Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
TijdvoorTaart schreef:
20-06-2019 19:55
Weet niet of er al gereageerd is op de vraag over de aircooler, maar ik heb er 1 van Dyson. Een ouder model, schijnbaar is het koelend effect inmiddels nog groter, maar die van mij is al heerlijk. Het is helaas geen airco, dus het heeft niet de capaciteit om een ruimte te koelen, maar binnen een straal van 3 meter zit je heerljk. Heb het vorig jaar zelfs wel eens koud gehad als ik te dicht bij ging zitten.
Weet niet hoe het net de nieuwere zit, maar de mijne maakt wel echt veel herrie. Hoewel het het waard is met 36 graden, is dat wel handig om vooraf te weten, want ik was er nogal door verrast.
Hmm misschien toch het overwegen waard dan. Vorig jaar heb ik tijdens de hittegolf Shark week gekeken op Discovery. Ik was dan zo jaloers op die beesten, die zwommen zo heerlijk in de koelte.

Op mijn werk kan je trouwens geen tandje langzamer gaan, want horeca dus te weinig mensen en hoge werkdruk. Vorig jaar had ik in sommige spoelkeukens het kwik op 48 graden. En een lange broek aan, lange mouwen en een schort. Het was echt de hel. Niks geen airco of ventilator.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-06-2019 18:34
Werkt dat een beetje, zo'n plafondventilator? Die ben ik ook aan het overwegen maar ik vind ze behoorlijk prijzig.
Ik vind het ideaal. Briesje. Muggen haten het en het maakt weinig geluid.
Misschien is de tip al genoemd (geen zin om 5 pagina's te lezen :P ) maar een fles water in je vriezer leggen, en als ie bevroren is voor je draaiende ventilator zetten. Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd maar dat schijnt ook lekker verkoelend te zijn.
Kwebbeltje91 schreef:
20-06-2019 20:05
Misschien is de tip al genoemd (geen zin om 5 pagina's te lezen :P ) maar een fles water in je vriezer leggen, en als ie bevroren is voor je draaiende ventilator zetten. Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd maar dat schijnt ook lekker verkoelend te zijn.
Jep, al genoemd. Maar op de een of andere manier werkt dat niet bij mij ( en bij Rik ook niet ). Blijkbaar doen we iets verkeerd. Ik ga het nog eens proberen deze week.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-06-2019 19:55
Voor de heetste periode overdag heb ik zo'n vest met veel zakken (voor vissers enzo) waarvan ik de zakken vul met koelelementen. Die kun je in een vriestas meenemen, en houden je wel een paar uur koel.
Maar als je een representatieve functie hebt ga je daar niet mee wegkomen, natuurlijk :P
Dat vind ik oprecht een goede tip maar daar ga ik inderdaad niet mee wegkomen vrees ik :biggrin:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
20-06-2019 20:05
Ik vind het ideaal. Briesje. Muggen haten het en het maakt weinig geluid.
Plafondventilator is echt ideaal, om bovenstaande redenen. Ik kan het je echt aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk. De voorspellingen hier zeggen toch echt een volle week 30 plus.

Vorige zomer was het bloedheet in huis toen we van vakantie terug kwamen. Heb alleen zo n ventilatortoren op de slaapkamer staan.

Ik denk dat de beste tip is om het te accepteren en je niet er tegen te verzetten.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-06-2019 20:10
Dat vind ik oprecht een goede tip maar daar ga ik inderdaad niet mee wegkomen vrees ik :biggrin:

Er zijn ook dit soort koelvesten voor professionals, die zou je onder een blouse ofzo kunnen dragen. Die koelvesten zijn alleen prijzig, en echt elegant is het nog steeds niet :D
http://www.staycoolshop.nl/nl/inuteq-pa ... koelp.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
20-06-2019 19:41
Ben ik de enige die zich verheugd op maar een paar dagen hitte?
In een anti-hitte topic zal je in de minderheid zijn, vrees ik. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Tvp!
Alle reacties Link kopieren
Action heeft een 30 cm ventilator voor maar 1195 centjes. 40 Watt, drie standen; het kan niet op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Cateautje schreef:
20-06-2019 17:47
Ik bewapen mezelf tegen de nachtelijke hitte door een rubberen kruik in te vriezen en deze in de nacht aan mijn voeten te leggen, daardoor blijf ik koel en slaap ik heerlijk.

Het kan alleen met een rubberen kruik, een stalen knapt in de vriezer.
Nee joh. Gewoon niet helemaal vol doen, niks aan de hand.
doornroosje9 schreef:
20-06-2019 20:23
In een anti-hitte topic zal je in de minderheid zijn, vrees ik. :proud:
Dat was te verwachten natuurlijk :mrgreen:
Maar ik was toch benieuwd naar de tips.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-06-2019 20:22
Er zijn ook dit soort koelvesten voor professionals, die zou je onder een blouse ofzo kunnen dragen. Die koelvesten zijn alleen prijzig, en echt elegant is het nog steeds niet :D
http://www.staycoolshop.nl/nl/inuteq-pa ... koelp.html
Nope. ;-D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
20-06-2019 20:36
Nope. ;-D
Als je een zittend beroep hebt dan kan je ook zo'n koelmat voor de hond op je stoel leggen, dan heb je in ieder geval een frisse togus.
Alle reacties Link kopieren
Cateau :proud: Dat vind ik ook een goed idee! Zaterdag even naar de dierenwinkel dus :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 20:37
Als je een zittend beroep hebt dan kan je ook zo'n koelmat voor de hond op je stoel leggen, dan heb je in ieder geval een frisse togus.

Ik moet ook maar van die koelmatten gaan inslaan. Ik heb ooit wel één gekocht voor mijn katten maar die gingen er demonstratief naast liggen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Calamitycat schreef:
20-06-2019 20:39
Cateau :proud: Dat vind ik ook een goed idee! Zaterdag even naar de dierenwinkel dus :)
Nou, dan ben ik gelukkig niet helemaal mislukt. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-06-2019 20:39
Cateau :proud: Dat vind ik ook een goed idee! Zaterdag even naar de dierenwinkel dus :)
Nee joh naar de action. Daar zijn ze nu 3,79 en bij dierenwinkel rond de 20.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
20-06-2019 20:58
Nee joh naar de action. Daar zijn ze nu 3,79 en bij dierenwinkel rond de 20.
Bedankt voor de tip! Moet ik wel een eind fietsen maar dat heb ik er wel voor over.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 20:44
Nou, dan ben ik gelukkig niet helemaal mislukt. ;-)
Jij mislukt? In welke eeuw was dat? :cat:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
20-06-2019 20:42
Ik moet ook maar van die koelmatten gaan inslaan. Ik heb ooit wel één gekocht voor mijn katten maar die gingen er demonstratief naast liggen.
Natuurlijk :biggrin:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
20-06-2019 21:46
Jij mislukt? In welke eeuw was dat? :cat:
Nou ja zeg, zo oud ben ik toch nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:48
Nou ja zeg, zo oud ben ik toch nog niet.
Ik bedoelde het heel positief hoor :sigh:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
20-06-2019 21:50
Ik bedoelde het heel positief hoor :sigh:
Ja, weet ik. Het was ook niet kwaad bedoeld. :)

Ik kom uit de 20ste eeuw. 16 jaar na de 2de wereldoorlog geboren.

De tijd dat er nog dragonders geboren werden. Nu zijn ze allemaal van porselein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven