Zadel op fietsstang vanaf welke leeftijd?

12-07-2019 11:17 126 berichten
Dochter is net drie geworden en daarmee het voorzitje officieel ontgroeid. Manlief vindt de achteropstoeltjes lelijk (ik ook feitelijk, maar soit) en wil daarom overgaan op een fietsstangzadel: zo'n los zadeltje op de stang met voetsteuntjes maar zonder ruggensteun of riempjes.

[EDIT/ter verheldering: hij gaat er daarbij van uit dat een fietsstangzadel even veilig is als een fietsstoeltje. Want: fietsstoeltje achterop betekent dat hij zijn been over de stang moet zien te manoeuvreren, wat hem weer niet safe lijkt bij op/afstappen en zeker bij noodstops. En als beide opties even veilig zijn, heeft hij om esthetische redenen liever een fietsstangzadel.]

Ik weet nog zo net niet of zo'n fietsstangzadel even veilig is. Drie jaar lijkt me jong. Dochter doet het motorisch prima en is (voor een peuter) ook best gezeglijk op de cruciale momenten, maar ze is natuurlijk wel een peuter met bijbehorende aandachtsspanne en "oh hee daar vliegt een vogel"-omdraaigedrag.

Online lees ik dat zo'n fietsstangzadel geschikt zou zijn 'vanaf 3 a 4 jaar'. Maar 3 of 4 jaar is natuurlijk nog best een verschil.

Het verschilt ongetwijfeld ook van kind tot kind. Desondanks benieuwd naar wat ervaringen van anderen.

Vanaf welke leeftijd gebruikten jullie zo'n fietsstangzadeltje en was dat met succes?

Vanaf welke leeftijd gebruik je een fietsstangzadel?

Totaal aantal stemmen: 64

Vanaf 3 jaar (11%)
Vanaf 4 jaar (3%)
Vanaf 5 jaar (11%)
Ouder dan 5 jaar (13%)
Niet, want het lijkt mee uberhaupt niet veilig (52%)
Niet, om een andere reden (11%)
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:00
21.04% gewijzigd
handigmetgeld schreef:
12-07-2019 13:45
Daar voldoen ze niet aan, want geen armleuningen/zijkanten. En dus 'mag' je een kind onder de 8 officieel niet op die manier vervoeren.
Ah. Kijk, dank je.

Dan voldoen onze huidige Yepp-voorzitjes dus ook niet aan de NEN-norm
Wies80 schreef:
12-07-2019 13:53
Ah. Kijk, dank je.

Dan voldoen onze huidige Yepp-voorzitjes dus ook niet aan de NEN-norm
Hmm lees nu online dat Yepp daar wel aan voldoet. Ondanks geen armleuningen.

Wonderlijk
Wies80 schreef:
12-07-2019 13:53
Hmm lees nu online dat Yepp daar wel aan voldoet. Ondanks geen armleuningen.

Wonderlijk
Waarschijnlijk hebben ze iets goed onderbouwd oid. Want die vind ik wel veilig, persoonlijk.
Maartje2016 schreef:
12-07-2019 13:41
Op fietsersbond.nl staat: een kleuter kan ook op een kinderzadel op de stang mee. Is knus, maar minder veilig dan in een zitje.

Verder staat er geen info of disclaimer op, maar misschien dat je ze kan mailen hoe ze aan die wijsheid komen?

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/10-v ... -de-fiets/
Dank je! Ik stuur ze even een mailtje (welja, ik ben nu toch bezig immers :-D )
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 13:54
Waarschijnlijk hebben ze iets goed onderbouwd oid. Want die vind ik wel veilig, persoonlijk.
Ja dat is mijn gevoel ook hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het al, steun aan zijkant lijkt alleen verplicht achter.

En zadeltjes op de buis voldoen niet aan de standaard, maar hoeven dat ook niet, de standaard gaat over zitjes, en sluit specifiek aanhangers, zitjes op de buis en andere dingen uit. Daar lijkt geen standaard voor te zijn. Wat het natuurlijk niet meteen veilig maakt :)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
12-07-2019 14:23
Ik zie het al, steun aan zijkant lijkt alleen verplicht achter.

En zadeltjes op de buis voldoen niet aan de standaard, maar hoeven dat ook niet, de standaard gaat over zitjes, en sluit specifiek aanhangers, zitjes op de buis en andere dingen uit. Daar lijkt geen standaard voor te zijn. Wat het natuurlijk niet meteen veilig maakt :)
Dank voor het uitzoeken. Kan ik dat gelijk van m'n lijstje schrappen. Ik vreesde al zoiets eigenlijk.

Dan hangt het nu op de wijsheid van (het antwoord van) de fietsersbond ;-)

En op argumenten zoals: kind kan over stuur vliegen bij noodstop
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 14:32
9.13% gewijzigd
argh. dubbeldubbel
handigmetgeld schreef:
12-07-2019 14:23
Ik zie het al, steun aan zijkant lijkt alleen verplicht achter.

En zadeltjes op de buis voldoen niet aan de standaard, maar hoeven dat ook niet, de standaard gaat over zitjes, en sluit specifiek aanhangers, zitjes op de buis en andere dingen uit. Daar lijkt geen standaard voor te zijn. Wat het natuurlijk niet meteen veilig maakt :)
Je mag op de fiets alleen met een NEN 14344 goedgekeurd zitje. Dus buiszadels, draagdoeken of andere alternatieven mogen niet.
Alle reacties Link kopieren
En zo’n inklapbare bobike?
Is dat niet wat?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 14:33
Je mag op de fiets alleen met een NEN 14344 goedgekeurd zitje. Dus buiszadels, draagdoeken of andere alternatieven mogen niet.
Staat ook op de anwb-site:
https://www.anwb.nl/fiets/accessoires-u ... tsstoeltje
Huh, wat een ijdeltuit.
Wist niet dat t fietsen nu ook stylish verantwoord kon.

Veiligheid voor alles zou je zeggen ipv hoe mooi het staat..
Zo'n zadel op stang lijkt mij heel onveilig.
Zou steeds bang zijn of kind er niet afvalt.
Maar t staat wel mooi o_o
Rare gedachte van man.
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 14:33
Je mag op de fiets alleen met een NEN 14344 goedgekeurd zitje. Dus buiszadels, draagdoeken of andere alternatieven mogen niet.
Mogen niet? Als in: dat de politie je er een bekeuring voor kan geven?

EDIT: ANWB schrijft bijvoorbeeld: "Wij raden daarom aan om een fietsstoeltje te kopen die voldoet aan de Europese veiligheidsnorm EN 14344." https://www.anwb.nl/fiets/accessoires-u ... tsstoeltje

Aanraden is toch wat anders dan verplicht zijn
Donna1971 schreef:
12-07-2019 14:52
Huh, wat een ijdeltuit.
Wist niet dat t fietsen nu ook stylish verantwoord kon.

Veiligheid voor alles zou je zeggen ipv hoe mooi het staat..
Zo'n zadel op stang lijkt mij heel onveilig.
Zou steeds bang zijn of kind er niet afvalt.
Maar t staat wel mooi o_o
Rare gedachte van man.
Even goed lezen; dit is niet wat ik schrijf of hoe hij redeneert. Hij gaat er vanuit dat beide opties even veilig zijn
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
12-07-2019 15:37
Mogen niet? Als in: dat de politie je er een bekeuring voor kan geven?

EDIT: ANWB schrijft bijvoorbeeld: "Wij raden daarom aan om een fietsstoeltje te kopen die voldoet aan de Europese veiligheidsnorm EN 14344." https://www.anwb.nl/fiets/accessoires-u ... tsstoeltje

Aanraden is toch wat anders dan verplicht zijn
Mmm... hier zeggen ze wat anders:

https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... -de-regels
(Bij "overige regels vervoer van kinderen")
Maartje2016 schreef:
12-07-2019 14:36
Staat ook op de anwb-site:
https://www.anwb.nl/fiets/accessoires-u ... tsstoeltje
Op de ANWB-website lees ik alleen: "Kinderen jonger dan acht jaar moeten wel een veilige zitplaats hebben met voldoende steun aan rug, handen en voeten. Wij raden daarom aan om een fietsstoeltje te kopen die voldoet aan de Europese veiligheidsnorm EN 14344."

Een NEN-gecertificeerd zitje is dus niet verplicht en die heeft bovendien alleen betrekking op fietsstoeltjes en niet op fietskarren, buiszadels etc.

Man vindt zelf ook absoluut dat kinderen een veilige zitplek moeten hebben, alleen ziet hij buiszadel als een even veilige zitplek als een fietsstoeltje, of zelfs veiliger...
Alle reacties Link kopieren
Maar even los van alle aanbevelingen/verplichtingen/NEN normen: je kunt toch zelf wel bedenken dat een kind van 3 los op een zadeltje voorop minder veilig is dan in een zitje achterop je fiets? Als ze los op een zadeltje zitten, vallen ze daar toch veel sneller vanaf bij een aanrijding/losse tegel/onverwachte beweging dan uit een zitje waar ze met een gordel in vastzitten?

Ik sluit niet uit dat wij ook nog eens overstappen op een zadeltje voorop voor de oudste, maar dat zal dan voor de gevallen zijn dat jongste vanwege zijn gewicht écht niet meer voorop kan en dus al in het achterzitje zit en oudste (die nu al wel zelf fiets maar nog niet op de weg mag van ons) op dat moment niet zelf kan fietsen wegens te ver weg/fiets niet mee of iets dergelijks.

Onze fietsenmaker zei overigens dat die grens van 15 kg voor het voorzitje echt niet zo is dat het zitje er met een kind van 16 kg al afvalt. Ze kunnen echt wel wat hebben.

Heeft je man al eens met een kind op een zadeltje voorop gefietst trouwens? Ik ben nog wel benieuwd hoeveel ruimte je over houdt voor je benen als er een groter kind op zit. Wat dat betreft is een achterzitje comfortabeler voor de fietsende ouder lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees zijn er helemaal geen regels voor "buisvervoer". Achterop MOET je veilig zitten, dus raden ze die normering aan, maar er is blijkbaar geen richtlijn voor de overige plekken op je fiets waar een kind kan zitten... :flag:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op die leeftijd nog voor een achterzitje gaan. En je vriend tijdelijk op een damesfiets zetten. Mijn vader heeft ook jaren op een damesfiets gefietst daarom :mrgreen:
Ik denk dat mijn kinderen vanaf een jaar of 4/5 op het zadeltje zaten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
12-07-2019 15:49
Als ik het zo lees zijn er helemaal geen regels voor "buisvervoer". Achterop MOET je veilig zitten, dus raden ze die normering aan, maar er is blijkbaar geen richtlijn voor de overige plekken op je fiets waar een kind kan zitten... :flag:
Een langere rugleuning is ook niet nodig want daar zit je zelf en je armen zitten er omheen. Het belangrijkste is dat je de voetjes goed beschermd want daar wil nog wel eens wat mee gebeuren. En je kan nog een opzetstuurtje op je stuur zetten. Wel zo fijn ook tegen koude handjes.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Maartje2016 schreef:
12-07-2019 15:42
Mmm... hier zeggen ze wat anders:

https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... -de-regels
(Bij "overige regels vervoer van kinderen")
Bedoel je "kinderen onder de acht jaar mogen alleen achterop de fiets vervoerd worden als ze zitten op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten. Bij het vervoer achter op een snorfiets is het dragen van een helm niet verplicht."?

Gaat dus alleen over kinderen achterop. Ik heb de indruk dat met achteropstoeltjes nogal wat veiligheidsissues die dan door zo'n stoeltje getackeld moeten worden. Meeste ongelukken bij kinderen op de fiets worden veroorzaakt met achteropstoeltje, las ik elders. (Wat ik geen argument vindt om voor buiszadel te kiezen trouwens, want er zijn gewoon veel meer achterfietsstoeltjes in gebruik dan buiszadels.)

Volgens mij mág een buiszadel gewoon. Lijkt me anders ook vreemd dat je ze online en offline overal kunt kopen.

Overigens wel dank voor het meedenken en meezoeken...
crosspost met maartje
Mataranka schreef:
12-07-2019 15:49
Maar even los van alle aanbevelingen/verplichtingen/NEN normen: je kunt toch zelf wel bedenken dat een kind van 3 los op een zadeltje voorop minder veilig is dan in een zitje achterop je fiets? Als ze los op een zadeltje zitten, vallen ze daar toch veel sneller vanaf bij een aanrijding/losse tegel/onverwachte beweging dan uit een zitje waar ze met een gordel in vastzitten?
Maar met een achteropstoeltje zal hij moeten op/afstappen met been over stang en dat lijkt hem dan weer minder veilig, zeker bij noodstops. En ik geloof dat hij dat echt vindt. Hij is namelijk verbluffend eerlijk (wat soms ook eens wel eens onhandig is). Tsja. Ik wacht die reactie van de fietsersbond nog even aan en ga er dan binnenkort maar even met hem voor zitten.
Onze fietsenmaker zei overigens dat die grens van 15 kg voor het voorzitje echt niet zo is dat het zitje er met een kind van 16 kg al afvalt. Ze kunnen echt wel wat hebben.
ah dat zou mooi zijn. Kunnen we het nog even rekken. Haar benen kan ze nog wel kwijt iig (korte pootjes)
Heeft je man al eens met een kind op een zadeltje voorop gefietst trouwens? Ik ben nog wel benieuwd hoeveel ruimte je over houdt voor je benen als er een groter kind op zit. Wat dat betreft is een achterzitje comfortabeler voor de fietsende ouder lijkt me.
Nee nog niet uitgeprobeerd. Maar helaas geen vrienden of kennissen die er 1 hebben waarmee we kunnen testen.
suzyqfive schreef:
12-07-2019 15:51
Ik zou op die leeftijd nog voor een achterzitje gaan. En je vriend tijdelijk op een damesfiets zetten. Mijn vader heeft ook jaren op een damesfiets gefietst daarom :mrgreen:
Ik denk dat mijn kinderen vanaf een jaar of 4/5 op het zadeltje zaten.
Ha dank je. Ik denk dat we daar ook op uitkomen eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
12-07-2019 16:05
Maar met een achteropstoeltje zal hij moeten op/afstappen met been over stang en dat lijkt hem dan weer minder veilig, zeker bij noodstops. En ik geloof dat hij dat echt vindt. Hij is namelijk verbluffend eerlijk (wat soms ook eens wel eens onhandig is). Tsja. Ik wacht die reactie van de fietsersbond nog even aan en ga er dan binnenkort maar even met hem voor zitten.
Dan zou ik als ik hem was inderdaad eerder een damesfiets gaan gebruiken. Echt makkelijk afstappen met een kind voorop bij een noodstop doe je in mijn ervaring ook niet, of dat nou een in een voorzitje is of op een zadeltje. Bij een noodstop zet je toch je voeten aan de grond en ga je van je zadel, in plaats van helemaal je been over de bagagedraaier te zwaaien? En verder lijkt me opstappen op een herenfiets met zitje achterop gewoon een kwestie van wennen, maar dat zou ik man thuis vanavond eens moeten vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven