Werk & Studie alle pijlers

Angst op werk

20-06-2019 20:35 57 berichten
Hallo allemaal,
Graag wil ik jullie om advies vragen. Een tijdje geleden ben ik
Ik vraag me af wat ik het beste kan doen; het laten rusten, melding maken van mijn klachten en/of hulp vragen? En zo ja, bij wie dan? HA of iemand uit het bedrijf? Ik wil er ook weer niet teveel over door blijven gaan, maar die paniekaanval van net was best heftig :-(

1. Laten rusten of 2. uiting geven aan emoties?

Totaal aantal stemmen: 59

1 (5%)
2 (95%)
anoniem_366877 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 23:26
Reden: Stuk weggehaald ivm herkenning
33.27% gewijzigd
Huisarts en gelijk ook melden op je werk!
Alle reacties Link kopieren
Melding maken bij de huisarts

Je kan ook slachtofferhulp bellen.

heb je ook aangiften gedaan voor mishandeling? Wat doet het bedrijf en de bedrijfsarts om je te ondersteunen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Maak een afspraak bij de ha in eerste instantie en bespreek het even. Je moet hier niet mee blijven lopen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-06-2019 20:38
Melding maken bij de huisarts

Je kan ook slachtofferhulp bellen.

heb je ook aangiften gedaan voor mishandeling? Wat doet het bedrijf en de bedrijfsarts om je te ondersteunen?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer dit op het werk is gebeurd is het een arbeidsongeval en heb je recht op 100% doorbetaling tijdens ziekte.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
20-06-2019 20:56
Wanneer dit op het werk is gebeurd is het een arbeidsongeval en heb je recht op 100% doorbetaling tijdens ziekte.
Ze is helemaal niet ziek gemeld?
Fijne en lieve reacties, dank jullie wel! Er is op het werk geen hulp aangeboden verder. Ik heb ook geen aangifte gedaan. Er speelden bij mij ook teveel emoties mee en ik wilde het het liefst zsm achter de rug hebben. Eigenlijk wil ik nog steeds dat het gewoon voorbij is, maar die paniekaanval net... :nope:
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon even langs de huisarts. Kost weinig tijd en geen geld. Misschien is een gesprekje met de praktijkondersteuner al genoeg om de boel weer even op een rijtje te krijgen. Misschien is er wat meer nodig, maar ook dat is oké. Het is niet erg om heel erg geschrokken te zijn van zoiets en daar een mentale klap van te krijgen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Hippiemeisje schreef:
20-06-2019 21:03
Fijne en lieve reacties, dank jullie wel! Er is op het werk geen hulp aangeboden verder. Ik heb ook geen aangifte gedaan. Er speelden bij mij ook teveel emoties mee en ik wilde het het liefst zsm achter de rug hebben. Eigenlijk wil ik nog steeds dat het gewoon voorbij is, maar die paniekaanval net... :nope:
Je mag ook wel iets meer inzet / nazorg van je werk verwachten vind ik
EMDR
Alle reacties Link kopieren
Aangifte doen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-06-2019 21:19
Je mag ook wel iets meer inzet / nazorg van je werk verwachten vind ik
+1

In een situatie die een heel stuk minder heftig was, heeft m'n werk aangegeven dat indien het nodig was er allerlei vormen van hulp kon worden ingeschakeld. Ik mocht zelf aangeven wat ik daarin prettig vond. Binnen of buiten 't bedrijf, TL of juist een vreemde... Het was allemaal mogelijk.

Geef dus zeker aan op 't werk dat dit toch meer invloed heeft gehad dan verwacht en dat je ondersteuning nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Redeneer je paniekaanval weg met heldere gedachten. Je weet waar het vandaan komt en je weet ook dat het gevaar nu geweken is. Verwerk het voor jezelf door erover te schrijven of erover na te denken. Niet iedereen heeft daar een hulpverlener bij nodig.

Het mag duidelijk zijn dat ik degene ben die "laten rusten" gestemd heeft. Ik zou dat namelijk ook echt doen met de tips die ik gegeven heb. Dat werkt voor mij.
humanista wijzigde dit bericht op 20-06-2019 21:28
24.32% gewijzigd
MoonSurfer schreef:
20-06-2019 21:24
Aangifte doen.
Wat wil je daarmee bereiken? Hij was psychotisch.
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar dat je werk er niets mee doet, in de vorm van arboarts/maatschappelijk werker o.i.d.
Ik zou zeker naar de huisarts/psycholoog gaan en met je werk overleggen of je halve dagen ofzo kunt werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou om te beginnen naar de huisarts gaan en daar je verhaal doen. Ook zou ik op het werk aangeven dat het voorval je nog veel doet.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
20-06-2019 21:27
Wat wil je daarmee bereiken? Hij was psychotisch.
Als de vrijwillige hulpverlening niks met hem kan, kan er strafrechtelijk mogelijk meer gedaan worden.
Bovendien moet zo’n incident toch gewoon geregistreerd worden? Misschien heeft hij al wel 4x eerder een collega aangevallen.
Fijn, jullie reacties.
Ik wil niet teveel op de details ingaan maar ik vind het fijn om te zien dat het mensen raakt. En dat iedereen zo begripvol is!
Ik neem sowieso alle adviezen mee.
Op mijn werk geloofden ze me pas nadat hij me had geslagen... tja, foutje... maar goed, het is al zo vervelend allemaal, ik moet gewoon die angst tegenspreken zoals hier al werd gezegd.
Hippiemeisje schreef:
20-06-2019 22:03
Fijn, jullie reacties.
Ik wil niet teveel op de details ingaan maar ik vind het fijn om te zien dat het mensen raakt. En dat iedereen zo begripvol is!
Ik neem sowieso alle adviezen mee.
Op mijn werk geloofden ze me pas nadat hij me had geslagen... tja, foutje... maar goed, het is al zo vervelend allemaal, ik moet gewoon die angst tegenspreken zoals hier al werd gezegd.
Ik lees dat de meesten vinden dat je naar de huisarts moet gaan. 1 iemand zegt dit. Is dit eigenlijk zoals je het zelf zou willen oplossen? Maar dat werkte toch tot nu toe niet?

Er is niks mis mee om hulp te zoeken. Ik zou naar de huisarts gaan. Een paniekaanval komt een keer, maar als je niks doet, zal hij terugkomen. En het geeft ook aan hoe heftig de gebeurtenis voor je s geweest.
Hippiemeisje schreef:
20-06-2019 22:03
Fijn, jullie reacties.
Ik wil niet teveel op de details ingaan maar ik vind het fijn om te zien dat het mensen raakt. En dat iedereen zo begripvol is!
Ik neem sowieso alle adviezen mee.
Op mijn werk geloofden ze me pas nadat hij me had geslagen... tja, foutje... maar goed, het is al zo vervelend allemaal, ik moet gewoon die angst tegenspreken zoals hier al werd gezegd.
Met EMDR ben je er in een week of 3 vanaf. Gewoon googlen op een therapeut bij jou in de buurt, kijken of ze een contract met jouw zorgverzekering hebben en een afspraak maken. Hoef je niet eens voor naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
20-06-2019 21:19
EMDR
Dit dus. Helemaal eens heb het zelf ook gehad en mijn zoon ook. Dit was bij ons in ieder geval heel effectief. Bij ons is het door een psychiater gedaan. Maar bespreek het eens met je huisarts.
Orișa schreef:
20-06-2019 22:25
Met EMDR ben je er in een week of 3 vanaf. Gewoon googlen op een therapeut bij jou in de buurt, kijken of ze een contract met jouw zorgverzekering hebben en een afspraak maken. Hoef je niet eens voor naar de huisarts.
Ho stop!
EMDR is geen wondermiddel en is lang niet altijd de beste manier om in te zetten. Graag aan deskundigen overlaten.

TO morgen met de HA bellen en je verhaal voorleggen, daarnaast een afspraak regelen met de bedrijfsarts. Heeft je werk een protocol hoe om te gaan na dit soort incidenten? Dat moet tegenwoordig gewoon aanwezig zijn, zo niet verzaken ze al. Daarnaast heeft je werkgever zorgplicht naar jou toe en met zo'n incident mag je meer verwachten dan zij tot nu toe geboden hebben.
Veel werkgevers hebben of een contract / toegang tot professionele takken van slachtofferhulp (en daarmee bedoel ik te zeggen dat zij alleen met gediplomeerde medewerkers werken, dus niets ten nadele van slachtofferhulp want vaak vullen die twee elkaar heel goed aan!). En als zij die niet hebben, dan heeft de BA die of de verzekering van de organisatie.

En ik gun je een werkgever die wel oog voor jou en je welzijn heeft!
Ho stop?
Ten eerste is het de meest effectieve behandelmethode bij enkelvoudig trauma en ten tweede doet elke therapeut een afspraak en zal hij/zij iets anders adviseren als EMDR niet geschikt lijkt.

Huisartsen hebben er over het algemeen weinig verstand van.
Orișa schreef:
20-06-2019 23:19
Ho stop?
Ten eerste is het de meest effectieve behandelmethode bij enkelvoudig trauma en ten tweede doet elke therapeut een afspraak en zal hij/zij iets anders adviseren als EMDR niet geschikt lijkt.

Huisartsen hebben er over het algemeen weinig verstand van.
Ja ho stop.
Je eerste punt is al deels achterhaald er wordt steeds minder snel EMDR ingezet. Je tweede punt: helaas ken ik te veel therapeuten die niet iets anders adviseren als EMDR niet geschikt is. Echt het is geen wondermiddel. Ik kom te vaak de andere kant tegen, helaas.
En ja, EMDR is een geweldige techniek, alleen niet voor zoveel casussen als dat men eerst dacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven