning misschien kunnen krijgen. Als ze het bod accepteren...

Als ze het bod accepteren kunnen ze ook eerder de sleutel krijgen van onze oude woning want dan zouden wij ook in principe de sleutel eerder kunnen krijgen.

We moeten maar even afwachten
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van jullie berichtjes, weet ik twee dingen zeker:
- aankoopmakelaar nemen
- niet onder de vraagprijs bieden hier in de randstad

O ja en veel duurder uitkomen als dat ik van plan was😅
Alle reacties Link kopieren
lindybopophelia schreef:
19-05-2019 15:46
Wij hebben inderdaad ook een aankoopmakelaar. Als hij zijn mooie woorden waar kan maken dan is ie mijn beste vriend XD

Maar afgelopen donderdag bij een huis gekeken. Onze makelaar zegt dat ie hem goedkoop kan krijgen. Dus wij hebben nog geen bod gedaan. We wachten even af wat onze makelaar bij de verkopende partij kan uithoren en dan doen we een bod. We hoeven niet bang te zijn dat het huis dan weg is want het staat al wat langer te koop. We hopen in iedere geval morgen meer te weten te komen.
Ik duim voor je mee!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd voor de mensen die verkocht en gekocht hebben! En de rest: succes! Wij gaan lekker 3 weken op vakantie, er staan 3 huizen te koop die we zó zouden willen, maar geen tijd meer voor de vakantie dus ach, laat maar gaan :-)
Ons appartement heeft nog geen makelaar maar we hebben al 12 biedingen binnen :-? Allemaal boven marktwaarde.

Woensdag gaan we met een clubje professionals naar (hopelijk) het nieuwe huis kijken.
SanPellegrino schreef:
21-05-2019 00:57
Gefeliciteerd voor de mensen die verkocht en gekocht hebben! En de rest: succes! Wij gaan lekker 3 weken op vakantie, er staan 3 huizen te koop die we zó zouden willen, maar geen tijd meer voor de vakantie dus ach, laat maar gaan :-)


Oh dat lijkt mij zonde om niet te kunnen kijken vanwege vakantie o_o Zo gaat het wel maar wel zonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geregeld dat ik niet kan vanwege werk. Dat je alleen op dinsdag tussen 14.17 en 14.37 kunt komen kijken en je dan ook op werk moet zijn. En aangezien het de Randstad is, zijn er wel mensen die dan wel kunnen en ook nog kopen.

Gelukkig heb ik wel redelijk flexibel werk, als je echt met vaste tijden zit lijkt het me onmogelijk!
Nou... Onze makelaar had een bod gedaan ver onder de vraagprijs. Dat is dus afgewezen. Hij komt met een tegenbod... Nog te hoog. Nu ons bod weer en nu is het weer afwachten...

Leuk zo'n kat en muis spelletje.

Ik weet zelf ook wel dat het eerste bod veel te laag is... Maar zo'n groot verschil met zijn bod had ik ( naïef misschien ) niet verwacht/gehoopt. Hij wil er wel heel graag van af maar hij wil geen water bij de wijn doen. Lijkt het.

Nu dus gewoon weer afwachten en hopen dat het wat wordt.
Denk dat we ook wel verder moeten gaan kijken.... En ons huis heeft de overdracht in augustus... Dus het zou leuk zijn als wij dan ook wat hebben..

Van buiten lijk ik heel rustig maar van binnen paniekmodus eigenlijk.
Zit nu op mijn werk tot 22:30 uur maar kan mij niet echt concentreren.
Alle reacties Link kopieren
Een bod onder de vraagprijs? Ik zit niet in de randstad maar een bod onder de vraagprijs wordt bij ons uberhaupt niet serieus genomen.
Lady_Day schreef:
21-05-2019 17:54
Een bod onder de vraagprijs? Ik zit niet in de randstad maar een bod onder de vraagprijs wordt bij ons uberhaupt niet serieus genomen.
Snap ik :proud: maar ik kijk ook niet rond de randstad. Waar wij kijken is de markt rustig vergeleken in en rond de randstad.

Bijkomend is ook dat dit huis al langer dan een jaar te koop staat. Hij is al in prijs gezakt maar naar onze smaak te weinig :proud:

Als hij het originele bod wil hebben dan moet hij drastische verbouwingen doen. Wij kunnen dat betalen maar voor dat bedrag had het helemaal klaar moeten zijn. Dan zou het huis af zijn en dat is het nu overduidelijk niet.

En als ie echt niet wil verkopen dan zwaaien wij hem uit en op naar de volgende :byee: ( ik zeg dat nu heel stoer maar ben het nog niet )
Alle reacties Link kopieren
Ik was niet op zoek naar een koopwoning, maar kreeg een tip van een schoonzusje om naar een woning te kijken op Funda.
Ik heb een bezichtiging aangevraagd en werd de volgende ochtend gebeld door de verkoper, in de middag een bezichtiging en direct een bod gedaan. 2 dagen later kreeg ik een tegenbod die ik geaccepteerd heb (onder de vraagprijs! )en ga over een paar weken verhuizen :yes: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, @Jisjis!

Inmiddels zijn alle documenten naar de hypotheekadviseur en gaan de aanvragen voor offertes morgen de deur uit. Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Wat is het toch een bizarre tijd he? Succes allen die midden in het koop/verkoop traject zitten.

Wij hebben onlangs een 2e huis bezichtigd, in een straat waarvan ik al sinds mijn. 16e droom om daar te wonen. Prachtig huis, zo goed als 'af'. We zijn in april wezen kijken, dezelfde dag een bod gedaan (vraagprijs!) en volgende dag bod geaccepteerd. Huis heeft 5 dagen te koop gestaan en er was veel interesse dus we hebben geluk gehad dat de verkoper gelijk toe hapte en ik ben blij dat we zo snel besloten hebben. De taxatie is nu geweest en alles ligt bij de bank, hopelijk is het volgende week definitief. Heb er zoveel zin in om daar te gaan wonen! :flirting:
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan vrijdag het rente-aanbod doornemen en dan tekenen.
Morgen als het goed is ook het taxatierapport binnen en dan moet alleen de hypotheek nog definitief.
En dan hoeven we nog maar 36 nachten in dit huis te slapen.
Maar ook nog maar 36 dagen om alles in te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jullie succes verhalen te lezen! Gefeliciteerd

Ik ga dinsdag een voor het eerst een huis bezichtigen. Spannend....
Alle reacties Link kopieren
Zonermeiske en swimkim, wat tof😀 Gefeliciteerd!

Leuk Tjieptjiep! Wij inmiddels 35?? huizen bezichtigd en dan wordt het toch meer automatisme.

Nieuwbouw een optie voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw zou kunnen maar dan moet de oplevering wel snel zijn. Ik wil liever niet een tijdje bij mijn schoonmoeder zitten🥴
Nou... Het eerste bod is dus afgewezen en we hebben meteen een tegenbod gedaan. De verkopende makelaar zou het doorgeven en overleggen maar hij vond het bod nog steeds laag... Dat was eergisteren... Gister niks gehoord.... En vandaag ook niet. Ik zal wel heel erg ongeduldig zijn maar ik wil het graag weten! Mijn vriend en ik hebben afgesproken dat we een deadline hebben tot en met volgende week vrijdag. Is er dan geen duidelijkheid of we hebben het huis niet, dan gaan we verder kijken.

Leuk Tjieptjiep!! Ik ga duimen voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
lindybopophelia schreef:
23-05-2019 22:40
Nou... Het eerste bod is dus afgewezen en we hebben meteen een tegenbod gedaan. De verkopende makelaar zou het doorgeven en overleggen maar hij vond het bod nog steeds laag... Dat was eergisteren... Gister niks gehoord.... En vandaag ook niet. Ik zal wel heel erg ongeduldig zijn maar ik wil het graag weten! Mijn vriend en ik hebben afgesproken dat we een deadline hebben tot en met volgende week vrijdag. Is er dan geen duidelijkheid of we hebben het huis niet, dan gaan we verder kijken.

Leuk Tjieptjiep!! Ik ga duimen voor jullie!
Dat duurt wel erg lang! Pfff ik zou mezelf helemaal opvreten!
Ik hoop dat je hem krijgt💪
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
23-05-2019 21:01
Zonermeiske en swimkim, wat tof😀 Gefeliciteerd!

Leuk Tjieptjiep! Wij inmiddels 35?? huizen bezichtigd en dan wordt het toch meer automatisme.

Nieuwbouw een optie voor jullie?
Ik ook, zoveel huizen bezichtigd! Nu probeer ik vooraf wel kritisch te zijn op of ik het echt wil, maar dan nog wil ik behoorlijk wat huizen wel zien. En nog geen enkel bod gedaan. Ik vind het gelukkig wel leuk om na te denken over inrichting, dus daar word ik niet snel moe van!
Alle reacties Link kopieren
Het huis is gekocht, de offerte is door de bank uitgebracht (ofwel we kunnen het huis betalen en zij willen ons het bedrag lenen), de taxateur is aangestuurd en aankomende dinsdag tekenen we de offerte. Ik hoop dat de taxateur een juiste, maar hogere waarde van het huis, vaststelt, waardoor wij minder eigen geld hoeven in te leggen. We gaan het zien.

Er gaat eigenlijk nooit iets op een normale manier in mijn leven, dus dat dit helemaal zonder slag of stoot gaat is bijna niet te bevatten. Geen zenuwen, piekeren, niets. Het lijkt allemaal 'gewoon' goed te gaan.

Hier proberen ze bieden vanaf wel, maar dat werkt hier niet. 'Hier' wordt nog alles onder vraagprijs verkocht, ook als er bieden vanaf staat.
Alle reacties Link kopieren
Vavavoem schreef:
24-05-2019 21:58
Het huis is gekocht, de offerte is door de bank uitgebracht (ofwel we kunnen het huis betalen en zij willen ons het bedrag lenen), de taxateur is aangestuurd en aankomende dinsdag tekenen we de offerte. Ik hoop dat de taxateur een juiste, maar hogere waarde van het huis, vaststelt, waardoor wij minder eigen geld hoeven in te leggen. We gaan het zien.

Er gaat eigenlijk nooit iets op een normale manier in mijn leven, dus dat dit helemaal zonder slag of stoot gaat is bijna niet te bevatten. Geen zenuwen, piekeren, niets. Het lijkt allemaal 'gewoon' goed te gaan.

Hier proberen ze bieden vanaf wel, maar dat werkt hier niet. 'Hier' wordt nog alles onder vraagprijs verkocht, ook als er bieden vanaf staat.
Gefeliciteerd🥳🥳🥳

Kan je dadelijk lekker inrichten❤️
Waar is “hier”? (Regio)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven