Waarom weten mensen dit niet?

18-06-2019 04:49 144 berichten
Even naar aanleiding van het bericht over die jongen die tijdens douchen is geraakt door bliksem.
Uit reacties uit facebook blijkt dat mensen dit niet weten, dat je niet moet douchen als het onweert.
Dit krijg je normaal gesproken met de paplepel er in gegoten als kind. Of niet ? Wij in ieder geval wel. ( ben van 1972)
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/nucheckt/5472416/nuch ... -wordt.amp
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Maar waarom zou je perse precies moeten douchen als het onweert?
En gewoon de stekkers uit tv etc. De kans is klein zeggen ze maar ik ken meerdere mensen waarbij apparatuur kapot is door onweer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die dingen zijn met de paplepel ingegoten. Niet onder de douche, niet voor het raam, niet in open veld, niet onder een boom, niet douchen en bij voorkeur elektrische apparaten uit het stopcontact. Maar veel van wat ik heb geleerd is ook door de jaren heen achterhaald gebleken. Niet dat ik nu expres onder een boom, voor het raam of in open veld ga staan, maar niet naar huis durven, omdat de bliksem kan inslaan terwijl je tussen de huizen doorloopt? Er is veel veranderd in de loop der jaren en niet alles is meer zo gevaarlijk als het vroeger was. Dus ik zou er ook niet vanuit gaan dat je niet kunt douchen als het onweert. Het blijkt te kunnen, maar het is niet de eerste link die ik leg aan onweer en douchen. Wat trouwens wel waar is, wat ik zelf heb ondervonden, is dat mijn vers gemaakte Groentesoep naar zijn grootje is als het tijdens onweer op het fornuis blijft staan. :( Krijg ik standaard te horen dat ik het in de koelkast had moeten zetten, maar ging er niet vanuit dat het waar was. Ja, wel dus.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-06-2019 05:04
En gewoon de stekkers uit tv etc. De kans is klein zeggen ze maar ik ken meerdere mensen waarbij apparatuur kapot is door onweer.
Ik vind het te veel moeite voor dat kleine risico.
Totdat het een keer misgaat.

Maar het hangt ook af van hoe ver weg het onweer is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Over (o.a.) onweer in je soep.

https://m.weeronline.nl/nieuws/feiten-en-fabels
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-06-2019 05:12
Over (o.a.) onweer in je soep.

https://m.weeronline.nl/nieuws/feiten-en-fabels
Weer helemaal op de hoogte van het weer van vandaag. Geen Groentesoep, want vanmiddag gaat het een beetje onweren.

Link opent op beginpagina, dus geen feiten en fabels.
Alle reacties Link kopieren
Vavavoem schreef:
18-06-2019 05:21
Weer helemaal op de hoogte van het weer van vandaag. Geen Groentesoep, want vanmiddag gaat het een beetje onweren.

Link opent op beginpagina, dus geen feiten en fabels.
Wat gek, bij mij werkt ie wel goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-06-2019 06:02
Wat gek, bij mij werkt ie wel goed.
Misschien is het de koppeling mobiel/laptop? Ik was wel even benieuwd naar de feiten en fabels. Maar goed, ik kan natuurlijk zo zelf ook even googlen. :)
Welk bericht? Ik heb nergens een bericht gelezen over een jongen die tijdens het douchen is geraakt door bliksem.
EHR schreef:
18-06-2019 06:13
Welk bericht? Ik heb nergens een bericht gelezen over een jongen die tijdens het douchen is geraakt door bliksem.

Staat gewoon op nieuwssites hoor.
Alle reacties Link kopieren
Weet je echt niet waarom mensen iets niet weten?!

Het is ze niet verteld, ze hebben niet geluisterd, het boeit ze niet of ze zijn het vergeten.
Mijn vader was vroeger ook zo streng op regels tijdens onweer. Niet douchen, als een malloot alle stekkers uit de muur, naar binnen en geen autorijden over de dijk :wtf:

Ik heb dat nooit begrepen tot een oom op de uitvaart van mijn vader vertelde dat mijn vader als domme jongeling een keer bewust op de dijk was gaan autorijden om naar het onweer boven de rivier te kijken. En toen was ie geraakt door de bliksem :facepalm:
yette schreef:
18-06-2019 06:50
Weet je echt niet waarom mensen iets niet weten?!

Het is ze niet verteld, ze hebben niet geluisterd, het boeit ze niet of ze zijn het vergeten.
Of ze vinden het niet belangrijk genoeg.

Wij hadden vroeger een buurvrouw... als het onweerde gingen alle gordijnen dicht, kinderen moesten naar binnen, weg bij de ramen, stekkers uit de stopcontacten etc. En we woonden in een buitenland waar het in de zomer een stuk vaker onweerde dan hier.
Wij moesten altijd een beetje lachen om dat panische gedoe. Net alsof je bij elke regenbui zandzakken voor de deur gaat leggen.
Solomio schreef:
18-06-2019 06:02
Wat gek, bij mij werkt ie wel goed.
Bij mij ook.
SallySpectra* schreef:
18-06-2019 06:55
Of ze vinden het niet belangrijk genoeg.

Wij hadden vroeger een buurvrouw... als het onweerde gingen alle gordijnen dicht, kinderen moesten naar binnen, weg bij de ramen, stekkers uit de stopcontacten etc. En we woonden in een buitenland waar het in de zomer een stuk vaker onweerde dan hier.
Wij moesten altijd een beetje lachen om dat panische gedoe. Net alsof je bij elke regenbui zandzakken voor de deur gaat leggen.


Doe jij dat niet? o_o :-P)


Maar even serieus mijn vader had dus zandzakken klaar staan in de hoek van de tuin. Ook iets wat hij opliep na opgegroeid te zijn naast een rivier. Alleen woonde wij in een jaren ‘80 Vinex wijk in de randstad.
Kan me niet herinneren dat dit er met de paplepel is ingegoten. Wel niet onder een boom staan, maak je zo klein mogelijk als je in een open veld bent, niet bij het hoogste punt in de buurt, niet zwemmen en kooi van Faraday werd ook graag genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Niet onder een boom, niet in open veld, niet voor het raam, dat heb ik allemaal wel meegekregen.

Maar niet douchen, daar had ik werkelijk nooit van gehoord.

Op zich logisch, weer wat geleerd.
pipootje schreef:
18-06-2019 06:35
Staat gewoon op nieuwssites hoor.
Doe dan even een linkje ofzo
Star² schreef:
18-06-2019 06:58
Kan me niet herinneren dat dit er met de paplepel is ingegoten. Wel niet onder een boom staan, maak je zo klein mogelijk als je in een open veld bent, niet bij het hoogste punt in de buurt, niet zwemmen en kooi van Faraday werd ook graag genoemd.
Ja, dat.

Over douchen heb ik werkelijk in al die jaren nog nooit iets gehoord of gelezen, tot 2019.
Alle reacties Link kopieren
Boxje schreef:
18-06-2019 06:59
Niet onder een boom, niet in open veld, niet voor het raam, dat heb ik allemaal wel meegekregen.

Maar niet douchen, daar had ik werkelijk nooit van gehoord.

Op zich logisch, weer wat geleerd.

Hier ook. En ben van '73.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dan weer wel mijn ramen dicht, na een dramatisch verhaal over een bolbliksem die zomaar naar binnen kwam.
Verhaal heb ik gelezen hè, niet van nabij meegemaakt.

En: https://www.ad.nl/binnenland/max-12-wer ... ~a8d8a4fc/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang voor onweer, maar niet douchen tijdens onweer, ik wist het niet. En als ik naar kantoor moet en het onweert net als ik onder de douche ga, dan ga ik toch gewoon hoor.

Ik doe wel de ramen dicht, maar dat is meer voor het geluid. Maar stekkers blijven er gewoon in en ik ga niet in een open veld staan.
Ik heb alleen gehoord dat je weg moet blijven van het hoogste punt. Stekkers en douchen, klinkt als broodje aap maar ik zal de links eens lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven