Welke leeftijd het liefst voor het eerst zwanger geraakt?

10-06-2019 12:31 464 berichten
Als je geen rekening had hoeven houden met of je al dan geen partner had, je vruchtbaarheid, je carrière en al die andere factoren... op welke leeftijd was jij dan het liefst voor het eerst zwanger geweest?

TO trapt af: ik was zwanger toen ik 30 was en dit is ook mijn ideale leeftijd om voor het eerst zwanger te raken. Genoeg tijd gehad om volwassen te worden, om een carrière op te bouwen, om te reizen en me persoonlijk te ontwikkelen om te experimenteren en uit te razen en om mijn relatie stevig op te bouwen.

Maar nog jong genoeg om geen verhoogde risico's te hebben. Om mijn ouders en schoonouders er nog bij te hebben als fitte en betrokken opa's en oma's. En zelf jong en fit te zijn om de tropenjaren door te komen en de zwangerschappen te dragen, ook voor een tweede.

Hoe zie jij dat? Wanneer werd je zwanger? (Of ben je van plan aan kinderen te beginnen) Wat vind jij de ideale leeftijd voor een vrouw om zwanger te raken en waarom?
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
16-06-2019 19:47
Kinderen? Nee, ik heb geen kinderen. Ik was 35 toen ik de overgang kwam. En ik heb ook PCOS, maar heb nooit een kinderwens gehad. Dus dat was mijn geluk.
Ik geloof je hoor. Maar TO wil perse dat iedereen twee kinderen krijgt, rond hun 30ste. Ik ben moeder van 1 kind die ik kreeg toen ik 38 was dus ben zoowiesoo al niet goedgekeurd.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
16-06-2019 19:52
Ik geloof je hoor. Maar TO wil perse dat iedereen twee kinderen krijgt, rond hun 30ste. Ik ben moeder van 1 kind die ik kreeg toen ik 38 was dus ben zoowiesoo al niet goedgekeurd.
Ik vind dat iedereen lekker zijn eigen leven moet kunnen leiden zoals iemand dat wil. Mijn zusje was ook rond de 38/39 toen zij haar dochter kreeg. Niks mis mee, als het kind maar gewild is! Een kind denkt niet in leeftijden, maar voelt of het gewenst is en of er van gehouden wordt.
Ik ben alleen benieuwd naar de beweegredenen van mensen om kinderen te krijgen op een bepaalde leeftijd en ik vind het interessant wat mensen de ideale leeftijd vinden om voor het eerst een kind te krijgen (en of dit afwijkt van de werkelijke leeftijd waarop ze kinderen kregen).

Dan bedoel ik voor jezelf. Wat een ander doet is heel persoonlijk. Dat is ieder voor zich.
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:10
Ik ben alleen benieuwd naar de beweegredenen van mensen om kinderen te krijgen op een bepaalde leeftijd en ik vind het interessant wat mensen de ideale leeftijd vinden om voor het eerst een kind te krijgen (en of dit afwijkt van de werkelijke leeftijd waarop ze kinderen kregen).

Dan bedoel ik voor jezelf. Wat een ander doet is heel persoonlijk. Dat is ieder voor zich.
Maar er bestaat geen ideale leeftijd! Snap je dat nou nog niet. Het leven komt zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
Hierbij hoe ik mijn dag vandaag kan beschrijven, en hij ideaal lijkt (en tussen haakjes de werkelijkheid).
Wie beschrijft ook zijn ideale zondag?

Vanochtend begonnen met wat quality time met hubby hihi (kom nou klaar, de pubers worden zo wakker)
Ontbeten met brood met notenpasta (nutella)
Daana een eind gefietst, lekker hoor zo in de vroegte, verse broodjes gehaald etc en omdat het zo goed beviel nog een eind gefietst! (op de fiets naar AH en terug)
Goed gesprek met jongste puber over fashion en normen en waarden ('heeee, dat is mijn shirt! Pak iets uit je eigen kast')
Daarna flink eind gelopen langs het water (wandelen, niet hard lopen).
Met een goed boek (jill mansell) de tuin in. Nog even een beetje gewerkt (mailtje beantwoord)
Gaan koken, vis vandaag, goed voor de omega's (vissticks)
En nog even de dag doorgenomen met hubby met een goed glas (biertje) en nog even het wereld nieuws doornemen (ieders ondertussen half oog op telefoon.)
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
16-06-2019 20:12
Maar er bestaat geen ideale leeftijd! Snap je dat nou nog niet. Het leven komt zoals het komt.
Jawel, maar Biologisch was TO bijna tien jaar te oud, en Maatschappelijk 4 jaar te jong
viavia2013 schreef:
16-06-2019 20:12
Maar er bestaat geen ideale leeftijd! Snap je dat nou nog niet. Het leven komt zoals het komt.
Voor individuen natuurlijk wel en daar gaat het over in dit topic.
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:18
Voor individuen natuurlijk wel en daar gaat het over in dit topic.
Wel nee, want het leven laat zich niet plannen! Je kunt wel nadenken over wanneer wat en in welke volgorde, maar je weet helemaal niet hoe je leven gaat lopen. Toen mijn liefde overleed hadden wij ook plannen gemaakt, maar die moest ik loslaten toen hij er niet mee was. Het leven bestaat uit keuzes maken en daarvoor gaan. Maar je ook bewust zijn van het feit dat bepaalde keuzes gewoon niet haalbaar zijn, omdat je leven een U turn maakt.
viavia2013 schreef:
16-06-2019 20:23
Wel nee, want het leven laat zich niet plannen! Je kunt wel nadenken over wanneer wat en in welke volgorde, maar je weet helemaal niet hoe je leven gaat lopen. Toen mijn liefde overleed hadden wij ook plannen gemaakt, maar die moest ik loslaten toen hij er niet mee was. Het leven bestaat uit keuzes maken en daarvoor gaan. Maar je ook bewust zijn van het feit dat bepaalde keuzes gewoon niet haalbaar zijn, omdat je leven een U turn maakt.
Dat kan altijd gebeuren ja. Toch kun je bepaalde keuzes wel zelf maken, ieder heeft zo haar dromen en wensen, dat mag gewoon en daar gaat het over in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:18
Voor individuen natuurlijk wel en daar gaat het over in dit topic.
Wetenschappelijk ook hoor, begin 20 biologisch en 34 maatschappelijk
Jouw keuzes zijn dus alleen voor jouw ideaal.
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:25
Dat kan altijd gebeuren ja. Toch kun je bepaalde keuzes wel zelf maken, ieder heeft zo haar dromen en wensen, dat mag gewoon en daar gaat het over in dit topic.
Nee hoor, je oordeelt over de leeftijden die hier genoemd worden. En dat is zoooo onsympathiek!
lilalinda schreef:
16-06-2019 20:26
Wetenschappelijk ook hoor, begin 20 biologisch en 34 maatschappelijk
Jouw keuzes zijn dus alleen voor jouw ideaal.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens nooit iets gehad met leeftijd.
Snap ook echt niet dat mensen bepaalde zaken aan leeftijd koppelen.
Ik ben inmiddels 55, lichamelijk te oud om nog kinderen te krijgen, maar ik vind dat tegelijk ook raar, want mijn gevoel zegt dat dat nog best zou kunnen.
Ik studeer sinds 2 jaar, carrière-technisch is dat natuurlijk te laat, vind ik ook zo'n gek idee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
16-06-2019 20:31
Ik heb trouwens nooit iets gehad met leeftijd.
Snap ook echt niet dat mensen bepaalde zaken aan leeftijd koppelen.
Ik ben inmiddels 55, lichamelijk te oud om nog kinderen te krijgen, maar ik vind dat tegelijk ook raar, want mijn gevoel zegt dat dat nog best zou kunnen.
Ik studeer sinds 2 jaar, carrière-technisch is dat natuurlijk te laat, vind ik ook zo'n gek idee.
Leeftijd zegt niks, het zijn maar cijfers. Net als je schoen of kledingmaat, het zegt niks over die persoon! Of je banksaldo :-D
anoniem_63a6b2af1bece wijzigde dit bericht op 16-06-2019 20:35
3.80% gewijzigd
viavia2013 schreef:
16-06-2019 20:27
Nee hoor, je oordeelt over de leeftijden die hier genoemd worden. En dat is zoooo onsympathiek!
Dan maak je er toch je eigen verhaal van? Ik snap wel waar jouw frustratie vandaan komt, maar misschien is het niet heel handig om dat te botvieren op een willekeurig iemand op een forum?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerlijke, ongecensureerde beschrijving van vandaag (voor 2 ben ik te lui :P ):

Om 6:15 klom de peuter in bed en wilde Brandweerman Sam kijken.
Om 7u wilde ik hem een schattige okergele tuinbroek over zijn donkergrijze giraffenromper aantrekken maar hij kreeg een gillende driftbui bij het zien van de tuinbroek alleen al dus het werden een grijze jeans en een blauw-met-geel tshirt.
Om 7u30 smeerde hij zijn kleren onder de pap en daarna was hij slaperig en chagrijnig terwijl ik mezelf 48 koppen koffie inschonk want ik ben geen ochtendmens en lag pas om 00:30 in bed. Met tegenzin bouwde ik een treinbaan.
Om 8u30 ging ik douchen en aankleden terwijl hij op de overloop speelde.
Om 9u zakte hij huilend in elkaar in de parkeergarage omdat hij het eng vond om te lopen daar.
Om 9u15 kreeg hij een driftbui tegenover de zuivel omdat we geen Danoontjes gingen kopen.
Om 9u30 brachten we papa koffie en cadeautjes op bed en daarna maakten we ontbijt voor hem en zaten we heel gezellig aan tafel, ook al smeerde hij nog wat roerei op z’n shirt.
Om 11u zaten we in de auto op weg naar de verjaardag van oma, hij sliep.
Vervolgens de hele middag fantastisch gespeeld in het bos bij oma, genoten en 100x gehoord wat een heerlijk, lief, open, vrolijk en slim kind het is. Wij ook lekker kunnen bijkletsen met mensen, alles top. Op de terugweg sliep zoon weer.
Om 18u30 boterham met chocopasta gemaakt (warm geluncht) maar zoon wilde liever een maiswafel met smeerworst, en nog een, en toen een Danoontje. En toen toch nog de boterham met chocopasta.
Om 19u15 zoon en man naar boven, zonder drama, wat een heerlijk eind van de dag, zoon gaat in bed.
Om 19u30 ‘SCHATTTTT!!!!!!’ Hoor ik paniekerig uit de badkamer. ‘KOM SNEL!!!!’ Ik (met hartaanval): ‘WAT IS ER???’ Man: ‘HIJ HEEFT EEN TEEK! OMG WAT MOETEN WE DOEN?! NAAR DE EERSTE HULP?!’ Ik (geïrriteerd): ‘Hoef je niet zo in paniek te raken, en bovendien, ik bén de eerstehulp.’ Ik loop met tekentang naar boven. ‘Nou, waar zit dat beest?’ ‘In z’n navel.’ Fuck. Zie maar eens een peuter van net 2 zo lang stil te laten zitten dat je een teek in z’n geheel uit z’n navel kunt peuteren.
Om 20u zit de teek nog mooi op z’n plek, heeft zoon een rode buik en is schor van het brullen en man en ik beiden meerdere klappen en schoppen in het gezicht gekregen. Voorzichtig opper ik dat de SEH misschien toch niet zo’n slecht idee is, we hebben duidelijk 2 fixateurs en een tekenverwijderaar nodig. We besluiten nog 1 poging te wagen: zoon bij mij op schoot Brandweerman Sam kijkend met mijn benen om zijn benen en mijn armen om zijn armen. Man krijgt de teek te pakken, yes!
Om 20u30 typ ik dit met hoofdpijn en behoefte aan een glas wijn. Man is nog bezig met zoon in bed krijgen, die moet nog een beetje afkoelen van dit avontuur.
lux- wijzigde dit bericht op 16-06-2019 20:39
0.27% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:34
Dan maak je er toch je eigen verhaal van? Ik snap wel waar jouw frustratie vandaan komt, maar misschien is het niet heel handig om dat te botvieren op een willekeurig iemand op een forum?
Dat doe jij toch ook? Jouw leven staat ver af van wat jij hier zit te liegen, en dan vervolgens ga je op iedereen die reageert, sneren!
lux- schreef:
16-06-2019 20:36
Mijn eerlijke, ongecensureerde beschrijving van vandaag (voor 2 ben ik te lui :P ):

Om 6:15 klom de peuter in bed en wilde Brandweerman Sam kijken.
Om 7u wilde ik hem een schattige okergele tuinbroek over zijn donkergrijze giraffenromper aantrekken maar hij kreeg een gillende driftbui bij het zien van de tuinbroek alleen al dus het werden een grijze jeans en een blauw-met-geel tshirt.
Om 7u30 smeerde hij zijn kleren onder de pap en daarna was hij slaperig en chagrijnig terwijl ik mezelf 48 koppen koffie inschonk want ik ben geen ochtendmens en lag pas om 00:30 in bed. Met tegenzin bouwde ik een treinbaan.
Om 8u30 ging ik douchen en aankleden terwijl hij op de overloop speelde.
Om 9u zakte hij huilend in elkaar in de parkeergarage omdat hij het eng vond om te lopen daar.
Om 9u15 kreeg hij een driftbui tegenover de zuivel omdat we geen Danoontjes gingen kopen.
Om 9u30 brachten we papa koffie en cadeautjes op bed en daarna maakten we ontbijt voor hem en zaten we heel gezellig aan tafel, ook al smeerde hij nog wat roerei op z’n shirt.
Om 11u zaten we in de auto op weg naar de verjaardag van oma, hij sliep.
Vervolgens de hele middag fantastisch gespeeld in het bos bij oma, genoten en 100x gehoord wat een heerlijk, lief, open, vrolijk en slim kind het is. Wij ook lekker kunnen bijkletsen met mensen, alles top. Op de terugweg sliep zoon weer.
Om 18u30 boterham met chocopasta gemaakt (warm geluncht) maar zoon wilde liever een maiswafel met smeerworst, en nog een, en toen een Danoontje. En toen toch nog de boterham met chocopasta.
Om 19u15 zoon en man naar boven, zonder drama, wat een heerlijk eind van de dag, zoon gaat in bed.
Om 19u30 ‘SCHATTTTT!!!!!!’ Hoor ik paniekerig uit de badkamer. ‘KOM SNEL!!!!’ Ik (met hartaanval): ‘WAT IS ER???’ Man: ‘HIJ HEEFT EEN TEEK! OMG WAT MOETEN WE DOEN?! NAAR DE EERSTE HULP?!’ Ik: ‘Hoef je niet zo in paniek te raken, en bovendien, ik bén de eerstehulp.’ Ik loop met tekentang naar boven. ‘Nou, waar zit dat beest?’ ‘In z’n navel.’ Fuck. Zie maar eens een peuter van net 2 zo lang stil te laten zitten dat je een teek in z’n geheel uit z’n navel kunt peuteren.
Om 20u zit de teek nog mooi op z’n plek, heeft zoon een rode buik en is schor van het brullen en man en ik beiden meerdere klappen en schoppen in het gezicht gekregen. Voorzichtig opper ik dat de SEH misschien toch niet zo’n slecht idee is, we hebben duidelijk 2 fixateurs en een tekenverwijderaar nodig. We besluiten nog 1 poging te wagen: zoon bij mij op schoot Brandweerman Sam kijkend met mijn benen om zijn benen en mijn armen om zijn armen. Man krijgt de teek te pakken, yes!
Om 20u30 typ ik dit met hoofdpijn en behoefte aan een glas wijn. Man is nog bezig met zoon in bed krijgen, die moet nog een beetje afkoelen van dit avontuur.
Dan heb jij een knuffel harder nodig dan ik... :hug:
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
16-06-2019 20:38
Dan heb jij een knuffel harder nodig dan ik... :hug:
Kan er wel om lachen hoor. Momstruggles :) maar die maken het leven als moeder juist ook.. hoe zeg je dat.. ‘echt’. Het is zo jammer om die weg te laten.

En als ik lees wat jij zoal hebt meegemaakt, pfoe. Daar is niks grappigs aan. Ik heb alleen mijn vader zien sterven toen ik 21 was en daarvan ben ik lange tijd enorm van de kaart geweest. :hug:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:18
Voor individuen natuurlijk wel en daar gaat het over in dit topic.
Er is geen ideale leeftijd!

Hooguit kan je spreken van een ideale periode vanaf de leeftijd waarop je er klaar voor bent om zwanger te raken tot de leeftijd dat je daar weer klaar mee bent. En die laatste blijkt variabel. Wat mij betreft, was ik er na mijn 20ste klaar voor en zou ik er op mijn 35ste ongeveer klaar mee zijn. Niet dus. Ook daarna bleken we nog hele leuke kinderen te kunnen krijgen!
lux- schreef:
16-06-2019 20:42
Kan er wel om lachen hoor. Momstruggles :) maar die maken het leven als moeder juist ook.. hoe zeg je dat.. ‘echt’. Het is zo jammer om die weg te laten.

En als ik lees wat jij zoal hebt meegemaakt, pfoe. Daar is niks grappigs aan. Ik heb alleen mijn vader zien sterven toen ik 21 was en daarvan ben ik lange tijd enorm van de kaart geweest. :hug:
Moest ook lachen om je verhaal hoor :-D, was alleen die smiley vergeten toe te voegen. Tja, het leven komt zoals het komt. Ieder huisje heeft zijn kruisje.

Dank je wel voor de hug.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
16-06-2019 20:36
Om 7u30 smeerde hij zijn kleren onder de pap en daarna was hij slaperig en chagrijnig terwijl ik mezelf 48 koppen koffie inschonk want ik ben geen ochtendmens en lag pas om 00:30 in bed. Met tegenzin bouwde ik een treinbaan.
Yes, zo herkenbaar haha.
.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
16-06-2019 20:44
... en zou ik er op mijn 35ste ongeveer klaar mee zijn. Niet dus. Ook daarna bleken we nog hele leuke kinderen te kunnen krijgen!
ben je nou helemaal gek geworden!
Maya85 schreef:
16-06-2019 20:34
Dan maak je er toch je eigen verhaal van? Ik snap wel waar jouw frustratie vandaan komt, maar misschien is het niet heel handig om dat te botvieren op een willekeurig iemand op een forum?


Ik kom even uit de meeleesmodus, want jezus wat een k*topmerking! :O Nadat iemand zo'n heftig levensverhaal neerpent :nope:
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
16-06-2019 21:12
Yes, zo herkenbaar haha.
‘Mama kom mee! Mama helpen! Mama kijken gote towe bouwen!’

‘Ja schat. Heel knap. Die toren heb je al 643 keer gebouwd vandaag dus ik geloof het wel.’

Zo werkt het niet helaas :bonk:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven