Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Voor psychiaters en psychologen ben ik trouwens wel een beetje bang geworden. De psycholoog van de GGZ zei onlangs, dat er sprake is van een stoornis in de informatieverwerking. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Hij probeerde mijn gedrag op het werk te omschrijven, of probeerde daarna te raden, maar ik herkende mij daar totaal niet in.

Ten tweede vindt hij het vreemd dat ik niet gauw overprikkeld word. Ik raak zelfs niet overprikkeld in grote steden waar ik onlangs ben geweest: Manhattan in New York, en Shinjuku en Akihabara in Tokio. Dat was allemaal wel te handelen. Voldaan en toch wel met veel leuke indrukken keerde ik elke avond naar het hotel waar ik verbleef.

Tegenwoordig wordt autisme in DSM-V aangeduid met ASS, waarbij het niveau wordt toegevoegd. Dat is afhankelijk van de ondersteuning die de persoon in kwestie nodig heeft. Ik lijk zeer weinig behoefte te hebben aan ondersteuning: ik woon alleen en doe de administratie allemaal zelf. Het is allemaal goed te behappen om die administratie bij te houden en verstandig met geld om te gaan. Op het werk zijn ze dus extreem star, en absoluut niet bereid naar mij te luisteren. Ik zou als autist totaal anders denken, ver van de werkelijkheid.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Toch bijzonder hoe heftig je lichaam kan reageren op overprikkeling...

Ik was als eerste thuis. Wel moe, maar verder niks bijzonder.
Rest van de meute komt thuis (als in 'doe dit, doe dat', Mama!, overal geluid etc.) en ik werd accuut slap, misselijk, draaierig, last van m'n buik, extreem moe...

Na even gelegen te hebben gaat het gelukkig weer beter, maar zodra er weer te veel prikkels binnen komen (geur, zoon die druk aan het draaien is, hard geluid etc) dan word ik weer duizelig.

Dus maar even rustig can doen nu...
Wat vervelend voor je Biebeltje.
Heb dit vandaag ook meegemaakt.
Moest ivm bezoek van mijn ouders en maatschappelijk werker voor hun met parkeren online inloggen en de server deed het even niet.
Raakte ik behoorlijk door van slag (ook uit angst voor miscommunicatie, boetes etc).
Ook duizeligheid, misselijkheid etc.
Gaat nu wel weer beter gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
10-07-2019 12:52
Voor psychiaters en psychologen ben ik trouwens wel een beetje bang geworden. De psycholoog van de GGZ zei onlangs, dat er sprake is van een stoornis in de informatieverwerking. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Hij probeerde mijn gedrag op het werk te omschrijven, of probeerde daarna te raden, maar ik herkende mij daar totaal niet in.

Ten tweede vindt hij het vreemd dat ik niet gauw overprikkeld word. Ik raak zelfs niet overprikkeld in grote steden waar ik onlangs ben geweest: Manhattan in New York, en Shinjuku en Akihabara in Tokio. Dat was allemaal wel te handelen. Voldaan en toch wel met veel leuke indrukken keerde ik elke avond naar het hotel waar ik verbleef.

Tegenwoordig wordt autisme in DSM-V aangeduid met ASS, waarbij het niveau wordt toegevoegd. Dat is afhankelijk van de ondersteuning die de persoon in kwestie nodig heeft. Ik lijk zeer weinig behoefte te hebben aan ondersteuning: ik woon alleen en doe de administratie allemaal zelf. Het is allemaal goed te behappen om die administratie bij te houden en verstandig met geld om te gaan. Op het werk zijn ze dus extreem star, en absoluut niet bereid naar mij te luisteren. Ik zou als autist totaal anders denken, ver van de werkelijkheid.
In mijn diagnose papieren spreken ze over benedengemiddelde visuele informatieverwerkingssnelheid. Ik weet ook niet precies wat dit wil zeggen. Ik denk als er 10 vissen snel voorbij zwemmen dat ik te traag ben om te zien hoe veel het er zijn, trager dan iemand die dit niet heeft. Maar uiteindelijk wat ben je met het geheel, beter 1 vis in de hand dan 10 vissen geteld in het hoofd zal ik maar denken om het positief te zien, je moet het doen met wat je geboren word uiteindelijk.

Dat ze op je werk denken dat je compleet anders denkt, dat zou juist een reden moeten zijn om dingen te mogen uitproberen. Als iets mislukt is er nog altijd de weg terug naar hoe het was, en anders is er een handige nieuwigheid ontstaan. Toen ik nog mee kledingbakken deed was ik de enige die elke keer dit oranje lintje vastnam en mee in de zak werkte, mijn vader liet die gewoon wegwaaien, net als waarschijnlijk alle andere chauffeurs. Nu gebruiken ze zakken zonder lintjes terwijl ik dat toen al dacht waarom die lintjes als toch niemand die gebruikt en ze in de natuur waaien. Ik zei dat wel niet, maar ik wist het wel jaren eerder mijn gedachte was niet vreemd enkel de tijd was anders.
Alle reacties Link kopieren
pplakke schreef:
10-07-2019 20:30
In mijn diagnose papieren spreken ze over benedengemiddelde visuele informatieverwerkingssnelheid. Ik weet ook niet precies wat dit wil zeggen. Ik denk als er 10 vissen snel voorbij zwemmen dat ik te traag ben om te zien hoe veel het er zijn, trager dan iemand die dit niet heeft. Maar uiteindelijk wat ben je met het geheel, beter 1 vis in de hand dan 10 vissen geteld in het hoofd zal ik maar denken om het positief te zien, je moet het doen met wat je geboren word uiteindelijk.
Waarschijnlijk dat je minder dingen (letterlijk) ziet in een bepaalde tijd dan een gemiddeld persoon zonder autisme. Ik weet niet hoe het bij mij zit. Ik heb zelf de indruk dat dat bij mij bovengemiddeld is. Ik zie heel veel. Het valt anderen soms op dat mij niets, maar dan ook helemaal niets ontgaat. Niet alleen bij zien, ook bij horen. Maar dat is een vermoeden van mij. Het is niet officieel vastgesteld, zoals de benedengemiddelde visuele informatieverwerkingssnelheid bij jou.
Dat ze op je werk denken dat je compleet anders denkt, dat zou juist een reden moeten zijn om dingen te mogen uitproberen. Als iets mislukt is er nog altijd de weg terug naar hoe het was, en anders is er een handige nieuwigheid ontstaan.
Dat zou mijn leerproces zijn. Ten eerste, denken dat ik compleet anders denk, wordt vooral gebruikt om mijn mening over het functioneren te ontkrachten. Voor veel mensen is maar één denkwijze goed. Dat is de denkwijze van iemand die niet autistisch is. Omgekeerd kijk ik niet of iemand autistisch is, maar kijk ik of de denkwijze juist is. Voor mij is het niet relevant of de persoon autistisch is.

Ik vind van anderen nogal arrogant om te beweren hoe ik denk.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Inderdaad hans de denkwijze moet juist zijn. Maar ik heb niet zo veel kennis dus bij mij is dat moeilijk. Bij mij noemden ze dat ik een Griekse tempel beschrijf als een oud ding onpersoonlijk. Terwijl ik hout volg in buitengewoon onderwijs, daar ligt de nadruk echt niet op Griekse tempels. Dat is gewoon mij naast iemand met universitair diploma, van iemand die zo slim is kan ik nooit winnen, zij weet veel meer dan mij. Om dit dan onpersoonlijk te gaan noemen vind ik fout. Ik ben gewoon niet slim, als ik info krijg op blad of internet wil ik het wel voorlezen voor haar. Maar onthouden, nee dat gaat niet zo goed, maar onpersoonlijk is het helemaal niet.

Ik vind dat lastig dat dit hun mening is, mocht ik uitgebreider foutieve verzonnen dingen vertellen. Dan zouden ze me weer een fantast noemen, echt voor dat soort
psychologische mensen kan je nooit goed doen. Het is daar mee dat ik me op internet beter voel dan op school. Hier mag ik mijn eigen gedacht zeggen en moet ik geen ingewikkelde dingen onthouden wat ik niet goed kan.

Ik herinner mij nog wij moesten eens schoolbanken verven op 17 jaar. Dit was in de school voor beschermd wonen. Ik verfde heel dun, en volgens die leerkracht (gaf taal en rekenen) moest dit er dik op. Terwijl verf echt wel dun moet aangebracht worden in meerdere lagen. Hallo ik deed wel al 3j interieurbouw voor dat ik daar zat. Daar kan ik echt niet tegen, als ik dan voordoe op mijn manier ben ik precies misdadige autist. Terwijl die leerkrachten heel de dag niets zaten te doen, doe het dan zelf denk en ik doe gewoon voort. Verkeerd is verkeerd dat mag echt niet, neen nee. Mocht ik die pot verf gedeeltelijk uitkappen zou het met die dikke laag heel snel gaan. Ik zou het me juist makkelijker maken maar nee dat kan ik niet het moet juist. En dan word ik raar en lui genoemd nee dat vind ik niet leuk. Ben ik blij dat die tijd voorgoed voorbij is dat was echt pure stress.
Alle reacties Link kopieren
pplakke schreef:
11-07-2019 08:14
Afbeelding
Inderdaad hans de denkwijze moet juist zijn. Maar ik heb niet zo veel kennis dus bij mij is dat moeilijk. Bij mij noemden ze dat ik een Griekse tempel beschrijf als een oud ding onpersoonlijk. Terwijl ik hout volg in buitengewoon onderwijs, daar ligt de nadruk echt niet op Griekse tempels. Dat is gewoon mij naast iemand met universitair diploma, van iemand die zo slim is kan ik nooit winnen, zij weet veel meer dan mij. Om dit dan onpersoonlijk te gaan noemen vind ik fout. Ik ben gewoon niet slim, als ik info krijg op blad of internet wil ik het wel voorlezen voor haar. Maar onthouden, nee dat gaat niet zo goed, maar onpersoonlijk is het helemaal niet.

Ik vind dat lastig dat dit hun mening is, mocht ik uitgebreider foutieve verzonnen dingen vertellen. Dan zouden ze me weer een fantast noemen, echt voor dat soort
psychologische mensen kan je nooit goed doen. Het is daar mee dat ik me op internet beter voel dan op school. Hier mag ik mijn eigen gedacht zeggen en moet ik geen ingewikkelde dingen onthouden wat ik niet goed kan.

Ik herinner mij nog wij moesten eens schoolbanken verven op 17 jaar. Dit was in de school voor beschermd wonen. Ik verfde heel dun, en volgens die leerkracht (gaf taal en rekenen) moest dit er dik op. Terwijl verf echt wel dun moet aangebracht worden in meerdere lagen. Hallo ik deed wel al 3j interieurbouw voor dat ik daar zat. Daar kan ik echt niet tegen, als ik dan voordoe op mijn manier ben ik precies misdadige autist. Terwijl die leerkrachten heel de dag niets zaten te doen, doe het dan zelf denk en ik doe gewoon voort. Verkeerd is verkeerd dat mag echt niet, neen nee. Mocht ik die pot verf gedeeltelijk uitkappen zou het met die dikke laag heel snel gaan. Ik zou het me juist makkelijker maken maar nee dat kan ik niet het moet juist. En dan word ik raar en lui genoemd nee dat vind ik niet leuk. Ben ik blij dat die tijd voorgoed voorbij is dat was echt pure stress.
Haha, ik heb niks met oude bouwwerken, archeologische vindplaatsen en ruïnes. En zeg dan ook altijd dat ik niet geïnteresseerd ben in "oude stenen" ;-) Rome staat bijvoorbeeld ook niet in mijn top 20 van leuke reisbestemmingen en het hoogtepunt van mijn stedentrip daar was een foto-expositie, niet het Colloseum :-)

En dat je geen fantast wil zijn, komt me ook heel bekend voor. Tijdens mijn autisme test kreeg ik allerlei tekeningen te zien van mensen in "sociale situaties" en dan moest ik vertellen wat er daar precies aan de hand was. Daar kon ik weinig zinnigs over zeggen. Weet ik veel, als ik daar een uitgebreide invulling aan zou geven, zou ik voor mijn gevoel zwaar aan het projecteren/fantaseren zijn. En het zou meer over mij zeggen dan over dat plaatje.
Ik scoorde dus ook heel autistisch op die test omdat ik allerlei opties aandroeg ipv 1 verhaal en het plaatje beschreef ipv intepreteerde. Dat leek mij juist een teken van inzicht en wijsheid ipv een tekortkoming. Mensen die aan het andere uiterste van het spectrum staan, vullen juist veel te veel in, ipv zich aan de feiten te houden. En denken te weten wat andere mensen denken, terwijl ze de plank daarmee vaak misslaan. En dan wordt de autist een gebrek aan Theory of Mind toegeschreven, terwijl hij gewoon bewust wil 'nivea-en' (niet invullen voor een ander).
Denk dat Hans daar ook wel eens slachtoffer van zou kunnen zijn.
Ik las laatst het boek 'Je ziet er helemaal niet autistisch uit' (wat een herkenning!) en de schrijfster daarvan noemde die Theory of Mind ook grote bullshit.

Het beter weten dan docenten, leraren of trainers herken ik ook. Weinig dingen zo ergerlijk als 'deskundigen' die onzin verkopen. Terwijl ik juist veel respect heb voor mensen die écht deskundig zijn. Ik was deze week bij de Specsavers en was eerst een beetje sceptisch over de deskundigheid bij medewerkers van zo'n keten. Maar de optometrist sprak met zoveel verstand van zaken, dat ik daar al snel van terugkwam. Die man wist echt waar hij het over had, en dan neem ik zijn advies ook serieus en graag aan.
Deze kritische houding heeft me op school vaak in de problemen gebracht omdat sommige docenten dat absoluut niet kunnen waarderen, als je doorvraagt en niet alles wat ze zeggen voor zoete koek aanneemt. De intelligentere docenten konden dat juist wél waarderen. Die hebben ook mijn schoolcarrière gered, door in het schoolteam waarin mijn functioneren werd besproken voor me op te komen.

BTW pplakke, hoe meer jij schrijft, hoe minder ik geloof dat jij een laag iq hebt.
.
Alle reacties Link kopieren
pplakke schreef:
11-07-2019 08:14
Afbeelding
Inderdaad hans de denkwijze moet juist zijn. Maar ik heb niet zo veel kennis dus bij mij is dat moeilijk. Bij mij noemden ze dat ik een Griekse tempel beschrijf als een oud ding onpersoonlijk.
Dat zou ik dan weer vreemd vinden. Dat klopt toch gewoon? Een Griekse tempel is toch een oud ding? Het is gewoon niet erg specifiek. De Brandenburger Tor is ook een oud ding... de tempels en torii in Japan zijn ook oude dingen. Het is niet onpersoonlijk (wanneer is een ding persoonlijk), maar je deelt deze gebouwen in in bepaalde categorieën. Iemand die er meer verstand zou hebben, zou een Griekse tempel precies zo noemen.
Terwijl ik hout volg in buitengewoon onderwijs, daar ligt de nadruk echt niet op Griekse tempels. Dat is gewoon mij naast iemand met universitair diploma, van iemand die zo slim is kan ik nooit winnen, zij weet veel meer dan mij. Om dit dan onpersoonlijk te gaan noemen vind ik fout.
Ik vind dat dus ook fout. Het is niet erg als je weinig verstand hebt van Griekse tempels.
Ik herinner mij nog wij moesten eens schoolbanken verven op 17 jaar. Dit was in de school voor beschermd wonen. Ik verfde heel dun, en volgens die leerkracht (gaf taal en rekenen) moest dit er dik op. Terwijl verf echt wel dun moet aangebracht worden in meerdere lagen. Hallo ik deed wel al 3j interieurbouw voor dat ik daar zat. Daar kan ik echt niet tegen, als ik dan voordoe op mijn manier ben ik precies misdadige autist.
Dat soort discussies heb ik soms ook op het werk. Ik zie weleens dat bepaalde klussen efficiënter en sneller kunnen. Een collega die op zich erg goed is in haar vak (in het algemeen twijfel ik niet aan haar capaciteiten), doet dat op een bepaalde manier omdat "wij dat al 25 jaar zo doen," aldus zij. Haar argument is vertrouwdheid, en dat lijkt te prevaleren over een nieuwe, efficiëntere en minder foutgevoelige werkwijze. Men erkent niet snel dat ik een slimmere manier heb gevonden. Soms is het inderdaad zo dat er strikte procedures zijn voor bepaalde werkzaamheden, maar soms telt het eindresultaat. Dan moet er worden gekeken hoe dat resultaat bereikt wordt.

Het voorbeeld van jou over het verven van schoolbanken vind ik opvallend. Ik wil wedden dat de leerkracht voet bij stuk houdt, en dat jij uiteindelijk de banken verft zoals hij dat wil. Er zullen ongetwijfeld redenen zijn om de verf in meerdere lagen aan te brengen. Ik heb daar geen verstand van, maar ik druk mijn wil niet door. Een schilder, autistisch of niet, zal ongetwijfeld beter weten hoe een schoolbank geverfd moet worden dan ik.

Ik wil wel aan kennisverbetering doen, maar het is noodzakelijk dat ik dingen vraag, en vraag om verduidelijking. Ik kan wel het intranet van de school afstruinen naar kennis, maar ik heb ook het verhaal gehoord dat de handboeken in PDF verouderd zijn. Dan is het niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor het up-to-date houden van die PDF's. Mij is ook het argument gegeven: "Het probleem dat SOMTODAY, het schooladministratiesysteem voortdurend verandert. Daar valt niets aan uit te leggen." Slecht argument, want heel veel dingen veranderen nu eenmaal in de wereld, en in het bijzonder op het gebied van ICT, dus computers, smartphones, etc.

M.a.w. de school wil geen enkele verantwoording afleggen, ondanks dat ze wel veel loonsubsidie ontvangt. Voor de loonsubsidie is autisme de reden. Voor het afschuiven van verantwoordelijkheden is autisme voor hen ook de reden.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met dus met je eens Hans, dat je het vaak beter kunt weten dan collega's of 'deskundigen'. Maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd om dat niet altijd te zeggen. En áls ik er iets van zeg, dat erg voorzichtig te doen. Want het wekt enorm veel weerstand op bij veel mensen. Die nemen jouw kritiek, die alleen maar opbouwend bedoeld is, enorm persoonlijk en voelen zich dan beledigd of gekleineerd. En gaan dan op jou inhakken ipv eens goed nadenken over wat je zegt. Waardoor je dus totaal niet bereikt wat je wilde of voor ogen had. Integendeel, dan wordt de boodschapper (jij dus) afgeschoten.
impala wijzigde dit bericht op 11-07-2019 09:44
13.40% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral, is het uiteindelijk allemaal wel gelukt? En ben je weer een beetje "tot rust" kunnen komen?
Ik ben nog steeds heel erg moe en merk dat ik toch nog wel snel reageer op te veel prikkels. Dus vandaag maar weer rustig aan doen op het werk…

Wat die testen betreft… Zo kijk ik ook een beetje naar de IQ test die mijn zoon heeft moeten maken. Die wist bijvoorbeeld de hoofdstad van Griekenland niet, niet wie Anne Frank was, waar India ligt en dat die dingen in de deur scharnieren heten. Hallo! Dat kind was pas 7! En aan sommige dingen waren wij gewoon nog niet toegekomen (bezoeken Anne Frank Huis) of ligt onze interesse niet waardoor we het er met hem ook niet over hebben gehad.
Maar vraag je hem iets over Egypte, Pokémon, Lego Ninjago dan kan hij je er alles over vertellen.
Maar goed, dat zit weer niet in zo'n test. (en nou maakt die hoogte van het IQ ook verder niet zo veel uit… de bevindingen geven uiteindelijk wel een goed beeld van hoe hij in elkaar steekt. En school gaat goed met zijn eigenaardigheden om waardoor hij nu eindelijk wel redelijk goed in z'n vel zit op school).

Hans, wat jij schrijft over een stoornis in de informatieverwerking, dat is wel hoe ASS over het algemeen benoemd wordt. De manier waarop iemand met ASS de binnenkomende informatie (prikkels) verwerkt is over het algemeen toch anders dan bij een NT-er. Dat wil niet zeggen dat er iets mis is. Of dat er iets niet goed functioneert. Maar alleen dat wij dat blijkbaar op een andere manier doen dan de "gemiddelde mens". Dat kan problemen geven (overprikkeling, of bepaalde (sociale) verbanden niet zien), maar kan ook echt een hele grote meerwaarde zijn (kritische blik, oog voor detail, feitelijk etc.)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, het niet altijd eens zijn met de zogenaamde deskundigen…
Haha, ik informeer mijzelf over het algemeen redelijk breed en neem dus niet zo maar iets van iemand aan. Vooral bij adviezen over hoe om te gaan met je baby heb ik vaak gewoon mijn mond gehouden en lekker mijn eigen pad gevolgd.

Ik sta wel altijd open voor een goede onderbouwing van iemands mening. Maar "gewoon omdat het zo is" gaat er bij mij niet in.

Op het werk zijn we gelukkig redelijk individueel bezig waardoor ik meestal (heel eigenwijs) gewoon mijn eigen pad kan volgen. Wanneer ik twijfel over iets, bespreek ik het wel om mijn idee te toetsen. Maar verder sta ik over het algemeen 100% achter mijn keuzes/werkwijze.
Sta ik dat namelijk niet, dan krijg ik onwijze stress omdat het dan niet voldoet aan mijn standaarden en omdat ik er dan geen grip op heb voor mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
11-07-2019 09:29
Upward_spiral, is het uiteindelijk allemaal wel gelukt? En ben je weer een beetje "tot rust" kunnen komen?
Ik ben nog steeds heel erg moe en merk dat ik toch nog wel snel reageer op te veel prikkels. Dus vandaag maar weer rustig aan doen op het werk…

Wat die testen betreft… Zo kijk ik ook een beetje naar de IQ test die mijn zoon heeft moeten maken. Die wist bijvoorbeeld de hoofdstad van Griekenland niet, niet wie Anne Frank was, waar India ligt en dat die dingen in de deur scharnieren heten. Hallo! Dat kind was pas 7! En aan sommige dingen waren wij gewoon nog niet toegekomen (bezoeken Anne Frank Huis) of ligt onze interesse niet waardoor we het er met hem ook niet over hebben gehad.
Maar vraag je hem iets over Egypte, Pokémon, Lego Ninjago dan kan hij je er alles over vertellen.
Maar goed, dat zit weer niet in zo'n test. (en nou maakt die hoogte van het IQ ook verder niet zo veel uit… de bevindingen geven uiteindelijk wel een goed beeld van hoe hij in elkaar steekt. En school gaat goed met zijn eigenaardigheden om waardoor hij nu eindelijk wel redelijk goed in z'n vel zit op school).

Hans, wat jij schrijft over een stoornis in de informatieverwerking, dat is wel hoe ASS over het algemeen benoemd wordt. De manier waarop iemand met ASS de binnenkomende informatie (prikkels) verwerkt is over het algemeen toch anders dan bij een NT-er. Dat wil niet zeggen dat er iets mis is. Of dat er iets niet goed functioneert. Maar alleen dat wij dat blijkbaar op een andere manier doen dan de "gemiddelde mens". Dat kan problemen geven (overprikkeling, of bepaalde (sociale) verbanden niet zien), maar kan ook echt een hele grote meerwaarde zijn (kritische blik, oog voor detail, feitelijk etc.)
Ik heb nu weer een baan waarin juist die kwaliteiten gewaardeerd worden en belangrijk zijn. Kun je niet zeggen hoe heerlijk dat is! Maar ook al is het mijn taak om met een kritisch oog te kijken, dan nog moet ik mijn bevindingen diplomatiek brengen. En niet op elke slak zout leggen. Want dan word ik minder serieus genomen. Ik weeg dus elke keer af hoe belangrijk de 'fout' is die ik heb ontdekt en óf en hoe ik dat onder de aandacht ga brengen.

Hans heb je wel eens overwogen een andere baan te zoeken? Evt via bemiddelaars als Autitalent ofzo? Want als je zo vast zit als jij, en al zo lang een verkeerd stempel krijgt, is het heel moeilijk om dat nog om te buigen.
Hoeveel gelijk je ook hebt, je gaat dat niet altijd krijgen. En dan ben je tegen windmolens aan het vechten.
.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat zijn nu van die dingen die ik mezelf aangeleerd heb. Als je een beter idee hebt over hoe iets aangepakt moet worden, dan moet je het gesprek aangaan en ervoor zorgen dat de ánder dan zogenaamd met een beter idee komt, jouw idee dus. Want dan geloven mensen het wel.
Eén van de methodes hiervoor kan zijn: vragen stellen en luisteren. Al antwoordgevend komt de ander dan tot de conclusie waarvan jíj wilt dat die getrokken wordt.

Het heeft me veel oefening gekost, en ik word er nog steeds erg moe van (moe zijn is mijn grootste handicap, terwijl het 'slechts' een gevolg is van de combi ASS-ADD), maar het werkt verrassend vaak.
Alle reacties Link kopieren
Hey! Lang niet geweest hier. Heb dinsdag gesprek gehad bij een spv-er en die vertelde mij iets wat jullie misschien ook wel herkennen.

Ik haat mezelf. Heel erg. Soms iets minder erg. Als andere mensen tegen mij zeggen 'maar je bent het wel waard! *noemen een aantal redenen met dingen die ik goed kan, of bereikt heb*, kan dit onmogelijk mijn hoofd binnen komen.

Spv-er legde mij uit dat je 2 helften in je hersens hebt, en hij noemde dat geloof ik een leer en een meester helft. Nu werken die helften samen bij neuro typische mensen, maar bij autisme dus niet. Hij zei dat bij mij bv, alleen de leer helft werkt, bij zulke situaties. En dat ik onmogelijk met mijn 'meester-helft' bovenstaande dingen kan aannemen, omdat die helft dus niet werkt tot ik het zelf, dus vanuit mijn lijf zegmaar, ervaren heb.

Dus het kwam er op neer, dat het 'niet raar is' dat ik mezelf haat, omdat ik de positieve dingen die andere mensen over mij zeggen, alleen hoor en niet zelf voel omdat die hersenhelft dus niets doet. Dus het moet in mezelf beginnen, dat positieve iets, anders kan ik er niets mee.

Beetje krom getypt waarschijnlijk, maar ik vond het wel een openbaring voor mezelf, omdat ik altijd dacht dat ik gewoon te hooghartig was ofzo, omdat ik zulke dingen echt niet geloof/kan aannemen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel dat ik pas iets leer of aanneem als ik een real life ervaring heb gehad. Ik kan ook pas emoties voelen of mee-voelen als ik de emotionele situatie zelf een keer heb meegemaakt.
Maar gelukkig haat ik mezelf niet. Het is eerder andersom, ik vind mezelf ok en als andere mensen daar anders over denken, doet dat me niet zoveel.

Is jou als kind misschien vaak gezegd dat je eens 'normaal' moest gaan doen en werd je niet gewaardeerd zoals je was / bent? Waardoor je bent gaan geloven dat je niet ok bent?
.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
11-07-2019 09:59
Kijk, dat zijn nu van die dingen die ik mezelf aangeleerd heb. Als je een beter idee hebt over hoe iets aangepakt moet worden, 8 dan moet je het gesprek aangaan en ervoor zorgen dat de ánder dan zogenaamd met een beter idee komt, jouw idee dus. Want dan geloven mensen het wel.
Eén van de methodes hiervoor kan zijn: vragen stellen en luisteren. Al antwoordgevend komt de ander dan tot de conclusie waarvan jíj wilt dat die getrokken wordt.

Het heeft me veel oefening gekost, en ik word er nog steeds erg moe van (moe zijn is mijn grootste handicap, terwijl het 'slechts' een gevolg is van de combi ASS-ADD), maar het werkt verrassend vaak.
Ja dat werkt zeker. Wat ik ook doe, is een oplossing waarvan ik overtuigd ben dat hij gewoon het beste is en zsm ingevoerd moet worden, heel voorzichtig en aarzelend brengen als een 'misschien een gek idee'. Dan zeggen mensen : nee dat is helemaal geen gek idee, er zit zeker wat in :proud:

Liever werk ik met mensen waarbij die flauwekul niet nodig is. Andere autisten bijvoorbeeld :) want het is idd best vermoeiend en het voelt ook niet zo goed om zo manipulatief te werk te gaan. Maar om in de normale wereld te functioneren, moet je dit soort trucjes wel (kunnen) toepassen anders kom je nergens.
.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
11-07-2019 09:29
Upward_spiral, is het uiteindelijk allemaal wel gelukt? En ben je weer een beetje "tot rust" kunnen komen?
Ik ben nog steeds heel erg moe en merk dat ik toch nog wel snel reageer op te veel prikkels. Dus vandaag maar weer rustig aan doen op het werk…

Wat die testen betreft… Zo kijk ik ook een beetje naar de IQ test die mijn zoon heeft moeten maken. Die wist bijvoorbeeld de hoofdstad van Griekenland niet, niet wie Anne Frank was, waar India ligt en dat die dingen in de deur scharnieren heten. Hallo! Dat kind was pas 7! En aan sommige dingen waren wij gewoon nog niet toegekomen (bezoeken Anne Frank Huis) of ligt onze interesse niet waardoor we het er met hem ook niet over hebben gehad.
Rare IQ-test dan. Aan een volwassene kun je deze vragen wel stellen. Iemand met een beetje algemene ontwikkeling zou de juiste antwoorden wel weten.

Ik heb in het verleden een WAIS-test gehad, Wechsler Adult Intelligence Scale. Daar kwam ongeveer 135 uit. Later vernam ik juist dat die testen niet geschikt zijn voor mensen met autisme. Een op autisme afgestemde test zou dan een hoger resultaat geven.
Hans, wat jij schrijft over een stoornis in de informatieverwerking, dat is wel hoe ASS over het algemeen benoemd wordt. De manier waarop iemand met ASS de binnenkomende informatie (prikkels) verwerkt is over het algemeen toch anders dan bij een NT-er. Dat wil niet zeggen dat er iets mis is. Of dat er iets niet goed functioneert.
Dat is inderdaad zo, maar de school ziet dat anders. De informatieverwerking door iemand met autisme is voor de school altijd fout. Ondanks dat ik niet kan filteren, zou je verwachten dat ik snel overprikkeld zou raken. In de meeste gevallen is dat echter niet zo. Ik vermoed dat de afwezigheid van overprikkeling komt door een andere eigenschap van mij: onderprikkeling en behoefte aan informatie. Prikkels zijn dan heel vaak (erg) welkom.
Maar alleen dat wij dat blijkbaar op een andere manier doen dan de "gemiddelde mens". Dat kan problemen geven (overprikkeling, of bepaalde (sociale) verbanden niet zien), maar kan ook echt een hele grote meerwaarde zijn (kritische blik, oog voor detail, feitelijk etc.)
Het kan deze gevolgen hebben, zowel positieve als negatieve gevolgen. De school let natuurlijk op de negatieve gevolgen. Als die er ontbreken, wordt er maar wat aangenomen. De meerwaarde van een kritische blik, oog voor detail, feitelijk wordt niet gezien, of wordt negatief uitgelegd:
- Kritische bliek = Hij heeft altijd kritiek, en gaat er maar van uit dat de ander ongelijk heeft;
- Oog voor detail = Het overzicht niet kunnen zien;
- Feitelijk = Altijd gelijk willen hebben, en niet naar anderen willen luisteren, ook al heeft hij objectief gezien ongelijk.
Het irriteert en frustreert me dus dat men alleen de negatieve kanten van autisme wil zien (hoewel die er kunnen zijn), maar niet de positieve kanten.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
11-07-2019 09:51
Hans heb je wel eens overwogen een andere baan te zoeken? Evt via bemiddelaars als Autitalent ofzo? Want als je zo vast zit als jij, en al zo lang een verkeerd stempel krijgt, is het heel moeilijk om dat nog om te buigen.
Hoeveel gelijk je ook hebt, je gaat dat niet altijd krijgen. En dan ben je tegen windmolens aan het vechten.
Ik zit inderdaad na te denken over een andere baan; dat zou echt een beter idee zijn. Maar ik ben dat het stigma mij overal achtervolgt. Ik werkte twee maand als programmeur, maar omdat ik "niet in het team paste", kwam ik de proeftijd niet door. Hier is er sprake van stigma. Bij een volgende baan als administratieve kracht of - het liefst - directiesecretaresse (omdat ik met die opleiding bezig ben) is er ook weer het risico van stigma, en als gevolg ontslag. Het kost mij extreem veel moeite om anderen te overtuigen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
11-07-2019 16:28
Ik zit inderdaad na te denken over een andere baan; dat zou echt een beter idee zijn. Maar ik ben dat het stigma mij overal achtervolgt. Ik werkte twee maand als programmeur, maar omdat ik "niet in het team paste", kwam ik de proeftijd niet door. Hier is er sprake van stigma. Bij een volgende baan als administratieve kracht of - het liefst - directiesecretaresse (omdat ik met die opleiding bezig ben) is er ook weer het risico van stigma, en als gevolg ontslag. Het kost mij extreem veel moeite om anderen te overtuigen.
En juist speciaal een bedrijf zoeken dat wil investeren in mensen met een rugzak? Met een vastgestelde ASS kun je via het UWV prima subsidie krijgen. Dan is het een kwestie van zoeken naar een werkgever die je wil hebben omdat ze mensen met ASS willen hebben (en niet een werkgever die je wil hebben vanwege de bij de ASS behorende subsidies).
Biebeltje schreef:
11-07-2019 09:29
Upward_spiral, is het uiteindelijk allemaal wel gelukt? En ben je weer een beetje "tot rust" kunnen komen?
Ik ben nog steeds heel erg moe en merk dat ik toch nog wel snel reageer op te veel prikkels. Dus vandaag maar weer rustig aan doen op het werk…
Gelukkig is het allemaal wel weer goed gekomen.
Het vloog mij gisteren echt aan ineens.
Merk ook sowieso wel dat ik erg veel last van stress en andere spanningen heb en snel ontregelt kan zijn (door onverwachtse situaties etc).
Heb ook veel last van zweetbuien, vooral als ik heb gefietst.
Verder praat ik veel tegen mezelf, ook uit een zekere onrust.
Alle reacties Link kopieren
Hier een akward halfuurtje achter de rug. Ingeplande gesprek met directeur over 'mij'. Pfff, ik wist toch echt niet meer waar ik moest beginnen. Ik had het voorbereid, heb uiteindelijk lukraak her en der wat van m'n papier voorgelezen aangevuld met (lange) verhalen en zijsporen.

Tussendoor kwam hij nog met een verhaal over 'ja, ik heb het zo druk nu werknemer x weg valt, da's vervelend hoor', ik wist niet hoe ik daar op moest reageren. Dus nog maar weer uitgebreider (meer dan ik van plan was) over hoe en wat. En ook over de 'aanvallen' verteld. Inclusief waarschuwing dat buiten mijn bedrijfsleiders (vraag hen maar om een live verslag) niemand van het personeel ervan op de hoogte hoeft te zijn :facepalm:
Goed, ik heb me er in ieder geval wél aan gehouden dat ik het beestje geen naam heb gegeven. We hebben een kaartje, een stickertje, that's it.

Ik heb afgesloten met dat het advies van velen (inclusief huisarts, psychiater, m'n vader, m'n zus) om dit soort zaken níet met je werkgever te bespreken :facepalm: Ik heb het maar gehouden op 'ik kan alleen eerlijk zijn'.

Anyway, nu staat vast dat ik 'raar' ben (is niet zo genoemd), opluchting voor werkgever want die 'wist wel dat er wat was', nou ja, nu zit daar een stickertje op dus. Dus als ik nu weer eens een vreemde bui heb, dan weet ie in ieder geval waar het vandaan komt en hoef ik niet te zeggen dat ik het niet weet (aldus werkgever). That's helpfull.

O ja, ik ben trouwens begonnen met moe-moe-moe (want daar heb ik het meeste last van), van overprikkeld / teveel afgeleid worden, en van juist te weinig afgeleid worden. Hoe ik dan reageer (what to do) en dat ik me terug moet kunnen trekken.

Jaaaa, natuurlijk kwam het plakplastic uit de hoge hoed, maar die heb ik afgeschoten, dat werkt dus niet. Gelukkig wist directeur meer voorbeelden te geven van collega's die een (zijn woorden) stilteplek nodig hebben om geconcentreerd te kunnen werken. Wat ook klopt, we hebben een kantoortuin gecreëerd op een afdeling die hard groeit, kortom, daar zitten inmiddels negen mensen door elkaar heen te kakelen, nog los van de langslopende -even-iets-vragen- collega's, een gekkenhuis.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
11-07-2019 08:27
Haha, ik heb niks met oude bouwwerken, archeologische vindplaatsen en ruïnes. En zeg dan ook altijd dat ik niet geïnteresseerd ben in "oude stenen" ;-) Rome staat bijvoorbeeld ook niet in mijn top 20 van leuke reisbestemmingen en het hoogtepunt van mijn stedentrip daar was een foto-expositie, niet het Colloseum :-)
Ik heb er ook niks mee. Maak er wel foto's van, maar het hele verhaal eromheen boeit me weinig. Twintig jaar terug was ik in Egypte voor 14 dagen. We gingen 1 dag oudheden bekijken. Het was 45+ graden, 4 uur heen en 4 uur terug met de bus. Toen we voor een tempel stonden vroeg ik hoe lang die er al stond. Mijn moeder dacht: Ha ze krijgt eindelijk interesse! En zei het geschatte aantal jaren. Mijn antwoord was: "Nou dan wordt het tijd dat ze die ouwe troep eens afbreken en er iets fatsoenlijks neerzetten."
Dat zag ze niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog eens nagedacht over informatieverwerking. Ik vind de informatieverwerking door veel mensen nogal slordig. Ik vertrouwen op de automatische piloot. Als ik iemand zie die een probleem heeft, ben ik vaak de eerste wie dat opvalt.

Een ander ding - en dat valt me heel vaak op - is, dat mensen ontzettend slecht luisteren. Ik had vanmiddag een voorbeeld. Een collega zit achter de computer en had een lijst van namen in een Excel-bestand. Die namen moesten op etiketten worden afgedrukt. Dat is een klus, vooral als je wilt dat de namen op een bepaalde manier (grootte, lettertype, plaats) worden afgedrukt.

Dus ik leg haar dat uit. Zij neemt plaats achter de computer. Uit de kast pakte ik ook een doos met etiketvellen. Ik begon met de uitleg. Maar ze doet iets anders dan de instructies die ik haar gaf. Blijkbaar probeert ze tevergeefs is uit. In dat geval stop ik met uitleggen, totdat ze mij weer aankijkt en vraagt: "Hoe gaat dat nu?" "Ik zeg dan: 'Doe dan dit en dat', maar dan doe je wat anders." Trouwens op een vriendelijke toon (vriendelijke omgang met collega's vind ik belangrijk, ook als ik vind dat ze me eigenlijk irriteren). 4 à 5 keer gebeurde dat. Ze luistert dan echt niet. Na veel moeite luistert ze wel. Ik leg dan uit wat de handelingen zijn, en ook waarom die handelingen zo zijn.

Ik kan dat niet plaatsen, waarom ze zo slecht luisteren. Normaal is het zo dat iemand met ASS het vervelend vindt, de ander aan te kijken in het gesprek. Ik let dan wel op oogcontact, als ik praat. Maar zodra de ogen de andere kant opgaan, al blijft het gezicht naar mij gericht, vermoed ik dat de aandacht verslapt is. En dat blijkt wel, wanneer daarna blijkt dat de persoon niet geluisterd heeft.

Dus ik vraag me af: Wat is dat toch met dat slechte luisteren? De collega's die wel echt goed luisteren vallen daardoor in positieve zin erg op! Omgekeerd wordt er wel gezegd, dat ik zelf erg goed kan luisteren. Verbale communicatie in mijn richting werkt bij mij erg goed. Ik kan geluid (en daarmee spraak van de ander) erg goed onthouden. Daarbij heb ik ook een erg goed langetermijngeheugen. Daarbij doe ik het communicatief niet slecht.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
11-07-2019 13:42


Is jou als kind misschien vaak gezegd dat je eens 'normaal' moest gaan doen en werd je niet gewaardeerd zoals je was / bent? Waardoor je bent gaan geloven dat je niet ok bent?
Yep, erg vaak. Ik voelde mij altijd te veel, irritant of een last voor anderen. Een last voel ik mij nog steeds jammer genoeg.

Ik weet niet, ik kan me op een of andere manier gewoon niet indenken dat iemand me ok vind. Of aardig. Of wat ook.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Kohaku schreef:
11-07-2019 18:43
Yep, erg vaak. Ik voelde mij altijd te veel, irritant of een last voor anderen. Een last voel ik mij nog steeds jammer genoeg.

Ik weet niet, ik kan me op een of andere manier gewoon niet indenken dat iemand me ok vind. Of aardig. Of wat ook.
Ik ken het wel een beetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven