Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Jest schreef:
17-05-2019 18:27
Ben wel benieuwd wat jullie als (tijdelijke) remigranten het meeste tegenvalt aan Nederland.
De drukte, het continu haasten en mentaliteit van de mensen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Nederlanders soms onbeschoft vind.
Vandaag nog een voorbeeld hiervan: ik was boodschappen aan het doen en stond met 3 dingen in de rij bij de kassa. Een vrouw dacht wel even voor te mogen want ze had maar 3 dingen om af te rekenen. Ze was ernstig beledigd toen ik zei dat ze net zoals de rest netjes achteraan moet sluiten in de rij.
Alle reacties Link kopieren Quote
PhiIae schreef:
17-05-2019 21:08
De drukte, het continu haasten en mentaliteit van de mensen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Nederlanders soms onbeschoft vind.
Vandaag nog een voorbeeld hiervan: ik was boodschappen aan het doen en stond met 3 dingen in de rij bij de kassa. Een vrouw dacht wel even voor te mogen want ze had maar 3 dingen om af te rekenen. Ze was ernstig beledigd toen ik zei dat ze net zoals de rest netjes achteraan moet sluiten in de rij.
Precies dit.
Zit nu echt in de knoop met mezelf of ik wel terug naar NL moet en anders waar ik anders heen zou moeten gaan. Ben NL een beetje zat, behalve mn vrienden en familie die er wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
17-05-2019 18:27
Ben wel benieuwd wat jullie als (tijdelijke) remigranten het meeste tegenvalt aan Nederland.
Toen ik een paar jaar geleden terug vrhuisde was het de 'dat kan niet' mentalieteit. zoals hier https://stuffdutchpeoplelike.com/2011/0 ... -kan-niet/.

Verder vond ik het opvallend dat menen zichzelf some meer ruimdenkendheid toeschrijven dan dat ze hebben (of is het zijn?). Er zijn best wat ongescreven regels in Nederland over wat mag of niet mag die je veel beter ziet als je er een tijd niet hebt gewoond.

Ik vond het trouwens verder gewoon leuk en fijn (vooral dicht bij familie wonen) al ben ik op een gegeven moment wel weer vertrokken. Ik voel me meer Nederlands hier dan daar :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Foodisgood schreef:
18-05-2019 22:49
Precies dit.
Zit nu echt in de knoop met mezelf of ik wel terug naar NL moet en anders waar ik anders heen zou moeten gaan. Ben NL een beetje zat, behalve mn vrienden en familie die er wonen.

Mijn ervaring was dat ik vantevoren veel beren op de weg zag (en ook: Wat als ik het superfijn zou vinden? Wat zou dat zeggen over al die jaren dat ik weg was? Wat als ik niet mee zou kunnen wennen?). Uiteindelijk werd de soep helemaal niet zo heet gegeten en kon ik juist ook genieten van de bekende dingen. Het scheelde dat ik in een internationale omgeving werkte, dat wel.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
PhiIae schreef:
17-05-2019 21:08
De drukte, het continu haasten en mentaliteit van de mensen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Nederlanders soms onbeschoft vind.
Vandaag nog een voorbeeld hiervan: ik was boodschappen aan het doen en stond met 3 dingen in de rij bij de kassa. Een vrouw dacht wel even voor te mogen want ze had maar 3 dingen om af te rekenen. Ze was ernstig beledigd toen ik zei dat ze net zoals de rest netjes achteraan moet sluiten in de rij.
Oh ja, ik vind supermarkten, vooral in grote steden, zo gehaast. Mensen die al tsss-ken, zuchten en met hun ogen rollen als je 3 seconden langer doet over het inpaken van je tas.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
boebezoebe schreef:
20-05-2019 08:27
Mijn ervaring was dat ik vantevoren veel beren op de weg zag (en ook: Wat als ik het superfijn zou vinden? Wat zou dat zeggen over al die jaren dat ik weg was? Wat als ik niet mee zou kunnen wennen?). Uiteindelijk werd de soep helemaal niet zo heet gegeten en kon ik juist ook genieten van de bekende dingen. Het scheelde dat ik in een internationale omgeving werkte, dat wel.
Fijn om te horen! Geen spijt gehad dus om terug te gaan?
Voor mij is het ook vooral dat de dingen waarvan ik houd, zoals buiten leven, lange sociale avonden e.d., gewoon niet in NL te vinden zijn echt. Daardoor voel ik mij gelijk ook altijd wat somberder terwijl ik bijvoorbeeld nu vaak lachend naar werk ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foodisgood schreef:
20-05-2019 20:04
Fijn om te horen! Geen spijt gehad dus om terug te gaan?
Voor mij is het ook vooral dat de dingen waarvan ik houd, zoals buiten leven, lange sociale avonden e.d., gewoon niet in NL te vinden zijn echt. Daardoor voel ik mij gelijk ook altijd wat somberder terwijl ik bijvoorbeeld nu vaak lachend naar werk ga.
Geen spijt gehad, maar ben na 3 jaar weer vertrokken naar de UK. Voor mij was het vantevoren niet zeker voor hoe lang ik terug zou gaan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
boebezoebe schreef:
20-05-2019 08:30
Oh ja, ik vind supermarkten, vooral in grote steden, zo gehaast. Mensen die al tsss-ken, zuchten en met hun ogen rollen als je 3 seconden langer doet over het inpaken van je tas.
Oeps dat doe ik in het buitenland nog steeds. :$ ik wil gewoon graag betalen en weg. :$

Niet wachten op een mevrouw omdat een medewerker 1 (ja, 1) sinaasappel aan het halen is voor haar. Die dan nog apart afgerekend moet worden. En ze wil pinnen. Niet contactloos.

Ik pak de zelf scan kassa als het kan, de frustratie zit hoog soms. :rofl:
Hier in de caribean moeten we soms wachten bij de kassa omdat de caissière haar nagels nog even aan het vijlen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopibon85 schreef:
01-06-2019 03:34
Hier in de caribean moeten we soms wachten bij de kassa omdat de caissière haar nagels nog even aan het vijlen is.
Herkenbaar! In mijn vorige woonplaats moest je soms even wachten omdat de dames hun make up gewoon in de winkel doen. En ze nemen alle tijd hoor, inclusief valse wimpers plakken
Alle reacties Link kopieren Quote
In het kleine spaanse dorpje waar ik zeer regelmatig verblijf, sta je idd ook soms lang aan de kassa. Er wordt gezellig gekletst met de cassiere en dat kan wel ff duren soms. Haha ....ik lach dan maar eens vriendelijk en probeer wat spaans mee te pikken. Haasten is iets waar ik me in Spanje echt niet druk over maak.

Ik kom daar helemaal tot rust....en zodra ik weer in Nederland ben komt de gejaagdheid heel snel weer terug. Het lukt me niet om die rust vast te houden helaas.
Ik ben ondertussen zo gewend geraakt aan het rustige Scandinavische tempo, dat ik in Nederland in de supermarkt ook rustig aan doe. Dat neemt niet iedereen mij in dank af :$
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha dat geloof ik graag. Mensen beseffen gewoon niet wat het met je doet...die gejaagdheid. Of het komt doordat ik ouder wordt en de behoefte aan rust en ontspannenheid groter wordt...kan ook natuurlijk.

Ben ooit eens op vakantie geweest in Zweden, provincie Dalarna, prachtige omgeving...maar wat een bomen. Overal bomen haha..dat vond ik op een gegeven moment wat benauwend, voor mij voelde dat als ingesloten. Toen we richting noorden gingen, naar Idre werd het steeds kaler, toendra achti. Dat vond ik dan wel weer erg mooi...heel weids kunnen kijken. En idd de mensen zijn geweldig daar...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben weer terug in Nederland na 3 jaar. De omgeving waar ik woonde was prachtig, de mensen waren heel aardig maar ik werkte veel meer dan in Nederland en had weinig tijd om van de voordelen te genieten. In Nederland zijn je rechten veel beter beschermd, en vooral mijn familie is erg blij dat ik weer in de buurt ben. Dat is ook wel heel veel waard....
kataravrouw schreef:
01-06-2019 10:03
Haha dat geloof ik graag. Mensen beseffen gewoon niet wat het met je doet...die gejaagdheid. Of het komt doordat ik ouder wordt en de behoefte aan rust en ontspannenheid groter wordt...kan ook natuurlijk.

Ben ooit eens op vakantie geweest in Zweden, provincie Dalarna, prachtige omgeving...maar wat een bomen. Overal bomen haha..dat vond ik op een gegeven moment wat benauwend, voor mij voelde dat als ingesloten. Toen we richting noorden gingen, naar Idre werd het steeds kaler, toendra achti. Dat vond ik dan wel weer erg mooi...heel weids kunnen kijken. En idd de mensen zijn geweldig daar...
Ik woon inderdaad in het noorden. De bossen in het zuiden gaven mij ook een benauwd gevoel. Hier in het noorden is het meer berg- en rotsachtig en heb ik dat gevoel niet.
paperlantern schreef:
01-06-2019 10:19
Ik ben weer terug in Nederland na 3 jaar. De omgeving waar ik woonde was prachtig, de mensen waren heel aardig maar ik werkte veel meer dan in Nederland en had weinig tijd om van de voordelen te genieten. In Nederland zijn je rechten veel beter beschermd, en vooral mijn familie is erg blij dat ik weer in de buurt ben. Dat is ook wel heel veel waard....
Dichterbij mijn ouder wordende ouders wonen zou voor mij ook de belangrijkste motivatie zijn om terug te keren. Qua werk is de truc om het in Nederland te verdienen en er hier van te leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben inmiddels een paar weken terug in NL (hopelijk niet voorgoed) en het valt me toch wel tegen heel eerlijk gezegd. Zelfs met het warme weer. Ik mis het groen en vooral de bergen. Ook de rust.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in totaal nu 14 jaar weg uit Nederland. Ben wel telkens tussendoor teruggeweest en in verschillende landen gewoond (en nu dus gesetteld in Australie alweer bijna 7 jaar). Oostenrijk ook 6 jaar vlak ervoor. En elke keer als ik terug kom ben ik even blij: lekker Nederlandse dingen eten, Nederlands spreken, de grapjes, de kneuterigheid bij verjaardagen, het lekker warm binnen zitten als het buiten koud is en ook: de sauna! Maar.. dan gaat het vakantiegevoel weg, zijn vrienden en familie weer voornamelijk druk met het leven en dan bekruipt me altijd een gevoel van eenzaamheid en een hand om mijn keel geklemd.
Wat foodisgood zegt: ik mis het buiten zijn. Ik kan niet tegen het plannen in Nederland van alles, het echt hokjesgevoel (dat zie je al aan het landschap als je vliegt op Schiphol haha) en het weer. Ik voel me gevangen daar. Ik ben hier altijd buiten en het vakantiegevoel is altijd aanwezig. Ik hou van Nederland maar ik kan er niet meer wonen.

Ik geef altijd dit voorbeeld als iemand mij vraagt waarom niet:
3 jaar geleden vloog ik voor vakantie vanuit Australie, via Londen (vrienden) naar Nederland. Ik vloog op Eindhoven met zo'n budget vliegtuig. Kwam aan met mijn koffer rond 8pm en zou een trein nemen naar een vriendin in Alkmaar. Alles verliep soepel, tot ik het op treinstation aankwam. Ik wilde een kaartje kopen: oh shit, kaartautomaat neemt alleen muntgeld. Huh? (hier kun je met muntgeld, briefgeld en elke bankpas mogelijk betalen). Ok, plan B: ik ga pinnen met mijn creditcard (eigen schuld dat ik geen Nederlands bankpasje bij me had).

Had ik uiteindelijk 50 euro (sowieso: holy crap wat zijn treinkaartjes duur in Nederland!). Maar dus geen kleingeld en de loketten waren al dicht. Eigenlijk was alles al dicht! Smullers was open dus ik ging kroketje kopen en vroeg of ik het wisselgeld in kleingeld mocht voor de automaat. Nee, dat kon niet. Logisch ook wel.

Intussen had ik met mijn getreuzel de trein gemist die ik gezegd had te nemen, dus ik moest mijn vriendin even laten weten dat ik 1 later zou nemen. Geen wifi op het station. Hmm. Ik dacht: ik bel wel even met een betaaltelefoon. Mooi niet: kon alleen met een pasje. Had dus nog steeds geen kaartje, trein gemist, kon mijn vriendin niet updaten en ik werd eigenlijk beetje geirriteerd dat het zo lastig is om verdorie een trein te nemen.

Dus ik loop naar een jongen van mijn leeftijd toe, spreek natuurlijk perfect ABN, ben het prototype Nederlandse qua uiterlijk en ben niet heel erg flexibel met een grote koffer. Of ik alsjeblieft even zijn telefoon mocht lenen om even mijn vriendin te vertellen dat ik de trein gemist had. 'Nee, sorry'. Uh what?! Ik ben echt zo gewend aan behulpzame Australiers die me overigens al een uur ervoor hadden geholpen met het kleingeld wisselen. Ik was echt in shock. Meisje (met hoofddoek, dat vind ik altijd nog interessant erbij te vermelden) hoorde het gesprek en bood haar telefoon aan en had ook een oplossing voor mijn kaartjesprobleem (een Chinees buiten het station voor wisselgeld).

Vriendin was op de hoogte, geld gewisseld, uiteindelijk was het echt een uur later en had ik een kaartje. Kom ik erachter dat er wifi is in de trein haha. Maar goed, dat wist ik toen nog niet.

Maar dan ben ik dus een uur in Nederland en er al weer he-le-maal klaar mee. Mijn koffer is ook wel eens van een trap gevallen nadat hengsel gescheurd was en er geen lift was (echt echt echt waar). Staan er onder aan die trap een groepje jongens van in de 20. Helpen? Tuurlijk niet. Beetje schaapachtig lachen.

Maar goed, extreme voorbeelden natuurlijk. Maar dat zou me hier gewoon niet overkomen (sterker nog: ik liet met zoon in de kinderwagen nog geen 2 dagen geleden een boodschappentas vallen in de bus en de kersen rolden overal heen. Overal kropen mensen over de vloer om mijn kersen te pakken. Moet ik in Nederland nog wel eens zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga binnenkort ook even naar NL om mijn visum up te daten. Dit moet in Amsterdam. Mijn paspoort wordt dan ingenomen en (hopelijk) opgestuurd met visum erin. Dat is al niet echt handig (je weet van tevoren nooit hoe lang het duurt en moest daarom ruim plannen). Maar ook niet handig met het OV. Als voorwaarde voor e-tickets van de NS staat dat je een identiteitsbewijs moet kunnen laten zien. Maar ja, dat heb ik dan niet (met een Nederlandse identiteitskaart kun je buiten Europa niet veel, dus die heb ik geen en ook geen Nederlands rijbewijs). Vraag me af of ze een kopie van je paspoort zouden accepteren. Of een buitenlands rijbewijs?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Universeinmotion schreef:
12-06-2018 04:12

Ze spreekt geen Nederlands. Dat vind ik wel zonde. Maar ik ben de enige die het spreekt, en spreken doe ik het nauwelijks.
Gemiste kans.
Je zou het haar alsnog kunnen leren, gaat nu langzamer maar kan wel.En waarschijnlijk vindt ze het ook nog leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daffodil schreef:
02-07-2019 03:15
Ik ga binnenkort ook even naar NL om mijn visum up te daten. Dit moet in Amsterdam. Mijn paspoort wordt dan ingenomen en (hopelijk) opgestuurd met visum erin. Dat is al niet echt handig (je weet van tevoren nooit hoe lang het duurt en moest daarom ruim plannen). Maar ook niet handig met het OV. Als voorwaarde voor e-tickets van de NS staat dat je een identiteitsbewijs moet kunnen laten zien. Maar ja, dat heb ik dan niet (met een Nederlandse identiteitskaart kun je buiten Europa niet veel, dus die heb ik geen en ook geen Nederlands rijbewijs). Vraag me af of ze een kopie van je paspoort zouden accepteren. Of een buitenlands rijbewijs?
Buitenlands rijbewijs zou toch gewoon geod moeten zijn?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Het verhaal van Kangeroe herken ik wel, mar onlangs had ik in Nederland dan weer te maken met hele behulpzame conducteurs toen ik NS troubles had. (Moest ik mijn vooroordelen weer bijstellen).

Maar wel het 'dat kan niet' idee, dat calculeer ik al in :D
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Daffodil schreef:
02-07-2019 03:15
Ik ga binnenkort ook even naar NL om mijn visum up te daten. Dit moet in Amsterdam. Mijn paspoort wordt dan ingenomen en (hopelijk) opgestuurd met visum erin. Dat is al niet echt handig (je weet van tevoren nooit hoe lang het duurt en moest daarom ruim plannen). Maar ook niet handig met het OV. Als voorwaarde voor e-tickets van de NS staat dat je een identiteitsbewijs moet kunnen laten zien. Maar ja, dat heb ik dan niet (met een Nederlandse identiteitskaart kun je buiten Europa niet veel, dus die heb ik geen en ook geen Nederlands rijbewijs). Vraag me af of ze een kopie van je paspoort zouden accepteren. Of een buitenlands rijbewijs?
Ze hebben mij nooit om een id gevraagd bij de NS voor de e-tickets
Alle reacties Link kopieren Quote
Officieel gelden in Nederland alleen rijbewijzen uit de EER als identiteitsbewijs (en ik calculeer ook maar alvast het 'dat is niet toegestaan' idee in). Maar als ze er normaal niet om vragen dan is er vast geen probleem.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren Quote
@Kangoeroe, je beschrijft echt precies hoe ik mij hier voel. Het is mijn thuisland, ik vind het leuk om er af en toe te komen maar nu ik er weer woon merk ik dat ik steeds ongelukkiger wordt. Ik heb ook nog geen baan, zit wel in het einde van een sollicitatieprocedure maar ik twijfel enorm of ik het wel moet doen want ik moet er verplicht 2 jaar blijven en dan denk ik WIL ik nog wel 2 jaar in NL blijven. Aan de andere kant weet ik nu totaal niet hoe ik weer naar het buitenland zou moeten gaan. Zo lastig :(

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven