Werk & Studie alle pijlers

Wat als ik spijt krijg

23-06-2019 22:11 27 berichten
Sta op het punt om mijn baan op te zeggen en te tekenen voor een nieuwe. Baan die ik ga opzeggen is leuk hoor, en dicht bij huis. Veel vrijheid. Maar geen ontwikkelmogelijkheden, en de uitdaging is er niet meer. (Ondersteunende functie)Maar wel leuke collega’s .
Nieuwe baan is zeg maar hogerop, meer zelfstandig werken, uitdaging, en veel meer salaris. Maar nu dat puntje bij paaltje komt overvalt mij een gevoel van twijfel terwijl ik dit al best lang wil. Bang dat het niet klikt met nieuwe collega’s en dat ik de vrijheid kwijt ben.
Ik moet uiteindelijk zelf de keus maken, maar wie heeft dit ook weleens meegemaakt? Dinsdag moet ik de knoop doorhakken en heb nu slapeloze nachten
Alle reacties Link kopieren
Iets nieuws is altijd eng.
Gewoon doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Klinkt alsof je mer spijt krijt als je het niet doet. Want misschien heb je daar ook wel leuke collega's maar dat kun je nog niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt ook spijt als je het niet doet.

Edit: mosterd. Eens met mijn voorganger dus.
_carmiggelt_ wijzigde dit bericht op 23-06-2019 22:19
35.94% gewijzigd
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Mijn ervaring is dat onbekende dingen vooraf altijd enger lijken. Achteraf denk je: was ik daar nou zo bang voor? En dat je in het leven sneller spijt hebt van wat je niet gedaan hebt dan van wat je wel gedaan hebt. Als je niet voor die nieuwe baan kiest, dan verandert er niks. Dan blijf je in een baan hangen waar je op uitgekeken bent. Ik zou het dus wel weten!
Alle reacties Link kopieren
Van verandering is uiteindelijk nog nooit iemand slechter geworden. Het kan wel zijn dat de overstap naar iets anders moeizaam gaat en dat je misschien meer tijd nodig hebt om je draai te vinden dan wat je hoopt. Maar meestal betekent dat, dat je in die tijd heel veel leert waar je alleen maar profijt van hebt.

Als je zegt dat je nu geen ontwikkelingsmogelijkheden hebt (en je wilt dat blijkbaar wel) dan moet je gewoon iets anders gaan doen. Blijven zitten zal het nooit beter maken.
Sara9876 schreef:
23-06-2019 22:19
Van verandering is uiteindelijk nog nooit iemand slechter geworden.
Nou...
gaultier schreef:
23-06-2019 22:11
Maar nu dat puntje bij paaltje komt overvalt mij een gevoel van twijfel terwijl ik dit al best lang wil. Bang dat het niet klikt met nieuwe collega’s en dat ik de vrijheid kwijt ben.
In je huidige baan heb je ook niet de garantie dat je omringd blijft door leuke collega's. Het blijft niet altijd zoals nu.

Mijn eigen ervaring.
Ik heb heel fijne collega's, maar het botert niet met mijn nieuwe chef en met een nieuwe collega die zij heeft binnengehaald.

Met een andere collega had ik een goede samenwerking en hij deed zijn werk naar behoren. Totdat hij in een midlifecrisis kwam en opeens besloot dat hij eigenlijk schrijver was en dat wij kantoorsukkels waren. Hij voerde geen fluit meer uit. Gevolg: ik kreeg de boze klanten aan de telefoon.
Ik heb komende week een sollicitatiegesprek en tja, ik weet wat ik opgeef, maar niet tot in detail waar ik aan ga beginnen (als ik word aangenomen).
Ik heb mezelf gevraagd: "Wat is het ergste dat kan gebeuren?"
"Dat het nieuwe werk me niet bevalt."
"Heb ik dan andere kansen?"
"Jawel."
"Heb ik nog wat spaargeld?"
"Ook dat."
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe stap is altijd spannend.
Niks is zo erg als een baan waar je verveeld raakt. Fijn om nieuwe dingen en mensen te leren kennen.

En wat ik je echt wil mee geven:
Geef jezelf 6 maanden om te wennen.
Because schreef:
23-06-2019 22:22
En wat ik je echt wil mee geven:
Geef jezelf 6 maanden om te wennen.
Die onthoud ik!
Vrijheid en dicht bij huis zou ik toch wel erg koesteren.
Oke ik zal heel eerlijk zijn over wat me onzeker maakt: de collega’s waar ik mee ga werken zijn hoogopgeleid, een enkele universitair zelfs. Ik heb praktijk ervaring , ik moet wel aan mijn theorie werken. Ga ik de komende weken ook echt doen. Dit maakt me gewoon onzeker, terwijl het niet hoeft. Er komt weer een beetje gebrek aan zelfvertrouwen terug van vroeger. Hier moet ik doorheen, maar het is gewoon even spannend.
redbulletje schreef:
23-06-2019 22:28
Vrijheid en dicht bij huis zou ik toch wel erg koesteren.
Daarom stel ik het ook al een aantal jaar uit.
Ze willen je toch hebben voor die baan? Dan vinden zij blijkbaar dat je voldoet. Ik snap het wel hoor, maar ik denk dat het onterecht is.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit heel erg. Als er in mijn leven een grote verandering aanstaande is dan zweet ik peentjes en lijkt het het allerslechtste idee van de wereld. Nu ik mezelf zo'n 40 jaar ken weet ik dat ik dit altijd heb, ook voor al die dingen die achteraf heel prima zijn uitgepakt. Dus sta ik mezelf toe om iets eng te vinden, maar doe ik het wel. Mits het gewoon een logische levensstap is en er objectief gezien naar alle waarschijnlijkheid geen vreselijke dingen gaan gebeuren. En de plus/min-som met alle factoren zoals reistijd, salaris, etc. voordelig uitvalt.

Eens moet je de stap gaan zetten. Nu is er een concrete kans en je zult die horde hoe dan ook een keer moeten nemen. Over een jaar weet je niet anders meer dan dat je nieuwe baan gewoon je baan is.

Now is as good a time as any...
Eerst tekenen dan pas opzeggen.

En al het nieuws is eng/spannend.
Foechoer schreef:
23-06-2019 22:39
Ik herken dit heel erg. Als er in mijn leven een grote verandering aanstaande is dan zweet ik peentjes en lijkt het het allerslechtste idee van de wereld. Nu ik mezelf zo'n 40 jaar ken weet ik dat ik dit altijd heb, ook voor al die dingen die achteraf heel prima zijn uitgepakt. Dus sta ik mezelf toe om iets eng te vinden, maar doe ik het wel. Mits het gewoon een logische levensstap is en er objectief gezien naar alle waarschijnlijkheid geen vreselijke dingen gaan gebeuren. En de plus/min-som met alle factoren zoals reistijd, salaris, etc. voordelig uitvalt.

Eens moet je de stap gaan zetten. Nu is er een concrete kans en je zult die horde hoe dan ook een keer moeten nemen. Over een jaar weet je niet anders meer dan dat je nieuwe baan gewoon je baan is.

Now is as good a time as any...
Ja dit ja inderdaad. Komt ook doordat ik heel veel andere dingen aan mijn hoofd heb, zoals school van zoon, gezondheid man, financiën. En juist daarom wil ik niet nog een jaar standaard werkzaamheden uitvoeren.
anoniem_64aaa5f24de1d wijzigde dit bericht op 23-06-2019 22:45
9.68% gewijzigd
Jij wil een uitdaging en nu heb je er één. :proud: Je groeit alleen maar als je dingen doet die je spannend vindt, niet als je bij voorbaat al de handdoek in de ring gooit.

Zet um op!
Lucifer2018 schreef:
23-06-2019 22:41
Eerst tekenen dan pas opzeggen.

En al het nieuws is eng/spannend.

Uiteraard!
Alle reacties Link kopieren
Zet hem op! Uitdaging vinden in je werk, ook als dat betekent dat je soms zit te zweten of niet weet hoe je iets moet doen kan heel bevredigend zijn. Vrijheid verwerf je vaak na enige tijd werken wel weer. Geef jezelf tijd en geloof in dat je het kunt; bij mij pakten promoties vaak na een tijdje toch wel goed uit. En dan trots op mezelf zijn voelt ook best echt lekker ;-)
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik zit in een identieke situatie. Maar ben 1 week verder dan jij, heb afgelopen week mijn baan opgezegd.
En mijn nieuwe baan is juist dichterbij huis, dus dat maakte de keuze ook wel iets makkelijker misschien.

Maar ik vind het ook heel moeilijk. Droom elke nacht werk-gerelateerde dromen en krijg letterlijk buikpijn bij het idee dat ik mijn veilige, gezellige nest ga verlaten en mijzelf weer opnieuw en op een andere manier moet gaan bewijzen. Ben blij als ik er een half jaar op heb zitten.

Sterkte! Ik hou mezelf voor dat ik nooit eerder spijt heb gekregen van een dergelijke stap, en dat ik mezelf en mijn eigen ontwikkeling niet serieus neem als ik nu afhaak. Maar het blijft lastig.
Een vriend van mij zei ooit: je kan beter spijt hebben van dingen die je wel gedaan hebt, dan spijt hebben om dingen die je niet gedaan hebt.

Ik vond dit destijds een goed advies. Zat toen in een soortgelijke situatie.
ybazyba schreef:
23-06-2019 22:59
Grappig, ik zit in een identieke situatie. Maar ben 1 week verder dan jij, heb afgelopen week mijn baan opgezegd.
En mijn nieuwe baan is juist dichterbij huis, dus dat maakte de keuze ook wel iets makkelijker misschien.

Maar ik vind het ook heel moeilijk. Droom elke nacht werk-gerelateerde dromen en krijg letterlijk buikpijn bij het idee dat ik mijn veilige, gezellige nest ga verlaten en mijzelf weer opnieuw en op een andere manier moet gaan bewijzen. Ben blij als ik er een half jaar op heb zitten.

Sterkte! Ik hou mezelf voor dat ik nooit eerder spijt heb gekregen van een dergelijke stap, en dat ik mezelf en mijn eigen ontwikkeling niet serieus neem als ik nu afhaak. Maar het blijft lastig.
Oh jaaaa! Nou zo voor de kerst komen we hier weer een update houden! Ja ik weet ook dat ik zo rond herfst ws heel moe zal zijn, maar dan heb ik ook meer geld en kan ik mezelf eens lekker verwennen :-D
Ik was echt zo blij toen ik secretaresse-af was. Ik heb het met veel plezier gedaan, leuke banen gehad, maar op een gegeven moment wilde ik gewoon mijn eigen werk, en met mijn eigen eer strijken. Daarna heb ik nog verschillende banen gehad, de een leuker dan de ander, om uiteindelijk op mijn plek te komen. Drie jaar geleden vond ik het toch weer tijd voor iets anders, en mijn nieuwe baan was echt vreselijk. Het heeft even geduurd voor ik er weg was, ik heb ook echt geprobeerd de lichtpuntjes te vinden, maar uiteindelijk toch weer verder gegaan. Je steekt altijd wel weer wat op, en dat neem je met je mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven