Zal ik mijn dochters huiswerk maken?

17-06-2019 15:24 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.

Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 15:27
Nee joh, TO is hartstikke Noors.
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
Jouw forumbijdrage is ook maar opmerkelijk zeg... :-[
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
MinkeDeWit schreef:
17-06-2019 15:31
Ik zou het wel doen. Sterker nog, ik heb het ook wel gedaan. Oa een werkboekje voor wiskunde waar uren werk in zat, vooral grafiekjes kleuren e.d. Dochter pakte dat de avond voor het inleveren en toen bleek het dus tegen te vallen.
Ik heb ook wel eens wat gedaan, met helpen inkleuren knippen plakken dat soort dingen, nooit met een werkboek invullen. Daarbij het is pas maandag! Nog niet de avond voor vrijdag. Kind van TO heeft echt nog meer dan voldoende tijd, dan maar strijd of blijven zitten. Dochter mag kiezen.
Nee. Ik zou het niet doen.

Dit kan toch niet serieus zijn?
Vijftien opdrachten maken is toch niet veel? Haar toets, haar bonuspunten en aan haar of ze wat langer door wil werken de komende dagen.

Overigens ben ik niet roomser dan de paus hoor. Ik heb wel eens een verslag Duits voor een nichtje gemaakt, zodat ze over kon. Ze liet het toch vallen en het hing om een vier of een vijf. Met een vier bleef ze zitten, maar met een vijf was ze over. Tante Sjaan was de beroerdste niet en heeft dat verslag gemaakt, zodat ze een vijf had en over kon.

Mijn moeder heeft ook wel eens een scheikundeverslag gemaakt. Ik vond het een rotvak, maar mijn moeder was er een kei in. Ik had een goed cijfer heel hard nodig en moeders heeft dat verslag in elkaar geflanst. Leraar trots ('Zie je wel Sjaantje, zo dom ben je niet!'), ik blij en een paar maanden later had ik toch geen scheikunde meer.

Maar goed, terug naar TO. Nicht en ik lieten die vakken toch vallen een paar maanden later. Engels is echter een kernvak en ik zou haar aanraden daar toch tijd in de steken als ze het lastig vindt. En zelf die opdrachten laten maken. Bonuspunten verdienen voor je eigen toets is veel beter voor de mindset dan wanneer moeders haar werk doet.
Alle reacties Link kopieren
Je wil je kind leren dat het oke is om haar verantwoordelijkheden aan een ander af te staan? Dat het oke is om dingen te doen die niet oke zijn, als je zelf maar er beter van wordt? Dat je mag bedriegen? Dat toetsen behalen belangrijker is dan je best doen? Dat ze nooit zeld iets op hoeft te lossen want mama redt haar wel? :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Zoonlief had op de HAVO erg veel moeite met de boekenlijst. Totaal geen lezer. Ik ben zelf een ontzettende lezer. Zittend aan de keukentafel las hij zijn boeken. Telkens moest ik hem aansporen maar hij heeft ze wel allemaal gelezen. Ik dus ook maar zo konden we het samen over het boek hebben. En HAVO diploma was in de pocket.
beetje vrolijk en lief zijn voor elkaar helpt echt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zie al aan de reacties dat ik het haar zelf moet laten maken. Maar ik weet al hoe dat gaat, ze gaat het uitstellen en uiteindelijk niet maken omdat ze denkt dat die punten niet nodig zijn. Als ik het samen met haar ga doen komt er alleen maar ruzie ben ik bang.

Ik heb echt de neiging om het toch te maken.
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Nee. Niet doen.
Laat haar eerst zelf maar aan het werk gaan en dan zien hoever ze komt.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje030 schreef:
17-06-2019 15:42
Je wil je kind leren dat het oke is om haar verantwoordelijkheden aan een ander af te staan? Dat het oke is om dingen te doen die niet oke zijn, als je zelf maar er beter van wordt? Dat je mag bedriegen? Dat toetsen behalen belangrijker is dan je best doen? Dat ze nooit zeld iets op hoeft te lossen want mama redt haar wel? :bonk:
Ik weet het. Maar ik heb gewoon geen zin in de ruzies en gezeur met haar.
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Als je haar nou eens vanaf nu elke dag een opdrachtje of 12 laat maken, zodat ze het voor vrijdag toch af heeft? Dan hoeft ze er A. geen uren tijd in te steken als dat het probleem is en B. steekt ze er ook nog eens wat van op.

Ze zou mooi voor joker zitten als ze op de toets een herhaling kreeg van de opdrachten die ze nu door jou laat maken.
Alle reacties Link kopieren
strandvrouw schreef:
17-06-2019 15:44
Zoonlief had op de HAVO erg veel moeite met de boekenlijst. Totaal geen lezer. Ik ben zelf een ontzettende lezer. Zittend aan de keukentafel las hij zijn boeken. Telkens moest ik hem aansporen maar hij heeft ze wel allemaal gelezen. Ik dus ook maar zo konden we het samen over het boek hebben. En HAVO diploma was in de pocket.
Ik ken dit enorm en dat doe ik ook bij haar. Maar uiteindelijk verliezen wij allebei dan ons geduld en wordt het een schreeuw partij.
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Doen joh! Kan jou het schelen, jij hebt er nog de hele week voor én je begrijpt het nog ook. Als ze die punten maar haalt toch? Kijk je wel een beetje uit dat je het niet té goed maakt? Wel een beetje in haar straatje blijven hè, anders valt het op.

;-)
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan maak je het toch gewoon. Je hoeft niet te luisteren naar wat hier gezegd wordt, hè. Als ze hierdoor toch overgaat zou ik haar wel een niveau laten zakken want blijkbaar kan ze het niveau niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Een kind dat ruzie maakt terwijl ik tijd en moeite doe om te helpen, kan de boom in.

Je bent haar moeder, niet haar vriendin.
Je helpt haar niet door het te maken.

Daarnaast: laat het haar zelf uitzoeken. Haar schooltijd en de consequenties van niets doen zijn voor haar. Later zal dit ook zo zijn. Als jullie echt schreeuwende ruzie krijgen, dan is wellicht een huiswerkinstituut iets voor haar.
Zeker niet, jij hebt je diploma toch al? Ze zal het zelf moeten doen.

Ze moet er nog 47 doen in 4 dagen (deze dag meegerekend), dus als ze er iedere dag 12 maakt is ze er klaar mee. Zo niet, heeft ze pech, eigen schuld..
Alle reacties Link kopieren
Frikandelspeciaal schreef:
17-06-2019 15:47
Als je haar nou eens vanaf nu elke dag een opdrachtje of 12 laat maken, zodat ze het voor vrijdag toch af heeft? Dan hoeft ze er A. geen uren tijd in te steken als dat het probleem is en B. steekt ze er ook nog eens wat van op.

Ze zou mooi voor joker zitten als ze op de toets een herhaling kreeg van de opdrachten die ze nu door jou laat maken.
Dit hadden we al het weekend afgesproken. Maar ze heeft er nog niks voor gedaan. ugh....
Ik snap het ook niet. Mijn zoon, ex-man en ik stellen nauwelijks dingen uit, maar zij wel.
The Sky is the limit
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:45
Hallo allemaal,

Ik zie al aan de reacties dat ik het haar zelf moet laten maken. Maar ik weet al hoe dat gaat, ze gaat het uitstellen en uiteindelijk niet maken omdat ze denkt dat die punten niet nodig zijn. Als ik het samen met haar ga doen komt er alleen maar ruzie ben ik bang.

Ik heb echt de neiging om het toch te maken.
Ik ben er niet perse op tegen als ze het echt zelf ook kan en het een eenmalige domme actie is met inplannen. Maar zoals jij het beschrijft zou ik het niet doen. Ze denkt dat het niet nodig is, heeft er geen zin in, gaat ruzie maken. Dan zoek je het maar uit.
Maar ik krijg het idee dat je haar vaker uit de brand helpt, klopt dat? Je denkt dat je haar helpt maar eigenlijk maak je er dan een laks iemand van die de kantjes ervan af loopt. Iedereen kent zo een collega wel. Hele vervelende mensen zijn dat...
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:45
Hallo allemaal,

Ik zie al aan de reacties dat ik het haar zelf moet laten maken. Maar ik weet al hoe dat gaat, ze gaat het uitstellen en uiteindelijk niet maken omdat ze denkt dat die punten niet nodig zijn. Als ik het samen met haar ga doen komt er alleen maar ruzie ben ik bang.

Ik heb echt de neiging om het toch te maken.
Wat zijn de gevolgen als ze de bonuspunten niet krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Zie hier hét voorbeeld van een curlingouder.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
17-06-2019 15:50
Ik ben er niet perse op tegen als ze het echt zelf ook kan en het een eenmalige domme actie is met inplannen. Maar zoals jij het beschrijft zou ik het niet doen. Ze denkt dat het niet nodig is, heeft er geen zin in, gaat ruzie maken. Dan zoek je het maar uit.
Maar ik krijg het idee dat je haar vaker uit de brand helpt, klopt dat? Je denkt dat je haar helpt maar eigenlijk maak je er dan een laks iemand van die de kantjes ervan af loopt. Iedereen kent zo een collega wel. Hele vervelende mensen zijn dat...
Mijn dochter is inderdaad wat aan de luie kant. En ze is al een keer blijven zitten en nu wil ik gewoon dat ze overgaat.
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar favoriete outfit even lekker in de wasmand laten zitten... als ze ernaar vraagt kun je zeggen dat je denkt dat je nog wel tijd zat hebt, en vrijdag was het uiteindelijk toch niet echt nódig want ze kan toch wat anders aan... dat soort werk. (Ik bedoel ze mag ook zelf de was doen.) Maar zij niks extra's willen doen en een grote mond, dan ik ook niks extra's doen.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Lastig hè TO.
Mijn dochter heeft een 1.6 gekregen vandaag.
Daarna ook dikke ruzie, want ik vind het enorm zonde, voorál omdat het niet had gehoeven. Het was nl geen proefwerk maar een makkelijke opdracht.
Zij is blij dat ze nog een 5 staat gemiddeld. Ik niet, want onvoldoende en verkeerde instelling zo, maar ik kreeg me toch een grote mond! O_O
Dat stoorde me ook al langere tijd, dus heb nu duidelijk gemaakt dat, als ze zich niet anders gaat opstellen er consequenties volgen.
Bijv. telefoon inleveren en niet meer afspreken met vrienden.
Ik vind het soms echt pittig om een puberdochter te hebben.
ElleWoodzx schreef:
17-06-2019 15:58
Mijn dochter is inderdaad wat aan de luie kant. En ze is al een keer blijven zitten en nu wil ik gewoon dat ze overgaat.
Ik snap het. Maar dan gaat ze over door jou. Volgend jaar heb je dan weer hetzelfde probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven