Gezond eten vs. ongezond eten

17-06-2019 14:26 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de statement die hier gemaakt wordt https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/ wakkert de discussie weer aan wat betreft dat gezond eten te duur is vergeleken met de prijzen voor ongezond voedsel. Maar ik vraag me af, is gezond eten nu écht te duur? Ik vind van niet.

Goed, een diepvriespizza is goedkoper dan een prak. Gefrituurd eten is ook goedkoper. Maar maakt dat gezond eten bijna onbetaalbaar?
Bananen, appels, seizoensfruit. Altijd wel ergens in een supermarkt in de aanbieding. Hetzelfde met groenten en anders koop je diepvriesgroenten, nog goedkoper. Een heel bruin brood heb je nog voor geen euro. Ga savonds eens boodschappen doen, dan wordt er een hoop vers afgeprijsd wat prima in te vriezen valt.

Heel veel mensen zeggen dat ze maar ongezond eten omdat gezond eten niet te betalen is, vind ik dus pertinent niet waar.

Wat vinden jullie?
Als je er wat moeite voordoet, kan je best gezond en goedkoop eten. Denk aan de markt, de boer etc
Alle reacties Link kopieren
heb je het artikel gelezen?
want het topic dat jij nu opent, past niet bij de strekking van wat de minister zegt
Heel veel mensen zeggen dat ze maar ongezond eten omdat gezond eten niet te betalen is, vind ik dus pertinent niet waar.

Helemaal mee eens.
Het is een bewezen feit dat arme mensen veel ongezonder eten dan welgestelde mensen en daarom vaker overgewicht hebben.
Hoewel er tonnen per dag aan vers voedsel wordt geproduceerd blijven de prijzen hoog, zeker voor mensen die niet al teveel te makken hebben.
De laatste tien jaar zijn de prijzen van vers voedsel met 14.5 % gestegen en ik vind het wel weer eens welletjes, wat de minister ook beweert.

Ik denk dat het het beste is om dit niet vanuit je eigen situatie te bekijken, want dan is er zoveel dat wel meevalt.
De goedkoopste pizza bij de Jumbo is 1,92. Met een gezin van 4 dus 7,68. Kan je prima een gezonde maaltijd voor maken.
lilalinda schreef:
17-06-2019 14:31
heb je het artikel gelezen?
want het topic dat jij nu opent, past niet bij de strekking van wat de minister zegt
Dit. Het artikel gaat toch helemaal niet over gezond versus ongezond eten?

En verder vind ik ook dat gezond eten niet duurder hoeft te zijn. Maar er is vaak wel wat meer creativiteit en kennis voor nodig.
Gezond eten is heel betaalbaar. Eten wat de seizoenen brengen en kopen wat er in de aanbieding is en je komt al een heel eind.

Veel mensen kiezen voor gemaksvoedsel, puur voor het gemak en omdat ze het lekkerder vinden en ja het is ook goedkoop, maar dat is een paar honderd gram sperziebonen ook.
Rosalind schreef:
17-06-2019 14:36
Dit. Het artikel gaat toch helemaal niet over gezond versus ongezond eten?

En verder vind ik ook dat gezond eten niet duurder hoeft te zijn. Maar er is vaak wel wat meer creativiteit en kennis voor nodig.

Ik denk dat dit topic voorkomt uit de onderbuikreacties die ik her en der op het internet al heb gelezen. Maar correct me if I'm wrong TO.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 14:38
Ik denk dat dit topic voorkomt uit de onderbuikreacties die ik her en der op het internet al heb gelezen. Maar correct me if I'm wrong TO.
niks zo fijn als een lekker onderbuiktopic waar mensen hun superioriteit mogen laten gelden
Wat minister Schouten wilt kan helemaal niet.
Er is nu een nieuw soort kip in de handel die lager leven, maar dat langer leven is exact vier dagen en meer kan niet, want dan is de bevolking niet meer te voeden en komen we dus voedsel tekort.
De minister wil een kringloop van vers voedsel, want dat zou beter zijn voor het klimaat en voor de boer, maar dan krijgen we tekorten. Het wordt steeds drukker in de wereld, dus er moeten steeds meer monden gevuld worden, dus het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 14:43
Er is nu een nieuw soort kip in de handel die lager leven, maar dat langer leven is exact vier dagen en meer kan niet, want dan is de bevolking niet meer te voeden en komen we dus voedsel tekort.

Daarom moeten meer mensen vaker vegetarisch eten, dan is er voedsel genoeg voor iedereen. Met als extra bonus: minder dierenleed, minder milieuvervuiling en minder waterverspilling. Win-win-win-win.
Trotter schreef:
17-06-2019 14:46
Daarom moeten meer mensen vaker vegetarisch eten, dan is er voedsel genoeg voor iedereen. Met als extra bonus: minder dierenleed, minder milieuvervuiling en minder waterverspilling. Win-win-win-win.
Ik moet koolhydraatarm eten en als ik dan vlees en vis afzweer blijft er alleen maar groente over en zaden en ik ben geen konijn, dus dat laat ik maar.
Cateautje schreef:
17-06-2019 14:50
Ik moet koolhydraatarm eten en als ik dan vlees en vis afzweer blijft er alleen maar groente over en zaden en ik ben geen konijn, dus dat laat ik maar.
Gelukkig heeft niet de hele wereldbevolking diabetes.

Ik denk ook dat (meer) vegetarisch eten de toekomst is.
Rosalind schreef:
17-06-2019 15:26
Gelukkig heeft niet de hele wereldbevolking diabetes.

Ik denk ook dat (meer) vegetarisch eten de toekomst is.
En dan is er ook minder diabetes type 2.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-06-2019 15:26
Gelukkig heeft niet de hele wereldbevolking diabetes.

Ik denk ook dat (meer) vegetarisch eten de toekomst is.
ik denk het ook
Vegetarisch eten, of zeer welzijnsonvriendelijk (chinees) varkensvlees.

Voor biologische landbouw hebben we niet voldoende (betaalbare) meters op de wereld
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 14:43
Wat minister Schouten wilt kan helemaal niet.
Er is nu een nieuw soort kip in de handel die lager leven, maar dat langer leven is exact vier dagen en meer kan niet, want dan is de bevolking niet meer te voeden en komen we dus voedsel tekort.
De minister wil een kringloop van vers voedsel, want dat zou beter zijn voor het klimaat en voor de boer, maar dan krijgen we tekorten. Het wordt steeds drukker in de wereld, dus er moeten steeds meer monden gevuld worden, dus het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
Nu ik het zo lees en er over nadenk is het eigenlijk ook te bizar hè. 4 dagen extra want anders “hebben we een probleem”. Ik vind het lastig worden, overal waar ik van lees dat het een oplossing is, wordt wel weer gevolgd door een onderzoek dat allerlei negatieve bij-effecten van de oplossing aan het licht brengt. Beetje moedeloos word ik ervan. :-|
Indigo-blue schreef:
17-06-2019 15:29
Nu ik het zo lees en er over nadenk is het eigenlijk ook te bizar hè. 4 dagen extra want anders “hebben we een probleem”. Ik vind het lastig worden, overal waar ik van lees dat het een oplossing is, wordt wel weer gevolgd door een onderzoek dat allerlei negatieve bij-effecten van de oplossing aan het licht brengt. Beetje moedeloos word ik ervan. :-|
Ik heb besloten er niet mijn probleem van te maken. Ze verzinnen het waar je bij staat, het is wekelijks wel de waan van de dag, dus ik heb het opgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 14:43
Wat minister Schouten wilt kan helemaal niet.
Er is nu een nieuw soort kip in de handel die lager leven, maar dat langer leven is exact vier dagen en meer kan niet, want dan is de bevolking niet meer te voeden en komen we dus voedsel tekort.
De minister wil een kringloop van vers voedsel, want dat zou beter zijn voor het klimaat en voor de boer, maar dan krijgen we tekorten. Het wordt steeds drukker in de wereld, dus er moeten steeds meer monden gevuld worden, dus het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
wat gek dat de kip die ik eet 30 dagen langer leeft dan de "gewone" kip. en zover ik weet is dat "de nieuwe kip" dus ik ben erg benieuwd waar jij het over hebt.

over dat eten duur is. verantwoord vlees eten is duur. de rest niet. Afgelopen zaterdag nog 2 biologische kipfiletjes gehaald (niet de kippen waar ik het hiervoor over heb) á 25 euro per kilo. ketsjing!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 14:43
Wat minister Schouten wilt kan helemaal niet.
Er is nu een nieuw soort kip in de handel die lager leven, maar dat langer leven is exact vier dagen en meer kan niet, want dan is de bevolking niet meer te voeden en komen we dus voedsel tekort.
De minister wil een kringloop van vers voedsel, want dat zou beter zijn voor het klimaat en voor de boer, maar dan krijgen we tekorten. Het wordt steeds drukker in de wereld, dus er moeten steeds meer monden gevuld worden, dus het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
Voedsel tekort als kip wegvalt? Wat een lachertje.
broadway schreef:
17-06-2019 15:48
wat gek dat de kip die ik eet 30 dagen langer leeft dan de "gewone" kip. en zover ik weet is dat "de nieuwe kip" dus ik ben erg benieuwd waar jij het over hebt.

over dat eten duur is. verantwoord vlees eten is duur. de rest niet. Afgelopen zaterdag nog 2 biologische kipfiletjes gehaald (niet de kippen waar ik het hiervoor over heb) á 25 euro per kilo. ketsjing!
De nieuwe kip die onder andere wordt verkocht bij AH leeft vier dagen langer dan de plofkip. Langer konden ze het niet maken want dan komt de voedselvoorziening in het gedrang.
Annelleke schreef:
17-06-2019 15:52
Voedsel tekort als kip wegvalt? Wat een lachertje.
Tja, dat moet je dan maar vertellen tegen de expert die dat op televisie duidelijk maakte.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:53
De nieuwe kip die onder andere wordt verkocht bij AH leeft vier dagen langer dan de plofkip. Langer konden ze het niet maken want dan komt de voedselvoorziening in het gedrang.
Want we leven alleen op kip? Kip wordt dagelijks weggegooid, ik geloof er niks van dat de voedselvoorziening in het gedrang komt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:54
Tja, dat moet je dan maar vertellen tegen de expert die dat op televisie duidelijk maakte.
Wat waren zijn bronnen. Wie is hij?
Star² schreef:
17-06-2019 14:36
De goedkoopste pizza bij de Jumbo is 1,92. Met een gezin van 4 dus 7,68. Kan je prima een gezonde maaltijd voor maken.
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... margherita

De goedkoopste online bij ah is 1,77 voor 2, dus 3,54 voor een gezin van 4. 500gr broccoli is 1,09 voor een gezin van 4 heb je 800gram nodig en je verliest ook wat aan stronk en slechte stukjes. Dan ben je 2,18 kwijt, nog 1,36 voor aardappel en een eiwitbron (gekookt ei, vlees oid). Zou je dat halen? Witbrood is goedkoper dan volkoren, chocopasta per biterham goedkoper dan bv vleeswaren, kaas, humus ed. Ongezond en/of ongevarieerd eten is echt wel goedkoper dan gezond. Is gezond eten onbetaalbaar? Nee dat niet, maar het is zeker wel duurder en kost ook meer tijd en moeite. Als ze de millieu- en of diervriendelijke opties dan ook nog eens een stuk duurder laten zijn dan vind ik het niet gek als mensen daar niet voor kiezen. Sommige mensen moeten daar wel veel voor laten.

Ik snap niet dat ze het niet 2 ledig aanpakken, ongezond en millieu onvriendelijk wat duurder en gezond en millieuvriendelijk goedkoper maken. Daarnaast vraag ik me af of boodschappen duurder maken verspilling tegen gaat, ik denk dat daar (ook) andere redenen aan ten grondslag liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven