Ons voedsel is goedkoop

17-06-2019 18:52 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant: https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik benieuwd ben hoe dit doorgevoerd gaat worden. Volgens mij ligt er een behoorlijke rol bij de overheid, grote bedrijven en supermarkten.

Sommige voedingsmiddelen zijn zeker veel te goedkoop, ik verbaas mijzelf nog regelmatig over de prijzen van kip of varkensvlees. Maar als ik dan kijk naar de marge op bijvoorbeeld de buitenbeentjesgroente bij de appie dan vind ik dat helemaal belachelijk, die boeren worden echt uitgeknepen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar mijn inkomsten kijk dan vind ik de boodschappen absoluut niet goedkoop. Integendeel. Alle prijzen stijgen maar mijn WaJong uitkering is naar beneden gegaan. Dus ik vind dit topic nogal pijnlijk.
Ik red het met 70 euro per week allang niet meer en ik koop nooit teveel, gooi nooit iets weg en koop ook geen snacks of limonade of dergelijke, gewoon eten en drinken, dus zo goedkoop is het allemaal niet. Komt nog bij dat ik op mijn brommertje vier verschillende supermarkten afrijd voor de koopjes.
Er zit wellicht weinig winst in, maar goedkoop zeker niet
De btw is pas omhoog gegaan dus voedsel is juist veel te duur geworden. Schandalig gewoon dat de overheid belasting heft over de eerste levensbehoefte van mensen. En dan willen ze ons nóg verder uitmelken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-06-2019 19:03
De btw is pas omhoog gegaan dus voedsel is juist veel te duur geworden. Schandalig gewoon dat de overheid belasting heft over de eerste levensbehoefte van mensen. En dan willen ze ons nóg verder uitmelken?
Precies!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er ook niet meer met waar ik er normaal mee uitkwam.
Vindt de dagelijkse boodschappen echt wel duur geworden.

Ik heb geen tijd om alle supers af te gaan anders zou dat nog een optie zijn, maar hier in het dorp hebben we alleen nog maar een AH en doe ik soms maar mijn ogen dicht als ik moet afrekenen, je hebt toch je wekelijkse maaltijden nodig en dat weten ze ook wel.

Ik koop al maandelijks kip bij een poelier in het buitengebied, vaak ook groente en fruit, maar ja ook daar kom ik maar eens per maand. Vries veel in maar lang niet altijd ben ik in de gelegenheid.

Kan me voorstellen dat mensen met een uitkering welke dan ook behoorlijk knijp komen te zitten.
Je kan niet blijven bezuinigen, en straks naast wat je al veel ziet " zorg mijden " straks ook gezond voedsel mijden.

Het is absoluut een stuk duurder geworden en ik koop echt geen achterlijke dingen heb het echt over eten, drinken toiletartikelen en voor het weekend chips of een nootje.
Alcohol koop ik amper daar zit 'm niet echt in wat men dagelijks nodig heeft,
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
17-06-2019 18:56
Als ik naar mijn inkomsten kijk dan vind ik de boodschappen absoluut niet goedkoop. Integendeel. Alle prijzen stijgen maar mijn WaJong uitkering is naar beneden gegaan. Dus ik vind dit topic nogal pijnlijk.
Het was niet pijnlijk bedoeld. Ik vraag me ook af waar ik dat geld vandaan moet halen. Alles is duurder geworden.
Alle reacties Link kopieren
Los daarvan klopt het wel dat boeren veel te weinig krijgen voor hun producten. Ik hoorde een tijdje geleden dat ze 2 cent (!) kregen voor een kg aardappelen. Dan kun je ze toch beter in de grond laten zitten? Dit is moderne slavernij.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
InDuitsland zijn we een stuk goedkoper uit ,dus hoezo goedkoop in nederland.
aquake82 schreef:
17-06-2019 19:08
Los daarvan klopt het wel dat boeren veel te weinig krijgen voor hun producten. Ik hoorde een tijdje geleden dat ze 2 cent (!) kregen voor een kg aardappelen. Dan kun je ze toch beter in de grond laten zitten? Dit is moderne slavernij.
Dat ligt aan de supermarkt niet aan de burgers, de burger betaald teveel bij de supermarkt die weer te weinig aan de boer betaald.
Alle reacties Link kopieren
Duurzaam kost gewoon geld. De boeren moeten van alles, en willen daar ook graag naar betaald worden.
Er is zoveel overgewicht, we kunnen best wel wat minder eten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al zoveel mensen die niet rond kunnen komen met boodschappen... moeten die het nu nog zwaarder krijgen?
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
17-06-2019 19:08
Los daarvan klopt het wel dat boeren veel te weinig krijgen voor hun producten. Ik hoorde een tijdje geleden dat ze 2 cent (!) kregen voor een kg aardappelen. Dan kun je ze toch beter in de grond laten zitten? Dit is moderne slavernij.
ze krijgen genoeg subsidie om fatsoenlijk rond te kunnen komen.
wij slapen nooit.
De btw is net omhoog gegaan en mijn uitkering is echt niet voldoende meegegroeid om dat te dekken.

En de kleine boeren hebben ook allemaal het loodje gelegd dus ik denk dat je gelijk hebt.

Als je ziet in wat voor auto’s de franchise houders van de AH hier rijden... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit op prijzen let als ik boodschappen doe. Wel merk ik dat ik de laatste jaren steeds meer kwijt ben aan voeding op maandbasis terwijl wij zeer weinig vlees kopen en geen alcohol. Ik denk z'n 160 euro per week. Maar ik wijt dat aan mijn steeds groter wordende kinderen. Ze eten als bouwvakkers.
Daarnaast kopen wij veel gemaksvoedsel zoals kant en klaar gesneden groenten en aardappels.
Ook kopen wij veel fruit en noten.

Dus wordt ons eten steeds duurder of eet mijn gezin steeds meer? Vroeger, zonder kinderen waren we met 80 euro wel klaar.
Ik las vanmiddag in een artikel dat we vroeger 20% van ons inkomen aan voedsel uitgaven en dat dat nu 10% zou zijn. Nog afgezien van het feit dat dat niet klopt, gaven we vroeger niet meer uit dan 10% aan een huurwoning, dat was wettelijk zo geregeld en nu gaat er een leeuwendeel naar de huisbaas en dat blijft jaarlijks maar stijgen. Ook de zorgkosten zijn waanzinnig gestegen en ook dat gaat jaarlijks verder, dus erop vooruitgegaan zijn we bepaald niet, integendeel.
Ze blijven maar rare dingen verzinnen om de schatkist te spekken, ten koste van de gewone bevolking.
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
17-06-2019 19:08
Los daarvan klopt het wel dat boeren veel te weinig krijgen voor hun producten. Ik hoorde een tijdje geleden dat ze 2 cent (!) kregen voor een kg aardappelen. Dan kun je ze toch beter in de grond laten zitten? Dit is moderne slavernij.
Dat meen je niet, wat een uitmelkerij. Dan moet daar eens wat aan gedaan worden in plaats van de consument weer meer te laten betalen. Ik vind de dagelijkse boodschappen ook absoluut niet goedkoop. Of je moet echt alleen maar aanbiedingen kopen.
Madeliefjees schreef:
17-06-2019 19:10
Duurzaam kost gewoon geld. De boeren moeten van alles, en willen daar ook graag naar betaald worden.
Er is zoveel overgewicht, we kunnen best wel wat minder eten.
van groenten word je niet dik hoor.
De supermarkten moeten eens genoegen nemen met wat minder winst en de boeren fatsoenlijk betalen,de consument betaald al behoorlijk voor de boodschappen.
Madeliefjees schreef:
17-06-2019 19:10
Duurzaam kost gewoon geld. De boeren moeten van alles, en willen daar ook graag naar betaald worden.
Er is zoveel overgewicht, we kunnen best wel wat minder eten.
We? Spreek dan voor jezelf. Ik ken genoeg mensen die met moeite drie maaltijden op een dag kunnen eten, en dat zijn echt geen maaltijden van heb ik jou daar
Ik vind eten echt niet zo goedkoop en de laatste jaren is het flink gestegen in prijs. Ben vegetariër en voor het gemak haal ik ook gewoon vleesvervangers, heb ik van tijd tot tijd vega boterhamworst, kroket, frikandel etc maar als je dan het verschil ziet tussen een vega kroket of een normale kroket is het echt belachelijk en dan zit er niet eens vlees in waarvan je zou denken dat dat het duurste zou zijn. En groente/fruit wordt ook steeds duurder. Laatst had ik zin in watermeloen was een hele kleine al bijna 6 euro. Ja daag!
Als je elke dag chips eet is het goedkoop ja, anders niet.
Cateautje schreef:
17-06-2019 18:59
Ik red het met 70 euro per week allang niet meer en ik koop nooit teveel, gooi nooit iets weg en koop ook geen snacks of limonade of dergelijke, gewoon eten en drinken, dus zo goedkoop is het allemaal niet. Komt nog bij dat ik op mijn brommertje vier verschillende supermarkten afrijd voor de koopjes.
Ja maar onze overheid is de VVD, die gaan niet uit van mensen die voor 70 pw boodschappen willen doen. ;-))
We, als totale bevolking, zijn welvarender dan ooit. Het verschil in de manier van leven is gedurende de laatste decennia enorm gestegen.
Ik heb de indruk dat de prijzen van levensmiddelen niet direct gestegen zijn, maar dat de inkopen veranderd zijn. Vroeger leefden de mensen soberder.
Als ik boodschappen doe op de manier van veertig jaar geleden, denk ik niet duurder uit te zijn. Het leven is duur door de manier waarop de maatschappij tegenwoordig draait. Veel meer consumptiegedrag, je betaalt al een klein fortuin voor tv, internet en telefoon. Zorgkosten, vreselijk dure woonkosten, etc.
En we hebben met z’n allen de macht in handen van de grote bedrijven gelegd....
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 19:11
Ik las vanmiddag in een artikel dat we vroeger 20% van ons inkomen aan voedsel uitgaven en dat dat nu 10% zou zijn. Nog afgezien van het feit dat dat niet klopt, gaven we vroeger niet meer uit dan 10% aan een huurwoning, dat was wettelijk zo geregeld en nu gaat er een leeuwendeel naar de huisbaas en dat blijft jaarlijks maar stijgen. Ook de zorgkosten zijn waanzinnig gestegen en ook dat gaat jaarlijks verder, dus erop vooruitgegaan zijn we bepaald niet, integendeel.
Ze blijven maar rare dingen verzinnen om de schatkist te spekken, ten koste van de gewone bevolking.
Dit dacht ik ook meteen. De rest is allemaal belachelijk veel duurder geworden dan toen. Als de salarissen nou ook zoveel omhoog gaan of de belastingen omlaag, dan kunnen we misschien ook duurder voedsel betalen, maar dat is er dan weer niet bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven