Werk & Studie alle pijlers

Acties van patiënten en zwarte humor op werk

31-05-2019 19:28 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een gesprek op napraat en omdat het daar wat ongepast begint te worden een topic over acties van patienten/cliënten en zwarte humor op werk.
overig/napraattopic-deel-112/list_messages/442965/41


Bijvoorbeeld een patiënt die bedenkt dat iets inslikken wel een goed idee is en dat je zo een enkeltje of retourtje seh krijgt en dan het verkeerde te hebben geslikt en in plaats daarvan een bekertje melk krijgt.

Een poging doen tot gordijn spelen en geen rekening houden met het feit dat de rails ontworpen zijn voor de psychiatrie en dus bij een bepaald gewicht naar beneden komen.


Brand maar los mensen. :D
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
05-06-2019 21:27
Ja... daar kun je aan denken. De reacties zijn vergelijkbaar helaas. Ik vond het een mooi initiatief, en ben me hier ook in aan het verdiepen. Maak me ook al jaren hard voor andere benadering van patiënten na am... hoe belachelijk artsen daar soms mee omgaan :( .
Gelukkig zijn daar inderdaad initiatieven voor, zoals deze: http://bdsm-zorginfo.nl/bdsmvriendelijk ... nerslijst/
Alle reacties Link kopieren
The best of SM (jaja, das dus kennelijk de afkorting voor Social Media) heeft er een tweede serie aan geweid :P

https://www.thebestsocial.media/nl/nog- ... ndse-zorg/
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
08-06-2019 18:14
Gelukkig zijn daar inderdaad initiatieven voor, zoals deze: http://bdsm-zorginfo.nl/bdsmvriendelijk ... nerslijst/
Die is helaas niet up-to-date, maar wel mooi initiatief. Ik weet dat er binnen de bdsm-scene er ook een lijst rondgaat (met toestemming of zelf aangemerkt door professionals).

Ik heb zelf gelukkig nog nooit iets naars meegemaakt met artsen, maar helaas ken ik genoeg verhalen waaruit anders blijkt. Dat ze denken dat je in therapie moet bijvoorbeeld. Of dat als je in therapie bent de therapeut alles daar op gooit.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Niet uit de zorg maar wel een beetje in de richting.

Ik werkte een tijdje bij een museum over blinden en slechtzienden. Daar werden rondleidingen gegeven waarbij mensen hun eigen bril even moesten inleveren in een kastje.

Een oudere vrouw en haar twee kleindochters kwamen ook bij ons op bezoek. Leuke dag gehad, alles prima. 's Avonds werden we wel gebeld door de dochter van mevrouw, of er toevallig nog een bril was blijven liggen/iemand zijn bril kwijt was?

De kleindochters hadden oma haar bril teruggegeven en oma had al wel gezegd dat ze er niet goed mee kon zien. Kleindochters hadden echter gedacht dat oma een beetje verward was en voet bij stuk gehouden. Mevrouw had dus een heel andere bril mee naar huis genomen :hihi:
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
09-06-2019 10:09
Die is helaas niet up-to-date, maar wel mooi initiatief. Ik weet dat er binnen de bdsm-scene er ook een lijst rondgaat (met toestemming of zelf aangemerkt door professionals).

Ik heb zelf gelukkig nog nooit iets naars meegemaakt met artsen, maar helaas ken ik genoeg verhalen waaruit anders blijkt. Dat ze denken dat je in therapie moet bijvoorbeeld. Of dat als je in therapie bent de therapeut alles daar op gooit.
Ja, ik vind het altijd heel bijzonder, net of je een stoornis hebt omdat jouw (seksuele) voorkeuren anders zijn dan de peut gewend is of volgens de "norm". En natuurlijk zijn er seksuele voorkeuren die echt voortkomen uit ziekte, maar dat zie je snel genoeg en daar valt dit echt niet onder.
Ik vind het altijd heel erg dat mensen vanwege stigma' s niet eerlijk tegen hun behandelaar durven zijn en als ze dit wel zijn geregeld heel rot behandeld worden... mensen in hun waarde laten ook al leven zij hun leven anders dan jijzelf blijkt toch voor veel hulpverleners (en de algemene populatie) ingewikkeld :( .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
09-06-2019 15:19
Ja, ik vind het altijd heel bijzonder, net of je een stoornis hebt omdat jouw (seksuele) voorkeuren anders zijn dan de peut gewend is of volgens de "norm". En natuurlijk zijn er seksuele voorkeuren die echt voortkomen uit ziekte, maar dat zie je snel genoeg en daar valt dit echt niet onder.
Ik vind het altijd heel erg dat mensen vanwege stigma' s niet eerlijk tegen hun behandelaar durven zijn en als ze dit wel zijn geregeld heel rot behandeld worden... mensen in hun waarde laten ook al leven zij hun leven anders dan jijzelf blijkt toch voor veel hulpverleners (en de algemene populatie) ingewikkeld :( .
Het is ook nog steeds niet helemaal uit de DSM. Ze hebben het nu alleen gedefinieerd als een stoornis als je er last van hebt.
Dat vind ik best erg. Zeker als je bedenkt dat als mensen er last van hebben dat vooral komt door de maatschappij en acceptatie dat ze afwijkingen van de norm.


Ik kan slechts hopen dat het ooit veranderd, maar met de huidige preutsheid vrees ik het ergste voor mensen met een alternatieve seksuele of relationele voorkeur :(
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Kia•Ora schreef:
09-06-2019 15:19
Ja, ik vind het altijd heel bijzonder, net of je een stoornis hebt omdat jouw (seksuele) voorkeuren anders zijn dan de peut gewend is of volgens de "norm". En natuurlijk zijn er seksuele voorkeuren die echt voortkomen uit ziekte, maar dat zie je snel genoeg en daar valt dit echt niet onder.
Ik vind het altijd heel erg dat mensen vanwege stigma' s niet eerlijk tegen hun behandelaar durven zijn en als ze dit wel zijn geregeld heel rot behandeld worden... mensen in hun waarde laten ook al leven zij hun leven anders dan jijzelf blijkt toch voor veel hulpverleners (en de algemene populatie) ingewikkeld :( .
Als ik eens rondkijkt op Fetlife zie ik toch heel erg veel mensen met psychologische issues hoor waarvan ik me sterk afvraag of ze voor bdsm zouden kiezen als ze helemaal in orde zouden zijn. Ik zit 20 jaar in `de scene` trouwens. Heb alles wel voorbij zien komen inmiddels.

Daar staat tegenover dat artsen dit objectief zouden moeten benaderen. Daar ben ik het volledig mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
09-06-2019 18:13
Als ik eens rondkijkt op Fetlife zie ik toch heel erg veel mensen met psychologische issues hoor waarvan ik me sterk afvraag of ze voor bdsm zouden kiezen als ze helemaal in orde zouden zijn. Ik zit 20 jaar in `de scene` trouwens. Heb alles wel voorbij zien komen inmiddels.

Daar staat tegenover dat artsen dit objectief zouden moeten benaderen. Daar ben ik het volledig mee eens.
Marijke heeft daar onderzoek naar gedaan, daar kwam uit dat kinksters niet vaker psychische problemen hebben dan andere mensen.
Ze komen er misschien wel eerder voor uit, omdat men in de scene sowieso wat opener is.

Er zullen zeker mensen zijn die er door hun issues voor kiezen, en dan trek ik ook een wenkbrauw op (of twee), maar ik denk dat dat voor meer dingen geld.

Overigens denk ik dat ook daarbij normalisatie van bdsm zou kunnen helpen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Bij die mensen die er door hun psychische issues voor kiezen, moeten die issues behandeld worden en niet de BDSM-voorkeur. Als de psych BDSM an sich als de stoornis ziet, is hij bezig met symptoombestrijding. Of de psychische issues waarvoor je bij de psych belandt nu wel of niet een link hebben met BDSM, je bent gebaat bij een behandelaar die BDSM niet als een stoornis ziet.
Alle reacties Link kopieren
In het eerste jaar van mijn opleiding moest iedereen 1 x per week vrijwilligerswerk doen. Een van mijn medestudenten deed vrijwilligerswerk bij een hospice. We kregen allemaal de opdracht om een activiteit te verzinnen welke uitgevoerd kon worden op je vrijwilligerswerk. De medestudent kon echter niet echt iets verzinnen.. vol enthousiasme riep ik toen "Nou, dan organiseer je toch een afscheidsfeestje?!" Werd niet door iedereen gewaardeerd.. oeps haha.
Alle reacties Link kopieren
Lang zal hij leven zingen op de verjaardag van een terminale patiënt is overigens ook geen handige actie :P Hij kon er gelukkig zelf wel om lachen
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ergens waar vrij veel mensen sterven al dan niet door euthanasie. Er kwam een nieuwe opname waarvan we wisten dat de euthanasie al gepland was voor twee weken later. Je hebt dan een bepaalde verwachting bij wat je aan zult treffen tijdens de opname, vaak verdriet, machteloosheid of boosheid. Niets was minder waar. Meneer kwam vrolijk zelf binnen wandelen en riep breed lachend: zo, ik zal hier eens wat leven in de brouwerij komen brengen 😀.

De eerste dagen dachten we nog dat hij zo deed omdat hij zich geen houding wist te geven, maar hij wás gewoon zo. Ondanks dat hij erg erg ziek was, optimisme tot het laatste uur en is met een lach op zijn gezicht gestorven.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Door omstandigheden thuis was ik voor een nacht opgenomen op een gesloten afdeling. Na de wissel met de avonddienst dacht de nieuwe ploeg dat ik de nieuwe collega was en eentje vroeg of ik mee ging met koffie-pauze. Heb maar uitgelegd dat ik er opgenomen was. Mocht de volgende ochtend direct weer vertrekken. Ik was daar niet op mijn plaats volgens de psychiater. Inschattingsfoutje van de crisisdienst gaven ze toe. (Inmiddels) ex had melding gemaakt dat ik suïcidaal was en mijn ontkenning was een teken dat dat inderdaad zo was, aldus de crisisdienst. Moet wel zeggen dat ik het een goede ervaring vond om daar te verblijven. Iedereen kan psychische problemen krijgen, denk niet dat het je nooit zal overkomen. Ik heb veel waardering voor het personeel daar want het was een heftige nacht voor sommige cliënten(isoleer bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
HetSteenbokje schreef:
12-06-2019 22:04
In het eerste jaar van mijn opleiding moest iedereen 1 x per week vrijwilligerswerk doen. Een van mijn medestudenten deed vrijwilligerswerk bij een hospice. We kregen allemaal de opdracht om een activiteit te verzinnen welke uitgevoerd kon worden op je vrijwilligerswerk. De medestudent kon echter niet echt iets verzinnen.. vol enthousiasme riep ik toen "Nou, dan organiseer je toch een afscheidsfeestje?!" Werd niet door iedereen gewaardeerd.. oeps haha.
Oeps!! Maar aan de andere kant, een mooi afscheid is nooit weg, toch?
Alle reacties Link kopieren
HetSteenbokje schreef:
12-06-2019 22:04
In het eerste jaar van mijn opleiding moest iedereen 1 x per week vrijwilligerswerk doen. Een van mijn medestudenten deed vrijwilligerswerk bij een hospice. We kregen allemaal de opdracht om een activiteit te verzinnen welke uitgevoerd kon worden op je vrijwilligerswerk. De medestudent kon echter niet echt iets verzinnen.. vol enthousiasme riep ik toen "Nou, dan organiseer je toch een afscheidsfeestje?!" Werd niet door iedereen gewaardeerd.. oeps haha.
Och ik las pas hier op de fb pagina van de krant dat je in Breda je eigen begrafenis kon meebeleven. je trommelt gewoon iedereen op die achter jouw kist aan mogen lopen en herdenkingsspeeches houden en jij zit in de regiekamer toe te kijken. Dus het kan nog gekker.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven