Werk & Studie alle pijlers

Acties van patiënten en zwarte humor op werk

31-05-2019 19:28 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een gesprek op napraat en omdat het daar wat ongepast begint te worden een topic over acties van patienten/cliënten en zwarte humor op werk.
overig/napraattopic-deel-112/list_messages/442965/41


Bijvoorbeeld een patiënt die bedenkt dat iets inslikken wel een goed idee is en dat je zo een enkeltje of retourtje seh krijgt en dan het verkeerde te hebben geslikt en in plaats daarvan een bekertje melk krijgt.

Een poging doen tot gordijn spelen en geen rekening houden met het feit dat de rails ontworpen zijn voor de psychiatrie en dus bij een bepaald gewicht naar beneden komen.


Brand maar los mensen. :D
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
@ Juffiejuf, idd. een verhaal uit een de oude doos. Om de arts van de 'leverworst' postuum eer te bewijzen, die was heel betrokken en geliefd bij zijn patiënten. Dit i.t.t. zijn collega gynaecoloog (v) die tegen een zwangere vrouw snauwde " Ga liggen hoe je het gemaakt hebt", die ging dus prompt op handen en voeten zitten. Niet mijn humor.

@ Orisa Beschaamd, bedeesd om hulp vragen, die mensen herken je en steun je.
Realiteit is wel, wil je een spoedcursus "schelden en tieren" volgen, dan is een nacht meelopen op de SEH of hulpdienst, voldoende om je certificaat te halen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/28/ag ... t-a1586364
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
05-06-2019 16:50
Wat ethisch wel en niet kan ligt voor iedereen anders. De voorbeelden in de OP kan je ook lezen als iemand te kakken zetten. Toch vind Kia dat wel kunnen en het verhaal over de leverworst niet. Het ligt ook vaak aan de "toon".
Een topic als dit loopt snel uit de hand denk ik. Al vind ik de discussie over wat wel en niet kan mooi en goed.

De voorbeelden uit de OP vind ik ook niet grappig.

Eigenlijk zijn de verhalen die ik leuk en herkenbaar vindt, die waarbij de medewerker iets onhandigs deed. Bij de rest denk ik toch: jeetje wat vervelend voor de cliënt dat hij/zij dat soort dingen doet of heeft in verwardheid enz.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-06-2019 16:20
Reden: herkenbaar/privacy
98.72% gewijzigd
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
EnglishmaninNewYork schreef:
05-06-2019 17:11
Jij neemt aan dat arts de patient met opzet te kakken wilde zetten. Dat is geen feit, enkel hoe jij het opvat. Het kan zijn dat je gelijk hebt, kan net zo goed zijn dat het gewoon de humor van betreffende arts is en er niets kwaads achter schuilt. Dat jij erover valt, en blijft vallen waardoor de situatie nu al pagina's lang beschreven wordt tot in de lengte der dagen :idee:, zegt feitelijk niets over de intenties van het medische team.
En het kan ook nog zijn dat die arts zich van geen kwaad bewust en zich het hele voorval niet meer herinnert. Ik heb soms ook ineens een liedje in mijn hoofd, waarvan ik niet weet waar het vandaan komt, Blijkt dan toch iets wat ik net gelezen of gehoord heb, waar ik dat liedje aan link
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sharing schreef:
05-06-2019 17:56
@ Juffiejuf, idd. een verhaal uit een de oude doos. Om de arts van de 'leverworst' postuum eer te bewijzen, die was heel betrokken en geliefd bij zijn patiënten. Dit i.t.t. zijn collega gynaecoloog (v) die tegen een zwangere vrouw snauwde " Ga liggen hoe je het gemaakt hebt", die ging dus prompt op handen en voeten zitten. Niet mijn humor.

@ Orisa Beschaamd, bedeesd om hulp vragen, die mensen herken je en steun je.
Realiteit is wel, wil je een spoedcursus "schelden en tieren" volgen, dan is een nacht meelopen op de SEH of hulpdienst, voldoende om je certificaat te halen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/28/ag ... t-a1586364
En dus doe je dat altijd en overal. Ook als de bakker te traag is scheld je die de ziekte of je naakt een nare grap over iemand zijn wrat op zijn neus bij de kassa van de AH?

Nergens(!!!!!!) zeg ik dat grappen niet kan. Wél zeg ik dat ik vind dat Viva niet de plek is om dit soort dingen te delen.
Amaqanda schreef:
05-06-2019 17:58
De voorbeelden uit de OP vind ik ook niet grappig.

Eigenlijk zijn de verhalen die ik leuk en herkenbaar vindt, die waarbij de medewerker iets onhandigs deed. Bij de rest denk ik toch: jeetje wat vervelend voor de cliënt dat hij/zij dat soort dingen doet of heeft in verwardheid enz.
+1
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader lag op de IC en ze zouden hem langzaam wakker maken. Er was ons al gewaarschuwd voor een mogelijk delier of ander verward gedrag.
Het werd een delier en blijkbaar zag die tijdens zijn delier iedereen naakt en riep dus tegen alles en iedereen dat dit echt niet kon en dat er snel kleding aan gedaan moest worden.
Later zag die die vliegende pannen.

Toen die eenmaal goed wakker was wist die van niks.
derooiekater schreef:
05-06-2019 18:54
Mijn vader lag op de IC en ze zouden hem langzaam wakker maken. Er was ons al gewaarschuwd voor een mogelijk delier of ander verward gedrag.
Het werd een delier en blijkbaar zag die tijdens zijn delier iedereen naakt en riep dus tegen alles en iedereen dat dit echt niet kon en dat er snel kleding aan gedaan moest worden.
Later zag die die vliegende pannen.

Toen die eenmaal goed wakker was wist die van niks.
Een oom van mij kreeg ook een delier en zag vissen zwemmen in de muur. Ook vroeg hij steeds wat die trein nou steeds in zijn kamer deed.
Alle reacties Link kopieren
EnglishmaninNewYork schreef:
05-06-2019 17:11
Jij neemt aan dat arts de patient met opzet te kakken wilde zetten. Dat is geen feit, enkel hoe jij het opvat. Het kan zijn dat je gelijk hebt, kan net zo goed zijn dat het gewoon de humor van betreffende arts is en er niets kwaads achter schuilt. Dat jij erover valt, en blijft vallen waardoor de situatie nu al pagina's lang beschreven wordt tot in de lengte der dagen :idee:, zegt feitelijk niets over de intenties van het medische team.
Dan nog is het ontzettend ongepast en bewaart die arts dat soort humor maar voor zijn inner circle waar die arts niet als professional is en niet over de 'rug' van een patiënt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
05-06-2019 18:57
Een oom van mij kreeg ook een delier en zag vissen zwemmen in de muur. Ook vroeg hij steeds wat die trein nou steeds in zijn kamer deed.
Ook al van die maffe waanbeelden
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
05-06-2019 19:00
Dan nog is het ontzettend ongepast en bewaart die arts dat soort humor maar voor zijn inner circle waar die arts niet als professional is en niet over de 'rug' van een patiënt.
'Het is' niet ontzettend ongepast, jij vindt het ontzettend ongepast. Je was er niet bij en ik ook niet. Bovendien is het niet aan jou, noch mij, om te bepalen dat een arts zijn/haar gevoel voor humor enkel in een inner circle mag uiten.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Ik hou wel van harde humor , humor kan ook erg relativerend werken op de werkvloer en dat kan soms ook met clienten/patienten erbij zijn of alleen met de client/patient.Ligt aan de situatie en de client. Zodra het bewust kwetsend is zal ik er sowieso iets van zeggen en als het onbewust super kwetsend was is de kans groot dat ik daar later op terug kom (een op een).
Veel patienten/clienten waarderen (hardere) humor wel.Ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan in een verpleeghuis : de humor van veel ouderen is knalhard.
Ik zal hier geen voorbeelden posten uit mijn werkveld omdat ze te herkenbaar zijn.
En eerlijk is eerlijk ik wil zelf ook graag anoniem blijven.
Ik heb ook maar met een paar verhalen die voorbijgekomen zijn moeite maar dat kan ook iets over mij zeggen (en het was niet het leverworst verhaal).
Alle reacties Link kopieren
[quote=Orișa post_id=30012320 time=1559753356 user_id=385715]
En dus doe je dat altijd en overal. Ook als de bakker te traag is scheld je die de ziekte of je naakt een nare grap over iemand zijn wrat op zijn neus bij de kassa van de AH?

Sorry, ik begrijp je niet, met de bakker en AH.
Ik geef alleen maar aan dat hulpverleners heel veel bagger over zich heen krijgen.
Dat respectvol omgaan met elkaar van twee kanten moet komen.
Ik scheld nooit en mijn kleinkind krijgt van de bakker een lekkere krentenbol.
Waarom trek je het zo in het negatieve?
Alles sal reg kom
Sharing schreef:
05-06-2019 21:03
Als professional zal respect altijd van jou uit moeten komen.
Ik trek verder niets in het negatieve, ik heb wel mijn vraagtekens bij of alles wat hier gedeeld is ook hier gedeeld had moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik hielp op een zorgboerderij, met vooral mensen met een verstandelijke beperking. Rond kersttijd kwam een zanggroepje uit het dorp een concert geven voor de koeien.

Een van de cliënten vertelde me dat, en ze zei: nou zeggen ze wel van alles over ons, maar liedjes zingen voor de koeien, dan ben je pas echt knettergek.
Wat eten we vanavond?
Kia•Ora schreef:
05-06-2019 14:44
Ik deel de mening van Orişa ook. Het is enorm respectloos om zo'n opmerking te maken en vergroot de kans dat een patiënt zich pas meldt als het misschien wel te laat is. Er heerst een groot taboe op dit soort onderwerpen en als zélfs je arts hier al niet respectvol mee om kan gaan. Laatst een lezing over bdsm en hulpverleners bijgewoond en wat ik daar van ervaringsdeskundigen hoorde...
Moet ik dan zoiets voorstellen als hoe sommige hulpverleners op automutileren reageren? Daar heb ik ook weleens verhalen over gehoord, zo naar.
makreel schreef:
05-06-2019 21:15
Ik hielp op een zorgboerderij, met vooral mensen met een verstandelijke beperking. Rond kersttijd kwam een zanggroepje uit het dorp een concert geven voor de koeien.

Een van de cliënten vertelde me dat, en ze zei: nou zeggen ze wel van alles over ons, maar liedjes zingen voor de koeien, dan ben je pas echt knettergek.
Ze heeft helemaal gelijk! :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-06-2019 21:10
...
Je hebt een pb'tje :) .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
makreel schreef:
05-06-2019 21:15
Ik hielp op een zorgboerderij, met vooral mensen met een verstandelijke beperking. Rond kersttijd kwam een zanggroepje uit het dorp een concert geven voor de koeien.

Een van de cliënten vertelde me dat, en ze zei: nou zeggen ze wel van alles over ons, maar liedjes zingen voor de koeien, dan ben je pas echt knettergek.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
05-06-2019 21:22
Moet ik dan zoiets voorstellen als hoe sommige hulpverleners op automutileren reageren? Daar heb ik ook weleens verhalen over gehoord, zo naar.
Ja... daar kun je aan denken. De reacties zijn vergelijkbaar helaas. Ik vond het een mooi initiatief, en ben me hier ook in aan het verdiepen. Maak me ook al jaren hard voor andere benadering van patiënten na am... hoe belachelijk artsen daar soms mee omgaan :( .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
05-06-2019 21:15
Ik hielp op een zorgboerderij, met vooral mensen met een verstandelijke beperking. Rond kersttijd kwam een zanggroepje uit het dorp een concert geven voor de koeien.

Een van de cliënten vertelde me dat, en ze zei: nou zeggen ze wel van alles over ons, maar liedjes zingen voor de koeien, dan ben je pas echt knettergek.
:rofl:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
makreel schreef:
05-06-2019 21:15
Ik hielp op een zorgboerderij, met vooral mensen met een verstandelijke beperking. Rond kersttijd kwam een zanggroepje uit het dorp een concert geven voor de koeien.

Een van de cliënten vertelde me dat, en ze zei: nou zeggen ze wel van alles over ons, maar liedjes zingen voor de koeien, dan ben je pas echt knettergek.
:rofl:
Kia•Ora schreef:
05-06-2019 21:25
Je hebt een pb'tje :) .
Voeten terug.
Kia•Ora schreef:
05-06-2019 21:27
Ja... daar kun je aan denken. De reacties zijn vergelijkbaar helaas. Ik vond het een mooi initiatief, en ben me hier ook in aan het verdiepen. Maak me ook al jaren hard voor andere benadering van patiënten na am... hoe belachelijk artsen daar soms mee omgaan :( .

Ja dat vind ik nou onprofessioneel. En ook arrogant, alsof de patiënt ineens het licht ziet als jij even lullig gaat lopen doen.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-06-2019 21:31
Voeten terug.
Dankjewel, dit loopt toch een stuk prettiger ;-D .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven