Werk & Studie alle pijlers

Gebak leveren aan horeca als nieuwe ondernemer... tips?

08-07-2019 18:51 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een klein jaar verkoop ik oa zelfgemaakte taarten aan mensen. Het doel hiervan was om een er een klein bedrijf van te maken. Nu krijg ik de kans om mijn eetwaren te leveren aan een nieuw koffietentje bij mij in de stad. Deze gaat als het goed is 1 augustus open.

Vet leuk natuurlijk, maar ik vind het wel spannend. Over 2 weken ga ik mij inschrijven bij de kvk om dingen wat makkelijker en echter te maken. Maar verder vind ik het lastig om info te vinden over welke dingen nog meer belangrijk zijn voor het leveren aan horeca. De eigenaren van het nieuwe koffietentje zijn ook nieuwe ondernemers, dus die hebben ook geen ervaring verder.

Mijn vraag is eigenlijk;
Zijn er hier mensen die tips hebben voor mij? Dingen waar ik rekening mee moet houden? (is het bijvoorbeeld nodig om een contract te maken? en zo ja, kan ik die zelf maken?)
-dali- wijzigde dit bericht op 06-08-2019 14:45
0.00% gewijzigd
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Alle reacties Link kopieren
de HACCP.

En ja, een contract of modelovereenkomst, afhankelijk van de constructie. En ik zou zelf voorwaarden doen en ook afspraken over de verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-07-2019 18:52
de HACCP.
Dit inderdaad. En zeker een contract maken. Die kan je zelf maken met bijvoorbeeld je logo, net zoals je facturen.
En zet vanaf het begin meteen geld apart voor het betalen van je belasting zoals btw elk kwartaal.

Superleuk trouwens! Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of jij (of zij) geen gedoe krijgt met de keuringsdienst dan, omdat je in je eigen keuken bakt die niet aan allerlei (hygiene)richtlijnen voldoet.

verder heb je duidelijk geen idee wat het betekent om ondernemer te zijn. Je moet aan allerlei plichten voldoen. Begin eens met het doorspitten van de websites van de KVK en de belastingdienst voor ondernemers. En zoek uit wat jij wel of niet met de voedsel- en warenautoriteit en de hacpp moet.

En ja, natuurlijk maak je een contract. Hebben jullie al prijs- en leverafspraken gemaakt? Heb je die goed doorberekend? Weet je zeker dat het lucratief is wat je doet? Dat je winstmarge klopt? Al je belastingen en premies doorberekend?
Pinda-Kaas schreef:
08-07-2019 18:59
Ik vraag me af of jij (of zij) geen gedoe krijgt met de keuringsdienst dan, omdat je in je eigen keuken bakt die niet aan allerlei (hygiene)richtlijnen voldoet.

verder heb je duidelijk geen idee wat het betekent om ondernemer te zijn. Je moet aan allerlei plichten voldoen. Begin eens met het doorspitten van de websites van de KVK en de belastingdienst voor ondernemers. En zoek uit wat jij wel of niet met de voedsel- en warenautoriteit en de hacpp moet.

En ja, natuurlijk maak je een contract. Hebben jullie al prijs- en leverafspraken gemaakt? Heb je die goed doorberekend? Weet je zeker dat het lucratief is wat je doet? Dat je winstmarge klopt? Al je belastingen en premies doorberekend?
+1
Hoe doe je dat dan met vakanties? Zij hebben - neem ik aan - wel gewoon taart nodig dan. En zo zijn er legio officiële en minder officiële afspraken om vast te leggen in een overeenkomst.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jezelf aan heel erg veel en strenge hygiëneregels moet gaan houden en dat je heel erg veel administratief bij moet gaan houden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Denk alvast na over wie (jij zelf?) het transport gaat doen. Hoe ga je koelen? Kan dat ook als je winkel gaat groeien?
Alle reacties Link kopieren
He wat ontzettend leuk! Wat voor taarten maak je?
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
08-07-2019 19:03
Hoe doe je dat dan met vakanties? Zij hebben - neem ik aan - wel gewoon taart nodig dan. En zo zijn er legio officiële en minder officiële afspraken om vast te leggen in een overeenkomst.
en met ziekte, en met feestdagen
wat is het levermoment, wat is de minimale afname, voor hoelang is de overeenkomst, wat is de wederzijdse opzegtermijn, hoe frequent is de facturatie en wat is de betaaltermijn, afgesproken prijzen in of ex btw...

let ook op dat er een nieuwe KleineOndernemersregeling komt volgend jaar waar je je voor aan/af moet melden. Je moet doorrekenen of het voordelig is die wel of niet toe te passen.

Let bij je prijsopbouw op grondstoffen, afschrijving van machines en materiaal, energiekosten, verpakkingskosten, vervoerskosten en loonkosten. Vergeet bij dat laatste niet dat je een uurloon moet rekenen waar sociale en zorgpremie nog vanaf moet, evenals pensioenreservering en arbeidsongeschiktheidsmaatregelen. En dan nog je inkomstenbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet de allergenen wetgeving niet.
Ik zou mij afvragen of heel die papierzooi wel zin heeft voor 1 nieuw koffiehuisje.

Als ze er over een half jaar mee stoppen wegens te weinig klanten* ben je hier helemaal voor niks aan begonnen.

*Ik ken genoeg van die startende koffie-huisjes die met goede moed starten maar na een half jaar of een jaar moeten vaststellen dat ze helaas niet rondkomen. En er dus maar mee ophouden.


Ik zou eerst maar es een half jaar afwachten of ze tegen dan nog bestaan en genoeg omzet draaien.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een goed idee om bij bestaande koffietentjes te vragen of je daar kunt leveren. Zo kom je erachter of er vraag naar is en van wie ze nu geleverd krijgen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

kopjekoffie70 schreef:
08-07-2019 19:45
Misschien een goed idee om bij bestaande koffietentjes te vragen of je daar kunt leveren. Zo kom je erachter of er vraag naar is en van wie ze nu geleverd krijgen.
Van wie ze het nu geleverd krijgen gaan koffietentjes echt niet zeggen. Iets met concurrentie enz.
PhiIae schreef:
08-07-2019 20:15
Van wie ze het nu geleverd krijgen gaan koffietentjes echt niet zeggen. Iets met concurrentie enz.

Bij veel koffietentjes staat het gewoon op de kaart.

Edit: misschien kun je dat onderhandelen, TO. Bij jouw gebakjes: "gemaakt door banketbakkerij Dali".
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 21:16
18.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
08-07-2019 19:20
en met ziekte, en met feestdagen
wat is het levermoment, wat is de minimale afname, voor hoelang is de overeenkomst, wat is de wederzijdse opzegtermijn, hoe frequent is de facturatie en wat is de betaaltermijn, afgesproken prijzen in of ex btw...

let ook op dat er een nieuwe KleineOndernemersregeling komt volgend jaar waar je je voor aan/af moet melden. Je moet doorrekenen of het voordelig is die wel of niet toe te passen.

Let bij je prijsopbouw op grondstoffen, afschrijving van machines en materiaal, energiekosten, verpakkingskosten, vervoerskosten en loonkosten. Vergeet bij dat laatste niet dat je een uurloon moet rekenen waar sociale en zorgpremie nog vanaf moet, evenals pensioenreservering en arbeidsongeschiktheidsmaatregelen. En dan nog je inkomstenbelasting.

Vergeet ook geen afspraken te maken over aansprakelijkheid als iemand ziek wordt van jouw taart. Ook als zij 'm 2 dagen buiten de koelkast hebben bewaard.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend leuk Dali. Stoer dat je je eigen onderneming probeert op te zetten.
Heel veel succes.
Hier zitten zoveel haken en ogen aan, dat moet je echt heel goed uitzoeken en op papier zetten. Je krijgt oa te maken met de HACCP. Je zult je producten professioneel en gekoeld moeten vervoeren, etc. Weeg de voor en nadelen goed tegen elkaar af. Als je maar voor 1 koffietentje gaat werken zullen je kosten hoger zijn dan je winst.
Alle reacties Link kopieren
Heel leuk, zo’n grote opdracht! Blijkbaar maak je hele lekkere en mooie taarten. Dan is het extra leuk als je kan verkopen via zo’n koffiezaakje.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met ondernemen, maar zoals hierboven ook al wordt aangegeven, ik heb niet echt het idee dat je doorhebt wat voor verantwoordelijkheid en administratie je op je hals haalt. En daarmee wil ik niet zeggen dat je niet moet willen groeien, maar het is nu 8 juli en op 1 augustus zou die nieuwe klus ingaan, en je vraagt óf je met een contract moet werken ipv wat er in dat contract moet staan.

Er komt zoveel kijken bij het starten, maar vooral het runnen van een organisatie. De inschrijving bij de kvk en de Belastingdienst is een begin. Maar heb je al naar verzekeringen gekeken? Wanneer is wie aansprakelijk? Wat gebeurt er als jij ziek bent, of vakantie wilt, of de koffiezaak ineens toch met een ander verder gaat, of jouw taarten niet zo goed verkopen als verwacht, of de zaak “gewoon” failliet gaat? Wie gaat jouw administratie doen? Weet je wat je wel/niet moet opgeven? Weet je aan welke hygiënecodes je je moet houden? En welke allergenen er in welk van jouw taarten zitten?

Ik zou het heel erg knap vinden als je dit allemaal helder en geregeld krijgt voor 1 augustus. Ik hoop dat je wat hebt aan de reacties hier op het forum, en kijk ook heel veel op de site van de kvk en de belastingdienst. En praat veel met andere (startende) ondernemers. Daar kun je heel veel van leren.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel reacties! Alvast bedankt daarvoor.

Wat betreft het kvk gebeuren; ik ben mezelf daar al tijden over aan het inlezen. Ook over het HACCP. Dus hier zie ik niet zo heel veel problemen in. Ookal zou het niet doorgaan met dat koffietentje (het heeft een redelijk populaire insteek, dus qua klanten denk ik dat het eerste half jaar/jaar wel goed zit), dan had ik mij alsnog willen inschrijven bij de kvk om vanuit huis te verkopen.

De tips voor de inhoud van afspraken die gemaakt kunnen/moeten worden zijn handig! Ik merk nu pas hoeveel verschillende dingen er eigenlijk besproken moeten worden. En ik krijg nu ook door hoeveel specifieke wensen de eigenaren hebben. Daarbij is het uurloon wat ik ga verdienen als ik vanuit huis ga werken heel laag als ik het zo uitreken. Het zou beter uit kunnen als ik bij hun zou kunnen bakken (als ze een plek daarvoor gaan creëren). Ik heb morgen een gesprek met ze, dus dan ga ik even flink zakelijk zijn.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Alle reacties Link kopieren
@Openhaardvuur; Binnen 3 weken alles voor elkaar hebben is ook wel enorm snel inderdaad. Toen ik 1,5 week geleden hoorde dat ze 1 augustus open wilden schrok ik eigenlijk ook wel een beetje. Ik voel nu ook een behoorlijke druk. Ik denk dat ik dit morgen ook ga aankaarten. Het is gewoon te kort dag...
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Alle reacties Link kopieren
Ondernemen is ook 'durven'.
Toen mijn man alle vastigheid en zekerheid bij zijn werkgever opgaf om een eigen bedrijf op te richten.. was dat best wel spannend en er kwam veel op ons af. Een goede accountant is dan ook goud waard.
Ik zou het wel proberen Dali.. in mijn woonplaats zit ook een bakkerij met koffiecorner die al een paar jaar de appeltaarten van 1 dame verkopen.. en hij is beroemd ook!
Alle reacties Link kopieren
-Dali- schreef:
08-07-2019 21:15
Het zou beter uit kunnen als ik bij hun zou kunnen bakken (als ze een plek daarvoor gaan creëren).
dit wilde ik ook net gaan vragen, of dat mogelijk een optie zou zijn
dan huren ze je gewoon als ZZP-er in die een dienst levert ipv een product en kun je weer heel andere afspraken maken
kun je evt ook onderhandelen dat zij de grondstoffen voor je inslaan, aangezien ze toch al klant bij de groothandel zullen worden
Pinda-Kaas schreef:
08-07-2019 22:44
dit wilde ik ook net gaan vragen, of dat mogelijk een optie zou zijn
dan huren ze je gewoon als ZZP-er in die een dienst levert ipv een product en kun je weer heel andere afspraken maken
kun je evt ook onderhandelen dat zij de grondstoffen voor je inslaan, aangezien ze toch al klant bij de groothandel zullen worden
Hierbij moet je wel heel goed nadenken over geheimhouding recept / intellectueel eigendom van het product anders huren ze straks een goedkopere oproepkracht in i.p.v. jou als zzp’er om jouw taarten na te maken.
Alle reacties Link kopieren
@Hobbelster; dat is inderdaad iets om in acht te houden bij die werkwijze ja!

Ik heb gisteren een gesprek gehad met de eigenaars en ik heb er wel meer vertrouwen in. De openingsdatum is 2 weken verzet, ze zijn akkoord gegaan met mijn verhoogde vraagprijs en het menu gaat flink versimpeld worden. Het kwam erop neer dat ze mij gewoon heel graag willen hebben als leverancier. We zijn allemaal beginners en we gaan het gewoon ontdekken met z'n drieeën. Zij krijgen geen grote keuken in het café, dus bakken gaat daar niet lukken.

Wat Pindakaasjes ook zegt; ondernemen is durven. En als het uiteindelijk niet blijkt te werken dan is dat ook weer een geleerde les. Naast deze klant bak ik ook taarten voor particulieren, dus het is niet zo dat ik straks alle rompslomp door ga voor 1 afnemer. Inschrijven bij de kvk zat er al een tijdje aan te komen. Ik ga mezelf zo goed mogelijk voorbereiden, goede afspraken maken met de eigenaren en dan zien we wel :)
The only difference between me and a madman is that I’m not mad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven