Houten of alumium kozijnen

10-07-2019 23:27 47 berichten
Hoi dames, we gaan binnenkort een jaren 60 huis stuccen en lichtgrijs schilderen en overal nieuwe kozijnen plaatsen voor een beter energieklimaat in huis.

Ik wil graag houten kozijnen en zwart lakken, manlief daarentegen vindt houten kozijnen ouderwets en wil donkere aluminium.

Wat zijn jullie ervaringen? Mensen die het beiden hebben gehad?

Wat is goedkoper, ook iemand daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Besef wel dat donkere kozijnen een mode dingetje is. Hout verf je weer, aluminium niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij hebben op zolder aluminium, verder hout. Aluminium omdat het weinig onderhoud vergt, maar als je er enigzins bij kunt zou ik voor hout gaan. Hout is overschilderbaar (aluminium niet) en ook qua raamdecoratie zit je niet met dure oplossingen óp het raam. In aluminium mag je namelijk ook niet boren.
Oh dat is ook een goede ja...met raamdecoratie... en idd dat overschilderbaar ook mijn punt!
Mijn ouders besloten in het ouderlijk huis juist de houten kozijnen te vervangen door aluminium omdat het qua onderhoud minder werk is (elke x jaren schilderen) en je ook geen kans hebt op houtrot (na 35 jaar begon dat toch te komen...). Wij hebben ook aluminium en ben er er tevreden over, juist omdat het zo weinig onderhoud vergt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kunststof met houtnerf doen en dan in een diep profiel. Zwart is echt een modedingetje. Wij hebben alles in een RAL wit kleur. Kunststof is heel solide, ook het hang- en sluitwerk is heel fijn en vooral: geen onderhoud!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben boven aluminium en beneden hout. Aluminium is iets duurder, maar niet veel duurder dan hout.

Hout vergt meer onderhoud, wat een nadeel kan zijn. Het is idd wel overschilderbaar.

Het voordeel van aluminium is geen onderhoud en een lange levensduur. Daarnaast kan het kozijn van aluminium veel smaller zijn, waardoor je meer licht binnen krijgt.

Voor de raambekleding hoeft het geen verschil te maken. Wij hebben alle kozijnen af laten timmeren met hout, en daar hebben we vervolgens de raambekleding (in ons geval vouwgordijnen) aan bevestigd.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
10-07-2019 23:40
Mijn ouders besloten in het ouderlijk huis juist de houten kozijnen te vervangen door aluminium omdat het qua onderhoud minder werk is (elke x jaren schilderen) en je ook geen kans hebt op houtrot (na 35 jaar begon dat toch te komen...). Wij hebben ook aluminium en ben er er tevreden over, juist omdat het zo weinig onderhoud vergt.
Je hoeft aluminium niet te schilderen hoor. Sterker nog, dat is juist niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
10-07-2019 23:40
Ik zou kunststof met houtnerf doen en dan in een diep profiel. Zwart is echt een modedingetje. Wij hebben alles in een RAL wit kleur. Kunststof is heel solide, ook het hang- en sluitwerk is heel fijn en vooral: geen onderhoud!
Ik vind kunststof echt niet mooi. Aan de buitenkant lijkt het soms nog wel wat, maar van binnen ziet het er m.i. altijd plastic uit. Houtnerf moet ik altijd om lachen, want bij goed geverfd hout zie je die nerf juist niet meer.

Voor hang- en sluitwerk hebben wij trouwens apart designspul besteld. Een flinke kostenpost, maar voor het zicht maakt dat echt een enorm verschil.
Nummer*Zoveel schreef:
10-07-2019 23:45
Je hoeft aluminium niet te schilderen hoor. Sterker nog, dat is juist niet de bedoeling.
Joh! Maar ja, de mens hè. Die vindt soms iets wat 35 jaar geleden mooi was qua kleur nu niet meer van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Kunstof is al lelijk, en mi is aluminium spuuglelijk. Maar ja, dat is mijn mening.
ik geef mn bek ook maar een douw
Pfff lastig...ik vind qua zicht hout gewoon warmer. Ben bang dat je met aluminium een kantoor krijgt...komt ook doordat ons nieuwe huis vrij kubustisch is... manlief geeft overigens dezelfde argumenten over alu, modern, smal, en lange levensduur zonder onderhoud...
Alle reacties Link kopieren
Ik begreep altijd dat aluminium toch best wat warmte/kou geleid en daardoor qua isolatie minder goed was dan hout. Of dat echt zo is durf ik niet te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-07-2019 23:48
Joh! Maar ja, de mens hè. Die vindt soms iets wat 35 jaar geleden mooi was qua kleur nu niet meer van deze tijd.
Dat kun je vinden, maar dan nog kun je alu kozijnen - afhankelijk van hoe ze geverfd/gecoat zijn - vaak helemaal niet overschilderen.
En her is een mega grote uitgave dus wil er goed over nadenken...
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
10-07-2019 23:53
Ik begreep altijd dat aluminium toch best wat warmte/kou geleid en daardoor qua isolatie minder goed was dan hout. Of dat echt zo is durf ik niet te zeggen.
De isolatiewaarde van alu is nog altijd ietsje lager dan kunststof (van hele goede kwaliteit), maar het ontloopt elkaar niet veel meer.
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
10-07-2019 23:53
Pfff lastig...ik vind qua zicht hout gewoon warmer. Ben bang dat je met aluminium een kantoor krijgt...komt ook doordat ons nieuwe huis vrij kubustisch is... manlief geeft overigens dezelfde argumenten over alu, modern, smal, en lange levensduur zonder onderhoud...
De uitstraling ligt echt heel erg aan het profiel dat je uitkiest. Je kunt met alu heel veel. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Profel voor wat voorbeelden.
Nummer*Zoveel schreef:
10-07-2019 23:55
De isolatiewaarde van alu is nog altijd ietsje lager dan kunststof (van hele goede kwaliteit), maar het ontloopt elkaar niet veel meer.
Had ik niet verwacht, maar alu zal idd kouder zijn...op zich logisch...
Nummer*Zoveel schreef:
10-07-2019 23:57
De uitstraling ligt echt heel erg aan het profiel dat je uitkiest. Je kunt met alu heel veel. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Profel voor wat voorbeelden.
Zal ik doen. Dank.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-07-2019 23:51
Kunstof is al lelijk, en mi is aluminium spuuglelijk. Maar ja, dat is mijn mening.
Dat ligt echt helemaal aan het ontwerp. Het kan inderdaad spuuglelijk zijn maar dat hoeft niet.
Madeliefjees schreef:
10-07-2019 23:51
Kunstof is al lelijk, en mi is aluminium spuuglelijk. Maar ja, dat is mijn mening.
Vind het ook niet zo mooi :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
10-07-2019 23:57
Had ik niet verwacht, maar alu zal idd kouder zijn...op zich logisch...
Maar nogmaals, het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel meer. Ik adviseer je wel om te kiezen voor kwaliteit, want daar zit wel echt heel veel verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik aluminium kozijnen altijd een beetje schools of kantoorachtig overkomen. Ook bij woonhuizen. Te degelijk ofzo en niet echt warm.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Aluminum zou ik nooit doen zo lelijk en naar en kunststof is ook erg lelijk ik vind houten erg mooi en degelijk om te zoveel tijd bijhouden dan staat het er altijd huiselijk en netjes bij aluminium is net een kantoor achtig iets
Nummer*Zoveel schreef:
10-07-2019 23:45
Je hoeft aluminium niet te schilderen hoor. Sterker nog, dat is juist niet de bedoeling.
Daarom dat ze dus voor aluminium kozen. M’n vader is de jongste niet meer en vindt het een opdracht om elke x jaar houtkozijnen opnieuw te verven (en hij vertikt een schilder in te huren daarvoor). En sowieso was een deel van het hout aan rot onderhevig.

Toevoeging: voor de vervanging van de ‘gevel’ over de hele breedte van het huis (ik gok een meter of 12?) waren ze 12k kwijt, maar ze hebben er wel ingebouwde rolluiken bij genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven