Vriendin van dochter mag niet bij ons

12-07-2019 20:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden is er een nieuw meisje bij m'n dochter in de klas gekomen.
Mijn dochter en zij raakten bevriend en ze zijn nu echt dikke vriendinnen.
Ze spreken vaak na schooltijd af maar dan buiten. Of ze videobellen in de avond. Het meisje mag namelijk niet bij ons thuis komen. De reden daarvan weet ik niet.
Het meisje is 1,5 jaar geleden uit Marokko in Nederland komen wonen alleen met haar vader. (Moeder heeft ze nooit gekend)
Haar vader werkt heel veel en komt meestal pas om 22 u s avonds thuis. Dus dan is ze altijd alleen thuis.
Ze is hartstikke welkom om bij ons thuis mee te eten en zo wat minder alleen te zitten. Maar haar vader wil het niet.
Ik krijg de reden hiervoor niet boven water, vader nog nooit gezien (zelfs de afscheidsavond groep 8 was het meisje alleen...), heb wel z'n nummer maar z'n Nederlands is slecht.
Ik heb een beetje met haar te doen en probeer te begrijpen waarom ze zo binnen gehouden wordt.
Het meisje is mijn verantwoordelijkheid niet maar we hebben hier in huis denk ik wat meer gezelligheid te bieden dus vind het een beetje jammer dat ze alleen thuis is zoveel.
Is dit een gevalletje 'niet mee bemoeien' ?
Alle reacties Link kopieren
Lastig, wat zeg het meisje zelf dat de reden is dat ze niet binnen mag komen?
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet aan iemand die marokkaans spreekt vragen of hij/zij kan bellen om het te vragen aan de vader? Misschien is hij zich er niet van bewust dat dingen hier in Nederland zo gaan.
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
12-07-2019 20:32
Lastig, wat zeg het meisje zelf dat de reden is dat ze niet binnen mag komen?
Alleen dat het niet mag. Ze is naar mij toe heel erg verlegen. Ze is hier 1 x geweest om te lunchen (misschien stiekem?)
Ik wil ook niet doorzagen, straks wordt ze nog bang voor me :P
En misschien is het gebruikelijk in Marokkaanse gezinnen? Niet bij elkaar thuis spelen behalve familie ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Hm, vreemd. Nu ja, misschien is het iets cultuurgebonden. Ik heb een Marokkaanse vriendin die bijvoorbeeld voor zonsondergang thuis moet zijn. In de winter betekent dat om 16 uur, in de zomer mag zij tot 22u30 *buiten blijven. Een beetje apart, maar hé..
leeg
Alle reacties Link kopieren
Die vader zorgt in ieder geval niet goed voor zijn dochter. Ik vind het in niet normaal dat een jong kind zo aan haar lot wordt overgelaten. Zelf zou ik in zo'n geval er toch een melding van maken, want het zou mij niet lekker zitten.
.
Geen idee, maar misschien kan je man 's avonds als hij thuis is een keertje langslopen en een praatje met hem maken? Misschien dat dat makkelijker praat voor hem dan een vrouw?
Gaan ze volgend jaar ook naar dezelfde middelbare school?
Vader wil zijn dochter beschermen en draagt haar daarom op om thuis te blijven. In hun cultuur heel normaal. Een meisje zonder mannelijke begeleiding op straat is vragen om problemen.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
12-07-2019 20:51
Geen idee, maar misschien kan je man 's avonds als hij thuis is een keertje langslopen en een praatje met hem maken? Misschien dat dat makkelijker praat voor hem dan een vrouw?
Als ik een man zou hebben zou het een goede tip zijn :D
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
12-07-2019 20:51
Geen idee, maar misschien kan je man 's avonds als hij thuis is een keertje langslopen en een praatje met hem maken? Misschien dat dat makkelijker praat voor hem dan een vrouw?
dit. mosterd....
Heb je geen mannelijk persoon in je omgeving die dat dan kan doen? toch een cultuurdingetje denk ik...
zielig voor dat meisje. lief dat je begaan met haar bent.
daenerys79 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 20:58
10.94% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
12-07-2019 20:52
Gaan ze volgend jaar ook naar dezelfde middelbare school?
Vader wil zijn dochter beschermen en draagt haar daarom op om thuis te blijven. In hun cultuur heel normaal. Een meisje zonder mannelijke begeleiding op straat is vragen om problemen.
Nee, meisje gaat naar een kopklas, om de Nederlandse taal bij te spijkeren voor ze naar het VO gaat. Ze spreekt trouwens bizar goed Nederlands voor een kind dat hier zo kort woont.
Hangmat schreef:
12-07-2019 20:54
Als ik een man zou hebben zou het een goede tip zijn :D
Oeps sorry! :D

Mag jouw dochter eigenlijk wel daar thuis komen?
Anders eens haar 's avonds ophalen en zo een praatje aanknopen met de vader?
Of nodig via een briefje via de dochter vader en dochter een keer samen uit op de koffie/thee ofzo op een weekeinde-middag als hij niet werkt? Jouw dochter weet misschien wel via vriendin wanneer hij eens thuis is.
Ik kan me ook wel voorstellen dat hij niet wil dat zijn dochter ergens gaat spelen thuis bij mensen die hij niet kent. Andersom gezien krijgt zij die kans op deze manier nooit en dat is zo sneu. Daarom probeer ik iets te verzinnen dat hij weer wie jullie zijn en dat zijn dochter daar gerust naartoe kan als hij werken is.
Als ze weet dat pa pas thuis is om 22u, waarom blijft ze dan braaf alleen thuis?

Wie controleert waar ze eet om 18u?


Ik gok op een cultuur- en geloofsdingetje.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
12-07-2019 20:57
Oeps sorry! :D

Mag jouw dochter eigenlijk wel daar thuis komen?
Anders eens haar 's avonds ophalen en zo een praatje aanknopen met de vader?
Ja, maar vader is dan dus nooit thuis.
Maar maandag mag ze daar blijven eten en haal ik haar op dus dan zal ik die vader wel eindelijk in levende lijve zien neem ik aan.

Ze schijnt s avonds zelf te koken en eet dan na 22 u met haar vader.

In de herfst komt vaders nieuwe vrouw naar nl. Ik hoop dat dat een verbetering voor haar zal zijn.
Dit doet de vader uit bescherming van zijn dochter voor drugs, roken, drinken etc. Hij is bang dat ze ontspoord.

Stel je eens voor, hij staat er helemaal alleen voor. In mijn cultuur draagt de vrouw het meest bij aan de opvoeding van de kinderen. Dat er geen moeder in beeld is, is zowiezo ongewoon in ons cultuur.

Ik denk dat je het tijd moet geven, zodra hij jou en jouw dochter beter kent, zal hij wat losser worden en jou meer vertrouwen met zijn dochter.

Geef het tijd, hij is geen slecht mens, maar gewoon bang.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:12
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoeft niet direct een cultuurding te zijn hoor.
Onze zoon heeft een poolse vriendin/klasgenoot, waarvan vader en moeder beiden fulltime werken waardoor zij smorgens en smiddags alleen thuis is.
Zij mag ook nergens heen, over straat zwerven vinden ze geen prettig idee ,en thuis is ze veilig.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-07-2019 21:01
Als ze weet dat pa pas thuis is om 22u, waarom blijft ze dan braaf alleen thuis?

Wie controleert waar ze eet om 18u?


Ik gok op een cultuur- en geloofsdingetje.
Zou je denken?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat kind verwaarloosd wordt. Elke dag tot 22.00 alleen? Ik zou dit bespreken met Veilig Thuis.
anoniem_169486 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:15
0.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien mag ze niet over de vloer komen bij Westerse heidenen??
Bang voor een slechte invloed?

Het kan ook zijn dat de vader het gewoon niet correct vind om zijn kind onder de hoede te laten bij mensen die hij niet kent?

Maar ja.. nu zit ze alleen. Dus sneu is het wel.
Kumiko schreef:
12-07-2019 21:08
Dit doet de vader uit bescherming van zijn dochter voor drugs, roken, drinken etc. Hij is bang dat ze ontspoord.

Stel je eens voor, hij staat er helemaal alleen voor. In mijn cultuur draagt de vrouw het meest bij aan de opvoeding van de kinderen. Dat er geen moeder in beeld is, is zowiezo ongewoon in ons cultuur.

Ik denk dat je het tijd moet geven, zodra hij jou en jouw dochter beter kent, zal hij wat losser worden en jou meer vertrouwen met zijn dochter.

Geef het tijd, hij is geen slecht mens, maar gewoon bang.
Zo hee, lekker beledigend voor TO en haar dochter!
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen dat vader weet dat jij een alleenstaande vrouw bent en jou daarom ziet als een slecht voorbeeld voor zijn dochter?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik denk dat het een cultuur dingetje is.

Ik heb veel buitenlandse collega's in de thuiszorg en ik heb wel eens gehoord dat een paar Marokkaanse collega's van hun echtgenoot niet bij een man alleen (of waar een man aanwezig is) mogen werken. Heb zelfs een keer gehoord dat de man mee kwam naar het werk van zijn vrouw om haar in de gaten te houden.

Kortom ik vermoed dat het wel eens zoiets kan zijn. Het is natuurlijk onzin om je man maar weg te sturen zodat vriendinnetje kan komen eten. Misschien kan je man eens met die vader praten.

Ohh ik lees nu dat er geen man is..... dan geen idee waarom het niet zo mogen.
anoniem_244419 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:18
6.92% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven