Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Vanzai schreef:
12-07-2019 21:26
Ik vind het interessant; op de barricaden voor gelijkheid maar ondertussen wel mannen bij voorbaat op basis van hun sekse (want dat speelt uiteraard alleen bij mannen) als dwarsliggers duiden.

Win-win voor jezelf creëren is dat in mijn boekje.
eerst de zaak gelijktrekken, in een level playing field praten we verder. eerder niet
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:16
Feow dat je je zorgen maakt om jongens komt ook door de masculiene inrichting van de samenleving. Mannen willen niet in het onderwijs werken omdat ze elders meer geld kunnen verdienen. Er ontstaat dus een vrouwelijk onderwijssysteem waar jongens minder goed bij varen.

Probleem ligt niet bij die vrouwen maar bij de mannen die bepalen dat er niet meer geld naar het onderwijs gaat en aan de mannen die mannelijke werknemers weglokken met geld en betere beloften
Dit gaat mij echt te ver.
Ik werk ik het onderwijs.
En ik kom betrokken vaders tegen die zich heel druk maken over de toekomst van hun kinderen hoor, net zoveel als moeders. Maar als ze gaan stemmen (en dat doen en mogen vrouwen ook) maken ze andere prioriteitenlijstjes.
De klachten over het onderwijssysteem ken ik, maar grappig genoeg zijn veel van de argumenten waardoor jongens het slechter zouden doen ronduit bizar als je ze bekijkt met een blik naar het verleden. Veel bewegen en stoeien kan niet met al die vrouwen voor de klas bijvoorbeeld. Want vroeger, toen er nog veel mannen voor de klas stonden, was het een dólle boel vol stoeien en rondrennen en met stoeltjes schuiven. Uhuh.
Op deze manier kun je ook een betoog houden dat sinds er vrouwen actief zijn in besturen (en als je deze lijn even voortzet: goddank niet eens de helft!) er fors bezuinigd wordt op het onderwijs.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
12-07-2019 21:31
Dit gaat mij echt te ver.
Ik werk ik het onderwijs.
En ik kom betrokken vaders tegen die zich heel druk maken over de toekomst van hun kinderen hoor, net zoveel als moeders. Maar als ze gaan stemmen (en dat doen en mogen vrouwen ook) maken ze andere prioriteitenlijstjes.
De klachten over het onderwijssysteem ken ik, maar grappig genoeg zijn veel van de argumenten waardoor jongens het slechter zouden doen ronduit bizar als je ze bekijkt met een blik naar het verleden. Veel bewegen en stoeien kan niet met al die vrouwen voor de klas bijvoorbeeld. Want vroeger, toen er nog veel mannen voor de klas stonden, was het een dólle boel vol stoeien en rondrennen en met stoeltjes schuiven. Uhuh.
Op deze manier kun je ook een betoog houden dat sinds er vrouwen actief zijn in besturen (en als je deze lijn even voortzet: goddank niet eens de helft!) er fors bezuinigd wordt op het onderwijs.
de machtshebbers zijn altijd nog voor 70% man. Feit is dat mannen het onderwijs uit zijn omdat ze te weinig geld, doorgroei en aanzien krijgen. Blijkbaar vinden de vrouwen dat geen probleem
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:34
de machtshebbers zijn altijd nog voor 70% man. Feit is dat mannen het onderwijs uit zijn omdat ze te weinig geld, doorgroei en aanzien krijgen. Blijkbaar vinden de vrouwen dat geen probleem
Klopt. Ik vind dat voor mezelf ook geen probleem.
Ik vind het wél een probleem dat dat voor veel mannen niet genoeg is.
Dat ze opgroeien met het idee dat veel geld en een carrière 'het' is.
Ze missen zo veel, ik gun mijn zonen iets beters (in mijn ogen dan hè).

Het ideaalbeeld wat ik heb voor mijn dochter is ook zeker niet de positie van 'de man'.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
12-07-2019 21:42
Klopt. Ik vind dat voor mezelf ook geen probleem.
Ik vind het wél een probleem dat dat voor veel mannen niet genoeg is.
Dat ze opgroeien met het idee dat veel geld en een carrière 'het' is.
Ze missen zo veel, ik gun mijn zonen iets beters (in mijn ogen dan hè).

Het ideaalbeeld wat ik heb voor mijn dochter is ook zeker niet de positie van 'de man'.
ik denk dat geluk niet perse samenhangt met je werk, wel met genoeg geld hebben
filosoof menno de bree zei trouwens dat de tekst die ouders vaak tegen hun kinderen zeggen: als je maar gelukkig ben. Het slechtste advies is wat je kan geven
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 21:47
0.63% gewijzigd
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:28
eerst de zaak gelijktrekken, in een level playing field praten we verder. eerder niet
Eens.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:28
eerst de zaak gelijktrekken, in een level playing field praten we verder. eerder niet
Ga dat dan doen!
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
feow, voor jou: https://youtu.be/cA1mu9kDnjc
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:44
ik denk dat geluk niet perse samenhangt met je werk, wel met genoeg geld hebben
Ik heb momenteel een zeer goed betaalde rotbaan. Dat heeft momenteel wel invloed op mijn gevoel van geluk.
Nitflex schreef:
12-07-2019 21:56
Ik heb momenteel een zeer goed betaalde rotbaan. Dat heeft momenteel wel invloed op mijn gevoel van geluk.
jij moet ook even die link bekijken
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-07-2019 21:56
Ik heb momenteel een zeer goed betaalde rotbaan. Dat heeft momenteel wel invloed op mijn gevoel van geluk.
+1. Maar ja, kostwinner.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:34
de machtshebbers zijn altijd nog voor 70% man. Feit is dat mannen het onderwijs uit zijn omdat ze te weinig geld, doorgroei en aanzien krijgen. Blijkbaar vinden de vrouwen dat geen probleem
Ja, maar het blijft een lastig iets. Tegenwoordig is het met CAO schalen in gemiddelde banen qua salarissen wel gelijk. In het geval van parttime/fulltime zal idd nog steeds de vrouw meestal het parttime gedeelte op zich nemen. In goed overleg en met financiële gelijkheid en overeenstemming niets mis mee. Andersom in mijn ogen ook niet. Ik zou er persoonlijk alleen niet voor kiezen in beide gevallen.

Discriminatie op sekse en/of afkomst is helaas nog steeds aan de orde van de dag.

Maar daar kun je jezelf in berusten óf juist dit soort dingen aankaarten en vechten voor die gelijke rechten. En daar ook solidair in zijn en niet elkaar afbranden op keuzes.

Feminisme gaat idd niet direct over keuzes, maar juist over gelijke kansen. Maar dankzij het feminisme hebben we wel meer keuzes. Dit zou alleen wel meer de keuze van beide partners moeten zijn imo en niet alleen de keuze van de man of vrouw.

Want eerlijk gezegd kunnen sommige mannen wel ‘makkelijk uitgevallen’ zijn en zich ‘bedreigd voelen’ , dat uiten zij dan ook duidelijk en het is dan ook aan de partner hoe hier mee om te gaan.

Maar eigenlijk zijn wij vrouwen onze eigen vijand hierin door elkaar de maat te nemen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 21:54
feow, voor jou: https://youtu.be/cA1mu9kDnjc
:proud:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
12-07-2019 22:39
:proud:
goed he?
Chienandalou schreef:
12-07-2019 22:39
Ja, maar het blijft een lastig iets. Tegenwoordig is het met CAO schalen in gemiddelde banen qua salarissen wel gelijk. In het geval van parttime/fulltime zal idd nog steeds de vrouw meestal het parttime gedeelte op zich nemen. In goed overleg en met financiële gelijkheid en overeenstemming niets mis mee. Andersom in mijn ogen ook niet. Ik zou er persoonlijk alleen niet voor kiezen in beide gevallen.

Discriminatie op sekse en/of afkomst is helaas nog steeds aan de orde van de dag.

Maar daar kun je jezelf in berusten óf juist dit soort dingen aankaarten en vechten voor die gelijke rechten. En daar ook solidair in zijn en niet elkaar afbranden op keuzes.

Feminisme gaat idd niet direct over keuzes, maar juist over gelijke kansen. Maar dankzij het feminisme hebben we wel meer keuzes. Dit zou alleen wel meer de keuze van beide partners moeten zijn imo en niet alleen de keuze van de man of vrouw.

Want eerlijk gezegd kunnen sommige mannen wel ‘makkelijk uitgevallen’ zijn en zich ‘bedreigd voelen’ , dat uiten zij dan ook duidelijk en het is dan ook aan de partner hoe hier mee om te gaan.

Maar eigenlijk zijn wij vrouwen onze eigen vijand hierin door elkaar de maat te nemen.
Binnen de cao valt genoeg te onderhandelen hoor. Gewoon hoger laten inschalen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 22:44
goed he?
Hij praat Engels met net zo’n tientoornaccent als ik, dus wat hij ook zegt: het is goed.
Maar ik geef toe dat ik snel gelukkig te maken ben ;-D
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
12-07-2019 22:46
Hij praat Engels met net zo’n tientoornaccent als ik, dus wat hij ook zegt: het is goed.
Maar ik geef toe dat ik snel gelukkig te maken ben ;-D
Jij hebt hem dus nog niet afgekeken
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 22:50
Jij hebt hem dus nog niet afgekeken
Jawel, helemaal. Maar ik ben gelukkig eigenwijs geboren en opgevoed om mijn eigen mening te mogen hebben en houden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 22:44
Binnen de cao valt genoeg te onderhandelen hoor. Gewoon hoger laten inschalen
In sommigen wel, ik heb alleen een tijd gewerkt in een branche met ‘platte’ functie/leeftijdsschalen. In die branche hadden de meeste medewerkers man/vrouw dezelfde trappen binnen hun functie omschrijving.

Ik denk alleen ook dat over het algemeen vrouwen wel wat beter en minder bescheiden mogen onderhandelen over salaris én secundaire arbeidsvoorwaarden. Mannen mogen juist wat meer onderhandelen over flexibeler werken en de mogelijkheid tot parttime werken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2019 19:52
Ik ben hier zo fel op, omdat dit dus echt niet is wat emancipatie inhoudt. Wat ik ook al eerder schreef in dit topic, en tig keer eerder in vergelijkbare topics op dit forum. Emancipatie gaat om gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden.
Zolang vrouwen als jij denken dat vrijwillig kiezen om thuis te blijven of veel minder te werken en het overgrote deel van de zorg en het huishouden op zich te nemen allemaal onder emancipatie valt zal ik dit beeld blijven bestrijden.

Jij bent slechts een individu, jullie samen slechts 1 stel. Ik kan jou het nog niet volbracht zijn van de emancipatie niet verwijten. En tegenover jullie staat wellicht een ander stel dat koos voor een thuisblijfvader.

Maar maatschappelijk gezien kiezen veel en veel meer stellen voor dezelfde rolverdeling als jullie, en dat wordt normaal gevonden. Het wordt de moeders verweten als een kind vaak op de opvang zit. Het wordt normaal gevonden door vrouwen dat we gemiddeld minder verdienen. Het is heel gebruikelijk dat 'men' in de wetenschap staat voor 'mannen' en niet voor 'mannen en vrouwen', waardoor bepaalde ziektes bij vrouwen minder goed herkend worden en slechter behandeld. Er zijn nog steeds wetten die vrouwen achterstellen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden aanhalen.

En precies dat is waar ik tegen ageer. Dat is het duidelijke bewijs dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.



Om terug te grijpen op de openingspost: als een stel gaat samenwonen en daarbij geen afspraken maakt over geld en huishouding, dan trekt heel vaak de vrouw aan het kortste eind en moet zij later haar best doen om de boel weer gelijk te trekken. Ik vind dat net zo vreemd als de TO. Waarom zorgen die vrouwen niet direct vanaf het begin net zo goed voor zichzelf als de mannen waarmee ze gaan samenwonen voor zichzelf zorgen?

Bedankt voor het maken van dit onderscheid. Het was in mijn hoofd de laatste jaren ook door elkaar gaan lopen: keuzevrijheid versus 'gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden'.
Waarschijnlijk omdat ik beide zo belangrijk vind.
Maar wat Shifty daarna al zei: die vrijheid bestaat bij de gratie van de gelijkheid/gelijkwaardigheid.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Saartje70 schreef:
12-07-2019 17:25
Mensen mensen, het gaat er toch om bij welke verdeling vrouwen/mannen zich het meest prettig bij voelen? Dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft andere kwaliteiten en behoeftes. Het gaat erom dat er in een gezin een balans wordt gevonden tussen wensen en mogelijkheden van ieder individu. Daar is geen betere of slechtere vorm in...
Helemaal mee eens en verder nog niks gelezen. Ik heb mijn baan opgezegd toen onze zoon geboren is en dat was de beste beslissing ooit. Het geld was van ons en ik heb nooit ergens om hoeven vragen. Dure aankopen bespraken we samen. Mijn man had wel een goede verzekering afgesloten voor het geval hij zou overlijden. Maar goed ook want dat is 3,5 jaar geleden ook gebeurd. Het huis was al bijna afbetaald en ik krijg een weduwepensioen en heb een flink bedrag gekregen van de verzekering. Financieel hoef ik me nergens zorgen over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in de OP lees, gaat nog een stap verder. De eerste zelfstandigheid en gelijkheid is er, vrouwen hebben een eigen huis, een behoorlijk betalende baan. En dan gaan ze samenwonen/ er komen kinderen en gaat het dubbel mis.
Ze willen zo gelijk zijn, dat er heftig geprofiteerd van ze wordt. Man trekt bij vrouw met eigen huis in, betaalt weinig mee, doet weinig in het huishouden. Dag gelijkheid!
Man en vrouw hebben financiën naar rato verdeeld, 5/4 dgn werken ze, er komt een kind, man verwacht van vrouw dat ze minder gaat werken en hetzelfde blijft bijdragen want ze heeft meer vrije tijd. Dag gelijkheid!
Zelf ook zo stom geweest, heftige discussies en uiteindelijk uit elkaar was de beste oplossing- om nog wat andere redenen ook.
Vrouwen moeten beter voor zichzelf bedenken wat ze willen, van te voren, voordat er wordt samengewoond/ er een kind komt. Dat kunnen we van mannen leren, ook/ eerst/ beter aan onszelf denken.
Alle reacties Link kopieren
Grootste deel zijn mensen die zijn opgevoed in een ander tijdperk. Dan kun je wel heel erg "gelijkwaardig" zijn in je denkbeelden, in de praktijk zijn veel mensen dat niet.

Maar kijk nu maar eens naar een jonge 30-er uit de randstad: Daar maken echt beiden carriere en wordt een veel meer evenwichtige verdeling gehanteerd.

Je moet opgroeien in een bepaalde tijdgeest wil je ook zo kunnen handelen als het om zulke grote beslissingen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-07-2019 16:31
En wat denk je van die zg. thuisblijfmoeders? Totaal afhankelijk van hun man!
Hoezo? Een thuisblijfmoeder is gewoon eigenaar van de helft van alles hoor. Niks afhankelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven