Ik zoek de moed en kracht maar kan het niet vinden.

03-07-2019 20:58 342 berichten
Ik heb voor een mooi prijsje twee hele mooie vitrinekasten gekocht. Vanmiddag zijn mijn kasten gebracht en ik ben er erg blij mee, maar voordat ik ze in elkaar kan zetten, moet ik eerst het plafond en alle wanden in de woonkamer sauzen en voordat ik dat kan doen moet ik de hele kamer overhoop gooien, lampen van het plafond en de wanden, lijstjes weghalen, kleed oprollen, planten weg, dressoir verkassen, tafeltjes en hocker weg, de vensterbanken leeghalen en als ik dat allemaal gedaan heb, moet ik alles met plastic beschermen, dan kan ik pas aan verf denken.
Alle hoekjes en randjes moeten eerst met een kwast gedaan worden en dat is veel, heel veel en als dat gedaan is kan ik pas met de roller aan de slag.

Ik zit op de bank, kijk rond en een ernstige vermoeidheid en moedeloosheid overvalt me.
Het moet gebeuren, de latexlaag die er nu zit, zit er al ruim 14 jaar, dus het wordt hoog tijd.

Toen ik hier kwam wonen was ik 43 en had energie voor tien, heb in één dag het hele huis behangen en in een halve dag de drie kamers gesausd, maar die kracht en energie heb ik niet meer en een project als dit, waar ik nooit mijn hand voor omdraaide ziet er nu uit alsof ik de tour de france moet winnen. Is ook niet vreemd natuurlijk, ik moet toegeven dat ik geen jonge blom meer ben en het allemaal een tandje minder gaat. Heel frustrerend, want ik zou zo graag kunnen.
Nou heb ik al besloten dat het weken mag duren eer ik klaar ben, dus die dwang zit er niet meer achter, alleen het maken van een beginnetje grijpt me naar de keel.

Weten jullie hoe ik de moed en kracht kan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Spreek met jezelf kleine stapjes af.Begin 'smorgens.
Begin met een uurtje en ga dan iets anders doen.
Misschien vindt een vriendin het leuk om mee te helpen?
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 21:02
5.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je het niet uitbesteden?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
03-07-2019 21:01
Kun je het niet uitbesteden?
Het sauzen van mijn plafond kost 15 euro per vierkante meter en dat vind ik een beetje overdone. Dat gaat me dan zo'n 350 euro kosten en daar pas ik voor.
Het klinkt idd wel als een groot project.
Het enige dat je kunt doen is gewoon beginnen. Hoe langer je wacht, hoe meer tegenzin je krijgt en hoe zwaarder het lijkt. Als je eenmaal dat beginnetje hebt gemaakt, kun je niet meer terug en dat kan motiveren om steeds verder te gaan.
Blijf ook voor ogen houden hoe geweldig en heerlijk je stekkie straks is als de klus is geklaard...
miedo schreef:
03-07-2019 21:00
Spreek met jezelf kleine stapjes af.Begin 'smorgens.
Begin met een uurtje en ga dan iets anders doen.
Misschien vindt een vriendin het leuk om mee te helpen?
Dat was ik van plan om het zo te doen, maar de eerste stap is gigantisch groot omdat ik ben bang ben dat ik het niet red.

Geen enkele vriendin, vriend of kennis vindt het leuk om me op weg te helpen. Is altijd zo geweest, niets nieuws onder de zon.
Een lijstje maken en bij 1 beginnen. Wat een opluchting is het als je die kunt wegstrepen.
Marigold1986 schreef:
03-07-2019 21:09
Het klinkt idd wel als een groot project.
Het enige dat je kunt doen is gewoon beginnen. Hoe langer je wacht, hoe meer tegenzin je krijgt en hoe zwaarder het lijkt. Als je eenmaal dat beginnetje hebt gemaakt, kun je niet meer terug en dat kan motiveren om steeds verder te gaan.
Blijf ook voor ogen houden hoe geweldig en heerlijk je stekkie straks is als de klus is geklaard...
Dat doe ik meerdere malen per dag.
Alle reacties Link kopieren
Maak een planning. Dan worstjes overzichtelijker
Nou als je voor 350 euro klaar bent en niet de hele bliksemse bende zelf overhoop moet gooien, zou ik het wel weten!
Laten doen voor een mooi prijsje of de vitrinekasten weer verpatsen. 15 euro per vierkante meter klinkt veel maar als ze ook alles afdekken en plakken valt wel mee.
Zit de verf er ook bij is het echt niet duur. Laat het plafond doen daar heb je je beginnetje op je gemakkie afmaken elke dag een paar plintjes of een muurtje.
Splinter_ schreef:
03-07-2019 21:11
Nou als je voor 350 euro klaar bent en niet de hele bliksemse bende zelf overhoop moet gooien, zou ik het wel weten!
Nee, dat is alleen het plafond en de muren moeten ook gedaan.
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:10
Dat was ik van plan om het zo te doen, maar de eerste stap is gigantisch groot omdat ik ben bang ben dat ik het niet red.

Geen enkele vriendin, vriend of kennis vindt het leuk om me op weg te helpen. Is altijd zo geweest, niets nieuws onder de zon.

En je zoon kan ook niet een (half) dag helpen?

Je bent wel goed bezig, herinner me je vloer topic nog. Stap voor stap een nieuw huis!
deenje schreef:
03-07-2019 21:11
Maak een planning. Dan worstjes overzichtelijker
Dat was leuk :lol:
Ice-coffee schreef:
03-07-2019 21:12
Laten doen voor een mooi prijsje of de vitrinekasten weer verpatsen. 15 euro per vierkante meter klinkt veel maar als ze ook alles afdekken en plakken valt wel mee.
Zit de verf er ook bij is het echt niet duur. Laat het plafond doen daar heb je je beginnetje op je gemakkie afmaken elke dag een paar plintjes of een muurtje.
Nee, dat is zonder verf.
deenje schreef:
03-07-2019 21:11
Maak een planning. Dan worstjes overzichtelijker
Inderdaad, dan worstjes overzichtelijker. :hihi:
Rubble schreef:
03-07-2019 21:13
En je zoon kan ook niet een (half) dag helpen?

Je bent wel goed bezig, herinner me je vloer topic nog. Stap voor stap een nieuw huis!
Mijn zoon heeft geholpen met het sauzen van het zijkamertje en dat ziet er niet uit. Die man heeft echt twee linkerhanden.

Ja, dat was voor mijn depressie, toen zag ik alles nog rooskleurig in, al moest ik de mount Everest beklimmen, maar die energie heb ik niet meer.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 21:16
18.22% gewijzigd
Maar maak je er niet een te groot drama van? Een kleed oprollen en een hocker weg zetten is nou niet bepaald een halve marathon lopen.
Kun je het niet wat relativeren en jezelf een schop onder je kont geven?
Splinter_ schreef:
03-07-2019 21:16
Maar maak je er niet een te groot drama van? Een kleed oprollen en een hocker weg zetten is nou niet bepaald een halve marathon lopen.
Kun je het niet wat relativeren en jezelf een schop onder je kont geven?
Relativeren is my middle name, maar helaas...
Alle reacties Link kopieren
Je moet die berg in Limburg beklimmen en in je hoofd ben jij je inmiddels al aan het voorbereiden op de Himalaya. Je maakt het echt veel te groot.

Begin gewoon met uitruimen, in kleine stapjes. Vanavond nog even snel die vensterbank leeghalen en dan morgen weer verder. Als je eenmaal een begin hebt, dan wordt het makkelijker.

Grote dingen zet je in het midden van de kamer met een groot bouwzeil eroverheen, dat scheelt in het gesleep en in het afplakken van de vloer.

Dan eerst het plafond, zodat je dat maar vast gehad hebt. En daarna per stukje wand verder afwerken. Hoekje klaar? Meteen gezellig maken! Dat motiveert om de rest ook te doen. En de vitrines als sluitstuk gebruiken, dat is de kers op de taart na al dat harde werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in zulke gevallen doe, is een half uur eraan werken. Daarna kopje thee. Of wat jij dan ook een rustmoment vind. Daarna nog een half uur.

Ik spreek met mezelf af dat ik er een bepaalde hoeveelheid tijd aan besteed elke dag en dan stop ik. Ook echt. Dan heb je misschien net je kamer overhoop en alles afgedekt met plastic maar hoe ver je dan ook gekomen bent, dat ga je dan accepteren en er blij mee zijn :biggrin: .
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:15
Mijn zoon heeft geholpen met het sauzen van het zijkamertje en dat ziet er niet uit. Die man heeft echt twee linkerhanden.

Ja, dat was voor mijn depressie, toen zag ik alles nog rooskleurig in, al moest ik de mount Everest beklimmen, maar die energie heb ik niet meer.
Heb je nog steeds een depressie?
Ik herken dat wel dat je dan geen puf hebt om überhaupt te beginnen met iets.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
03-07-2019 21:19
Wat ik in zulke gevallen doe, is een half uur eraan werken. Daarna kopje thee. Of wat jij dan ook een rustmoment vind. Daarna nog een half uur.

Ik spreek met mezelf af dat ik er een bepaalde hoeveelheid tijd aan besteed elke dag en dan stop ik. Ook echt. Dan heb je misschien net je kamer overhoop en alles afgedekt met plastic maar hoe ver je dan ook gekomen bent, dat ga je dan accepteren en er blij mee zijn :biggrin: .
Dit doe ik ook met gewoon huishouden. Strijken bijvoorbeeld doe ik zo lang een aflevering van het een of ander duurt. Is het nog niet klaar pech.
Nummer*Zoveel schreef:
03-07-2019 21:18
Je moet die berg in Limburg beklimmen en in je hoofd ben jij je inmiddels al aan het voorbereiden op de Himalaya. Je maakt het echt veel te groot.

Begin gewoon met uitruimen, in kleine stapjes. Vanavond nog even snel die vensterbank leeghalen en dan morgen weer verder. Als je eenmaal een begin hebt, dan wordt het makkelijker.

Grote dingen zet je in het midden van de kamer met een groot bouwzeil eroverheen, dat scheelt in het gesleep en in het afplakken van de vloer.

Dan eerst het plafond, zodat je dat maar vast gehad hebt. En daarna per stukje wand verder afwerken. Hoekje klaar? Meteen gezellig maken! Dat motiveert om de rest ook te doen. En de vitrines als sluitstuk gebruiken, dat is de kers op de taart na al dat harde werken.
Ja, eerst dat plafond en dat is mijn Everest, die kracht heb ik niet meer in mijn armen. De muren zijn geen punt, daar raas ik wel doorheen. Het is echt dat boven mijn hoofd werken waar ik geen goede vooruitzichten over heb.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-07-2019 21:03
Het sauzen van mijn plafond kost 15 euro per vierkante meter en dat vind ik een beetje overdone. Dat gaat me dan zo'n 350 euro kosten en daar pas ik voor.
Hier in Amsterdam hebben we tegenwoordig Orlando. Heel goed voor de niet al te grote klussen. En iig goedkoper dan centraal beheer :D Mén wat is die duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven