Het leed dat processierups heet

27-06-2019 10:16 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier nog geen algemeen topic over.

Zelf zit ik helemaal onder de bulten. Al jaren fiets ik dezelfde route naar het werk: nooit ergens last van gehad. En nu sta ik helemaal onder. Voorlopig dus alleen nog met de auto naar het werk. Echt jammer, want ik hou van fietsen.

Ik vraag me wel af hoe dit de komende jaren gaat zijn. Ik vrees gewoon dat dit een jaarlijks probleem gaat worden.

Wie heeft er nog meer last?
In delen van het land is het al een jaarlijks terugkerend probleem.
In mijn regio's zie ik ze (nog) niet. Dit is wel het eerste jaar dat ik teken van mezelf af heb moeten halen.

Vervelend dat je nu minder vaak op de fiets naar het werk kunt. Nare hoeveelheid beesten met nare effecten heb ik begrepen.
Mijn dochter en ik zitten onder de jeukende bultjes. Het is dit jaar echt een plaag.
Bij de kruidvat en Etos zijn de mentholzalfjes vaker uitverkocht dan dat ze in de schappen liggen.

Ik heb gelezen dat de aftersun met aloëvera van de Lidl goed werkt tegen de jeuk, dus die ga ik vanmiddag maar eens kopen.
Wij zitten hier allemaal helemaal onder, ons hele dorp en een groot deel van de omliggende stad en gebieden zijn vergeven van die beesten. Wij worden er gek van. Vooral erg te doen met onze peuter, die 's avonds ligt te huilen van de jeuk.
Hier is het al een jaarlijks terugkerend probleem. Er staan veel eiken hier. Ik heb een hele grote pal voor mijn raam; je kunt de nesten zo zien zitten. Veel van mijn buren kunnen niet meer in hun tuin zitten in de zomer want dan zit je helemaal onder.

De gemeente komt de nesten wel weghalen maar die kunnen ook niet overal tegelijk zijn natuurlijk. Ze doen eerst de scholen en plekken waar veel mensen komen.
Alle reacties Link kopieren
Heb er ook last van, vooral begin deze week. Nu is het gelukkig al meer weggetrokken. Wij hadden thuis nog Dampo Verkoudheidsbalsem, daar zit ook Menthol in. Daar heb ik het mee ingesmeerd en dat hielp wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier (Oosten van Nederland) ook ontzettend veel overlast. Zodra ik thuis kom ga ik met plakband in de weer om de (onzichtbare) brandhaartjes van m'n benen en armen te halen. (Wel steeds een nieuwe stukje plakband). Hierdoor beperk je de jeuk.

En ondanks de hitte fiets ik met lange mouwen... :-(
Niets is blijvend, behalve de verandering.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heb ik er zelf nog niet zo heel veel last van gehad, maar het is hier ook vergeven van de rupsen! Om gek van te worden.

Vooral bij evenementen en druk bezochte plekken is het lastig. Die dingen zitten overal, wanneer is het verantwoord om iets door te laten gaan en wanneer niet? Intocht van de wandelvierdaagse onder de rupsen door, speelplaats van school vol eikenbomen met rupsen, sporttoernooien waarbij de enige (natuurlijke) beschutting tegen de zon onder de eikenbomen is. Voorgaande jaren kwam de gemeente nog wel als je ze belde. Nu is het 'helaas mevrouw, ze zetten u onder op de lijst!'
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er hier (midden van het land) ook heel veel last van. Vreselijk, die rotjeuk. Ik hou er niet van om medicijnen te slikken, maar ben nu zelfs maar aan de hooikoortspilletjes gegaan. Die werken echt goed bij mij. Vrijwel geen jeuk meer gehad.
Gisteravond kon mijn dochter niet slapen van de jeuk en toen heb ik haar ook een halve gegeven (mag vanaf 6 jaar). Maar ja, ik wil niet dat ze het steeds blijft slikken, dat lijkt me ook niet goed. Smeerseltjes werken niet of maar een paar minuten. Rotbeesten!
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds een paar dagen ook onder de bultjes en jeuk. Mijn astmatische zoon wordt er ook nog eens extra snel benauwd van. Wat een ellende!
Is er iets te doen tegen die beesten?

Of dienen ze ergens een of ander onduidelijk duister doel in de levenscirkel?
ShaunTheSheep schreef:
27-06-2019 10:56
Is er iets te doen tegen die beesten?

Of dienen ze ergens een of ander onduidelijk duister doel in de levenscirkel?
Ze moet op-gestofzuigd worden door de gemeente. Helaas kunnen ze niet gemakkelijk bestreden worden, omdat door gif te spuiten ook de andere, nuttige, rupsen doodgaan. Duivels dilemma.
Ik zit ook helemaal onder ☹️. Gelukkig ben ik de enige van het gezin, die er zo'n last van heeft. We wandelen en fietsen exact dezelfde routes, dat blijkbaar zijn er verschillen in de mate dat je last hebt. In de afgelopen jaren had ik ook wel last, maar dit jaar is het erger.
Ik blijf er overigens niet voor binnen, fiets onder de nesten door en k zit ook gewoon in de tuin. Ontwijken is hier geen doen, aangezien we tussen de eikenlanen Alleen de was laat ik nu uit voorzorg binnen drogen.

Teken vind ik nog veel vervelender. Die zitten hier in de tuin, dus elke avond controleren (vooral de hele kleintjes zijn amper te zien).

Uiteindelijk zullen de vogels wel manieren vinden om de rupsen te gaan eten en ik verwacht dat het probleem dan vanzelf minder. Er zijn al beelden van mezen, die de rupsen met brandharen opeten en zelfs aan hun jongen voeren (ze schudden de rupsen om de brandharen te verwijderen).

Voor 1920 is er ook veel overlast in delen van Nederland geweest. Helaas is niet bekend waardoor de rupsen ineens vrijwel allemaal verdwenen toen.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 11:00
3.69% gewijzigd
Hier gaat alles wel door. Moet ook wel, want alle sportvelden zitten ook helemaal onder en het is geen doen om alles stil te leggen voor een paar maanden. Alleen steeds meer speeltuinen worden wel gesloten. Onze wijk wordt helaas niet bestreden door de gemeente.
Wat een ellende is dat zeg. Hier in het noordoosten nog geen last. Afkloppen. Het zal wel een kwestie van tijd zijn voor ze hier ook opduiken.
Wat is een oplossing. Alle eiken kappen?
Mayapril schreef:
27-06-2019 11:04
Wat een ellende is dat zeg. Hier in het noordoosten nog geen last. Afkloppen. Het zal wel een kwestie van tijd zijn voor ze hier ook opduiken.
Wat is een oplossing. Alle eiken kappen?

Dat is niet te doen, er zijn enorm veel eiken in Nederland. Ik geloof wel dat ze al niet meer geplant worden in woonwijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou het aankomend jaar zijn? Nog erger? Of heeft men dan een goede manier van bestrijden gevonden?

Dit kan zo toch niet doorgaan. Best een bedreiging voor de volksgezondheid.
mick87 schreef:
27-06-2019 11:21
Hoe zou het aankomend jaar zijn? Nog erger? Of heeft men dan een goede manier van bestrijden gevonden?

Dit kan zo toch niet doorgaan. Best een bedreiging voor de volksgezondheid.

Bestrijding werd eerst landelijk geregeld, en toen hadden we er niet zoveel last van. Maar sinds een paar jaar wordt het lokaal (via de gemeente) geregeld, en 'groenverzorging' is voor heel veel gemeenten een sluitpost.

Ik vind het ook te belachelijk voor woorden dat het niet actiever wordt bestreden. Ik fiets ook niet meer met kind en ik moet zeggen dat ik boswandelingen vermijd en ook niet meer naar park of speeltuin ga. De haartjes zweven ook door de lucht dus je bent hoe dan ook de klos.
De brandharen van de rups blijven ongeveer 8 jaar!! actief....
Alle reacties Link kopieren
Het broertje, de dennenprocessierups, is ook onderweg en die heeft nog meer brandhaartjes.

Mijn zoon zit van boven tot onder vol. Hij slikt hooikoortspilletjes en bij de drogist werd me alkacreme aangeraden.
Ik ging laatst in de buurt wandelen, en kwam ook een hoop bomen tegen met zo'n waarschuwingslint. Heb nu nergens last van, dus geluk gehad denk ik? Had wel lange mouwen aan.

Sterkte voor de jeukerds, lijkt me heel vervelend.
Mayapril schreef:
27-06-2019 11:04
Wat een ellende is dat zeg. Hier in het noordoosten nog geen last. Afkloppen. Het zal wel een kwestie van tijd zijn voor ze hier ook opduiken.
Wat is een oplossing. Alle eiken kappen?
Alle eiken kappen is niet te doen. En ook overbodig. Als er maar voldoende andere bomen en planten tussen de eiken staan schijnt dat een goede barriere te zijn die voorkomt dat de rups zich verder verspreidt.
Er gaan hier (ik woon in zuid-west Drenthe) inmiddels wel stemmen op om een deel van de eindeloze eikenlanen te kappen en te herplanten met iets anders dan eiken.

Mijn gemeente is dit jaar gelukkig heel snel geweest met het verwijderen van de nesten (in mijn woonplaats in elk geval) waardoor de hinder hier meevalt.
Maar in Hoogeveen hebben bijna alle bomen een lintje. Echt heel veel meer dan vorig jaar.
En daar moet ik ook met regelmaat zijn, dus helemaal ontlopen gaat helaas nog steeds niet.
Ik heb dit jaar dus voor het eerst hinder van bultjes.
Dochter kwam ook helemaal onder terug van kamp. Dit keer geen teken, maar deze beesten. We smeren er calendula zalf open dat verzacht de jeuk ook.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
27-06-2019 11:55
De brandharen van de rups blijven ongeveer 8 jaar!! actief....
En dan te bedenken dat er elk jaar vele miljoenen van die haartjes bij komen. Dat kan toch zo niet doorgaan?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
27-06-2019 11:57
Ik ging laatst in de buurt wandelen, en kwam ook een hoop bomen tegen met zo'n waarschuwingslint. Heb nu nergens last van, dus geluk gehad denk ik? Had wel lange mouwen aan.
Het lijkt erop dat sommige mensen er tegen kunnen. Mijn jongste dochter en ik zitten onder, man heeft er een klein beetje last van en oudste dochter heeft niet één bultje. Terwijl we op dezelfde plekken lopen en fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven