Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
DeKenau schreef:
12-07-2019 19:16
Het zijn juist de vrouwen die wél voor het gezinsinkomen zorgen die het meest benadeeld worden. Want die doen 9 van de tien keer ook het leeuwendeel van het huishouden én de kinderen. Én ze werken ook nog 3 of 4 dagen. Én ze regelen vrijwel álles. Ben je als man met een 40 urige werkweek en thuis even de bak aan de straat zetten en gras maaien vele malen beter af. En zo zijn er heel veel 'moderne' gezinnen.
Precies. Ze doen en werken en daarnaast zowat alles.

Maar Vanzai wil daar niet aan. Dan heeft hij niks meer over te slachtofferen als man.
Zelfde voor zorgen. Mannen gaan dat niet leren als je het niet aan ze over laat.

En vice versa ben ik zelf maar begonnen met klussen in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap vooral niet dat veel vrouwen akkoord gaan met de mythe dat fulltime werken 'het leeuwendeel' of 'het zware werk' doen is en dat 3 of 4 dagen werken + verantwoordelijk zijn voor het gros van de tweede en de gehele derde shift de makkelijkere optie is. Ik geloof daar niks van. Ik zou veel liever 5 dagen werken en dan thuis alleen nog eens de vaatwasser hoeven inruimen en een verhaaltje hoeven voor te lezen dan 3 of 4 dagen werken en
- steeds bedenken wat we gaan eten en dat halen en koken/bedenken en regelen van cadeaus voor vrienden en familie en de verjaardagen onthouden/mantelzorgen
- nadenken over of de winterjassen/zwemkleding/slippers van de kinderen nog passen
- nadenken over traktaties/kinderfeestjes/schoolafspraken/doktersafspraken/zwemles etc. etc.

Kijk oké sommige mensen vinden het wellicht wel relaxter, maar je maakt mij niet wijs dat er sprake is van minder belasting bij de minder werkende partner.
Ik doe thuis de traktaties en kinderfeestjes niet meer. Die doet man. Net als de boodschappen (inplannen, recepten bedenken, laten bezorgen). En het ziekenhuisgedoe met één van de kinderen.
En man kan het ook nog! Amazing!

Heerlijk hoor. Kostte me wel een bijna burn out om daarachter te komen, dat was wel jammer.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:26
15.27% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 19:22
Zelfde voor zorgen. Mannen gaan dat niet leren als je het niet aan ze over laat.

En vice versa ben ik zelf maar begonnen met klussen in huis.

Dat is al bijzonder natuurlijk. Ik kan dat zelf bedenken dus waarom 'hij' niet? Waarom moet dat actief aan hen overgelaten worden om te leren?

Omdat ze dat thuis niet hebben geleerd/meegekregen?

Ik wel mbt het huis net als een gaatje boren en mijn eigen band plakken. Zorgen voor een kind.. dan weet je net zo veel als hij. En toch gaat er ergens iets mis vaak.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:29
16.60% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 19:26
Dat is al bijzonder natuurlijk. Ik kan dat zelf bedenken dus waarom 'hij' niet? Waarom moet dat actief aan hen overgelaten worden om te leren?

Omdat ze dat thuis niet hebben geleerd/meegekregen?
Ja goeie.
Probleem is dat ik alles al gedaan had meestal. En nu hebben we het verdeeld. En doe ik dus sommige dingen helemaal niet meer, tenzij hij me vraagt te helpen.
MrsDuck schreef:
12-07-2019 18:11
We vinden het raar dat je een kind krijgt om het vervolgens door anderen te laten verzorgen. Stel nou dat ze dan daar haar eerste woordje zegt of stapje doet?

Hoe ging je man dat meekrijgen, met dat fulltime werken? Waarom vergrootte je wel enorm de kans dat jij die bijzondere momenten live meemaakte, maar minimaliseerde je tegelijkertijd de kans dat je man daar bij zou zijn?


Ik veroordeel niemand die daar anders over denkt of die luxe niet heeft om te kiezen. Waarom moet ik mij dan verdedigen over besluiten die wij nemen?


Ik bedoelde met mijn vorige vragen je vooral om uitleg te vragen. In deze post ben ik wel meer veroordelend, omdat je uitleg precies duidelijk maakt dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.

Maar goed... Het voelde verkeerd na jaren proberen een kindje te krijgen en we konden het ons veroorloven het te doen, dus waarom niet. Doordat ik werkloos was en mijn partner een goede baan heeft, liep het zo dat ik dus thuis was.

Iemand anders was me al voor, maar ik vraag het toch nog maar eens: was het ook toevallig zo gelopen als je man degene was die werkloos thuis was in die tijd?


Ik heb nu een baan gevonden waar ik ook in de late avonden, hele vroege ochtend en weekenden moet werken. De opvang zal daardoor beperkt zijn tot overblijven, 1 hooguit 2 keer na school (soms ook een week niet en ik werk standaard niet op woensdagmiddag) en in vakanties. Mijn man heeft gewoon kantoortijden en kan bij ziekte/nood ook thuiswerken. Dus ik denk dat het wel goed zal gaan.


Wat jammer dat jullie er nog steeds voor kiezen dat jij vrijwel alle opvang voor jullie kind moet regelen. Er is al een kloof tussen jullie ontstaan, qua financiën maar ook qua zorg voor het kind, en jullie blijven deze kloof behouden, gaan het niet dichten nu jij weer aan het werk gaat.
(Thuiswerken met een kind in huis gaat trouwens niet)
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 19:19
We hebben ook gekeken naar de financiën toen we kinderen kregen. Man is wat ouder dan ik en zit in een sector waar salarissen hoog liggen. Dus financieel had ik beter thuis kunnen blijven. Maar dan zou ik dat gat nooit dichtlopen. Dus toen beide 4 dagen gedaan. En mijn man is best geëmancipeerd maar eigenlijk wilde hik fulltime blijven werken. Dat accepteerde ik niet.


Heel verstandig!
Timetraveler schreef:
12-07-2019 19:23
Ik snap vooral niet dat veel vrouwen akkoord gaan met de mythe dat fulltime werken 'het leeuwendeel' of 'het zware werk' doen is en dat 3 of 4 dagen werken + verantwoordelijk zijn voor het gros van de tweede en de gehele derde shift de makkelijkere optie is. Ik geloof daar niks van. Ik zou veel liever 5 dagen werken en dan thuis alleen nog eens de vaatwasser hoeven inruimen en een verhaaltje hoeven voor te lezen dan 3 of 4 dagen werken en
- steeds bedenken wat we gaan eten en dat halen en koken/bedenken en regelen van cadeaus voor vrienden en familie en de verjaardagen onthouden/mantelzorgen
- nadenken over of de winterjassen/zwemkleding/slippers van de kinderen nog passen
- nadenken over traktaties/kinderfeestjes/schoolafspraken/doktersafspraken/zwemles etc. etc.

Kijk oké sommige mensen vinden het wellicht wel relaxter, maar je maakt mij niet wijs dat er sprake is van minder belasting bij de minder werkende partner.

Het runnen van een huishouden inclusief zorg voor kinderen is volgens mij gewoon een baan op zich. Met het verschil dat die niet stopt om vijf uur.
RikM schreef:
12-07-2019 19:34
Het runnen van een huishouden inclusief zorg voor kinderen is volgens mij gewoon een baan op zich. Met het verschil dat die niet stopt om vijf uur.
Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-07-2019 19:34
Het runnen van een huishouden inclusief zorg voor kinderen is volgens mij gewoon een baan op zich. Met het verschil dat die niet stopt om vijf uur.
En, niet te vergeten, dat het geen geld oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nog een keer een beweging ontstaan van al die miepende vrouwen die van de regering eisen dat 'er eindelijk eens iets aan hun situatie gedaan wordt' terwijl ze slechts de gevolgen dragen van hun eigen keuzes.

Hopelijk is er dan een rechts kabinet.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:36
Ik zie nog een keer een beweging ontstaan van al die miepende vrouwen die van de regering eisen dat 'er eindelijk eens iets aan hun situatie gedaan wordt' terwijl ze slechts de gevolgen dragen van hun eigen keuzes.

Hopelijk is er dan een rechts kabinet.
Nee, die ruggengraatloze mannen moeten iets doen. Dat is veel effectiever.

Namelijk:
Parttime werken
50% van de uitvoerende taken binnen het gezin op zich nemen
50% van de projectmanagementtaken ("nadenken over") op zich nemen

Dan kunnen we wel eens verder praten.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:40
1.45% gewijzigd
nog niet alles gelezen

Dit is natuurlijk wel een vrouwenforum, dus de mannen die er bij in schieten schrijven daar misschien ergens anders over.
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 19:38
Nee, de mannen moeten iets doen. Dat is veel effectiever.

Namelijk:
Parttime werken
50% van de uitvoerende taken binnen het gezin op zich nemen
50% van de projectmanagementtaken ("nadenken over") op zich nemen

Dan kunnen we wel eens verder praten.

Precies.
Waarom is dit ook weer de taak van de vrouwen. Word daar ook echt moe van... dat afschuiven van taken en veranwoordelijkheden en nu ook van de schuld.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:42
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2019 19:31
Hoe ging je man dat meekrijgen, met dat fulltime werken? Waarom vergrootte je wel enorm de kans dat jij die bijzondere momenten live meemaakte, maar minimaliseerde je tegelijkertijd de kans dat je man daar bij zou zijn?







Ik bedoelde met mijn vorige vragen je vooral om uitleg te vragen. In deze post ben ik wel meer veroordelend, omdat je uitleg precies duidelijk maakt dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.





Iemand anders was me al voor, maar ik vraag het toch nog maar eens: was het ook toevallig zo gelopen als je man degene was die werkloos thuis was in die tijd?







Wat jammer dat jullie er nog steeds voor kiezen dat jij vrijwel alle opvang voor jullie kind moet regelen. Er is al een kloof tussen jullie ontstaan, qua financiën maar ook qua zorg voor het kind, en jullie blijven deze kloof behouden, gaan het niet dichten nu jij weer aan het werk gaat.
(Thuiswerken met een kind in huis gaat trouwens niet)
We doen het zo omdat het voor ons zo werkt. Emancipatie is ook keuze hebben. Ik hoef mij daar niet voor te verantwoorden, net zo min als mijn partner dat moet. Ik brand jullie toch ook niet af op jullie keuzes?
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 19:40
Precies.
Waarom is dit ook weer de taak van de vrouwen. Word daar ook echt moe van... dat afschuiven van taken en veranwoordelijkheden en nu ook van de schuld.
Lekker overzichtelijk denk ik.
MrsDuck schreef:
12-07-2019 19:41
We doen het zo omdat het voor ons zo werkt. Emancipatie is ook keuze hebben. Ik hoef mij daar niet voor te verantwoorden, net zo min als mijn partner dat moet. Ik brand jullie toch ook niet af op jullie keuzes?
Emancipatie is niet keuzevrijheid maar "het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie".
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 19:38
Nee, die ruggengraatloze mannen moeten iets doen. Dat is veel effectiever.

Namelijk:
Parttime werken
50% van de uitvoerende taken binnen het gezin op zich nemen
50% van de projectmanagementtaken ("nadenken over") op zich nemen

Dan kunnen we wel eens verder praten.
Wanneer je ouder dan 20 bent zou er van je verwacht mogen worden dat je begrijpt dat je in dit leven nergens komt met naar een ander wijzen.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:44
Wanneer je ouder dan 20 bent zou er van je verwacht mogen worden dat je begrijpt dat je in dit leven nergens komt met naar een ander wijzen.
Mooie drogredenering, maar daar trap ik niet in.

Je wijst overigens zelf naar iedereen behalve jezelf, dus je bent 19 neem ik aan?
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:44
Wanneer je ouder dan 20 bent zou er van je verwacht mogen worden dat je begrijpt dat je in dit leven nergens komt met naar een ander wijzen.
Net als jij? :HA:

Hou toch op zeg. Het is bijna hilarisch.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet iedereen gegeven mee te doen met alles; geld verdienen, voor de kinderen zorgen, argumenteren. Dat weet ik wel.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:49
Het is niet iedereen gegeven mee te doen met alles; geld verdienen, voor de kinderen zorgen, argumenteren. Dat weet ik wel.
:rofl:

Sorry maar ik houd er mee op met jou hoor.
MrsDuck schreef:
12-07-2019 19:41
We doen het zo omdat het voor ons zo werkt. Emancipatie is ook keuze hebben. Ik hoef mij daar niet voor te verantwoorden, net zo min als mijn partner dat moet. Ik brand jullie toch ook niet af op jullie keuzes?



Ik ben hier zo fel op, omdat dit dus echt niet is wat emancipatie inhoudt. Wat ik ook al eerder schreef in dit topic, en tig keer eerder in vergelijkbare topics op dit forum. Emancipatie gaat om gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden.
Zolang vrouwen als jij denken dat vrijwillig kiezen om thuis te blijven of veel minder te werken en het overgrote deel van de zorg en het huishouden op zich te nemen allemaal onder emancipatie valt zal ik dit beeld blijven bestrijden.

Jij bent slechts een individu, jullie samen slechts 1 stel. Ik kan jou het nog niet volbracht zijn van de emancipatie niet verwijten. En tegenover jullie staat wellicht een ander stel dat koos voor een thuisblijfvader.

Maar maatschappelijk gezien kiezen veel en veel meer stellen voor dezelfde rolverdeling als jullie, en dat wordt normaal gevonden. Het wordt de moeders verweten als een kind vaak op de opvang zit. Het wordt normaal gevonden door vrouwen dat we gemiddeld minder verdienen. Het is heel gebruikelijk dat 'men' in de wetenschap staat voor 'mannen' en niet voor 'mannen en vrouwen', waardoor bepaalde ziektes bij vrouwen minder goed herkend worden en slechter behandeld. Er zijn nog steeds wetten die vrouwen achterstellen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden aanhalen.

En precies dat is waar ik tegen ageer. Dat is het duidelijke bewijs dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.



Om terug te grijpen op de openingspost: als een stel gaat samenwonen en daarbij geen afspraken maakt over geld en huishouding, dan trekt heel vaak de vrouw aan het kortste eind en moet zij later haar best doen om de boel weer gelijk te trekken. Ik vind dat net zo vreemd als de TO. Waarom zorgen die vrouwen niet direct vanaf het begin net zo goed voor zichzelf als de mannen waarmee ze gaan samenwonen voor zichzelf zorgen?
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:53
0.18% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 19:51
:rofl:

Sorry maar ik houd er mee op met jou hoor.
Goed idee. Hij kan dit nog uren volhouden, neemt topics over en gaat dan huilen over op de man en gaan staffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven