Wel of niet bij euthanasie zijn

24-05-2019 12:14 384 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft euthanasie gevraagd en de arts is akkoord gegaan. Ze wacht nu op een plekje in een hospice en zodra ze daar is kan het snel zijn. Nu had ik vanmorgen mijn tante aan de telefoon en zij vroeg of ik bij de euthanasie aanwezig wil zijn. Pfff...helemaal niet over nagedacht.

Mijn moeder en ik hebben geen goede band met elkaar, ik zou dus echt niet weten wat zij zou willen. Ik denk ook niet dat ze kenbaar gaat maken wat ze wel of niet wil. En wat wil ik? Ik heb echt geen idee. Ik ben een vrij emotioneel persoon en weet echt niet of ik hier mee om kan gaan. Maar ik krijg liever spijt van iets dat ik heb gedaan, dan spijt van iets dat ik niet heb gedaan. Ik kan het nooit meer terugdraaien als ik het niet doe.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat raden jullie aan?
Alle reacties Link kopieren
Poeh..lastig. Is het euthanasie of palliatieve sedatie? Kun je niet eerst nog langsgaan in het hospice, kijken hoe het voor jou daar voelt en op basis daarvan beslissen?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Maar ik krijg liever spijt van iets dat ik heb gedaan, dan spijt van iets dat ik niet heb gedaan. Ik kan het nooit meer terugdraaien als ik het niet doe.

Maar het kan ook heel heftig zijn voor je als je er bij bent, en dat kun je dan ook niet meer terugdraaien hè?

Ik heb geen advies of je het wel of niet moet doen. Het is zo ontzettend persoonlijk.

Wel kan ik je vertellen dat ik een hospice een hele fijne plek vond toen mijn ouder op sterven lag. Er was alle tijd en ruimte, ook voor de familie.

Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
24-05-2019 12:17
Poeh..lastig. Is het euthanasie of palliatieve sedatie? Kun je niet eerst nog langsgaan in het hospice, kijken hoe het voor jou daar voelt en op basis daarvan beslissen?
Geen idee eigenlijk. Mijn moeder heeft echt duidelijk gemaakt dat ze euthanasie wil, maar of het dat dan ook daadwerkelijk wordt weet ik eigenlijk niet. Eerst is het nog wachten op een plek bij de hospice. Dat kan (helaas voor anderen) heel snel gaan, maar ook lang duren. Sowieso ga ik daar wel naar toe natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
24-05-2019 12:19
Maar het kan ook heel heftig zijn voor je als je er bij bent, en dat kun je dan ook niet meer terugdraaien hè?

Ik heb geen advies of je het wel of niet moet doen. Het is zo ontzettend persoonlijk.

Wel kan ik je vertellen dat ik een hospice een hele fijne plek vond toen mijn ouder op sterven lag. Er was alle tijd en ruimte, ook voor de familie.

Sterkte.
Een vriendin van mij heeft ook in een hospice gelegen, dat was inderdaad een fijne plek. Misschien kan ik ook wel daar met iemand erover praten. Ik heb echt geen idee.
Gezien je vorige topic ben je meer betrokken dan je denkt. Ik persoonlijk zou er bij willen zijn. Een goede band heb ik ook niet bij mij vader maar dit zou ik wel doen.

Jij bent de enige die de juiste beslissing kan nemen. Waarom niet een aai over de bol als ze gaat...hand vasthouden. Als je daar een antwoord op hebt weet je wat je moet doen.
Het gaat vooral om de band die je hebt met je moeder. Zat zullen meteen ja natuurlijk roepen, gaat om je moeder.

Maar niet iedereen heeft een hele slechte band of geen band met hun moeder. En zelfs dan zal de reden verschillend zijn.

Dit is iets wat alleen jij kan beslissen.
Ik denk dat bijna elk mens behoefte heeft aan een geliefde op zo’n moment.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
24-05-2019 12:29
Ik denk dat bijna elk mens behoefte heeft aan een geliefde op zo’n moment.
Dat vind ik wel een mooie en ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Het gaat in deze om jou. Wat jouw gevoel hierbij is. Jij bent de enige die hierin een beslissing kan en mag maken. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
24-05-2019 12:24
Gezien je vorige topic ben je meer betrokken dan je denkt. Ik persoonlijk zou er bij willen zijn. Een goede band heb ik ook niet bij mij vader maar dit zou ik wel doen.

Jij bent de enige die de juiste beslissing kan nemen. Waarom niet een aai over de bol als ze gaat...hand vasthouden. Als je daar een antwoord op hebt weet je wat je moet doen.
Natuurlijk ben ik betrokken, ik moet wel. Ze is wel mijn moeder, ondanks alles uit verleden, kan ik haar nu niet in de steek laten. In vind het verleden dan even niet meer belangrijk.

Ik weet dat ik de enige ben die de beslissing kan nemen. Als ze het echt zou vragen en willen, dan zou ik meteen ja zeggen natuurlijk. Het draai dan niet om mij.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
24-05-2019 12:28
Het gaat vooral om de band die je hebt met je moeder. Zat zullen meteen ja natuurlijk roepen, gaat om je moeder.

Maar niet iedereen heeft een hele slechte band of geen band met hun moeder. En zelfs dan zal de reden verschillend zijn.

Dit is iets wat alleen jij kan beslissen.
Ja dat is ook zo. Alleen wil ik dat de band die ik (niet) heb met mijn moeder daar even buitenstaat. Die vind ik op dit moment helemaal niet belangrijk. Ik wil er voor haar zijn voor zover ik dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
24-05-2019 12:32
Het gaat in deze om jou. Wat jouw gevoel hierbij is. Jij bent de enige die hierin een beslissing kan en mag maken. Sterkte.
Dank je wel
Je moet doen wat voor jou goed voelt.Zelf zou ik het wel doen, ook als de band niet zo goed/hecht is.
Misschien heeft je moeder ook wel een idee over wie ze er wel en niet bij wil hebben.
Ik begrijp alleen niet waarom ze pas euthanasie krijgt in het hospice, dat kan ook thuis.
Heel veel sterkte!! :hug:
anoniem_650aaeb67f04b wijzigde dit bericht op 24-05-2019 12:36
Reden: aanvulling
22.67% gewijzigd
ava75 schreef:
24-05-2019 12:34
Je moet doen wat voor jou goed voelt.Zelf zou ik het wel doen, ook als de band niet zo goed/hecht is.
Ik begrijp alleen niet waarom ze pas euthanasie krijgt in het hospice, dat kan ook thuis.
Ik gok omdat er thuis niemand is die voor haar zorgt totdat het zover is.
Alle reacties Link kopieren
Iemand zien sterven is heel intens. Dat raakt aan zoveel emoties. Als je veel onverwerkte gevoelens rondom je moeder hebt, kan dit twee kanten op gaan, denk ik. Of je vind het fijn erbij te zijn zodat je het een plek kunt geven, of het is heel confronterend omdat je nu nooit meer een andere relatie kunt opbouwen.

Ik ben bij een euthanasie geweest, van een ouder van mijn toenmalige geliefde. Het is iets wat in mijn hart staat gegrift. Zo intens. Zelf heb ik geen goede band/contact met mijn moeder. Ik zou door die eerdere ervaring, nu de keuze maken er niet bij te willen zijn als haar leven eindigt. Ik zou me geen raad weten met alles wat ik voel.

Ik zou niet aan anderen vragen of je erbij moet zijn. Maar heel diep van binnen bij jezelf te raden gaan: wat verwacht je ervan en wat doet het met jouw emoties?

Veel sterkte, het is een moeilijke proces van loslaten en een moeilijke keuze.
Hips, hopsakee en pierlala.
Daantje1970 schreef:
24-05-2019 12:33
Ja dat is ook zo. Alleen wil ik dat de band die ik (niet) heb met mijn moeder daar even buitenstaat. Die vind ik op dit moment helemaal niet belangrijk. Ik wil er voor haar zijn voor zover ik dat kan.
Dan geef je eigenlijk al het antwoord toch?
Of wil je echt dat zij zelf aan jou vraagt of je erbij wil zijn?
Lucifer2018 schreef:
24-05-2019 12:28
Het gaat vooral om de band die je hebt met je moeder. Zat zullen meteen ja natuurlijk roepen, gaat om je moeder.

Maar niet iedereen heeft een hele slechte band of geen band met hun moeder. En zelfs dan zal de reden verschillend zijn.

Dit is iets wat alleen jij kan beslissen.
Geen goede band met mijn moeder, maar hier zou ik toch bij willen zijn, al was het maar om mezelf te beschermen tegen eventuele schuldgevoelens nadien.

Besef wel dat het ook heel verkeerd kan lopen. Ik ben als enige kleinkind bij mijn grootvader geweest op het moment dat hij op palliatieve lag, nooit zal ik die verwijtende blik vergeten en de teleurstelling omdat ik niet geworden was wat hij verwacht had.
anoniem_262747 wijzigde dit bericht op 24-05-2019 12:48
Reden: aanvulling
20.22% gewijzigd
Valdemar_II schreef:
24-05-2019 12:38
Geen goede band met mijn moeder, maar hier zou ik toch bij willen zijn, al was het maar om mezelf te beschermen tegen eventuele schuldgevoelens nadien.
Prima toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recent bij het overlijden van een zeer dierbaar familielid geweest en ik had het niet willen missen. Het was bijzonder, intens en ik vind het heel fijn dat ik deze persoon tot het laatst heb kunnen begeleiden. Ook heb ik de laatste verzorging gedaan (wassen etc) en ook dat was erg fijn om te kunnen doen.

Ik vond het wel fijn dat ik was "ingelezen" en dus wist wat ik kon verwachten (denk aan cheynes-stokes ademhaling bijvoorbeeld).
Lucifer2018 schreef:
24-05-2019 12:35
Ik gok omdat er thuis niemand is die voor haar zorgt totdat het zover is.
Dit snap ik niet helemaal.
dubbel gepost
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook wel in de hospice zijn, en zodra de euthenasie wordt toegepast naar de "huiskamer" o.i.d. gaan. Of zodra ze in slaap valt dan de ruimte verlaten. Ben je wel dichtbij en erbij geweest en ben je dichtbij zodra ze sterft maar zie je het daadwerkelijke sterven niet wat indd best heel lastig kan zijn.
Geniet!
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
24-05-2019 12:34
Je moet doen wat voor jou goed voelt.Zelf zou ik het wel doen, ook als de band niet zo goed/hecht is.
Misschien heeft je moeder ook wel een idee over wie ze er wel en niet bij wil hebben.
Ik begrijp alleen niet waarom ze pas euthanasie krijgt in het hospice, dat kan ook thuis.
Heel veel sterkte!! :hug:
Ze ligt nu in een zorghotel, ze kan niet meer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
24-05-2019 12:35
Ik gok omdat er thuis niemand is die voor haar zorgt totdat het zover is.
Dat klopt, haar vriend is er wel, maar die is ook al 74. Ze kreeg nu al wel 2 keer thuiszorg, maar dat is te weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven