Gezondheid alle pijlers

Herstel gebroken elleboog

12-07-2019 11:39 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,
Mijn kind (9) heeft haar elleboog gebroken. 4 weken gips gehad, 3 dagen geleden is het gips verwijderd. Ze vindt het nu heel eng haar arm weer te gaan buigen/strekken. Volgende week gaan we naar de fysio.
Ben benieuwd wie er ervaring heeft met zo'n breuk. Hoe gaat het herstel? Fysio nodig ja of nee? Hoe lang duurt het voor de arm weer enigszins te gebruiken is?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ze een gebroken elleboog niet zomaar meer in gips deden? Was een een gecompliceerde breuk? Ik ken toevallig twee mensen die onlangs met een gebroken elleboog zaten, die hebben alleen één week een drukverband gehad.... Juist om te voorkomen dat een elleboog stijf zou worden. Na die week mochten ze de elleboog gebruiken tot de pijngrens. Waren allebei trouwens nog niet volwassen.
Alle reacties Link kopieren
Gecompliceerde breuk, operatie was nodig. Moest absoluut in gips.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
12-07-2019 11:43
Gecompliceerde breuk, operatie was nodig. Moest absoluut in gips.
Ja, dan snap ik het inderdaad. Gut, wat sneu voor je dochter!! Ik kan me haar angst ook goed voorstellen om haar elleboog weer te gebruiken. Ik heb helaas geen tips of zo voor je!! Sterkte :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ja, altijd fysio!
Probeer een kinderfysio te vinden, deze heeft vaak "leuke" oefeningen speciaal voor kinderen.

Dat ze nu wat angstig is, is normaal.
Maar probeer haar wel te stimuleren om de arm gewoon te gebruiken.

Uiteraard niet tillen of meteen het zwembad induiken.
Alle reacties Link kopieren
Irish, zag in het ziekenhuis overigens meer mensen, jong en oud, met gebroken elleboog. Allemaal in het gips.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg afhankelijk van waar de breuk precies zat (wel of niet in het gewricht bijvoorbeeld) en hoe schroeven/plaatjes/pennen geplaatst zijn. En hoeveel pijn je kind nog ervaart. Als het vooral de angst is zal je merken dat het volgende week al een stuk beter zal zijn. Fysio kan daar ook mee helpen, zodat je kind ook het vertrouwen krijgt om de elleboog te gebruiken. De fysio kan ook helpen om de beweeglijkheid weer te verbeteren en de spieren te versterken. Soms is het maar heel kort nodig, soms wat meer tijd mee gemoeid. Ik denk dat je er nog wel een paar weken voor moet uittrekken.
Ja, bij een elleboogbreuk heeft ze zeker fysio nodig. Het is tenslotte een scharnier. Ik heb meerdere malen wat gebroken (arm/been/enkel) en zo te lezen lang niet zo gecompliceerd als je dochter, want een elleboog doen ze niet graag in gips, maar zelfs bij mij duurde het na gips een flinke tijd tot ik echt pijnvrij was. In mijn arm had ik pinnen en dat duurde wel een jaar tot ik weer goed kracht kon zetten. Maar een elleboog is veel complexer dan alleen je onderarm.

Sterkte!
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:05
24.84% gewijzigd
tulpje21 schreef:
12-07-2019 11:46
Irish, zag in het ziekenhuis overigens meer mensen, jong en oud, met gebroken elleboog. Allemaal in het gips.
Maar waren dat ook ellebogen? Tegenwoordig doen ze ellebogen niet lang meer in gips, tenzij absoluut noodzakelijk.

Vroeger deed men dat wel en over het algemeen kunnen die mensen dan na het gips hun arm nooit meer volledig strekken, vandaar dat ze er vanaf zijn gestapt.

- - -

edit let niet op mij; niet goed gelezen, ook ellebogen dus. Maar vaak doen ze dan max 2 weken gips ipv 6 weken. Vriendin van me had dat laatst ook.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:07
15.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
12-07-2019 11:46


Uiteraard niet tillen of meteen het zwembad induiken.
Misschien is een zwembad juist wel een goed idee? In overleg met de arts of fysio natuurlijk.... En niet induiken uiteraard, maar wel lekker ontspannen je arm voorzichtig bewegen.... Gaat vast soepeler in warm water, en weinig belasting....
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-07-2019 12:05
Misschien is een zwembad juist wel een goed idee? In overleg met de arts of fysio natuurlijk.... En niet induiken uiteraard, maar wel lekker ontspannen je arm voorzichtig bewegen.... Gaat vast soepeler in warm water, en weinig belasting....
Het "gevaar" van zwemmen is wel dat je met zwemslagen juist je armen best wel hard wegslaat. Dus ik denk dat naar het zwembad op zich prima is, maar dan lekker in het warme bad, waar kind kan staan en dan de armen een beetje laten zwieren. Ik zou dus niet echt gaan zwemmen
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een jaar of 14 was heb ik mijn elleboog gebroken tijdens de gymnastiekles.
Eerst kreeg ik alleen gpis aan de voorkant van mijn arm vanwege de zwelling, toen de zwelling was afgenomen kreeg ik ook aan de achterkant gips, totaal 5 weken met gips gelopen en geen fysio of iets gehad.

Maar wat anderen al zeggen, de ene elleboogbreuk is de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
12-07-2019 12:42
Het "gevaar" van zwemmen is wel dat je met zwemslagen juist je armen best wel hard wegslaat. Dus ik denk dat naar het zwembad op zich prima is, maar dan lekker in het warme bad, waar kind kan staan en dan de armen een beetje laten zwieren. Ik zou dus niet echt gaan zwemmen
Daarom schreef ik ook "voorzichtig bewegen" en niet "baantjes zwemmen" ;-)
Ik vond het ook eng om mn arm weer te gaan gebruiken en herstel duurde best lang. Ik heb geen fysio gehad.

Bouw het rustig op (dus niet zwemmen, dat is echt zwaar nu) met steeds een beetje meer doen met de arm. Gewoon in-huis-dingen oefenen is al pittig maar als het vertrouwen in de arm er in, gaat straks de grotere/zwaardere dingen ala vanzelf weer.
Alle reacties Link kopieren
Dank iedereen. In water bewegen lijkt me inderdaad een optie. Zwemmen sowieso nog niet ;)
Maar wat heeft de opererende arts dan geadviseerd t.a.v. herstel?
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten met zoon (7) met hetzelfde probleem. Hij heeft zijn bovenarm gebroken, operatie met pennen en 6 weken gips.
Hij is nu ruim 2 weken uit het gips maar kan nog niet goed strekken. We hebben van de chirurg oefeningen gekregen (arm strekken, zwaaien en met hand zijn schouder aanraken) verder kregen we het advies oefenen in het water.
Ik ga volgende week toch een afspraak maken bij de fysio. Misschien dat zij hem idd spelenderwijs toch wat verder krijgt.
Succes met het herstel van je dochter
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-07-2019 13:18
Maar wat heeft de opererende arts dan geadviseerd t.a.v. herstel?
Elke dag oefenen, op het gemak. En over 2 weken terug naar de arts.
Alle reacties Link kopieren
Blauwe_Madelief schreef:
12-07-2019 15:28
Wij zitten met zoon (7) met hetzelfde probleem. Hij heeft zijn bovenarm gebroken, operatie met pennen en 6 weken gips.
Hij is nu ruim 2 weken uit het gips maar kan nog niet goed strekken. We hebben van de chirurg oefeningen gekregen (arm strekken, zwaaien en met hand zijn schouder aanraken) verder kregen we het advies oefenen in het water.
Ik ga volgende week toch een afspraak maken bij de fysio. Misschien dat zij hem idd spelenderwijs toch wat verder krijgt.
Succes met het herstel van je dochter
Jij ook succes. Waarom moest hij 6 weken in het gips? Hier was het 4 weken, ook erg vervelende breuk, operatie en met pinnetjes. Maar na 4 weken weer netjes aangegroeid.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
12-07-2019 17:03
Jij ook succes. Waarom moest hij 6 weken in het gips? Hier was het 4 weken, ook erg vervelende breuk, operatie en met pinnetjes. Maar na 4 weken weer netjes aangegroeid.
Hij moest eigenlijk 5 weken gips, maar omdat we op vakantie gingen werd het een week verlengd. Wij moeten begin augustus weer terug voor controle maar ik denk dat ik toch volgende week even de fysio bel. Ben bang dat hoe langer hij zijn arm niet strekt hoe langer het herstel zal duren.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-07-2019 12:02
Maar waren dat ook ellebogen? Tegenwoordig doen ze ellebogen niet lang meer in gips, tenzij absoluut noodzakelijk.

Vroeger deed men dat wel en over het algemeen kunnen die mensen dan na het gips hun arm nooit meer volledig strekken, vandaar dat ze er vanaf zijn gestapt.

- - -

edit let niet op mij; niet goed gelezen, ook ellebogen dus. Maar vaak doen ze dan max 2 weken gips ipv 6 weken. Vriendin van me had dat laatst ook.

Tja weet ook niet dan. Kan zo al 4 mensen noemen met gebroken elleboog die wel in gips moeten. Dochter dus 4 weken, die andere 2 ook 4 weken en ik ken zelfs iemand met gebroken elleboog die 6 weken gips moet.

We zijn bij de fysio geweest. Ze kan nu zonder mitella lopen zonder pijn maar arm strekken is echt nog niet aan de orde, is nog flink gebogen. Ze kan haar elleboog wel heel kleine stukjes buigen. Wat oefeningen meegekregen voor de komende tijd. Ze vond het eerst al heel eng de arm los te laten hangen, zonder mitella, maar dat is nu dus geen probleem meer. Kleine stapjes vooruit.
Als de breuk ernstig genoeg is, zit er blijkbaar niets anders op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn elleboog was op twee plaatsen gebroken.
Zes weken gips gehad van oksel t/m hand.
2x bij fysio geweest voor oefeningen, die ik trouw thuis, heb gedaan meerdere keren per dag.
Nu inmiddels een half jaar verder.
Ik merk er helemaal niets meer van.
Het enige is dat je bij een gestrekte arm ziet dat de gebroken kant ietsjes minder recht is.
Heb er verder totaal geen beperkingen door.
Ook niet bij zwaar tillen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 maanden geleden mijn elleboog gebroken doordat hij door een bal uit de kom schoot. Ik heb anderhalve week gips gehad (tot de operatie). Na de operatie geen gips meer en gelijk fysio. Nu bijna 4 maanden verder en 4 keer fysio in de week gaat het strekken een heel klein stukje verder maar ik ben er nog niet.
Ze hebben wel een prothese moeten plaatsen voor mijn radiuskop en de binnen en buitenbanden waren allebei helemaal afgescheurd. Er staat een half jaar tot een jaar herstel voor.
Ik snap de angst om de elleboog weer te gebruiken. Hopelijk helpt de fysio en kan ze snel weer haar ding doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven