Vriendin van dochter mag niet bij ons

12-07-2019 20:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden is er een nieuw meisje bij m'n dochter in de klas gekomen.
Mijn dochter en zij raakten bevriend en ze zijn nu echt dikke vriendinnen.
Ze spreken vaak na schooltijd af maar dan buiten. Of ze videobellen in de avond. Het meisje mag namelijk niet bij ons thuis komen. De reden daarvan weet ik niet.
Het meisje is 1,5 jaar geleden uit Marokko in Nederland komen wonen alleen met haar vader. (Moeder heeft ze nooit gekend)
Haar vader werkt heel veel en komt meestal pas om 22 u s avonds thuis. Dus dan is ze altijd alleen thuis.
Ze is hartstikke welkom om bij ons thuis mee te eten en zo wat minder alleen te zitten. Maar haar vader wil het niet.
Ik krijg de reden hiervoor niet boven water, vader nog nooit gezien (zelfs de afscheidsavond groep 8 was het meisje alleen...), heb wel z'n nummer maar z'n Nederlands is slecht.
Ik heb een beetje met haar te doen en probeer te begrijpen waarom ze zo binnen gehouden wordt.
Het meisje is mijn verantwoordelijkheid niet maar we hebben hier in huis denk ik wat meer gezelligheid te bieden dus vind het een beetje jammer dat ze alleen thuis is zoveel.
Is dit een gevalletje 'niet mee bemoeien' ?
Alle reacties Link kopieren
Mag ze wel bij anderen komen?
aaaanne schreef:
12-07-2019 20:59
Of nodig via een briefje via de dochter vader en dochter een keer samen uit op de koffie/thee ofzo op een weekeinde-middag als hij niet werkt? Jouw dochter weet misschien wel via vriendin wanneer hij eens thuis is.
als je als alleenstaande moeder een man uitnodigt, dan loop je het risico dat dat gezien wordt als een uitnodiging tot onfatsoenlijk gedrag. Nooit doen. Ik neem aan dat zijn nieuwe vrouw geen Nederlands spreekt, dus daar zal je ook weinig mee opschieten.
Ik zou er verder niet te veel moeite in steken. Vader heeft absoluut geen aandacht voor de vrijetijdsbesteding van zijn dochter, wil alleen dat ze óf thuis óf op school is. Meer mogelijkheden zijn er niet. Als dadelijk die tweede vrouw hier is, zal zij de controle hebben.
Het is een moeilijke cultuur, en hoe meer je er van weet, hoe groter de bezwaren tegen wat daar allemaal gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een streng moslim dingetje. Mijn vriendinnetjes mochten vroeger niet bij mij of wie dan ook thuis komen. Ze mochten sowieso niet veel. Een krantenwijk in de zomer, dat mocht. Mochten niet eens even de stad in. En op iets oudere leeftijd mochten ze ook geen make-up gebruiken of lichaamshaar scheren. Later mochten ze helemaal niet meer met mij omgaan omdat ik door 1 vader gezien was, fietsend met een klasgenoot (een jongen)
Theamuts schreef:
12-07-2019 21:14
Zo hee, lekker beledigend voor TO en haar dochter!
Absoluut niet mijn bedoeling.
Ik denk dat het meisje nergens mag spelen, dus niet alleen bij to.
Voordat ik hier gelyncht wordt.
Mijn dochter spleet en logeert regelmatig bij haar Nederlandse vriendinnetjes en andersom is dat ook het geval.

Dus niet alle Marokkanen zijn streng religeus.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
12-07-2019 21:27
Voordat ik hier gelyncht wordt.
Mijn dochter spleet en logeert regelmatig bij haar Nederlandse vriendinnetjes en andersom is dat ook het geval.

Dus niet alle Marokkanen zijn streng religeus.
:there: :couple:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat de reden ook is, dit is gewoon verwaarlozing. Een kind heeft een verzorger nodig. Iemand die er is om voor haar fysieke en mentale gezondheid te zorgen. Het is vaders verantwoordelijkheid dat zijn dochter gezond opgroeit. Kan hij dat niet zelf, dan moet hij dat met anderen regelen. Jullie hebben het aangeboden en hij wil het niet. Daar zou ik het niet bij laten. Het gebeurt helaas zo vaak dat mensen wegkijken, maar juist wanneer het om een kind gaat is het zo belangrijk dat mensen zich bekommeren en actie ondernemen.
De vader zal het vast niet kwaad bedoelen. Hij werkt hard, maar dat is geen zorgen voor. Misschien begrijpt hij niet wat een kind nodig heeft en wat de gevolgen kunnen zijn als een kind dat niet krijgt. Daarin is voor hem dan veel te leren.

De vader vragen om rond de tafel te zitten, met iemand erbij die beide talen spreekt (niet de dochter).
Via school kan er misschien iets ingeschakeld worden.
Misschien zijn er al instanties of begeleiding bij betrokken.
Mocht de situatie niet veranderen of zelfs verslechteren, kan er melding worden gedaan.
Dat meisje is tot 10 uur alleen thuis? Ik zou melding maken bij Veilig Thuis. Dit is gewoon verwaarlozing hoor.
Alle reacties Link kopieren
Waarom roept iedereen gelijk verwaarlozing?
Het zijn allemaal aannames van to hè
Frankly my dear, I don"t give a damn
lolly-pop schreef:
12-07-2019 21:51
Dat meisje is tot 10 uur alleen thuis? Ik zou melding maken bij Veilig Thuis. Dit is gewoon verwaarlozing hoor.
Dit zou ik ook doen.

Het kan zijn dat het meisje gewoon niet bij jullie over de vloer mag komen omdat jullie Nederlanders zijn. Ik heb in mijn puberteit een Marokkaanse vriendin gehad en zij kwam alleen stiekem bij ons over de vloer. Ze deed er altijd vrij vaag over waarom ik niet bij haar mocht komen, maar ze zat bijna elke middag bij mij. Gezellig dat het was! (serieus)

Aan onze vriendschap is een einde gekomen toen zij een keer ziek was. Ik ging vanuit school huiswerk brengen en belde bleu aan. Vrolijk tetterend stapte ik de gang in, waarop heel veel mensen tegen me begonnen te schreeuwen in het Arabisch en vriendin me de deur uitwerkte. Ze zei dat ik te ver was gegaan en nooit had mogen komen. Uitleg waarom heb ik nooit gekregen, maar vanaf die dag heeft zij de vriendschap verbroken.

Jammer.
calvijn1 schreef:
12-07-2019 21:58
Waarom roept iedereen gelijk verwaarlozing?
Het zijn allemaal aannames van to hè
Als een basisschoolkind elke dag van pak 'm beet drie tot tien alleen thuis zit vind ik dat verwaarlozing ja.
Helena_z schreef:
12-07-2019 20:40
Hm, vreemd. Nu ja, misschien is het iets cultuurgebonden. Ik heb een Marokkaanse vriendin die bijvoorbeeld voor zonsondergang thuis moet zijn. In de winter betekent dat om 16 uur, in de zomer mag zij tot 22u30 *buiten blijven. Een beetje apart, maar hé..
Hoe oud ben je dan?
Hoeveel kans is er trouwens dat deze vriendschap blijvend is als ze straks allebei op een andere school / in een ander jaar zitten?

Jouw dochter vindt straks nieuwe vriendinnen in de brugklas, deze vriendin vindt ook andere vriendinnen in haar klas.

Als zij daarna doorstroomt naar de brugklas zit jouw kind intussen in de 2de.
Mogelijk niet op dezelfde school.

Met een vader - langs haar kant - die waarschijnlijk steeds strenger wordt.


Veel kans dat ze na de zomer uit elkaar groeien.
we kennen ook mensen die bang zijn dat hun kind teveel is omdat ze zelf weinig kunnen uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom je daar mee willen bemoeien?

Misschien heb jij ook wel regels waarvan een ander deze streng/onnodig/betutteld vindt. Zou jij dan willen dat diegene zich komt bemoeien met de gang van zaken bij jou thuis?
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzusje mocht van haar vader ook nooit naar buiten. School en thuis, meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Nergens staat hoe oud dat meisje is? En verwaarlozing? Wat een flauwekul. Ik denk eerder een verschil in cultuur. In sommige culturen is het normaal om op je 10e al je eigen taken en verantwoordelijkheden te hebben, te kunnen koken en voor je jongere broertjes en zusjes te kunnen zorgen. Als je dat niet normaal vindt, dan is dat waarschijnlijk in jouw optiek niet normaal. Dat zegt meer iets ove rje eigen waarden, normen en overtuigingen dan wat de ultieme waarheid is. Maar er is niet een waarheid en de wereld bestaat ook niet alleen uit Nederland. Dus om nou te stellen dat zij verwaarloosd wordt? En op basis waarvan kan je dit stellen? hoe weet topicstarter zo goed dat zij helemaal alleen is, is topicstarter er altijd bij? Zolang je er niet bij bent, zijn het alleen maar vermoedens en viavia-verhalen. Kortom, allemaal meningen en oordelen. Ik zou zeggen, vraag het zelf aan de beste man als je zo nieuwsgierig bent. Hij eet jou vast niet op.
Ik sta echt te kijken van de reacties. Het kind is 11, 12 jaar. Volgens TO dagelijks alleen tot 22.00. Kookt eten voor het gezin. In de Nederlandse situatie had iedereen geroepen om Veilig thuis in te schakelen. Omdat het nu om een andere cultuur gaat moet je er niet mee bemoeien? Aan haar lot overlaten? Het is een kind hoor! Die daar urenlang alleen zit. En ze wonen in NL, dus daar geldt gewoon het Nederlands recht.
Misschien iets persoonlijks en wil de beste man zijn kind niet opdringen aan derden.
Hij is alleen dus moet hard werken om voor zijn kind te zorgen. Ze zal nu 12 of 13 zijn?
Het is niet ideaal, maar om nou veilig thuis te bellen en verwaarlozing roepen vind ik echt te ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
12-07-2019 22:24
Ik sta echt te kijken van de reacties. Het kind is 11, 12 jaar. Volgens TO dagelijks alleen tot 22.00. Kookt eten voor het gezin. In de Nederlandse situatie had iedereen geroepen om Veilig thuis in te schakelen. Omdat het nu om een andere cultuur gaat moet je er niet mee bemoeien? Aan haar lot overlaten? Het is een kind hoor! Die daar urenlang alleen zit. En ze wonen in NL, dus daar geldt gewoon het Nederlands recht.
Dit.

Gewoon morgen even veilig thuis bellen. Hoeft niet eens meteen een melding te zijn, maar je kan ook gewoon je zorg bespreken, en overleggen of zij nog ideeën hebben hoe dit voor het meisje het beste opgelost kan worden.
Wat is het alternatief?

Kind maar terug naar familie in Marokko sturen?
(Want ik gok dat ze daar nog wel een oma of een paar tantes heeft zitten.)


Daar moet ze waarschijnlijk even hard aan de bak in 't huishouden.


Ik vind het niet gek dat een 12-jarige alleen thuis is als pa / ma aan 't werk is.
En "kookt eten voor het gezin" is "voor pa en zichzelf".

Die 2 aardappels (of een zakje rijst of couscous) en dat lapje vlees in de pan met wat groenten is nu niet zo'n monnikenwerk.



Waarschijnlijk binnenkort ook nog gezeur over dat om 10 uur eten veel te laat is voor een puber van 12 en dat kind in bed moet liggen dan?
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 22:32
48.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
12-07-2019 22:16
Waarom je daar mee willen bemoeien?

Misschien heb jij ook wel regels waarvan een ander deze streng/onnodig/betutteld vindt. Zou jij dan willen dat diegene zich komt bemoeien met de gang van zaken bij jou thuis?
En dat is hetzelfde als je kind iedere dag voor je te laten koken ( en wie weet wat nog meer) en dan tot 22 uur alleen is?
elein schreef:
12-07-2019 22:28
Dit.

Gewoon morgen even veilig thuis bellen. Hoeft niet eens meteen een melding te zijn, maar je kan ook gewoon je zorg bespreken, en overleggen of zij nog ideeën hebben hoe dit voor het meisje het beste opgelost kan worden.
Dan ga ik morgen ook bellen voor al die kinderen van ouders waarvan ik het ook niet eens ben met hoe ze hun kinderen opvoeden, maar simpelweg niet anders kunnen door omstandigheden.
Echt, waar bemoei je je mee op enkel deze info.
Marnamai schreef:
12-07-2019 22:29
Wat is het alternatief?

Kind maar terug naar familie in Marokko sturen?
(Want ik gok dat ze daar nog wel een oma of een paar tantes heeft zitten.)


Daar moet ze waarschijnlijk even hard aan de bak in 't huishouden.


Ik vind het niet gek dat een 12-jarige alleen thuis is als pa / ma aan 't werk is.
En "kookt eten voor het gezin" is "voor pa en zichzelf".

Die 2 aardappels (of een zakje rijst of couscous) en dat lapje vlees in de pan met wat groenten is nu niet zo'n monnikenwerk.



Waarschijnlijk binnenkort ook nog gezeur over dat om 10 uur eten veel te laat is voor een puber van 12 en dat kind in bed moet liggen dan?
Het kind moet kind zijn. Geen verantwoordelijkheden dragen waar het niet aan toe is. Een keer koken, prima, leren ze van. Elke dag verplicht koken en wachten tot pa thuis komt om 10 uur vind ik inderdaad belachelijk en regelrechte verwaarlozing van je kind. Maar omdat het hier om Marokkanen gaat is dat ineens geen enkel probleem en hoort het nu eenmaal bij de cultuur. Prima, maar ga dan lekker in Marokko zitten.
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
12-07-2019 22:32
Dan ga ik morgen ook bellen voor al die kinderen van ouders waarvan ik het ook niet eens ben met hoe ze hun kinderen opvoeden, maar simpelweg niet anders kunnen door omstandigheden.
Echt, waar bemoei je je mee op enkel deze info.
Je ziet echt het verschil niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven