Begpacking, kun je dat maken ja of nee?

11-07-2019 18:04 166 berichten
Nee, ik heb het niet over backpacking maar begpacking waarbij reizigers geld vragen aan de locale bevolking om verder te kunnen reizen. Sommigen maken er zelfs een sport van om zonder geld, of zo min mogelijk, de wereld rond te willen reizen en gaan dan gewoon ergens zitten met een bordje in de trant van "Please support my trip around the world" etc. Het is met name een probleem in de armere landen die leven van toerisme.

Ik kwam vandaag dit artikel tegen:
https://www.boredpanda.com/begpackers-t ... als-money/

Nu vraag ik me eigenlijk af wat er in die mensen om gaat? Ik bedoel ze bedelen om geld bij mensen die zelf nooit genoeg verdienen om ver op reis te kunnen en zeer waarschijnlijk nooit een vliegtuig van binnen zullen zien. Dat je een keer in nood zit en hulp vraagt okee maar dit is toch wel van andere orde.

Wat vinden jullie van dit fenomeen? Heb je wel eens begpackers gezien? Heb je zelf wel eens hulp moeten vragen bij locals omdat je bijvoorbeeld gerold was?
Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan dan moet je thuis blijven. Sowieso maken sommige mensen er overal een sport van om maar alles gratis te krijgen. Ik hoop ook dat mensen niks geven aan zulk soort profiteurs.
Toerisme is vaak ook iets waar de bevolking van dat land moet leven dus het is erg a-sociaal.
Alle reacties Link kopieren
Walgelijk, om je dood te schamen!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Ik zag hier eerder een artikeltje over. Echt van de zotte, als rijke westerling gaan bedelen in arme landen.
Nou zijn de meesten nog zo eerlijk om gewoon te zeggen dat het voor hun reis is maar sommige liegen ook echt. Dat hun credit card gestolen is bv.
Schaamteloos
nlies schreef:
11-07-2019 18:10
Nooit van gehoord, maar ik vind het zelfs nog gekker dan die oproepen die ik wel eens op crowdfundingpagina's zien, waar mensen blijkbaar ook geen zin hebben om voor hun eigen wereldreis te betalen
Bij de AH kun je je emballagebon in een koker doen voor een goed doel. Meestal iets lokaal, het asiel of hulpgoederen voor Roemenië, maar laatst was er een oproep van een of ander meiske die geld wilde voor haar wereldreis. Oh ja, ze ging ook nog 2 weken vrijwilligerswerk doen ergens.
Echt niet dat ik dat sponsor, ga er lekker voor werken en sparen.
forumfossiel schreef:
11-07-2019 18:16
Het tv programma Peking expres is daar op gericht toch? Vind het ook beschamend hoe deelnemers eten en slaapplekken krijgen bij mensen die vele malen armer zijn dan wij.
Ja dat vond ik ook altijd zo belachelijk. Ik wilde dus al zeggen dat volgens mij de media begonnen is met dit belachelijke idee.
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar. Hoe kom je op het idee zeg. Echt ongelooflijk. Ik heb wel eens zonder geld gezeten in de tijd dat pinautomaten nog regelmatig buiten gebruik waren. Eind jaren '90 waren we op Rhodos en de pinautomaten waren dagenlang buiten gebruik. Overal betaalde je toen eigenlijk nog cash, dus je pas had je in winkels en restaurants niks aan. Nadat we dag zoveel onverrichterzake naar het dorp waren gegaan was ons geld echt op. Dus we moesten terug lopen naar het appartement in de volle zon, ik nog zwanger ook. Een taxi stopte, maar we zeiden dat we geen geld hadden ivm de storing. Hij bracht ons daarom gratis thuis. In het appartementencomplex aangekomen (stuk of 10 appartementen), vertelden we natuurlijk dat het weer niet gelukt was. Dus mochten we met de eigenaar en zijn gezin mee eten en een ander Nederlands stel leende ons wat cash. Maar dat vind ik toch wel wat andere situatie. We hadden er niet om gevraagd en vooral waren we niet een reis aan het doen die we eigenlijk niet konden betalen.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
11-07-2019 18:50
Ik vind die crowdfundacties waarbij zieke mensen om geld bedelen voor een behandeling in het buitenland waar artsen in NL niets voor voelen al onbeschoft. Collectanten van de Hart- en Nierstichting zijn ook al onacceptabel, omdat maar een klein gedeelte naar onderzoek gaat en de mensen die daar in dienst zijn een dik salaris krijgen.
Bedelen om een nier op Facebook vind ik schaamteloos en deze vorm van bedelen valt in dezelfde categorie: belachelijk.
Als jij of jouw dierbare dodelijk ziek is, dan snap ik best dat je bedelt om iets waarvan je gelooft dat dat levensreddend kan zijn. Ik zou in elk geval mijn schaamte er zo voor opzij zetten als dat het leven van mijn dierbare kan redden.
Alle reacties Link kopieren
Asociaal. Ik snap ook werkelijk niet wie die trieste figuren geld geeft. Niet de lokale mensen neem ik aan. Andere (dronken) toeristen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
11-07-2019 18:08
+ 100.000
Heb jij grootheidswaanzin? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-07-2019 18:07
Echt, om je dood te schamen!
Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Is het zeker dat dit geen broodje aap verhaal is?
O wat erg, echt alle schaamte voorbij.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
11-07-2019 18:54
Ik zag hier eerder een artikeltje over. Echt van de zotte, als rijke westerling gaan bedelen in arme landen.
Nou zijn de meesten nog zo eerlijk om gewoon te zeggen dat het voor hun reis is maar sommige liegen ook echt. Dat hun credit card gestolen is bv.
Schaamteloos
Rijke westerling?! volgens mij zijn het helemaal geen rijke westerlingen maar een stelletje armoedzaaiers, zonder inkomen omdat ze zeer waarschijnlijk (te lui zijn) niet werken. Ik zou ze ook zeker geen hug geven, want ze zien er niet al te fris uit, echt gewoon heel ranzig, en ik zou niks op willen lopen van he n, dan heb ik het niet over de oplichters die zeggen dat hun geld is gestolen enz.
Anna2208 schreef:
11-07-2019 19:13
Is het zeker dat dit geen broodje aap verhaal is?
Was het maar zo. Er zijn op youtube zoveel filmpjes te vinden die reizen zonder geld promoten. Het meeste gaat dan over ruilhandel als in werken in ruil voor onderdak maar bedelen en er blind vanuit gaan dat mensen je toch wel helpen komt ook veel voor.
https://youtu.be/ZuPmkZxsdCg
Belachelijk en genant. Spaar ervoor, werk ervoor, whatever, maar zorg zelf voor het geld om te reizen.

Ben het ook helemaal eens met deze post onder het artikel:
"It cannot be a good thing as it might affect all of us travelers, especially travelers on a budget."

"I am very angry reading this as I do not travel without sufficient funds or contingency. Most of us don't. We stick to a plan and go home when money run low."

"How will it impact you? Soon, many countries may start imposing conditions to enter such as minimum amount of money in travelers cheques or you must carry a credit card with a healthy credit limit. Or provide proof of hotel reservations and return tickets. I have seen it imposed at entry points in the UK in the 1980s. I don't know if travellers cheques still exist and it was a hassle buying them before a trip. It will affect genuine travelers everywhere."


Dit zal zeker een negatief effect hebben voor de gewone backpacker, nu en in de toekomst.
Anna2208 schreef:
11-07-2019 19:13
Is het zeker dat dit geen broodje aap verhaal is?
Oh nee hoor ik heb ze in zo-Azië wel gezien. Soms ronduit bedelen, soms zelfgemaakte sieraden verkopen. Ik vind het belachelijk en inderdaad gênant.
Reizen is geen recht maar een voorrecht. Het kost nou eenmaal geld en dus moet je er gewoon voor werken en sparen.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:32
99.74% gewijzigd
Gisselle schreef:
11-07-2019 19:23
Rijke westerling?! volgens mij zijn het helemaal geen rijke westerlingen maar een stelletje armoedzaaiers, zonder inkomen omdat ze zeer waarschijnlijk (te lui zijn) niet werken. Ik zou ze ook zeker geen hug geven, want ze zien er niet al te fris uit, echt gewoon heel ranzig, en ik zou niks op willen lopen van he n, dan heb ik het niet over de oplichters die zeggen dat hun geld is gestolen enz.
Als je uit West-Europa komt ben je gewoon een rijke westerling, lui of niet. Die locals in Vietnam kunnen nog niet eens dromen van een reisje en dan kopen deze lui een ticket en verder teren ze dus op andermans zak.

Ik vraag me ook af btw wie ze dan geld geven? Want als het niet werkte deed men het vast niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee en je maakt de relaties stuk voor mensen die echte nood hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
😱 wat erg! Kansloos!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt schandalig. Zou er ook geen geld aan geven.
Echt geen woorden voor! Zijn dit de verwende millennium prinsjes en prinsesjes die nooit een nee te horen kregen en totaal geen norm en realiteit besef hebben meegekregen? Echt tzum kotszen, zo schaamteloos! Totaal empathie loos en egoïstisch. Zou me dood schamen als een van mijn kinderen of naasten dit zouden doen. Van kennissen en vrienden zou ik gelijk afscheid nemen. Echt, how low can you go?? :facepalm: :hamer: :nope:
Nummer*Zoveel schreef:
11-07-2019 19:03
Als jij of jouw dierbare dodelijk ziek is, dan snap ik best dat je bedelt om iets waarvan je gelooft dat dat levensreddend kan zijn. Ik zou in elk geval mijn schaamte er zo voor opzij zetten als dat het leven van mijn dierbare kan redden.
Ik heb in deze situatie gezeten en nee, ik heb daar geen begrip voor dat anderen dat wel doen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
11-07-2019 19:05
Asociaal. Ik snap ook werkelijk niet wie die trieste figuren geld geeft. Niet de lokale mensen neem ik aan. Andere (dronken) toeristen?
Deels toeristen, maar juist ook lokale mensen.
Deze snappen vaak niet dat een westerling zo afgezakt kan zijn dat ze moeten bedelen. Dan moet er wel iets heel ergs aan de hand zijn met deze persoon en daarom geven ze geld. Vaak zijn de lokale mensen guller aan de westerlingen dan aan hun eigen bedelaars waardoor die laatste helemaal niets meer krijgen.

Of misschien moet ik zeggen snapte, want in Azië begint het natuurlijk ook door te dringen dat deze mensen misbruik maken van hun goedheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven