Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen opleiding docent Nederlands tweedegraads

27-06-2019 22:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik wil me omscholen tot docent Nederlands. Ik wil dit in deeltijd (liefst op een zaterdag) doen, naast mijn huidige baan. Wie doet deze opleiding? Ik lees graag ervaringen, welk opleidingsinstituut kan je aanbevelen of juist niet? Hoe bevalt de opleiding je? Welke tips heb je voor me?

Ik heb gezocht naar ervaringen over deze opleiding op het Vivaforum maar ik kwam alleen oude topics tegen en ik wil graag recente ervaringen.

Wie o wie kan en wil mij verder helpen? Alvast heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ing33 schreef:
27-06-2019 22:06
[...]
Weet je wel dat er normaal gesproken veel stages in de opleiding zitten, dat kan dus niet op zaterdag. Maar Nederlands is een enorm tekortvak. Grote kans dat je snel een baan aangeboden krijgt tijdens de opleiding.

Wat wil je weten? Je kan opleidingen vergelijken door naar studie in cijfers te kijken. Ik weet bijv dat hogeschool Rotterdam een flexibele deeltijdroute heeft, waarbij je bijv evt delen digitaal kan volgen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2019 22:38
Reden: OP quoten
33.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam is prima. HU niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Hi Sprietgras,

Dank je wel voor je reactie!
Ik bedoel dat ik het liefst op een zaterdag naar mijn eigen lesdagen ga. NCOI heeft dit maar is NCOI goed of juist niet? Op internet lees ik namelijk veel slechte recensies over NCOI.
Ik heb van de week meegelopen op een school en de docente Nederlands raadde mij Hogeschool Rotterdam af.

Heb jij de opleiding gevolgd? En zo ja, waar en via welk opleidingsinstituut of hogeschool?
Alle reacties Link kopieren
Hi AngelEyes,

De HU werd mij dus juist aangeraden door de docente :-)

Ik heb zelf geen idee dus ik ben blij met jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Is voor iedereen verschillend denk ik. Ik heb slechte ervaringen met de HU, goede met R’dam. Ieder zo zijn voorkeur.. open dag eens bezoeken? Teamleider benaderen? Aansluiten bij FB groepen?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tilburg schijnt de beste opleiding te hebben. Ik woon zelf in het noorden maar dat is wat ik hoor.

Overigens krijg je als je dit meteen met een baan weet te combineren vrijstelling voor de lesdagen dus wellicht is dat ook gewoon nog een optie?

Ik heb zelf Windesheim gedaan (wel een ander vak maar minor Nederlands) en dan via afstandsleren. Dat is voor Nederlands heel goed te doen. Tentamens kan je op meerdere locaties in Nederland doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Suzy, bedankt voor je reactie! Het liefst ga ik meteen aan de slag op een school, zodat ik inderdaad vrijstelling krijg voor mijn lesdagen. Maar ik heb helemaal geen ervaring in het onderwijs, kom uit een hele andere sector. Ik weet niet hoe een school daarin staat om een onervaren persoon aan te nemen?

Angeleyes: ik ga maandag Rotterdam eens bellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man volgt de deeltijd opleiding (op donderdag college) en heeft daarnaast nog een baan. Het eerste jaar is nu afgerond. En nu wordt het lastig te combineren met zijn huidige baan (hij werkt 4 dagen) en het volgen van de stage (2 dagen voor een half jaar of 1 dag in de week een heel jaar). De stage is nu uitgesteld tot begin volgend jaar. Het wordt wel even spannend hoe het gaat uitpakken. Man is zich ook aan het omscholen en komt uit een heel ander vakgebied. Uiteindelijk zal hij zijn baan moeten opzeggen. Hij heeft wel wat gesolliciteerd, maar door gebrek aan ervaring voor de klas is dit nog niks geworden.
Hij vindt het wel super leuk! Natuurlijk is het ook intensief. Veel leeswerk en dat kost ook tijd. Maar vooralsnog lukt het prima (en wij hebben een gezin met 3 jonge kinderen..)
Alle reacties Link kopieren
Lente18 schreef:
01-07-2019 22:15
Mijn man volgt de deeltijd opleiding (op donderdag college) en heeft daarnaast nog een baan. Het eerste jaar is nu afgerond. En nu wordt het lastig te combineren met zijn huidige baan (hij werkt 4 dagen) en het volgen van de stage (2 dagen voor een half jaar of 1 dag in de week een heel jaar). De stage is nu uitgesteld tot begin volgend jaar. Het wordt wel even spannend hoe het gaat uitpakken. Man is zich ook aan het omscholen en komt uit een heel ander vakgebied. Uiteindelijk zal hij zijn baan moeten opzeggen. Hij heeft wel wat gesolliciteerd, maar door gebrek aan ervaring voor de klas is dit nog niks geworden.
Hij vindt het wel super leuk! Natuurlijk is het ook intensief. Veel leeswerk en dat kost ook tijd. Maar vooralsnog lukt het prima (en wij hebben een gezin met 3 jonge kinderen..)

Maar om welke lerarenopleiding gaat het? In de randstad is het over het algemeen geen probleem voor een tweedejaars in opleiding tot leraar Nederlands om een baan te vinden. Bij bijv Geschiedenis is dat wel heel lastig.
Ik zit zelf op de HU en volg de lerarenopleiding Wiskunde. Ben tevreden over de HU, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk. Het is een deeltijdstudie, maar je studielast is gelijk aan dat van een voltijdstudie. Als je een baan hebt in het onderwijs kun je vrijstellingen voor stage krijgen. Bij wiskunde hebben de meeste vakken geen aanwezigheidsplicht, dus je schooldagen kun je zo lang maken als je zelf wilt.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
01-07-2019 22:24
Maar om welke lerarenopleiding gaat het? In de randstad is het over het algemeen geen probleem voor een tweedejaars in opleiding tot leraar Nederlands om een baan te vinden. Bij bijv Geschiedenis is dat wel heel lastig.
Nederlands :) . Inderdaad, zodra je in het 2e jaar zit én bij voorkeur de 2e stage hebt afgerond zijn de baankansen een stuk groter (zeggen ze..). Maar die combi 2e stage en huidige baan is erg lastig. Tijdelijk 2 of 3 dagen werken gaat helaas niet. Ze willen toch graag iets meer ervaring in het voor de klas staan. Dat is tenminste de terugkoppeling die hij krijgt. Wij wonen overigens niet in de Randstad. Alle vacatures worden hier nog relatief eenvoudig opgevuld.
Ik lees graag even mee. Ben me sinds kort ook aan het oriënteren op een eerste of tweede graads opleiding Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft de lerarenopleiding Nederlands aan de Hogeschool van Amsterdam gedaan. Ook in deeltijd. Ze had 1 dag per week een hele dag college. Op zaterdag gaat ‘m niet worden, denk ik. :) Daarnaast is het niet gebruikelijk dat je in je eerste jaar meteen een baan krijgt. Vanaf het tweede jaar lukt het vaak wel, maar ook niet altijd. Je hebt immers nog geen ervaring (en bevoegdheid). Maar Nederlands is een van de tekortvakken waardoor je wel heel snel een baan kunt vinden. Mijn tip: informeer bij DUO. Omdat we een lerarentekort hebben, financiert de overheid je opleiding voor een deel. Ook niet verkeerd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me aangemeld bij een Facebook-groep van Leraar Nederlands. Daar is me Windesheim aangeraden en daar heb ik me ook aangemeld.

Janajana: ik zal informeren bij DUO, dank je wel voor de tip. Ik heb al begrepen dat het collegegeld voor 2 jaar voor de helft is en volgens mij kom ik ook in aanmerking voor Tegemoetkoming Leraren. Dat weet ik niet zeker maar bij DUO vast wel ;-)
Ing33 schreef:
05-07-2019 17:56
Ik heb me aangemeld bij een Facebook-groep van Leraar Nederlands. Daar is me Windesheim aangeraden en daar heb ik me ook aangemeld.

Janajana: ik zal informeren bij DUO, dank je wel voor de tip. Ik heb al begrepen dat het collegegeld voor 2 jaar voor de helft is en volgens mij kom ik ook in aanmerking voor Tegemoetkoming Leraren. Dat weet ik niet zeker maar bij DUO vast wel ;-)
Ga jij bij Windesheim de opleiding volgen via afstandsleren? Ik zit er over te denken om me daar voor in te gaan schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Dr. Bernard: ja klopt, ik ga via afstandsleren de opleiding doen! De contactdagen zijn op een zaterdag en zo kan ik het combineren met gezin en werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zelf een voltijd opleiding op windesheim. Maak er alleen zelf vaak een afstandsleren project van want ik werk er nog 20-24 naast en loop uiteraard ook stage. Ik ben zelf tevreden over de begeleiding ondanks dat ik weinig aanwezig ben zijn alle docenten bereid afspraken met mij te maken en contact te hebben via de mail. Wel doe ik een ander vak als jij gaat volgen en als alles goed gaat ga ik aankomend jaar afstuderen! 😃
Alle reacties Link kopieren
Student2020: heel veel succes met afstuderen!
Fijn om te lezen dat de begeleiding goed is bij Windesheim. Het is voor mij lang geleden dat ik in de schoolbanken zat.
Het idee van vier jaar lang studeren schrikt me soms een beetje af ;-) Maar ik ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren
Ing33 schreef:
09-07-2019 22:18
Student2020: heel veel succes met afstuderen!
Fijn om te lezen dat de begeleiding goed is bij Windesheim. Het is voor mij lang geleden dat ik in de schoolbanken zat.
Het idee van vier jaar lang studeren schrikt me soms een beetje af ;-) Maar ik ga ervoor!
Komt me heel bekend voor. Hiervoor zelf 2 mbo niveau 4 opleidingen gedaan én ook nog eens 1,5 jaar gewerkt. Toen bedacht dat ik weer naar school wou. Rampzalig vond ik het eerste jaar en nu is het einde alweer in zicht. Gaat sneller dan je denkt!

Overweeg nu zelfs nog de uni...
Ik las dat er na de intake besloten kan worden dat je niet toegelaten wordt tot afstandsleren. Iemand enig idee op basis waarvan je afgewezen kan worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Windesheim gebeld en wat ik heb begrepen is dat de intake bedoeld is om je verwachtingen e.d. van de opleiding te bespreken maar dat ze je op basis van de intake niet kunnen afwijzen. Dat werd mij verteld. Als je niet aan de toelatingseisen voldoet, kunnen ze je wel afwijzen maar dat is logisch ;-)
Alle reacties Link kopieren
Student2020: wat goed van je dat je de uni eventueel wil gaan doen!
Ik ben net klaar! Deze week afgestudeerd. En ja het is pittig naast een baan. Wat wil je precies weten?
Ik zou vooral zeggen: doe het niet.

Mij werd ook gezegd dat ik na m'n eerste jaar wel een baan zou vinden zodat ik aan de slag kon. Nou, ik heb gewoon vier jaar over die opleiding gedaan. Daarna 2 jaar in het onderwijs gewerkt, compleet afgebrand en nu wil ik nooit meer voor de klas.

Was ook mijn tweede studie. Bezint eer ge begint. En ja, van tevoren meelopen bij een ervaren docent is hartstikke leuk. Maar de praktijk kan heel anders zijn. Ik ken echt zo veel docenten die geen docent meer willen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven