De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ook voor de mens indrustrie uitvond veranderde het klimaat soms extreem, dus ik geloof dat het vooral een goed businessmodel is die huidige klimaathype. Neemt niet weg dat het natuurlijk prima is om alternatieven voor plastic uit te vinden en voor de fossiele brandstoffen, maar het landschap wordt er ook niet fraaier op door overal windmolens en zonnepanelen neer te plempen.

https://jdreport.com/oprichter-van-gree ... CIO5L0F-wI
Ik vind het goed dat veel plasticproducten verboden worden, dat heeft zin, maar een klein stipje op de kaart dat eens even helemaal alleen het klimaat gaat veranderen terwijl meerdere gigalanden lekker doorgaan met vervuilen, zet, wat mij betreft, geen zoden aan de dijk en ik vind het dan ook waanzin om er zo vreselijk veel geld aan te besteden terwijl de vieze lucht met megatonnen onze grenzen over komen waaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet geen vlees en ik heb geen rijbewijs. Wat mij betreft zouden we vlees mogen verbieden maar daar flipt iedereen natuurlijk van en dan laten ze hun snijtanden zien en vertellen ze hoe wij biologisch in elkaar steken en dat we nou eenmaal jagers zijn die vlees moeten verorberen. :-D
Alle reacties Link kopieren
Wij scheiden afval, hebben 1 auto en gebruiken veel de fiets en het OV, we bakken zelf brood om per jaar zo'n 200 zakken plastic te besparen, we gebruiken weinig energie en zijn nu aan het sparen voor zonnepanelen.

Alle beetjes helpen.
Wel, ik heb het geprobeerd. Minder auto, meer fiets en OV. Maar de Belgische overheid werkt tegen. De fietspaden zijn oftewel moordstrookjes oftewel fietsostrades die tussen verlaten velden liggen. Dus ik voel me niet zo veilig op de fiets. Het OV dan maar? Een bus doet over een afstand van 15 km meer dan een uur! Als ze komt tenminste, ik heb al meerdere keren lang kunnen wachten (personeelstekort).
Op andere dingen let ik wel, ik koop zo lokaal mogelijk,let op met plastic en probeer minder vlees te eten.

Toen ik vorige zomer naar New York ging werd ik uit die klimaatdroom gehaald. De Amerikanen doen echt NIETS voor het mileu en China zou (volgens een Chinese medereiziger) al niet veel beter zijn.

Tel daarbij de opkomst van rechtse partijen bij en ik vrees dat ons eigen graf gegraven is...
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland zag ik hoe goed het statiegeld systeem werkt.
Een miljoenenstad als Berlijn heeft nauwelijks last van lege flessen & blikjes.
Er zit statiegeld op.

Veel mensen leveren het zelf in (logisch) en de rest wordt van straat gehaald door dak en thuislozen die met tassen vol bij de inleverpunten staan om dan weer een paar blikjes bier te kunnen kopen.

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
MissOnigiri schreef:
06-07-2019 14:13


Toen ik vorige zomer naar New York ging werd ik uit die klimaatdroom gehaald. De Amerikanen doen echt NIETS voor het mileu en China zou (volgens een Chinese medereiziger) al niet veel beter zijn.
India, Afrika, Brazilië en ga zo maar door

Daarom vrees ik ook dat het 5 over 12 is.

Als we er zelf moeite voor moeten gaan doen of het raakt onze portemonnee

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het doet me denken aan een boek van John Steinbeck waar een klein landje een overgrote vijand weet te overwinnen. Helaas zie ik dat in dit geval niet gebeuren.
afval scheiden doe ik wel maar verder ben ik niet van plan om te gaan consuminderen, een dag geen vlees te eten of minder te gaan vliegen.
Sjulia schreef:
06-07-2019 14:10
Ik eet geen vlees en ik heb geen rijbewijs. Wat mij betreft zouden we vlees mogen verbieden maar daar flipt iedereen natuurlijk van en dan laten ze hun snijtanden zien en vertellen ze hoe wij biologisch in elkaar steken en dat we nou eenmaal jagers zijn die vlees moeten verorberen. :-D

Dat is natuurlijk makkelijk praten als je zelf geen vlees eet. Iedereen doet wel iets wat slecht is voor het milieu. Misschien koop jij wel veel (online), rij je auto of wil je kinderen. Misschien moeten we dat dan ook verbieden ;-D
Alle reacties Link kopieren
Klimaat of niet, afscheid nemen van aardolieproducten vind ik sowieso een heel goed idee!
Bijna alle aardolie komt uit landen die je echt niet wilt financieren!

Of het nou Saoedi Arabië, Nigeria, Rusland of Venezuela is, het zijn allemaal verderfelijke regimes die wij met ons oliegeld in de lucht houden!
Alle reacties Link kopieren
Waar komt het idee vandaan dat Nederland zoveel doet?
In februari was het nog zo dat we, van de EU-landen, het verst verwijderd waren van het halen van de klimaatdoelstellingen van 2020.
https://nos.nl/artikel/2271660-nederlan ... ergie.html

Die overtuiging lijkt me vooral een gevolg van de campagne die de Telegraaf, de klimaatsceptici en het FvD voeren.
Zie deze zeer goede uitzending van Medialogica: Klimaat van Verwarring.
https://www.npostart.nl/medialogica/21- ... ON_1292185
nounou
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
06-07-2019 14:27
Dat is natuurlijk makkelijk praten als je zelf geen vlees eet. Iedereen doet wel iets wat slecht is voor het milieu. Misschien koop jij wel veel (online), rij je auto of wil je kinderen. Misschien moeten we dat dan ook verbieden ;-D
I know, vandaar de wat mij betreft.. Ik zou het wel heel mooi vinden als iedereen vegetarisch werd. Respect voor dieren. You may say that i’m a dreamerrrrrr :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik stoor me enorm aan waterballonnen. Waarom worden die in godesnaam verkocht? Ze worden buitengegooid, niet opgeruimd.
Die zouden echt verboden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten ook haast geen vlees meer, en ik koop alleen boodschappen die ik echt gebruik dus we verspillen geen voedsel.
De wereld is overbevolkt, ik vind dat in elk land euthanasie legaal moet worden, ik denk dat er enorm veel mensen zijn die helemaal niet willen leven of een heel arm onwaardig leven leiden die graag euthanasie willen plegen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 14:09
Ik vind het goed dat veel plasticproducten verboden worden, dat heeft zin, maar een klein stipje op de kaart dat eens even helemaal alleen het klimaat gaat veranderen terwijl meerdere gigalanden lekker doorgaan met vervuilen, zet, wat mij betreft, geen zoden aan de dijk en ik vind het dan ook waanzin om er zo vreselijk veel geld aan te besteden terwijl de vieze lucht met megatonnen onze grenzen over komen waaien.
Ik vind dan weer dat wij onze goedheid wat dit betreft schromelijk overschatten en wat alle andere (soms grote) landen doen behoorlijk onderschatten.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
06-07-2019 14:34
Waar komt het idee vandaan dat Nederland zoveel doet?
In februari was het nog zo dat we, van de EU-landen, het verst verwijderd waren van het halen van de klimaatdoelstellingen van 2020.
https://nos.nl/artikel/2271660-nederlan ... ergie.html


Ik denk dat we gewoon moeten overstappen op kernenergie, daar kan je in een paar jaar veel mee winnen.
Frankrijk draait voor 75% op kernenergie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lastige hoor, afval wordt zo veel mogelijk gescheiden, daar houdt het hier wel op. Vooral plastic vind ik een lastige...
die ik wilde bestaat al...
hollebollegijs schreef:
06-07-2019 14:48
Ik denk dat we gewoon moeten overstappen op kernenergie, daar kan je in een paar jaar veel mee winnen.
Frankrijk draait voor 75% op kernenergie.
Is alleen enorm duur om een nieuwe centrale te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet uit wat men doet of laat, alleen al de aantallen mensen zullen ieder denkbaar ecosysteem doen bezwijken.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
06-07-2019 14:48
Ik denk dat we gewoon moeten overstappen op kernenergie, daar kan je in een paar jaar veel mee winnen.
Frankrijk draait voor 75% op kernenergie.

En daarmee staan ze dus in de lage middenmoot van het lijstje EU-landen (zie linkje in NOS-artikel).
Bovendien is het investeren in een nieuwe niet-hernieuwbare bron, ook uranium raakt een keer op.
Er zijn geen bedrijven die willen investeren in een nieuwe kernenergiecentrale, de kosten en de risico's zijn te groot.

In Wales is het Japanse Hitachi gestopt met de bouw van een nieuwe kerncentrale https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item12704
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
06-07-2019 15:13
En daarmee staan ze dus in de lage middenmoot van het lijstje EU-landen (zie linkje in NOS-artikel).
Bovendien is het investeren in een nieuwe niet-hernieuwbare bron, ook uranium raakt een keer op.
Er zijn geen bedrijven die willen investeren in een nieuwe kernenergiecentrale, de kosten en de risico's zijn te groot.

In Wales is het Japanse Hitachi gestopt met de bouw van een nieuwe kerncentrale https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item12704
Allemaal waar.

Maar China bouwt ze weer wel.
Klopt is ook duur en het zal naast andere bronnen gebruikt moeten worden.
Onze vraag naar elektriciteit neemt maar toe, verwarmen, rijden etc. dan heb je betrouwbare leveranciers nodig, 's nachts schijnt de zon niet en soms is het windstil, dan is kernenergie een prima optie.

De voors en tegens op een rij:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
parbleumondieu schreef:
06-07-2019 14:57
Het maakt niet uit wat men doet of laat, alleen al de aantallen mensen zullen ieder denkbaar ecosysteem doen bezwijken.


Dat denk ik ook. De mensheid is een ernstigere plaag dan de eikenprocessierups. Ik zie het somber in. Vraag me ook serieus af wat het nut van mijn werk nog is, dweil toch alleen met de kraan open. Dumpingen van (drugs)afval gebeurt vrijwel dagelijks, ben onderhand meer vuilnisman dan boswachter. Je struikelt over de recreanten waar je ook alleen een grote bek van krijgt als je ze wijst op de openstellingsvoorwaarden, de lol is er voor mij wel af. Geniet nog wel van het al het moois in het bos, maar het is zo kwetsbaar. Vanmiddag vlogen twee jonge buizerds met hun moeder rondjes boven mijn hoofd, ontzettend mooi gezicht. Maar het eerste wat ik me afvraag is hoe lang het duurt voordat ze het loodje leggen door vergiftigde prooien. Er gaat zoveel gif om in de voedselketen. En al zouden we in Nederland gif gaan verbieden, dan spuiten ze net over de grens nog steeds vrolijk verder. Wat heeft het voor zin?
MissOnigiri schreef:
06-07-2019 14:13
Toen ik vorige zomer naar New York ging werd ik uit die klimaatdroom gehaald. De Amerikanen doen echt NIETS voor het mileu en China zou (volgens een Chinese medereiziger) al niet veel beter zijn.
Verschilt ook heel erg per staat momenteel denk ik. New York heeft bijvoorbeeld april een verbod op single use plastic aangenomen maar aan de andere kant zit Trump in het witte huis onzin uit te kramen.

Zelf eet ik al heel lang vegetarisch ook vanwege de milieu belasting van vlees, en ben dit jaar over gestapt naar veganisme. Ik heb auto en motor weggedaan in ruil voor Ov en fiets. Ik scheid papier en glas maar woon erg klein en in de stad en heb nog geen goede manier gevonden om ook plastic apart te bewaren.
Laatst had ik het er met een vriend over welke dingen je zelf kan doen en hij zei: kleine persoonlijke veranderingen zoals overstappen naar de asn bank. Voelde me zo suf dat ik daar dan weer nog nooit aan gedacht had, dus dat staat nu op m’n to do lijstje.

Ik heb best veel verre reizen gemaakt de laatste oa naar China. Ben daar echt geschrokken van de vervuiling en van hoe ze met het milieu omgaan (giga bouwprojecten die totaal niet duurzaam zijn - als het een jaar of 10 blijft staan is het prima). Het reizen heeft me veranderd. Ik ben er minimalistischer door gaan leven, begrijp steeds meer dat ik uit consumeren niet gelukkig word en heb die behoefte ook steeds minder.

Voor mij is vliegen een lastig vraagstuk. Ik reis graag ver en veel, maar kan ik dat nog verantwoorden voor mezelf?

Je kan wel naar andere landen kijken maar uiteindelijk kan iedereen alleen zijn eigen gedrag aanpassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven