Werk & Studie alle pijlers

Andere baan en minder verdienen

10-07-2019 17:30 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft het totaal niet naar zijn zin op zijn werk, werkt al ruim 20 jaar bij dit bedrijf maar bedrijf is recent verkocht en de nieuwe eigenaar vaart een compleet andere koers waar mijn man zich niet in kan vinden. Hij gaat echt met tegenzin naar zijn werk, is prikkelbaar en wil daar echt weg. (gesprekken hebben niets opgeleverd)

Nu heeft hij een bedrijf benaderd die hem heel graag willen hebben, maar het salaris is een struikelpunt. Hij heeft bij zijn oude werkgever toeslag op zijn loon omdat hij heel goed presteert, hij zit al aan de top van loonschaal volgens CAO.

Andere bedrijf wil hem alleen conform CAO salaris betalen, dat betekent dus dat hij meteen aan zijn maximum in loonschaal zit. De toeslag op zijn loon is bijna 200 euro per maand, dat gaat hij dus minder verdienen. Daarbij weet hij nu al dat hij nooit meer zal stijgen in loon.

Andere loonschaal is niet mogelijk omdat hij dan in andere functie omschrijving valt.

We kunnen best leven zonder die toeslag, maar een stap terug doen als je van baan verandert voelt gewoon niet fijn (hij gaat hetzelfde werk doen). Mijn man vindt het allemaal wel best, als hij maar weg is en durft niet goed uit te onderhandelen.

Is het not done om in dit geval een toeslag te vragen ? (bedrijf kent mijn man goed en weet wat hij waard is dus ik heb zoiets laat hem maar over de brug komen als hij je graag wil hebben)
Ik sta aan jouw kant hierin. Gewoon proberen en niet zomaar accepteren. Zij weten niet dat hij zo graag weg wil.
Nou een opgewekte man is mij wel 200 euri (bruto(!)) waard.
Vragen kost niks maar hij moet het gewoon doen natuurlijk.
Goed voorbereiden, zodat hij heel concreet kan onderbouwen waarom hij die toeslag wil hebben (dus niet: bij mijn huidige baan heb ik dat ook, zonder andere redenen) en dan inderdaad onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
10-07-2019 17:33
Nou een opgewekte man is mij wel 200 euri (bruto(!)) waard.
Vragen kost niks maar hij moet het gewoon doen natuurlijk.
Het is niet eens zozeer het bedrag, maar meer het principe voor mij. Je gaat vrijwillig minder verdienen voor het zelfde werk. Mijn man zei al dat ik dan maar mee moest voor salarisgesprek, heb hem dat afgeraden ;) Is heel raar schat als je je vrouw mee neemt op salarisonderhandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij niet minder uur werken (dus wel het plafondsalaris maar dan voor minder uur) als ze hem niet meer willen betalen? Dat komt jullie privé (en met eventuele kinderopvangkosten)misschien netto ook wel goed uit?

Ik zou niet snel (vrijwillig) een stap terug zetten en verder kijken naar iets anders en waarbij hij er wél op vooruit gaat. Je hebt meestal maar één kans om ergens goed binnen te komen en dat is bij het in dienst gaan. Daarna is salaris erbij altijd moeilijk is mijn ervaring.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
- man wil ander werk nadat hij zelf bedrijf benaderd heeft.
- man gaat akkoord met huidig bod ( 130 euro netto per maand)
- man kan zelfde werkzaamheden blijven doen
- man wordt direct weer vrolijk en opgewerkt

Als man het erg zou vinden om een kleine stap terug te doen ander verhaal, maar hij heeft zelf bedrijf benaderd (= ik wil weg) en na 20 jaar werkervaring krijgt hij aanbod met de max die ze kunnen bieden binnen de CAO. (toeslag is ws nog uit oude CAO of door werkgever ingesteld?)
Ik zou het bod accepteren.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2019 17:34
Goed voorbereiden, zodat hij heel concreet kan onderbouwen waarom hij die toeslag wil hebben (dus niet: bij mijn huidige baan heb ik dat ook, zonder andere redenen) en dan inderdaad onderhandelen.
Ik heb deze punten voor hem genoemd die hij kan gebruiken;

Hij heeft nu een auto van de zaak die hij gebruikt voor woon/werkverkeer (niet prive). Bij nieuwe werkgever krijgt hij geen auto voor woon/werkverkeer en moet hij dat zelf betalen/regelen. (bedrijf is verder weg dan oude werkgever)

Hij heeft heel veel ervaring en is goed in praktisch denken en zo doeltreffend mensen en middelen inzetten waardoor hij de werkgever ook kosten bespaard.

Nieuwe werkgever bood hem wel meteen contract voor onbepaalde tijd, dus dat geeft wel aan dat hij hem graag wil hebben en houden ;)
Spotty schreef:
10-07-2019 17:36
Het is niet eens zozeer het bedrag, maar meer het principe voor mij. Je gaat vrijwillig minder verdienen voor het zelfde werk. Mijn man zei al dat ik dan maar mee moest voor salarisgesprek, heb hem dat afgeraden ;) Is heel raar schat als je je vrouw mee neemt op salarisonderhandelingen.
Ja nou ja, het is hetzelfde werk maar hij verwacht dat hij het er beter naar zijn zin heeft.
Zij weten toch niet dat hij minder gaat verdienen?

Dat van minder uren werken vind ik ook een goeie.
En het is waar dat je er later wsl niets meer bij krijgt. Tenzij..
Maar wat is nou belangrijk? Iedere dag met plezier naar je werk of 100 euro netto die je best kunt missen?
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
10-07-2019 17:36
Het is niet eens zozeer het bedrag, maar meer het principe voor mij. Je gaat vrijwillig minder verdienen voor het zelfde werk. Mijn man zei al dat ik dan maar mee moest voor salarisgesprek, heb hem dat afgeraden ;) Is heel raar schat als je je vrouw mee neemt op salarisonderhandelingen.
Principe gaat niet altijd op als je zelf vrijwillig andere keuze maakt om te switchen. Er zijn meer dan genoeg mensen die inderdaad een stapje terug doen om te kunnen switchen. Dat kan in ervaring, functie of financieel zijn. Aan jullie of wat je er voor over hebt. Zelfde geld, minder uren. Minder geld, enz.
samen sta je sterker
Krijgt hij geen reiskostenvergoeding?
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
10-07-2019 17:37
Kan hij niet minder uur werken (dus wel het plafondsalaris maar dan voor minder uur) als ze hem niet meer willen betalen? Dat komt jullie privé (en met eventuele kinderopvangkosten)misschien netto ook wel goed uit?

Ik zou niet snel (vrijwillig) een stap terug zetten en verder kijken naar iets anders en waarbij hij er wél op vooruit gaat. Je hebt meestal maar één kans om ergens goed binnen te komen en dat is bij het in dienst gaan. Daarna is salaris erbij altijd moeilijk is mijn ervaring.
Minder uren is niet mogelijk omdat hij projecten leidt en we hebben geen kinderen met kinderopvang. In zijn branche werken ze allemaal via de CAO dus verder kijken heeft weinig zin
maestro schreef:
10-07-2019 17:43
Principe gaat niet altijd op als je zelf vrijwillig andere keuze maakt om te switchen. Er zijn meer dan genoeg mensen die inderdaad een stapje terug doen om te kunnen switchen. Dat kan in ervaring, functie of financieel zijn. Aan jullie of wat je er voor over hebt. Zelfde geld, minder uren. Minder geld, enz.
Precies!
Alle reacties Link kopieren
Werk jij ook? je man vindt het geen probleem maar jij wel....kun jij niet iets meer verdienen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Spotty schreef:
10-07-2019 17:45
Minder uren is niet mogelijk omdat hij projecten leidt en we hebben geen kinderen met kinderopvang. In zijn branche werken ze allemaal via de CAO dus verder kijken heeft weinig zin
Ik zou blij zijn voor hem en het gaan vieren.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
10-07-2019 17:45
Minder uren is niet mogelijk omdat hij projecten leidt en we hebben geen kinderen met kinderopvang. In zijn branche werken ze allemaal via de CAO dus verder kijken heeft weinig zin
zeg je dan hiermee dat je eigenlijk aan de huidige werkgever vast zit wegens die " bonus" als je die wilt hebben? Anders zal je toch namelijk bij elk bedrijf er tegen aanlopen in de onderhandelingen als elk bedrijf CAO-conform werkt.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Je zou t auto argument kunnen opvoeren. Of ze iets willen compenseren. Maar voor de rest zie ik gewoon punten die je opnoemt die gewoon bij zijn werk horen. ( mensen op juiste wijze inzetten etc). En geloof mij, werkgeluk is die paar euro waard.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
10-07-2019 17:45
Krijgt hij geen reiskostenvergoeding?
Nee binnen een straal van 10 km geen vergoeding (CAO bepaald). Bedrijf is 15 km verder, dus man moet met onze prive auto naar de zaak, daar stapt hij in een bedrijfsauto om naar de diverse projecten te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt wel een golddigger.

Man is ongelukkig op zijn werk. Man kan andere baan krijgen. Man blij.

Vrouw gaat zitten zeuren.
Realiseer je als hij een burn out krijgt / overspannen wordt /depressief wordt en langdurig in de ziektewet beland jij ook niet de hele tijd 100% van zijn loon krijgt doorbetaald.

Plus dat daarna due andere werkgever hem misschien niet meer wil hebben.

Ga zelf maar eens 40 uur ergens werken war je je niet op je plek voelt.

Kijken of je dan nog zo moeilijk doet over wat minder salaris.
Spotty schreef:
10-07-2019 17:53
Nee binnen een straal van 10 km geen vergoeding (CAO bepaald). Bedrijf is 15 km verder, dus man moet met onze prive auto naar de zaak, daar stapt hij in een bedrijfsauto om naar de diverse projecten te gaan.
Uh.. Maar dan zit hij toch buiten de straal van 10 km? 15 km verder?
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ik kom nu wel enorm over als een bitch. Uiteraard ben ik blij als hij blij is.
Maar ik weet hoe hard hij heeft geknokt om te zijn waar hij nu is bij huidige bedrijf (en daar dus nog meer toeslag kan krijgen omdat ze super tevreden zijn)

Idd zit hij dus in die zin "vast" aan dit bedrijf.

Maar we zijn er inmiddels wel uit, een blije man is meer waard dan 200 bruto.

Dank jullie voor bijdrage !
Man wil graag ergens anders aan het werk, vind een baan en is blij, maar jij vind het loon te laag? Echt, zijn welbevinden is heel wat meer waard!
Alle reacties Link kopieren
Principes maken niet gelukkig. Gewoon stapje terug doen en een gelukkigere man s avonds aan tafel.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-07-2019 17:56
Je lijkt wel een golddigger.

Man is ongelukkig op zijn werk. Man kan andere baan krijgen. Man blij.

Vrouw gaat zitten zeuren.
Realiseer je als hij een burn out krijgt / overspannen wordt /depressief wordt en langdurig in de ziektewet beland jij ook niet de hele tijd 100% van zijn loon krijgt doorbetaald.

Plus dat daarna due andere werkgever hem misschien niet meer wil hebben.

Ga zelf maar eens 40 uur ergens werken war je je niet op je plek voelt.

Kijken of je dan nog zo moeilijk doet over wat minder salaris.
Dit is zeer zeker niet mijn insteek van dit verhaal. Ik ben geen golddigger (dan had ik wel een vent met een retegoed salaris gezocht). Maar juist omdat we niet tot de hogeren inkomensgroepen horen, is het wel heel belangrijk.
Misschien zou hij kunnen onderhandelen of hij bij bepaald goed functioneren over een jaar die toeslag of een deel ervan kan krijgen.
Maar zo niet, ik zou het doen. Wij zijn wel eens €500 bruto achteruit gegaan maar ik had wel een ontspannen en blije man terug. Meer dan waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven