Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle reacties Link kopieren
En aircooler: ooit gehad, maar werkte amper. Bijvullen was een gedoe. Dus uiteindelijk geïnvesteerd in een airco unit. (Split level)
Is t geld absoluut waard.
Ik ben gezegend met het feit dat ik kan slapen zonder iets over me heen en als ik dat doe zet dat echt zoden aan de dijk, want warmte blijft hangen onder lakens en dekbedden.
Redballoon schreef:
20-06-2019 18:10
Als je zo'n ontzettend last hebt van de warmte zou ik gewoon gaan sparen voor een airco. Hebben wij ook gedaan. Wij hebben er 1 beneden en nu ook 1 op de slaapkamer staan. Allebei rond de €300 dus niet super duur. Maar ze doen het prima en daardoor slaap ik in ieder geval goed want ik kan ook echt niet tegen de hitte.
Alle andere tips zijn allemaal een druppel op een gloeiende plaat als je eenmaal last hebt van hitte. Misschien nu alvast gaan sparen voor volgend jaar?
Dat was het plan ook ja, om te sparen voor een mobiele airco. Dat had ik me vorig jaar voorgenomen na die horror zomer.
Maar helaas kwamen er wat financiele tegenslagen waardoor dat er nu niet meer in zit en ik op bijstandsniveau leef. 300 euro is voor mij een hoop geld.
Ik betwijfel of het op zolder ook nut zou hebben trouwens, ik lees online veel dat ook mobiele aircos de zolderkamer amper op temperatuur krijgen. Mijn deur moet ook open blijven voor de kat en het is een enorme ruimte. Nou ja het is nog een zomer uitzingen en volgend jaar waarschijnlijk in een nieuwe woning ( op het noorden en beter geisoleerd ).
RikM schreef:
20-06-2019 18:00
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een aircooler want ik overweeg er ook een te kopen. Wat ik ervan lees is dat ze maar een paar graden kunnen koelen dus ik vraag me af of je er veel aan hebt.
Bedoelen jullie zo’n Dyson Cool?
Stuiterdraakje schreef:
20-06-2019 18:10
Aluminiumfolie! Plak ik hier ook..
Huis hangt er vol mee.
Of kranten..
Oh oke, zal het eens proberen. Goede tip. Dank je.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-06-2019 18:08
Een aircooler laat de temperatuur nauwelijks dalen, maar als je ervoor zit (of in de buurt) merk je wel dat het iets minder heet is. Het is wel echt een gedoe met ijs bijvullen. Dat smelt redelijk snel, dus voortdurend aanvullen.

Ik vind het een veredelde ventilator
Dit dus.. Ik gebruik liever een ventilator..
Madrid87 schreef:
20-06-2019 18:19
Oh oke, zal het eens proberen. Goede tip. Dank je.
Wel aan de buitenkant van je ramen doen, anders heb je kans dat ze springen.
Lin1206 schreef:
20-06-2019 18:20
Dit dus.. Ik gebruik liever een ventilator..
Ja ik ook. Misschien dat een ventilator niet werkt bij sommige mensen omdat ze proberen er de kamer mee te koelen en dat gaat natuurlijk niet. Die van mij staat zo'n anderhalve meter bij me vandaan, op mij gericht en dat werkt super.
Zal ik doen, Cateautje.

Ik slaap altijd onder een laken in de zomer trouwens, en soms ook zonder of alleen wat over mijn voeten als het te heet is. Maar ik vind het naar als er niets over me heen ligt. Dat doe ik echt alleen in uiterste nood.

Mijn Tv geeft veel warmte af dus die zal ik maar uitlaten. En de hele week salades eten. En ijsjes. En verjaardagstaart dinsdag. Volgens mij is het nog nooit zo heet geweest op mijn verjaardag. Normaal regent het bijna altijd. :proud:
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
20-06-2019 18:18
Bedoelen jullie zo’n Dyson Cool?
Ik heb het over zulke apparaten:

https://www.bol.com/nl/p/honeywell-cl25 ... oductTitle
Life is short. Eat dessert first.
Als je toch een luchtbed hebt, kun je ook onder een natte handdoek slapen. Ik kan goed tegen hitte, maar mijn woonkamertemperatuur rijst naar 30+ in de zomer. Dan ga ik soms met natte handdoek om op de nepleren bank zitten. Ik heb twee balkons gelukkig, dus er is ook een koel balkonnetje beschikbaar.
Verder luchtige kleding en alle deuren tegen elkaar open zetten. Ter preventie van klapdeuren: tegen elke deur iets zwaars zetten.

Ik vind warm douchen wel fijn. Als je er dan onderuit komt is het altijd koeler dan de douche zelf.
Warme dranken schijnen ook beter te werken dan koude.

Ik ben bijna hitteproof, maar mijn woonkamer slaat alles qua hitte. Vind het meestal niet zo vervelend hoor. Slaap ook gewoon prima in mijn slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, heb hetzelfde probleem.

Kleine tip: voor je naar bed gaat (vochtige) lakens of handdoek in een plastic zak en even in de vriezer. Heerlijk koel, in ieder geval voor eventjes.

Een koud washandje op je hoofd is ook fijn.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
En idd aluminiumfolie aan de buitenkant van je ramen. Het weerspiegelde deel naar buiten toe.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Boven alle bedden hangt een plafondventilator. In de huiskamer staat bij grote hitte een normale ventilator. Gordijnen dicht houden.

Wij wonen aan de rivier en vorig jaar ben ik daar echt absurd vaak ingesprongen.

Volgende week werk ik 5 dagen dus dan heb ik in ieder geval overdag de luxe van airco.
doornroosje9 schreef:
20-06-2019 18:24
Ik heb het over zulke apparaten:

https://www.bol.com/nl/p/honeywell-cl25 ... oductTitle
Sorry die hebben wij niet, dus kan geen ervaring delen. Het wordt echt hel!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees over een natte handdoek.. ik trek koude, natte washandjes om mijn voeten..
En mbt warme dranken: dit helpt mij beter dan ijskoude dranken te drinken. Is iets met hoe je lichaam reageert (temperatuurverschil). Hele uitleg kun je via google wel vinden.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
20-06-2019 18:29
Sorry die hebben wij niet, dus kan geen ervaring delen. Het wordt echt hel!!!
Werkt zo'n Dyson Cool wel?
Life is short. Eat dessert first.
viavia2013 schreef:
20-06-2019 18:18
Bedoelen jullie zo’n Dyson Cool?

Nee, dat is volgens mij gewoon een ventilator (maar dan zonder bewegende delen).

Een aircooler is een soort ventilator die koude(re) lucht blaast. Zelfde principe als de bevroren waterflessen vóór een ventilator.
Alle reacties Link kopieren
Het helpt ook om je polsen onder de koude kraan te houden, zo koel je het snelste af. Al je bloed stroomt via je slagaders in je polsen dan gelijk je lichaam door. Maar ja, da's dus niet echt een oplossing voor de hitte in je huis, maar desalniettemin een goede tip. Ik heb er zelf overigens ook last van. Mijn studio wordt bloedheet in de zomer, en heb ook nog eens ramen die maar een klein stukje open kunnen. Gordijnen dichthouden helpt wel. En als er dan toch niemand naar binnen kan kijken, loop ik binnen ook gewoon lekker in m'n bikini of ondergoed rond. En veel perenijsjes en raketjes inslaan.
vivapimpelmees schreef:
20-06-2019 18:27
Boven alle bedden hangt een plafondventilator.

Werkt dat een beetje, zo'n plafondventilator? Die ben ik ook aan het overwegen maar ik vind ze behoorlijk prijzig.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-06-2019 18:30
Werkt zo'n Dyson Cool wel?
Van wat ik van mijn zusje weet is het gewoon een dure design ventilator. Ze hadden het gekocht als 'airco', maar het bleek de grootste miskoop te zijn. Of ja, het deed wel iets, maar niet heel veel meer dan een propeller ventilator.

Maar goed, dat is 2 jaar geleden. Misschien zijn de nieuwere modellen beter.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Warm drinken, warm douchen, niet al te goed afdrogen. En verder blijven ademhalen. Overdag even met een beetje water over blote lichaamsdelen aaien. Een teiltje water voor je voeten. En katoen en linnen dragen.

Als je de witte gordijnen nog hebt aan de buitenkant voor je ramen hangen. Wit reflecteert zonnestraling. Donker absorbeert warmte.

Momenteel in mijn achtertuin 29 graden. Heerlijk. In de woonkamer 21, daar trek ik een vestje aan..
Alle reacties Link kopieren
Caaf-Dracula schreef:
20-06-2019 18:35
Van wat ik van mijn zusje weet is het gewoon een dure design ventilator. Ze hadden het gekocht als 'airco', maar het bleek de grootste miskoop te zijn. Of ja, het deed wel iets, maar niet heel veel meer dan een propeller ventilator.

Maar goed, dat is 2 jaar geleden. Misschien zijn de nieuwere modellen beter.
Ah, dat dacht ik al. Ik vrees dat alleen een airco helpt met zulk weer.
Life is short. Eat dessert first.
Mijn verduisterende gordijnen zijn wel donker. Dat is niet best dan dus?
Ik ga gauw aluminiumfolie kopen.

@ Rik, ik had in Spanje twee plafondventilaroren maar ik vond het maar matig helpen hoor. Het was alsnog heet binnen.
Door een paar flessen ijswater voor de ventilator te zetten bereik je vrijwel hetzelfde als die cooler.

Een natte koude handdoek voor je voeten helpt om af te koelen.

Ik zet m’n hond ook af en toe op zo’n handdoek.

Tijd uitzitten. Het wordt vanzelf kouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven