Waarom zijn mensen vaak zo snel gekwetst?

11-06-2019 09:30 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt wel of veel mensen helemaal niet meer kunnen omgaan met andermans meningen.

Klein voorbeeldje. Olcay Gulsen schijnt iets onaardigs te hebben gezegd over sportkleding voor vrouwen met een maatje meer. Normaal weet ik dat soort dingen niet, maar ik hoorde het van een hardloopmaatje die echt helemaal over de zeik was hiervan.

Vervolgens kijk ik even op internet en dan blijkt 1 onaardige opmerking van Olcay Gulsen te hebben geleid tot een stortvloed van gekwetste mensen (vooral vrouwen geloof ik) die zich enorm aangesproken hebben.

Waarom? Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken? Is het niet makkelijker om te accepteren dat sommige mensen soms nu eenmaal lomp en bot zijn?

Een beetje een vergelijkbaar iets speelt met Baudet in mijn progressieve randstedelijke kennissenkring. Iedere keer als hij iets zegt dan gaan vriendinnen van me over de zeik. En dan denk ik, tja, hij heeft een mening waar ik het niet mee eens ben, kan gebeuren.

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden verzinnen. Toen ik nog studeerde was ‘niet gekwetst mogen worden’ voor sommige medestudenten een soort van mensenrecht.

Waarom zijn mensen zo weinig weerbaar als het gaat om andere meningen of nare opmerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch de nieuwe standaard. Overal verbolgen over zijn?

Ik snap het ook niet zo goed, maar ja tegenwoordig heeft iedereen een mening die overal verkondigd moet worden.

Het grappige aan het Olcay verhaal vind ik dan weer dat ze haar doordat ze een verkeerde opmerking heeft gemaakt uitgemaakt wordt voor van alles en nog wat. Maar dat moet dan blijkbaar wel kunnen. Zij mag niets verkeerds zeggen, maar andersom mag je haar blijkbaar een walgelijk mens noemen. Ik snap dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens Madelief, ik trek me ook helemaal niks aan van wat andere zeggen of vinden.
Je maakt het jezelf zo moeilijk als je je alles aan gaat trekken.
Adem in en adem uit, een oor in en het andere oor uit.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu een herhaling van boulevard te kijken ben benieuwd naar wat ze erover zegt... komt zo
Als je een voorbeeld functie hebt kun je ook bedenken hoe je iets zegt , ze zegt wel vaker rare dingen. Ooit zei ze iets over de burn out en dat het aanstellers waren, tot ze het zelf kreeg en toen krabbelde ze terug.
Maar Als het je raakt zo'n opmerking dan zit je persoonlijk en schiet ze net raak met een scherpe tong
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwvlokjesgeneratie.
We used to be friends...
Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken?

Draai het eens om, waarom moet men sowieso overal te pas en te onpas zijn mening over geven?
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
11-06-2019 09:39
Sneeuwvlokjesgeneratie.
juist ouderen zijn zeer snel gekwetst hoor, die sneeuwvlokjes van nu, vallen reuze mee
Trekken zich opvallend weinig aan van anderen
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-06-2019 09:40
Draai het eens om, waarom moet men sowieso overal te pas en te onpas zijn mening over geven?
Omdat men die boulevard-achtige programma's, social media, roddelbladen etc. met items moeten vullen. Alles voor de kijkcijfers, likes en pageviews immers.
We used to be friends...
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:42
juist ouderen zijn zeer snel gekwetst hoor, die sneeuwvlokjes van nu, vallen reuze mee
Trekken zich opvallend weinig aan van anderen

Vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-06-2019 09:40
Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken?

Draai het eens om, waarom moet men sowieso overal te pas en te onpas zijn mening over geven?
nou dat inderdaad. Waarom kunnen mensen hun mening niet voor zich houden? waarom moet die rondgeslingerd worden?
Als iemand je vraagt om een mening, prima. Ongevraagde meningen zijn waardeloos en kun je naast je neer leggen.

(ik ga nu even opzoeken wat Olcay gezegd heeft)
CourtneyTT schreef:
11-06-2019 09:44
Omdat men die boulevard-achtige programma's, social media, roddelbladen etc. met items moeten vullen. Alles voor de kijkcijfers, likes en pageviews immers.

Da's waar, maar ik bedoelde meer in het algemeen.
Ik denk persoonlijk wel eens: 'Als je niks aardigs te zeggen hebt, houd dan je mond.' Maar eigenlijk voel ik me verder niet zo snel persoonlijk geraakt door dingen die anderen zeggen, zeker niet als het in het algemeen gezegd wordt. Als iemand echt iets persoonlijks tegen mij zegt wat me raakt, dan kan ik wel gekwetst zijn. Maar dat vind ik iets anders.

Als ik me overal druk om moet maken, dan kan ik net zo goed hele dagen in een hoekje liggen huilen. En ja, ik ben van de 'sneeuwvlokjesgeneratie'.
Zullen we Steve Hughes er nog maar een keer in gooien?

I was offended
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-06-2019 09:40
Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken?

Draai het eens om, waarom moet men sowieso overal te pas en te onpas zijn mening over geven?
Dat is een goede vraag. Ik vind mensen met hele uitgesproken meningen die niet zijn onderbouwd vaak heel vervelend.

Maar de mening zelf boeit me gewoon niet. Het vervelende zit ‘m vooral in een gebrek aan beleefdheid, empathie en het vermogen om even na te denken voordat je iets zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik VIND (let op, hier volgt een Mening), dat we überhaupt geen modellen (paspoppen/fotomodellen) moeten gebruiken met een ongezond gewicht. Te licht/te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft een mening en die moet overal te horen zijn. Vooral op social media. Het verbaasd me nog steeds wat mensen, kennissen van mij, hier allemaal neer plempen.

Die opmerking van Olcay Gulcen las ik ook terug op een zeiktopic op FB. Dat mensen hier mee bezig zijn is volgens mij omdat ze niets anders om handen hebben?/ niks anders hebben om over te praten? Ik weet nu al niet meer wat ze precies heeft gezegd, ik laat dat gewoon van me afglijden omdat het me niet interesseert of ik me zulke dingen niet aantrek, maar waarschijnlijk is het ook iets waarmee ze verwachten aandacht te krijgen. Ik bedoel..mijn kennis die dat topic over die uitspraak heeft geopend. Kreeg allemaal reacties van volgzame schaapjes die die uitspraak ook schandalig vonden enz.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:42
juist ouderen zijn zeer snel gekwetst hoor, die sneeuwvlokjes van nu, vallen reuze mee
Trekken zich opvallend weinig aan van anderen
Dacht het niet... het is ook pas een term van de laatste jaren.
https://jongburnout.nl/inspiratie/maats ... ruggegraat
https://www.deondernemer.nl/nieuwsberic ... te-managen
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b98ab004/
Etc, etc.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me snel gekwetst. Niet door zo'n uitspraak als van Olcay of Thierry, wel in het echte leven. Het is een rot eigenschap en ik zou er dolgraag vanaf willen maar tot nu toe is het me niet gelukt. Komt denk ik voort uit het feit dat ik heel lang niet mijn eigen koers heb gevaren waar ik dat wel wilde.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik word er ook echt moe van tegenwoordig. Mensen die al snel beledigd zijn en iedereen moet zich maar aanpassen omdat zij een speciaal sneeuwvlokje zijn.
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:46
Ik VIND (let op, hier volgt een Mening), dat we überhaupt geen modellen (paspoppen/fotomodellen) moeten gebruiken met een ongezond gewicht. Te licht/te zwaar.
Dat vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat trouwens helpt, is niet kijken naar programma's die draaien om meningen (geldt ook voor DWDD, Pauw etc) en al helemaal niet met meningen van mensen die uitgaan van wat hun onderbuik denkt, ipv mensen die er verstand van hebben (wetenschappers)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-06-2019 09:46
Ik VIND (let op, hier volgt een Mening), dat we überhaupt geen modellen (paspoppen/fotomodellen) moeten gebruiken met een ongezond gewicht. Te licht/te zwaar.
Mee eens. :)
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
dit topic gaat over gekwetst zijn, ik vind (=mening) dat juist veel (blanke) ouderen (mannen) de zeikerds zijn. Terwijl die generatie wind mee had , berg af. En nu maar mekkeren om hun pensioenen etc.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje raar om een opmerking van Olcay Gulsen, een modeontwerpster, te vergelijken met de dingen die Baudet zegt.
Was hij nog maar fotomodel, of romanschrijver, in plaats van politicus, dan zou het er inderdaad niet zo toe doen, alles wat deze man uitbraakt.

Waarom maak jij je dan weer druk over wat andere mensen zeggen over wat andere mensen zeggen over wat andere mensen zeggen? Het is een echoput op deze manier.
nounou

Dan heb je het puur over de term snowflake. Ouderen noemen we dan gewoon jankerds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven