Vriendin van dochter mag niet bij ons

12-07-2019 20:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden is er een nieuw meisje bij m'n dochter in de klas gekomen.
Mijn dochter en zij raakten bevriend en ze zijn nu echt dikke vriendinnen.
Ze spreken vaak na schooltijd af maar dan buiten. Of ze videobellen in de avond. Het meisje mag namelijk niet bij ons thuis komen. De reden daarvan weet ik niet.
Het meisje is 1,5 jaar geleden uit Marokko in Nederland komen wonen alleen met haar vader. (Moeder heeft ze nooit gekend)
Haar vader werkt heel veel en komt meestal pas om 22 u s avonds thuis. Dus dan is ze altijd alleen thuis.
Ze is hartstikke welkom om bij ons thuis mee te eten en zo wat minder alleen te zitten. Maar haar vader wil het niet.
Ik krijg de reden hiervoor niet boven water, vader nog nooit gezien (zelfs de afscheidsavond groep 8 was het meisje alleen...), heb wel z'n nummer maar z'n Nederlands is slecht.
Ik heb een beetje met haar te doen en probeer te begrijpen waarom ze zo binnen gehouden wordt.
Het meisje is mijn verantwoordelijkheid niet maar we hebben hier in huis denk ik wat meer gezelligheid te bieden dus vind het een beetje jammer dat ze alleen thuis is zoveel.
Is dit een gevalletje 'niet mee bemoeien' ?
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
13-07-2019 04:45
Zooo veel reacties, veel meningen...
Er wordt ook flink op los gefantaseerd lees ik.
Wat ik er verder over kwijt wil; ik veroordeel die vader helemaal niet. Hij zal z'n redenen wel hebben waarom hij zoveel en zo laat moet werken.
Het is gewoon dat m'n hart een beetje uitgaat naar zo'n kind van 12 dat al die uren alleen thuis is. Ik heb twee dochters van 12 en 13. Ik ben meestal gewoon thuis voor ze en ik weet dat ze dat fijn vinden.
Zal wel perceptie zijn, vast.
Ik ben niet van plan enige instantie in te schakelen.
Gelukkig dat je je gezonde verstand gebruikt! Ik lees hier echt de meest rare dingen, echt, de schrik slaat me om het hart.
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
13-07-2019 00:46
Wat lief van je Hangmat dat je je om dat meisje bekommert. Ik zou echt zoeken naar een manier om een keer met die vader in contact te komen. Op school zullen ze hem toch wel een keer gesproken hebben? Mag het meisje bijvoorbeeld wel mee op schoolreisje? En naar een feestje waar meerdere kinderen komen?
Ik weet niet of het perse zorgelijk is hoe haar vader met haar omgaat, maar als ze echt altijd maar alleen thuis zit lijkt me dat wel heel zielig!
Mijn kinderen mogen straks wellicht ook niet mee op ieder schoolreisje, zijn ze nu zielig?

Ik lees nergens dat het meisje geïsoleerd wordt, ze mag buiten spelen met haar vriendin en videobellen.
Er zijn wel meer ouders die niet willen dat hun kind thuis komt bij mensen die ze niet kennen. Of soms ook niet bij mensen die ze wel kennen maar die anders in het leven staan. Bijv die gereformeerde kinderen waar ik het over had mogen van hun ouders ook niet bij ons binnen komen. Reden: wij hebben een televisie. Die staat alleen s avonds aan, maar het feit dat we m hebben is in hun ogen al zondig genoeg.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
12-07-2019 22:52
Eens.
Belachelijk voorstel om een instantie te bellen terwijl je die vader nog nooit gesproken hebt en alleen maar via-via verhalen hebt.

En we hebben het over een kind van een jaar of 12/13 he, niet iemand van 8. Bij ons in de straat woont een gereformeerd gezin met heel veel kinderen. Als je ziet wat een taken en verantwoordelijkheden die oudsten (ook circa 12) hebben, nou daar valt echt dat beetje couscous koken bij in het niet.

En waarom zou een kind van die leeftijd niet alleen kunnen blijven als pa/ma werkt? Voor de BSO zijn ze wel te oud als ze na de vakantie naar de middelbare gaan, en niet iedereen heeft buren/vrienden/familie waar het kind dan terecht kan.
:proud:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als ik sommige reacties hier lees schrik ik toch wel. Geen wonder dat zeker 10% van de kinderen te maken heeft met de een of andere vorm van kindermishandeling. Als je het normaal vindt dat een kind in de basisschoolleeftijd zoveel aan haar lot wordt overgelaten, dan lijkt het mij raadzaam om je toch eens wat meer te verdiepen in de psyche van kinderen van die leeftijd.

Cultuurverschillen mogen nooit een excuus zijn om kinderen te behandelen op een manier die we in Nederland ongewenst vinden. Als omstanders dan ook nog eens wegkijken, blijft zo’n kind in een ongewenste situatie zitten. Als een meisje besneden wordt of op die leeftijd wordt uitgehuwelijkt dan ook maar wegkijken? Is toch ook een cultuurdingetje?

Zijn dit nu de moderne, geëmancipeerde Viva-dames?
Nijntje030 schreef:
12-07-2019 22:23
Nergens staat hoe oud dat meisje is? En verwaarlozing? Wat een flauwekul. Ik denk eerder een verschil in cultuur. In sommige culturen is het normaal om op je 10e al je eigen taken en verantwoordelijkheden te hebben, te kunnen koken en voor je jongere broertjes en zusjes te kunnen zorgen. Als je dat niet normaal vindt, dan is dat waarschijnlijk in jouw optiek niet normaal. Dat zegt meer iets ove rje eigen waarden, normen en overtuigingen dan wat de ultieme waarheid is. Maar er is niet een waarheid en de wereld bestaat ook niet alleen uit Nederland. Dus om nou te stellen dat zij verwaarloosd wordt? En op basis waarvan kan je dit stellen? hoe weet topicstarter zo goed dat zij helemaal alleen is, is topicstarter er altijd bij? Zolang je er niet bij bent, zijn het alleen maar vermoedens en viavia-verhalen. Kortom, allemaal meningen en oordelen. Ik zou zeggen, vraag het zelf aan de beste man als je zo nieuwsgierig bent. Hij eet jou vast niet op.


Nou je zou een gokje kunnen wagen aangezien TO het over de groep 8 musical heeft :lightbulb:
elein schreef:
12-07-2019 22:28
Dit.

Gewoon morgen even veilig thuis bellen. Hoeft niet eens meteen een melding te zijn, maar je kan ook gewoon je zorg bespreken, en overleggen of zij nog ideeën hebben hoe dit voor het meisje het beste opgelost kan worden.

Ik spreek liever eerst de persoon in kwestie aan.
lolly-pop schreef:
12-07-2019 22:36
Het kind moet kind zijn. Geen verantwoordelijkheden dragen waar het niet aan toe is. Een keer koken, prima, leren ze van. Elke dag verplicht koken en wachten tot pa thuis komt om 10 uur vind ik inderdaad belachelijk en regelrechte verwaarlozing van je kind. Maar omdat het hier om Marokkanen gaat is dat ineens geen enkel probleem en hoort het nu eenmaal bij de cultuur. Prima, maar ga dan lekker in Marokko zitten.

Zo zo, grote mond hoor. Mafkees.
Wat een stomme reacties weer. Mijn kind zit met veel verschillende nationaliteiten in de klas, en ik heb het idee dat de buitenlanders (vooral expats hier) net wat voorzichtiger zijn met hun kinderen ergens laten spelen.

Volgens mij heb ik begrepen dat jeugdzorg ook adviseert om iemand eerst aan te spreken voordat er echt actie ondernomen word. Ik zou dus gewoon een keertje langs gaan als vader thuis is. Even kennis maken. Hij vind het vast niet leuk om iedere dag tot 10 uur te moeten werken. En misschien heeft hij wel de beste bedoelingen, maar weet hij niet zo goed hoe hij het allemaal moet aanpakken. Ik zou jezelf dus gewoon een keertje opdringen. Fatsoenlijk kennis maken in de hoop dat hij zijn dochter met een gerust hart bij jullie kan achterlaten.
Fizz schreef:
13-07-2019 09:23
Als ik sommige reacties hier lees schrik ik toch wel. Geen wonder dat zeker 10% van de kinderen te maken heeft met de een of andere vorm van kindermishandeling. Als je het normaal vindt dat een kind in de basisschoolleeftijd zoveel aan haar lot wordt overgelaten, dan lijkt het mij raadzaam om je toch eens wat meer te verdiepen in de psyche van kinderen van die leeftijd.

Cultuurverschillen mogen nooit een excuus zijn om kinderen te behandelen op een manier die we in Nederland ongewenst vinden. Als omstanders dan ook nog eens wegkijken, blijft zo’n kind in een ongewenste situatie zitten. Als een meisje besneden wordt of op die leeftijd wordt uitgehuwelijkt dan ook maar wegkijken? Is toch ook een cultuurdingetje?

Zijn dit nu de moderne, geëmancipeerde Viva-dames?
Het gaat erom wat de mogelijkheden zijn. We weten dat meisje met vader woont, er geen signalen zijn dat er iets mis is, en dat meisje niet op bezoek mag komen bij TO. Meer niet. Ze is schoon, wordt gevoed, vertoont geen bijzonder gedrag. De school zou overigens de eerste zijn die aan de bel zou gaan trekken, wanneer er iets mis zou zijn. Dat is niet gebeurd.
Bij welke instantie wil je vervolgens aankloppen en wat ga je hen vertellen?
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
13-07-2019 09:35
Het gaat erom wat de mogelijkheden zijn. We weten dat meisje met vader woont, er geen signalen zijn dat er iets mis is, en dat meisje niet op bezoek mag komen bij TO. Meer niet. Ze is schoon, wordt gevoed, vertoont geen bijzonder gedrag. De school zou overigens de eerste zijn die aan de bel zou gaan trekken, wanneer er iets mis zou zijn. Dat is niet gebeurd.
Bij welke instantie wil je vervolgens aankloppen en wat ga je hen vertellen?
Als je helemaal niet weet waar je zoiets zou kunnen melden, dan kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon die er op de basisschool is aangesteld. Het Centrum voor Jeugd en Gezin is ook in iedere gemeente aanwezig voor hulpvragen. En als je hier op VIVA online zit te forummen dan weet je toch ook hoe Google werkt?

Wat je hen gaat vertellen, kun je zelf toch ook wel bedenken? Wat dacht je van het verhaal dat TO hier schetst?
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
13-07-2019 09:35
Het gaat erom wat de mogelijkheden zijn. We weten dat meisje met vader woont, er geen signalen zijn dat er iets mis is, en dat meisje niet op bezoek mag komen bij TO. Meer niet. Ze is schoon, wordt gevoed, vertoont geen bijzonder gedrag. De school zou overigens de eerste zijn die aan de bel zou gaan trekken, wanneer er iets mis zou zijn. Dat is niet gebeurd.
Bij welke instantie wil je vervolgens aankloppen en wat ga je hen vertellen?
Niet alles is voor de buitenwereld zichtbaar, zoals scheve ouder-kind verhoudingen. Ze kreeg al op jonge leeftijd taken toegeschreven die niet conform haar leeftijd zijn. Daarbij wordt ze erg in haar vrijheid beperkt, ze mag naar niemand toe. Dat laatste is natuurlijk cultuur, een cultuur waarin vrouwen minder rechten hebben en daarom is dit ook zo’n lastige kwestie. Als het een Nederlands gezin betrof, hadden we veel harder geoordeeld.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-07-2019 20:47
Die vader zorgt in ieder geval niet goed voor zijn dochter. Ik vind het in niet normaal dat een jong kind zo aan haar lot wordt overgelaten. Zelf zou ik in zo'n geval er toch een melding van maken, want het zou mij niet lekker zitten.

Dit!
Alle reacties Link kopieren
Bemoei je er niet mee. Het gaat al honderden jaren zo in die cultuur en ze weten niet beter.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
13-07-2019 10:12
Niet alles is voor de buitenwereld zichtbaar, zoals scheve ouder-kind verhoudingen. Ze kreeg al op jonge leeftijd taken toegeschreven die niet conform haar leeftijd zijn. Daarbij wordt ze erg in haar vrijheid beperkt, ze mag naar niemand toe. Dat laatste is natuurlijk cultuur, een cultuur waarin vrouwen minder rechten hebben en daarom is dit ook zo’n lastige kwestie. Als het een Nederlands gezin betrof, hadden we veel harder geoordeeld.
Jij vindt dat niet conform haar leeftijd. Die kinderen in dat gereformeerde gezin waar ik het over heb koken ook geregeld. Voor het héle gezin dus, niet voor pa en henzelf.

En wie zegt dat ze naar niemand toe mag? Ze mag niet bij TO binnen, meer dan dat weet je niet. Ze mag wel buiten spelen met haar vriendin. Dus geïsoleerd is ze niet.

Er kunnen zoveel redenen zijn waarom ze niet binnen mag. Mijn kinderen mogen niet binnen bij mensen die ik niet ken of niet vertrouw. Of bij mensen die een enge hond hebben. De gereformeerde kinderen mogen niet binnen bij iemand met een tv. Of bij gescheiden mensen. Jij zal ook je voorwaarden hebben waar je kind wél en niet over de vloer komt. Of mag jouw kind zomaar bij iedereen naar binnen, ongeacht of je die persoon kent of niet? Dát is pas verwaarlozing.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Ik denk dat er te weinig signalen zijn om naar een officiële instantie te gaan. Een opvoeder mag zijn kind verbieden bij mensen binnen te gaan die hij niet kent. Dat lijkt me niet vreemd, zelfs niet bijzonder.
En ja, je gunt een meisje van twaalf een leuker leven. Maar je hebt het niet in de hand. Het is het kind van een ander, en die heeft zijn eigen opvattingen over wat goed voor zijn dochter is.
Fizz schreef:
13-07-2019 09:44
Als je helemaal niet weet waar je zoiets zou kunnen melden, dan kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon die er op de basisschool is aangesteld. Het Centrum voor Jeugd en Gezin is ook in iedere gemeente aanwezig voor hulpvragen. En als je hier op VIVA online zit te forummen dan weet je toch ook hoe Google werkt?

Wat je hen gaat vertellen, kun je zelf toch ook wel bedenken? Wat dacht je van het verhaal dat TO hier schetst?
Het is niet dat ik het niet weet, ik denk dat er te weinig mis is om voor zulke zware maatregelen. Daarom vraag ik me af wat andere moeders in dit geval normaal zouden vinden.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
13-07-2019 10:41
Ik denk dat er te weinig signalen zijn om naar een officiële instantie te gaan. Een opvoeder mag zijn kind verbieden bij mensen binnen te gaan die hij niet kent. Dat lijkt me niet vreemd, zelfs niet bijzonder.
En ja, je gunt een meisje van twaalf een leuker leven. Maar je hebt het niet in de hand. Het is het kind van een ander, en die heeft zijn eigen opvattingen over wat goed voor zijn dochter is.
Het gaat mijn niet om het verbod om bij andere mensen naar binnen te gaan. Het gaat om het veel te vaak alleen laten van een kind tot laat in de avond. Ik zou sowieso al de nodige vragen over dit gezin hebben. Waarom en hoe komt die man uit Marokko hier naartoe met alleen een dochter? Waar is de moeder? Wat doet hij hier precies? Heeft hij misschien het kind tegen de wil van de moeder meegenomen? Is hij hier überhaupt wel legaal? Allemaal speculaties natuurlijk, maar het is zelfs voor een Marokkaans gezin toch een vreemde situatie.

Verwaarlozen van kinderen en in dit geval het aan haar lot overlaten van een nog heel jonge dochter is een vorm van kindermishandeling. Iedereen heeft toch wel eens van psychische kindermishandeling gehoord? Daarbij gaat het meestal ook om goed geklede en gevoede kinderen, maar achter de voordeur gaat het toch mis.

Ik denk dat dit geval er wel degelijk een is om te bespreken met de vertrouwenspersoon van de school of met iemand van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Zij kunnen in ieder geval meedenken over de situatie en bekijken of er actie ondernomen moet worden. Ik vind dat nu niet direct een zware maatregel. Ik zie het meer als een voorzorgsmaatregel.
Alle reacties Link kopieren
TO heb je er al eens overnagedacht dat jullie zelf het probleem zijn? Dat de vader iets bij jullie niet bevalt en dat daarom zijn dochter niet bij jullie mag? Hoor hier de meest vreemde dingen maar misschien mag de vader je gewoon wel niet, vind hij je dochters een slechte invloed. Kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
13-07-2019 11:08
Het gaat mijn niet om het verbod om bij andere mensen naar binnen te gaan. Het gaat om het veel te vaak alleen laten van een kind tot laat in de avond. Ik zou sowieso al de nodige vragen over dit gezin hebben. Waarom en hoe komt die man uit Marokko hier naartoe met alleen een dochter? Waar is de moeder? Wat doet hij hier precies? Heeft hij misschien het kind tegen de wil van de moeder meegenomen? Is hij hier überhaupt wel legaal? Allemaal speculaties natuurlijk, maar het is zelfs voor een Marokkaans gezin toch een vreemde situatie.

Verwaarlozen van kinderen en in dit geval het aan haar lot overlaten van een nog heel jonge dochter is een vorm van kindermishandeling. Iedereen heeft toch wel eens van psychische kindermishandeling gehoord? Daarbij gaat het meestal ook om goed geklede en gevoede kinderen, maar achter de voordeur gaat het toch mis.

Ik denk dat dit geval er wel degelijk een is om te bespreken met de vertrouwenspersoon van de school of met iemand van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Zij kunnen in ieder geval meedenken over de situatie en bekijken of er actie ondernomen moet worden. Ik vind dat nu niet direct een zware maatregel. Ik zie het meer als een voorzorgsmaatregel.
Wat een raar verhaal maak je ervan. Die man zal hier vast wel legaal zijn, hij heeft werk en zijn dochter zit hier op school.

Ik heb de criteria van kindermishandeling opgezocht. Onder lichte verwaarlozing valt een kind jonger dan 10 jaar dat geregeld zelf maaltijden moet verzorgen. Kind zit in groep 8, dus is niet onder de 10.
Ook onder verwaarlozing valt het s nachts alleen laten van kinderen in de basisschoolleeftijd. Vader is rond tienen thuis, dus s nachts is kind niet alleen. Verder valt onder kindermishandeling als een kind geen vriendjes mag hebben, kind in dit verhaal mag echter wel met de dochter van TO spelen maar dan alleen buitenshuis.
Kortom, voor de mensen die Veilig Thuis willen bellen: volgens mij heb je geen poot om op te staan.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
13-07-2019 10:12
Niet alles is voor de buitenwereld zichtbaar, zoals scheve ouder-kind verhoudingen. Ze kreeg al op jonge leeftijd taken toegeschreven die niet conform haar leeftijd zijn. Daarbij wordt ze erg in haar vrijheid beperkt, ze mag naar niemand toe. Dat laatste is natuurlijk cultuur, een cultuur waarin vrouwen minder rechten hebben en daarom is dit ook zo’n lastige kwestie. Als het een Nederlands gezin betrof, hadden we veel harder geoordeeld.
Inderdaad, als er hier een forummer schrijft dat ze zo met haar jonge dochter omgaat, dan staat iedereen hier op zijn achterste benen.
Whatsinaname1988 schreef:
13-07-2019 12:45
TO heb je er al eens overnagedacht dat jullie zelf het probleem zijn? Dat de vader iets bij jullie niet bevalt en dat daarom zijn dochter niet bij jullie mag? Hoor hier de meest vreemde dingen maar misschien mag de vader je gewoon wel niet, vind hij je dochters een slechte invloed. Kan ook nog.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
13-07-2019 13:16
Wat een raar verhaal maak je ervan. Die man zal hier vast wel legaal zijn, hij heeft werk en zijn dochter zit hier op school.

Ik heb de criteria van kindermishandeling opgezocht. Onder lichte verwaarlozing valt een kind jonger dan 10 jaar dat geregeld zelf maaltijden moet verzorgen. Kind zit in groep 8, dus is niet onder de 10.
Ook onder verwaarlozing valt het s nachts alleen laten van kinderen in de basisschoolleeftijd. Vader is rond tienen thuis, dus s nachts is kind niet alleen. Verder valt onder kindermishandeling als een kind geen vriendjes mag hebben, kind in dit verhaal mag echter wel met de dochter van TO spelen maar dan alleen buitenshuis.
Kortom, voor de mensen die Veilig Thuis willen bellen: volgens mij heb je geen poot om op te staan.
Voor jou is het vast nieuws, maar wist je dat er illegalen in Nederland zijn die gewoon werken en waarvan het kind naar school gaat? Ik stelde overigens alleen maar vragen die bij mij opkwamen en ik maar nergens een raar verhaal van.

Als jij als ouder je kind in de basisschoolleeftijd iedere dag tot 22.00 alleen zou laten zitten, dan zou ik je een waardeloze en egoïstische moeder vinden. Ik kan er met mijn pet niet bij, dat je dit een normale situatie voor een jong kind vindt. In dit geval is het ook nog eens “en en”. En zelf voor haar eten zorgen en tot laat alleen thuis blijven. Zelfs een hond laat je niet zo lang alleen thuis!
fizz wijzigde dit bericht op 13-07-2019 14:40
3.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
13-07-2019 12:45
TO heb je er al eens overnagedacht dat jullie zelf het probleem zijn? Dat de vader iets bij jullie niet bevalt en dat daarom zijn dochter niet bij jullie mag? Hoor hier de meest vreemde dingen maar misschien mag de vader je gewoon wel niet, vind hij je dochters een slechte invloed. Kan ook nog.
Dit meen je toch zeker niet serieus?
Alle reacties Link kopieren
Als ik bij de omschrijvingen bij het Meldpunt kijkt, valt deze situatie volgens mij onder pedagogische verwaarlozing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven