Rapport over Thijs H dreigt in een la te verdwijnen.

12-07-2019 15:13 25 berichten
Bron: Carla van der Wal en Niels Klaassen. Het onderzoek naar de psychiatrische behandeling van drievoudig moordverdachte Thijs H. dreigt in een la te verdwijnen. Nabestaanden, politie en politiek pleiten voor transparantie: ,,De kliniek wil de schade beperken”.

De Mondriaan-kliniek waar Thijs H. zich na de moorden met bloed op de kleding aanmeldde, laat de eigen handelswijze nu onderzoeken. Dan moet duidelijk worden waarom de GGZ-instelling ondanks sterke vermoedens van zijn betrokkenheid bij de moorden pas na de tweede ontsnapping het beroepsgeheim doorbrak en de politie informeerde. Die gang van zaken wekte veel beroering bij publiek en politiek.

Maar het is nog zeer de vraag of het inspectierapport daarover ooit openbaar wordt. In principe blijven deze calamiteitenrapportages geheim, tenzij er ‘grote maatschappelijke aandacht’ is. Die wordt blijkbaar niet groot genoeg geacht, want de inspectie kan nog niet zeggen of de uitkomsten inderdaad openbaar worden. ,,We moeten eerst afwachten wat er in het onderzoek staat voordat we iets kunnen zeggen over de publicatie van het rapport”, meldt een woordvoerder van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), die het onderzoek binnen enkele weken verwacht.
Openheid
Bij nabestaanden, in de politiek en bij de politie wordt met klem opgeroepen tot openheid. ,,Als de inspectie het niet openbaar maakt, zullen we er schriftelijke vragen over gaan stellen”, zegt CDA-Tweede Kamerlid Joba van den Berg. ,,Dit rapport helpt met het op gang brengen van de discussie over het beroepsgeheim, en of dit nog in balans is met belangen van nabestaanden of slachtoffers. We vinden het belangrijk dat er een lerende cultuur komt in de GGZ.”


Ook in de Maastrichtse kliniek wordt maar weinig medegedeeld over het incident, weet een ingewijde. ,,In het kader van de privacy, wordt gezegd. Al lijkt het ook een kwestie van de schade beperken.”

Voorzitter Jan Struijs van de Nederlandse Politiebond vindt het onbestaanbaar als de rapporten niet breed worden gedeeld. ,,Dit is superbelangrijk, het kan nieuwe inzichten opleveren over hoe omgegaan moet worden met het medisch beroepsgeheim.’’ Dat zit politieonderzoeken met regelmaat in de weg: die hebben juist baat bij snel handelen, door het medisch beroepsgeheim gaan vaak kostbare uren verloren. Zo ging het ook in de kliniek waar H. zich meldde. ,,We moeten weten wanneer er wat voor informatie was als we grondig willen kijken naar verbeteringen.”

Onverteerbaar
Advocaat Sébas Diekstra staat de nabestaanden bij van de 56-jarige vrouw die in Den Haag werd doodgestoken. Hij wil slechts kort reageren, maar sluit zich aan bij het pleidooi van politie en politiek. ,,Het zou onverteerbaar zijn voor de nabestaanden als het rapport niet openbaar wordt gemaakt.”

Justitie verdenkt Thijs H. van drie moorden op wandelaars in Den Haag en Heerlen begin mei. Na de moorden op dinsdag 7 mei meldde H. zich vrijwillig bij de GGZ-kliniek. Hij kwam op de gesloten afdeling terecht, maar ontsnapte al snel.

Die avond werd H. weer bij Mondriaan gebracht door zijn ouders, de ochtend erna ontkwam hij weer. Pas toen werd de politie ingelicht. Woensdagavond werd hij opgepakt in Zuid-Limburg. Volgende maand staat H. voor het eerst voor de rechter. Hij ontkent betrokkenheid.
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 16:58
Reden: Bronvermelding wás al toegevoegd aan het begin van de tekst.
4.21% gewijzigd
Fijn dat de politie en politiek hier als een havik opzitten. Hun roep om verandering is uit nood geboren, en heeft veel steun vanuit de bevolking. Ik vraag me af waarom de kliniek dit traineert.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet netter zijn in de bron te vermelden? Je hebt dit ergens van gekopieerd neem ik aan
Alle reacties Link kopieren
Het is geknipt en geplakt van het AD.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Traineert geeft de indruk dat de kliniek dat moedwillig doet en de boel vertraagt. Misschien zijn ze aan het afwegen hoe ze omgaan met privacy van hun cliënten? En nu zullen hier mensen zijn die gaan zeggen: als je iemand hebt vermoord, heb je geen recht meer op privacy. Let maar op. Succes met dit topic!
Wat eten we vanavond?
smulrol schreef:
12-07-2019 15:32
Zou het niet netter zijn in de bron te vermelden? Je hebt dit ergens van gekopieerd neem ik aan
Nee, in eerste instantie stonden de namen van de schrijvers erbij, maar die heb ik weggehaald. Stond rommelig, vond ik.
makreel schreef:
12-07-2019 15:34
Traineert geeft de indruk dat de kliniek dat moedwillig doet en de boel vertraagt. Misschien zijn ze aan het afwegen hoe ze omgaan met privacy van hun cliënten? En nu zullen hier mensen zijn die gaan zeggen: als je iemand hebt vermoord, heb je geen recht meer op privacy. Let maar op. Succes met dit topic!
Het stuk geeft ook de indruk dat dit moedwillig gebeurt, en de reactie van de politiek en de politie ook. We vragen ons alleen af waaróm de kliniek dat doet.
Alle reacties Link kopieren
<cynisch> Welja, die rommel met een bronvermelding, wie maalt erom wat de bron van een bericht is. </cynisch>
makreel wijzigde dit bericht op 12-07-2019 15:52
15.79% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Het stuk geeft de indruk, en mijn vraag is: klopt dat?
Wat eten we vanavond?
47084 schreef:
12-07-2019 15:48
Nee, in eerste instantie stonden de namen van de schrijvers erbij, maar die heb ik weggehaald. Stond rommelig, vond ik.
Bronvermelding is noodzakelijk als je het zo kopieert en hier neerzet
gizzmo-returns schreef:
12-07-2019 15:51
Bronvermelding is noodzakelijk als je het zo kopieert en hier neerzet
Goh, ik wist niet dat dat verplicht was.
Alle reacties Link kopieren
Een bericht lukraak kopiëren en hier neer plempen zonder verdere duiding is ook nogal vaag.
Wat wil je er mee?
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
12-07-2019 15:49
Het stuk geeft ook de indruk dat dit moedwillig gebeurt, en de reactie van de politiek en de politie ook. We vragen ons alleen af waaróm de kliniek dat doet.
Wie zijn 'we'?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-07-2019 16:07
Wie zijn 'we'?
in Ieder geval politie en politiek. En ik.😉
Alle reacties Link kopieren
Een schrijver noemen is geen bronvermelding (omdat het ook in opdracht geschreven kan zijn).

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/rapport-ov ... ~a63f0ddf/
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
12-07-2019 16:22
in Ieder geval politie en politiek. En ik.😉
Uit het vorige topic meen ik me te herinneren dat jij nogal heftig op deze zaak reageerde.
Waarom ben je juist hierbij zo betrokken?

Ik hoef bijv helemaal het naadje van de kous verder niet te weten, maar ik snap dat de politiek dat wel wil.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-07-2019 17:32
Uit het vorige topic meen ik me te herinneren dat jij nogal heftig op deze zaak reageerde.
Waarom ben je juist hierbij zo betrokken?

Ik hoef bijv helemaal het naadje van de kous verder niet te weten, maar ik snap dat de politiek dat wel wil.
Ik ben er niet in betrokken.
[quote=chocolol post_id=30149884 time=1562945345 user_id=131054]
Een schrijver noemen is geen bronvermelding (omdat het ook in opdracht geschreven kan zijn).

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/rapport-ov ... ~a63f0ddf/
[/quote. Er is een groep kranten die de berichten deelt.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
12-07-2019 20:32
Er is een groep kranten die de berichten deelt


Ja en die hebben als bron staan het AD.
https://www.tubantia.nl/binnenland/rapp ... ~a63f0ddf/
Alle reacties Link kopieren

Die hoort bij het AD. Evenals nog een hoop kranten die onder de Persgroep vallen. diegene die daar niet onder vallen hebben het AD als bron staan.
Alle reacties Link kopieren
Maar nogmaals: en nu?

Eerder plaatste je ook al een staaltje ‘copy - paste’ zonder verdere vraag , mening of wat dan ook.
girasole3 schreef:
12-07-2019 21:47
Maar nogmaals: en nu?

Eerder plaatste je ook al een staaltje ‘copy - paste’ zonder verdere vraag , mening of wat dan ook.
Tweede post. Verder is het de bedoeling nieuws samen te brengen. Wellicht weten anderen meer.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
12-07-2019 21:55
Tweede post. Verder is het de bedoeling nieuws samen te brengen. Wellicht weten anderen meer.
Maar waarom bijt je je hier zo in vast?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
In principe blijven deze calamiteitenrapportages geheim, tenzij er ‘grote maatschappelijke aandacht’ is. Die wordt blijkbaar niet groot genoeg geacht, want de inspectie kan nog niet zeggen of de uitkomsten inderdaad openbaar worden. ,,We moeten eerst afwachten wat er in het onderzoek staat voordat we iets kunnen zeggen over de publicatie van het rapport”, meldt een woordvoerder van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), die het onderzoek binnen enkele weken verwacht.


Het rapport is er dus nog niet en er is ook nog niet besloten om het achter te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven