Gezond eten vs. ongezond eten

17-06-2019 14:26 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door de statement die hier gemaakt wordt https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/ wakkert de discussie weer aan wat betreft dat gezond eten te duur is vergeleken met de prijzen voor ongezond voedsel. Maar ik vraag me af, is gezond eten nu écht te duur? Ik vind van niet.

Goed, een diepvriespizza is goedkoper dan een prak. Gefrituurd eten is ook goedkoper. Maar maakt dat gezond eten bijna onbetaalbaar?
Bananen, appels, seizoensfruit. Altijd wel ergens in een supermarkt in de aanbieding. Hetzelfde met groenten en anders koop je diepvriesgroenten, nog goedkoper. Een heel bruin brood heb je nog voor geen euro. Ga savonds eens boodschappen doen, dan wordt er een hoop vers afgeprijsd wat prima in te vriezen valt.

Heel veel mensen zeggen dat ze maar ongezond eten omdat gezond eten niet te betalen is, vind ik dus pertinent niet waar.

Wat vinden jullie?
aliva schreef:
20-06-2019 14:41
Dat sommige mensen niet gezond eten heeft volgens mij niks te maken met de prijs. Zoals hier al een paar keer voorgerekend, is het helemaal niet zo duur.

Maar het kost tijd, inspanning, organisatie, standvastigheid (nee zeggen tegen gezeur van de kinderen), en langetermijndenken.


En dat lukt een deel van de bevolking niet. Door stress, gebrek aan opleiding, moeite om weerstand te bieden aan de snelle oplossingen etc...

Of die gezonde maaltijd nu een euro duurder of goedkoper is, zal dáár niets aan veranderen.
Dat is een zeer beperkte blik op de realiteit van veel gezinnen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 14:43
Dat is een zeer beperkte blik op de realiteit van veel gezinnen.
Wat bedoel je?
aliva schreef:
20-06-2019 14:49
Wat bedoel je?
Er zijn meer gezinnen dan je vreest die met z'n vijven van 40 euro in de week moeten leven en die komen dan niet verder dan macaroni met tomatenpuree.
Het zou menigeen sieren eens uit de eigen bubbel te stappen en meer om zich heen te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 14:55
Er zijn meer gezinnen dan je vreest die met z'n vijven van 40 euro in de week moeten leven en die komen dan niet verder dan macaroni met tomatenpuree.
Het zou menigeen sieren eens uit de eigen bubbel te stappen en meer om zich heen te kijken.
Ik heb geen idee van de cijfers.

Maar als het zo schrijnend is, dan gaat het niet meer over "eet ik gezond of ongezond" maar wel over "heb ik eten tout court". Daar is deze discussie volgens mij niet op toepasbaar, want zo'n situaties gaan niet meer over kwaliteit van voedsel of prioriteiten, maar over zodanige armoede dat je quasi verhongert.

Ik wil het niet wegwimpelen, maar het is een andere discussie volgens mij.
Wij eten veel vis, fruit en noten en dat is wel degelijk duur.
aliva schreef:
20-06-2019 15:36
Ik heb geen idee van de cijfers.

Maar als het zo schrijnend is, dan gaat het niet meer over "eet ik gezond of ongezond" maar wel over "heb ik eten tout court". Daar is deze discussie volgens mij niet op toepasbaar, want zo'n situaties gaan niet meer over kwaliteit van voedsel of prioriteiten, maar over zodanige armoede dat je quasi verhongert.

Ik wil het niet wegwimpelen, maar het is een andere discussie volgens mij.
Die mensen verhongeren niet, maar hebben geen geld voor gezond eten, dus hoort het hier wel thuis. Ik heb in het begin van dit topic al gesteld dat arme mensen ongezonder eten dan welgestelden en dat dat een bewezen feit is, dus al dan niet gezond eten heeft wel degelijk te maken met inkomsten en het is juist van belang om dat niet over het hoofd te zien. Het is dus helemaal geen andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 15:42
Ik heb in het begin van dit topic al gesteld dat arme mensen ongezonder eten dan welgestelden en dat dat een bewezen feit is, dus al dan niet gezond eten heeft wel degelijk te maken met inkomsten
Er is een verband met inkomsten, maar dat betekent nog niet dat het te duur is (jouw extreme voorbeelden even terzijde).

Sociaal economische achterstand heeft groot effect op gezondheid en levensstijl, maar het is niet altijd een pure kwestie van geld.

Iemand heeft hier eens een artikel gepost hoe "de stress van een laag inkomen je dommer maakt" waardoor je niet altijd de juiste keuzes maakt. Geef diezelfde mensen een beter inkomen en ineens kunnen ze het wel. Heel verhelderend.

Ik wijs hiermee niet met de vinger, maar wil maar aangeven dat het niet gaat om enkel de prijs van het voedsel, maar om heel de leefsituatie.

Al maakte je de wortels gratis (wat ze bijna zijn aan een euro per twee kilo), het zal die mensen niet helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven