'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
17-06-2019 09:46
Wat ik me afvraag, Cygnus, bestaan er eigenlijk speciale horloges, die automatisch naar een andere tijdzone kunnen overschakelen?
Of moet je je horloge zelf verzetten?

Ik vind het al moeilijk om te bedenken hoe laat het op een ander werelddeel is... en jij verandert iedere keer van werelddeel.
Ik heb er vroeger wel een gehad, maar die is overleden. Of ze nog steeds leverbaar zijn, geen idee.
Zelf heb ik verschillende klokjes, een voor thuis, een voor werk en een voor de route. Dan hoef ik alleen de laatste één keer te verzetten.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-06-2019 10:06
Jee, dat had ik onderschat, dacht dat er vanaf de grond niets de motors in gezogen zou worden, maar wel die vogels.
Oh ja, en daarvoor hoeft zo’n motor niet op startvermogen te draaien. Er zijn ook wel eens mensen opgezogen, dat is helaas erg slecht afgelopen. Reden waarom er speciale procedures zijn voor het starten.
Overigens, een straalmotor op startvermogen heeft de lucht uit jouw huis gehaald binnen een seconde is me wel eens verteld. Hypothetisch natuurlijk...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
17-06-2019 10:31
Pilamie, in principe hebben deze drukverschillen waar jullie het nu over hebben alleen effect op gassen. Je hersenen bevatten geen gassen en vloeistoffen en vaste stoffen zullen niet reageren op zulke kleine drukverschillen. Ik heb geen idee wat het is of kan zijn en kennelijk is het wel gerelateerd aan drukverschillen, dus ik zou er zeker mee naar de huisarts.
Hersenen bevatten wel degelijk vloeistof, afgezien van bloed, namelijk vloeistof tussen de hersenen zelf en de schedel. Dat zorgt voor de kater na een avond flink doorhalen, alcohol werkt vochtafdrijvend. Ik kan me zo voorstellen dat de symptomen van Pilamie hier enigszins op lijken...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
17-06-2019 12:18
Die kans zit er in, maar ik heb geen idee of ze standaard een jachtgeweer bij zich hebben.

Ah oke. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal erg kneuterig over vond komen. Ze reden met de deur open achter die hond aan die duidelijk volkomen in paniek was en er geen bal van snapte.

Als ik de eigenaar van die hond was geweest was ik er trouwens achteraan gesprongen. Die stonden al een paar minuten te roepen vanaf de overkant. Was ook nog best een jong dier dat echt geen idee had wat er nou mis was of van hem verwacht werd.

Uiteindelijk heeft die man van de security hem even gekalmeerd en een lang touw aan zn riem gebonden en hem weer naar de overkant laten zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
17-06-2019 12:29
Hersenen bevatten wel degelijk vloeistof, afgezien van bloed, namelijk vloeistof tussen de hersenen zelf en de schedel. Dat zorgt voor de kater na een avond flink doorhalen, alcohol werkt vochtafdrijvend. Ik kan me zo voorstellen dat de symptomen van Pilamie hier enigszins op lijken...
Ik zie dat ik het onduidelijk opgeschreven heb. Vloeistoffen en vaste stoffen zijn namelijk allebei vrijwel niet samendrukbaar, in ieder geval niet door de drukverschillen waar jullie over spraken. Gassen wel. Het staat er onduidelijk, mijn excuses.
pilamie schreef:
07-06-2019 15:56
ik ben (was) niet verkouden, had ook geen probleem met klaren. het was echt hoofdpijn door druk in mijn hersenen. niet in mijn sinussen. en daarbij kwam dus dat hyperventileren. Ik was -gelukkig- ook niet in paniek. Het deed alleen superveel zeer en door het hyperventileren kon ik de mensen om mij heen niet vertellen dat ik op zich wel oke was, maar dat die druk mij teveel werd.

Ik kon even 1 moment een oog opendoen om uit het raampje te kijken. en doordat ik de landingroute hier goed ken, zag ik dat de piloot de 'normale landingsbocht' niet had genomen, maar voor het eiland 'em zo naar beneden drukte. verder ben ik alleen maar bezig geweest met dat hyperen tegen te gaan, mezelf kalm te houden en mijn hoofd klem te drukken om die druk als het ware tegen te drukken. (wat natuurlijk onzin is, dat tegen je schedel duwen :proud: )

ik ben gevorderd duiker en die neiging tot hyperventileren heb ik laatst ook tweemaal gehad in de eerste 10 meter daling. Het verbaasde mij toen heel erg. heb honderden duiken gedaan. nooit last. dacht, nou ja, kan een keer gebeuren. Zal wel door vermoeidheid komen ofzo. Maar NU denk ik dat er iets -anders- aan de hand is. :(

Bij duiken ga je van in die eerste 10 meter van 1 Bar naar 2 Bar. En dat is de grootste stap in drukverschil. Dat dat drukverschil een probleem is geworden, besefte ik mij pas tijdens de daling in het vliegtuig. Het gebeurd mij dus vaker. verdorie.

Vandaar dus mijn vraag over druk in de cabine. welke drukveranderingen in de cabine vinden plaats in een 'normale' afdaling en welk verschil zit er in de laatste kilometers naar beneden? Want daar bliezen mijn hersenen op alshet ware op.
Het kunnen nog steeds je voorhoofdsholtes zijn geweest. Zeker gezien de symptomen die je beschrijft. In je hersenen zit immers geen lucht zoals aikidoka terecht opmerkt. Drukverschil voel je dus niet in je hersenen. Ín je hersenen voel je sowieso niets! Maar rondom je neus en ogen zitten zes (!) sinussen. Daar hoeft er maar ééntje van verstopt te zijn en je hebt helse pijn aan hoofd, ogen, en zelfs kiezen.

Het is dus heel goed mogelijk dat je je oren kunt klaren en niet verkouden bent, maar dat een holte(s) toch verstopt zit. Wellicht veroorzaakt door de kou die je beschreef tijdens de vlucht. Maar goed, vraag het de arts voor de zekerheid, ik ben niet medisch onderlegd.
redbulletje schreef:
17-06-2019 10:05
Daar heb je anno nu toch gewoon je telefoon voor? Die schakelt gewoon naar de nieuwe tijdzone.
Nou, die van mij niet hoorrrr......

Maar dan zal Cygnus ook wel zo'n telefoon hebben.
Beter.Laat schreef:
17-06-2019 09:46
Wat ik me afvraag, Cygnus, bestaan er eigenlijk speciale horloges, die automatisch naar een andere tijdzone kunnen overschakelen?
Of moet je je horloge zelf verzetten?

Ik vind het al moeilijk om te bedenken hoe laat het op een ander werelddeel is... en jij verandert iedere keer van werelddeel.
Ik hou liever zelf in de hand welke tijd mijn horloge c.q. telefoon aangeeft. Ik heb die functie dan ook uitgeschakeld. Het is heel irritant als je nooit zeker weet welke tijd je klok aangeeft, of hij zich nou wel of niet automatisch aangepast heeft.

Zo heeft eenieder ook zijn of haar voorkeur. Sommige crew houden hun klok altijd op de thuis-tijd. Anderen schakelen gelijk over op de locale tijd.

Operationeel gebruikt men in de luchtvaart UTC, de 'greenwich tijd, of 'Zulu time'. Roosters, schema's, planning, luchtverkeersleiding, het gebeurt allemaal in UTC. Het is nu 1503Z(ulu).
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
17-06-2019 16:27

Maar dan zal Cygnus ook wel zo'n telefoon hebben.
Ik heb een hele gewone, ouderwetse iPhone 6. En die past netjes elke keer de tijd aan naar lokaal.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Update: vandaag bij de huisarts geweest.
(met hulp van bevestiging van Cygnus over die 0.5Bar, het was een 747 idd,) huisarts denkt ook wel dat er een probleem is met verandering van partiele luchtdruk met mijn hersenenen (hersenvocht?) en longen/ademhaling.

(Kadanz, en OF je drukverschil in je hersenpan kunt voelen. Halleluja, en dat doet toch zeer! :purple: )

We gaan verschilende mogelijkheden af. Er gaat een foto van mijn achterste sinussen gemaakt worden om uit te sluiten dat daar iets zit (en wellicht tegen mijn brein duwt bij hogere luchtdruk). Alhoewel ik die klachten niet bij duiken heb, eh het dus niet perse logisch is dat daar iets zit. Maar nogmaals: uitsluiten.

En ik heb een verwijzing naar een duikarts/specialist. Met hem ga ik zoeken waar de oorzaak inzit. of het hormonaal is, of in de hoek van astma en koude lucht, of bijv een ongewone pH daling met daardoor een overaanmaak van melkzuur. Of misschien dus iets anders. Deze [duik/druk]specialist heeft beschikking over een decompressiekamer, Misschien kunnen we het daarmee 'opwekken/nagaan' met registratie van aanmaak van stoffen in het bloed, melkzuur, pH of andere gegevens, En longtesten voor die astma aanleg. ik ben benieuwd! To be continued....

Zwemmen naar Nederland is ook zo'n end :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het duidelijk wordt wat de oorzaak is Pilamie! Het is inderdaad vreemd dat je wel last hebt van lage druk maar niet van hoge. Nooit geweten dat het ook hormonaal kan zijn.
Hou je ons op de hoogte? Kan ik ook wat van leren...
Fate is just the weight of circumstances
pilamie schreef:
18-06-2019 02:58
Update: vandaag bij de huisarts geweest.
(met hulp van bevestiging van Cygnus over die 0.5Bar, het was een 747 idd,) huisarts denkt ook wel dat er een probleem is met verandering van partiele luchtdruk met mijn hersenenen (hersenvocht?) en longen/ademhaling.

(Kadanz, en OF je drukverschil in je hersenpan kunt voelen. Halleluja, en dat doet toch zeer! :purple: )

We gaan verschilende mogelijkheden af. Er gaat een foto van mijn achterste sinussen gemaakt worden om uit te sluiten dat daar iets zit (en wellicht tegen mijn brein duwt bij hogere luchtdruk). Alhoewel ik die klachten niet bij duiken heb, eh het dus niet perse logisch is dat daar iets zit. Maar nogmaals: uitsluiten.

En ik heb een verwijzing naar een duikarts/specialist. Met hem ga ik zoeken waar de oorzaak inzit. of het hormonaal is, of in de hoek van astma en koude lucht, of bijv een ongewone pH daling met daardoor een overaanmaak van melkzuur. Of misschien dus iets anders. Deze [duik/druk]specialist heeft beschikking over een decompressiekamer, Misschien kunnen we het daarmee 'opwekken/nagaan' met registratie van aanmaak van stoffen in het bloed, melkzuur, pH of andere gegevens, En longtesten voor die astma aanleg. ik ben benieuwd! To be continued....

Zwemmen naar Nederland is ook zo'n end :biggrin:
Whow...nou, hou ons op de hoogte. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel losloopt, zeker omdat de pijn niet optreedt tijdens het duiken. Fysiologisch is er bijna geen verschil qua drukverloop. Hormonaal tijdens de daling, door drukverschil? In >20 jaar luchtvaart en duiken ben ik dat nog niet tegengekomen!

Ik zet al mijn geld op een tijdelijk verstopte sinus, of een heel andere, aan het vliegen ongerelateerde oorzaak, maar zoals ze zeggen, 'you're never too old to learn' ;)

Wist je trouwens dat een hersenoperatie meestal onverdoofd uitgevoerd wordt? De patient voelt er niets van. Hersenen voelen geen pijn. De pijn komt elders vandaan.
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
18-06-2019 02:58
Update: vandaag bij de huisarts geweest.
(met hulp van bevestiging van Cygnus over die 0.5Bar, het was een 747 idd,) huisarts denkt ook wel dat er een probleem is met verandering van partiele luchtdruk met mijn hersenenen (hersenvocht?) en longen/ademhaling.

(Kadanz, en OF je drukverschil in je hersenpan kunt voelen. Halleluja, en dat doet toch zeer! :purple: )

We gaan verschilende mogelijkheden af. Er gaat een foto van mijn achterste sinussen gemaakt worden om uit te sluiten dat daar iets zit (en wellicht tegen mijn brein duwt bij hogere luchtdruk). Alhoewel ik die klachten niet bij duiken heb, eh het dus niet perse logisch is dat daar iets zit. Maar nogmaals: uitsluiten.

En ik heb een verwijzing naar een duikarts/specialist. Met hem ga ik zoeken waar de oorzaak inzit. of het hormonaal is, of in de hoek van astma en koude lucht, of bijv een ongewone pH daling met daardoor een overaanmaak van melkzuur. Of misschien dus iets anders. Deze [duik/druk]specialist heeft beschikking over een decompressiekamer, Misschien kunnen we het daarmee 'opwekken/nagaan' met registratie van aanmaak van stoffen in het bloed, melkzuur, pH of andere gegevens, En longtesten voor die astma aanleg. ik ben benieuwd! To be continued....

Zwemmen naar Nederland is ook zo'n end :biggrin:
Ik heb er ook nog even naar gekeken, want 0.5 bar vond ik nogal veel. Aangezien je start op 1 bar, zou een afname naar 0.5 bar aanvoelen alsof je opeens op 5000m hoogte gebracht wordt. De meeste mensen worden dan acuut hoogteziek, dus dat is niet zo’n goed idee. De druk in een vliegtuig op 10 km is ongeveer 0.5 bar hoger dan de druk in de buitenlucht op dat moment en dat komt overeen met ongeveer 790 mbar, alsof je op circa 2000 m hoogte zit. Het drukverschil is dus vanaf je startpunt van circa 1 bar zo’n 20-25%.

Dus de drukvariatie die jij hebt ervaren is niet 0.5, maar 0.25 bar, maximaal. Maakt je klachten niet minder erg, overigens en ik ben blij dat er serieus naar gekeken wordt.

Ik snap ook dat het voor jou echt voelde alsof je hersenen opgeblazen werden, maar je zat in de daling en de luchtdruk nam dus toe. Dus dat zou juist samendrukkend moeten werken. Ik ben hier al een poosje over na aan het denken en ik kan geen logische verklaring vinden. Dus ik ben ook erg benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn! Ik hoop in ieder geval dat het opgelost kan worden, want het klinkt naar.
aikidoka schreef:
18-06-2019 10:54
Ik heb er ook nog even naar gekeken, want 0.5 bar vond ik nogal veel. Aangezien je start op 1 bar, zou een afname naar 0.5 bar aanvoelen alsof je opeens op 5000m hoogte gebracht wordt. De meeste mensen worden dan acuut hoogteziek, dus dat is niet zo’n goed idee. De druk in een vliegtuig op 10 km is ongeveer 0.5 bar hoger dan de druk in de buitenlucht op dat moment en dat komt overeen met ongeveer 790 mbar, alsof je op circa 2000 m hoogte zit. Het drukverschil is dus vanaf je startpunt van circa 1 bar zo’n 20-25%.

Dus de drukvariatie die jij hebt ervaren is niet 0.5, maar 0.25 bar, maximaal. Maakt je klachten niet minder erg, overigens en ik ben blij dat er serieus naar gekeken wordt.

Ik snap ook dat het voor jou echt voelde alsof je hersenen opgeblazen werden, maar je zat in de daling en de luchtdruk nam dus toe. Dus dat zou juist samendrukkend moeten werken. Ik ben hier al een poosje over na aan het denken en ik kan geen logische verklaring vinden. Dus ik ben ook erg benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn! Ik hoop in ieder geval dat het opgelost kan worden, want het klinkt naar.
Klopt als een bus. Een gemiddeld straalvliegtuig (de Dreamliner uitgezonderd) vliegt met een drukverschil van rond de 6-7 psi. De cabinehoogte ligt daarmee inderdaad rond de 2200 meter.

De logische verklaring voor de symptomen is al gegeven, namelijk een acuut verstopte sinus. Ik ben geen duik/vliegarts en kan dus niet uitsluiten dat er iets anders aan de hand is, maar de symptomen die ze noemt weerspreken niet dat het om een simpele verstopte sinus kan gaan. Het zijn heel klassieke en bekende verschijnselen, dé reden waarom er wordt afgeraden om met een zware verkoudheid te vliegen (al kan je dus ook in het vliegtuig opeens last krijgen van verstopte holtes).

En zoals je geen luchtdrukverschil in je grote teen voelt, zal je in je hersenen ook geen drukverschil voelen. Er zit immers geen lucht in je hersenen. Wel rondom je gezicht en in je oren. Daar zal de oorzaak in 99% van de gevallen van acute pijn tijdens de daling liggen.

Als kind heb ik dit een keer meegemaakt. Ik dacht dat mijn kaak en mijn boventanden uit mijn mond zouden exploderen, zo pijnlijk kan het zijn.

(ik wil niet eigenwijs doen, maar de logische verklaring wordt iets te makkelijk genegeerd!)
Alle reacties Link kopieren
Je triggert een nieuwe vraag: welke eenheden gebruiken jullie in de luchtvaart: SI eenheden, of zijn er afspraken per gebied? Kadanz spreekt hier over psi, krijg je informatie over weer op je aankomstluchthaven van traffic control in kelvin of graden Celsius of fahrenheit? Ik heb een periode veel met mensen in Houston samengewerkt en zat eeuwig met een app op mijn telefoon conversies te doen. Fahrenheit en psi gingen niet echt gemakkelijk aanvoelen.
Helaas niet altijd SI-eenheden en de eenheden willen ook nog wel eens verschillen per toestel. Vrij standaard gebruiken we de voet voor hoogte, zeemijlen voor afstand en snelheid, kilo's voor gewicht, liters voor volume. Maar je voelt het al aankomen, de Russen gebruiken meters voor de hoogte, de Amerikanen inches, US gallons en pounds..

Dit levert soms, heel soms, grote problemen op, zoals een Canadese 767 in de jaren 80 die een prachtige en geslaagde glijvlucht moest maken na het uitvallen van de motoren vanwege onder andere een rekenfout van liters naar kilo's brandstof..

Maar op een doorsneevlucht valt het erg mee met al die eenheden. Je weet bijna niet beter dan dan de hoogte in voeten aangegeven wordt en luchtdruk in hectopascals en dat 1 liter kerosine van de Q8 tankwagen ongeveer .8 kilo weegt in de tanks. En kom je per ongeluk in Rusland, dan is er ergens een mooi tabelletje om de aangegeven hoogte om te zetten in meters. En als je baas een gulle bui heeft dan vinkt hij ook de optie aan bij Airbus of Boeing om een knopje te installeren in de cockpit die de hoogtemeter aanpast aan de Russische omstandigheden.


Maar 'Houston'? Als in NASA?....was er niet laatst zo'n Mars-rover te pletter geslagen op Mars vanwege een conversiefout?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-06-2019 19:52
Helaas niet altijd SI-eenheden en de eenheden willen ook nog wel eens verschillen per toestel. Vrij standaard gebruiken we de voet voor hoogte, zeemijlen voor afstand en snelheid, kilo's voor gewicht, liters voor volume. Maar je voelt het al aankomen, de Russen gebruiken meters voor de hoogte, de Amerikanen inches, US gallons en pounds..

Dit levert soms, heel soms, grote problemen op, zoals een Canadese 767 in de jaren 80 die een prachtige en geslaagde glijvlucht moest maken na het uitvallen van de motoren vanwege onder andere een rekenfout van liters naar kilo's brandstof..

Maar op een doorsneevlucht valt het erg mee met al die eenheden. Je weet bijna niet beter dan dan de hoogte in voeten aangegeven wordt en luchtdruk in hectopascals en dat 1 liter kerosine van de Q8 tankwagen ongeveer .8 kilo weegt in de tanks. En kom je per ongeluk in Rusland, dan is er ergens een mooi tabelletje om de aangegeven hoogte om te zetten in meters. En als je baas een gulle bui heeft dan vinkt hij ook de optie aan bij Airbus of Boeing om een knopje te installeren in de cockpit die de hoogtemeter aanpast aan de Russische omstandigheden.


Maar 'Houston'? Als in NASA?....was er niet laatst zo'n Mars-rover te pletter geslagen op Mars vanwege een conversiefout?
Helaas, gewoon werkzaam in de olie-industrie. Wel ruimtevaartfan, dus in Houston erg genoten van een bezoek aan het Space Center.

Die kero van een concurrent van Q8, die maak ik.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
18-06-2019 10:54
Ik heb er ook nog even naar gekeken, want 0.5 bar vond ik nogal veel. Aangezien je start op 1 bar, zou een afname naar 0.5 bar aanvoelen alsof je opeens op 5000m hoogte gebracht wordt. De meeste mensen worden dan acuut hoogteziek, dus dat is niet zo’n goed idee. De druk in een vliegtuig op 10 km is ongeveer 0.5 bar hoger dan de druk in de buitenlucht op dat moment en dat komt overeen met ongeveer 790 mbar, alsof je op circa 2000 m hoogte zit. Het drukverschil is dus vanaf je startpunt van circa 1 bar zo’n 20-25%.
I stand corrected. Je hebt helemaal gelijk Akidoki.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Zonder er AL te veel op in te willen gaan.... :proud:

Het is toch juist andersom? Ik zat toch hoog en droog op een lagere druk (in het vliegtuig) en bij landing liep de druk (voor mij te snel) op naar die 1 Bar?
Oftewel, Ik 'viel' toch vanaf ongeveer 2000M(?) (750 -790 mBar?) naar opeens naar zeeniveau (1 Bar)?
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
19-06-2019 04:19
Zonder er AL te veel op in te willen gaan.... :proud:

Het is toch juist andersom? Ik zat toch hoog en droog op een lagere druk (in het vliegtuig) en bij landing liep de druk (voor mij te snel) op naar die 1 Bar?
Oftewel, Ik 'viel' toch vanaf ongeveer 2000M(?) (750 -790 mBar?) naar opeens naar zeeniveau (1 Bar)?
Wat jij opschrijft klopt, jij zat op een lagere luchtdruk en die liep op. Dat zeggen cygnus, kadanz en ik ook. Dus wij zeggen niet dat de druk afnam. Ik heb wel gecorrigeerd dat de toename in de luchtdruk geen 0.5 bar was, maar maximaal 0.25 bar. En ik geef aan dat toenemende luchtdruk juist samendrukkend werkt en dat dat alleen merkbaar is bij gassen, niet bij vloeistoffen en vaste stoffen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ben nu op pagina 7. TVP, morgen weer verder lezen. :)
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of deze vraag voorbij is gekomen, maar waarom wordt ik op sommige vluchten kotsmisselijk en op andere niet. De laatste keer heb ik anderhalf uur aan de zuurstof gezeten.
"Boring conversation anyway"
Wat naar lijkt mij dat Brianna! Maakt het uit of je bij een raampje zit of niet?

Ik ben heel gevoelig voor wagenziekte, en op zee ben ik direct zeeziek, maar nooit misselijk in een vliegtuig...

Ik heb wel een vraag die aanhaakt op die van Brianna. Toen ik kind was (30 jaar terug), had men het altijd over “luchtziek” zijn. Komt dat nu minder voor? Hobbelen vliegtuigen minder?
Brianna, denk je dat het met de beweging van het toestel te maken heeft?

Dan maakt het wellicht uit of je voor of achterin het vliegtuig zit. In de staart voel je elke kleine beweging die het vliegtuig maakt letterlijk dubbel en dwars.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
21-06-2019 08:06
Brianna, denk je dat het met de beweging van het toestel te maken heeft?

Dan maakt het wellicht uit of je voor of achterin het vliegtuig zit. In de staart voel je elke kleine beweging die het vliegtuig maakt letterlijk dubbel en dwars.
Ik denk het niet, eerder met de luchtdruk?
"Boring conversation anyway"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven