Hoogbegaafd of autisme

12-07-2019 18:44 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Hoop dat er iemand mij wijzer kan maken.

Mijn zoontjes van 3 jaar oud, spreken nog steeds niet, het lijkt alsof ze niet alles goed begrijpen, ze kunnen wel alles heel goed nazeggen en zijn pas begonnen met woordjes, zoals drinken, eten, schoenen aan, sokken aan, dankje wel, daag, tot ziens etc. Ervoor gingen ze zelf proberen om drinken te pakken of een broodje. Of ze trokken aan ons en duwen ons voorruit richting de keuken, om ons duidelijk te maken dat ze honger hebben. Ik mis was in de communicatie.


Ze hebben ook tot hun 2.3 jaar gehoorproblemen gehad door vocht in de oren. Ze waren vooral in hun eigen wereldje en spraken niet en maakte ook niet echt oogcontact.
Na het plaatsen van de oorbuisjes zijn ze meer opengebloeid, en konden ze plots tot 100 tellen in 2 talen en ze herkennen en lezen ook echt de cijfers en dit ook met het alfabet lezen ze ook perfect, kleurtjes en vormen herkennen ze ook in 2 talen.

Ook hebben ze een super goed geheugen. Ze hoeven maar 1 a 2 x naar een filmpje te kijken en kennen letterlijk heel het filmpje naspelen tot in de details( zoals geluidjes, gebaren etc)


Week geleden heeft een van mijn zoontjes 4 letters geschreven met heel erg veel woede. Hij was al heel de week erg gefrustreerd, en toen was het opeens een opluchting.


Verder spelen ze alleen met elkaar en de zus en dat ziens een paar maanden. Totaal geen intressen in andere kindjes.

Ze maken nu ook veel meer en beter oogcontact, het fladderen is minder als voorheen.

Ook zijn er al bij een kinderpschogool geweest die spreekt over autisme, maar vind hen nog te jong om om een diagnose te stellen. Over hun slimme kant heeft ze totaal niet echt oog voor gehad, toen ik dat naar bovenhaalde sprak ze over de idiot syndroom, waar ik het totaal niet mee eens ben.




Iemand die dit herkend?
Alle reacties Link kopieren
Kikikip schreef:
13-07-2019 09:45
Met deze informatie kun je echt niet speculeren over autisme of hoogbegaafdheid en ik vraag me af of je deze stoornissen niet door elkaar haalt. Er kan zoveel meer aan de hand zijn. Wat denk je bijvoorbeeld van TOS? Als ik jou was zou ik zsm contact opnemen met een audiologisch centrum voor multidisciplinair onderzoek (gehooronderzoek, logopedisch onderzoek en psychologisch onderzoek) en niet zelf diagnosticeren.

Wij zijn bij een audiologische centrum geweest na de oorbuisjes, omdat we ons zorgen maakte dat ze nog steeds niet op hun namen reageren. En dat is nu nog steeds het geval. Ze reageren niet altijd even goed op hun namen. Daar dachten ze ook aan autisme, logopedi dacht daar ook aan en de psycholoog denkt ook aan autisme en idiot syndroom waar ik het absoluut niet mee eens bent, omdat ze dit zomaar ging roepen nadat ik over hen slimme kant vertelde.


Ik ben niet opzoek naar een label, wil er gewoon vroeg bij zijn en hen zo goed mogelijk helpen om goed te ontwikkelen. Ze krijgen ook fysio ( te lage spierspanning)

En op de kdv worden ze ook geobserveerd door een kinderpsychiater.

Wat ons zorgen baart is vooral dat reageren en communiceren , wij dachten dat het wel goed zal komen na de oorbuisjes, het komt wel een beetje op gang, maar dan ook echt wanneer zij het willen. Ze laten niet graag dingen zien en en hebben een soort van faalangst.

Ze puzzelen vaak wanneer andere niet kijken, en wanneer je kijkt willen ze dat jij het zelf voor doet, terwijl ze het perfect kunnen, en pakken dan ons bij de hand om hen te helpen. Of ze doen opeens alles fout en lopen dan weg.

En Dat ook met lezen, wanneer ze in de gaten hebben dat je oplet, doen ze alles fout, en wanneer ze denken dat je het niet in de gaten hebt doen ze plots alles juist.

Ze laten niet graag zien wat ze kunnen en dat met vele zaken.


Dat zijn echt dingen waar ik ze helemaal niet in begrijp.

En soms kunnen ze ook plots heel goed horen als ik een pen en papier neem dan hebben ze alle aandacht en letten heel goed op hoe je dingen schrijft en wat je zegt.

Het lijkt alsof ik ze alleen kan bezig houden met leren en muziek. Andere dingen willen ze gewoon niet op reageren.

Mama en papa zeggen ze haast nooit alleen wanneer ze ziek zijn.


Het gehoor is goed, maar het lijkt van niet omdat ze niet echt reageren vandaar dat vele denken aan autisme.

Wat is TOS?
Alle reacties Link kopieren
Kikikip schreef:
13-07-2019 09:45
Met deze informatie kun je echt niet speculeren over autisme of hoogbegaafdheid en ik vraag me af of je deze stoornissen niet door elkaar haalt. Er kan zoveel meer aan de hand zijn. Wat denk je bijvoorbeeld van TOS? Als ik jou was zou ik zsm contact opnemen met een audiologisch centrum voor multidisciplinair onderzoek (gehooronderzoek, logopedisch onderzoek en psychologisch onderzoek) en niet zelf diagnosticeren.
Hoogbegaafdheid is geen stoornis maar een variatie.....
Je kunt niet alles medicaliseren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
13-07-2019 10:29
Wat een botte reacties allemaal rondom het kunnen van de kinderen.

Als de kinderen werkelijk kunnen 'lezen' en letters natekenen. Dan is dat voor een kind van 2,5 wel degelijk knap.
Hoogbegaafd is vroeg om te zeggen, maar het gemiddelde en bovengemiddelde kind kan dat niet op die leeftijd. Er zullen vast meer kinderen zijn die iets knap kunnen, maar dat wil niet zeggen dat dit gemiddeld is.

Tot 100 tellen is ook knap, voor de duidelijkheid dat is wat de kinderen in groep 3 aangeleerd krijgen en waar een aantal dat ook nog lastig vindt. Er zijn zeker kinderen die dat al veel eerder kunnen, maar met 2,5 is het knap. Sowieso 100... kom op.

Ik las ook nog ergens 1000.... 1000, da's al helemaal uitzonderlijk zo jong.

@to zorg ervoor dat ze alles uit zichzelf doen. Als ze letters leren voordat ze de klank kunnen onderscheiden, kan dat moeilijkheden veroorzaken bij het lezen (aldus de leesexpert bij basalt = niet ik).
En als ze de letters benoemen, noem ze dan als de klank. Dus de A is de a van as en niet de aa van aap.
Dank je wel. Dacht dat het aan mij lag en begon heel erg te twijfelen.

Ze kunnen de letters heel goed uitspreken. Ze zeggen wel aa, aap ze maken de A wel lang en B van banaan etc Ze hebben zelfs een breed woordenschat kennen heel veel woorden. Alleen brengen ze het niet op in zinnen en communiceren ze daar niet mee. Dat is de grootste zorg en het reageren.
Het is trouwens niet een idiot syndroom, maar het (idiot) savantsyndroom. Maar wel een beetje raar dat een professional deze term zo gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Savantsyndroom
Nitflex schreef:
13-07-2019 11:32
Het is trouwens niet een idiot syndroom, maar het (idiot) savantsyndroom. Maar wel een beetje raar dat een professional deze term zo gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Savantsyndroom
Ik moest er ook voor Googlen, want had er nog nooit van gehoord.

To, je denkt dat er eventueel sprake is van hoogbegaafdheid en autisme, maar waarom vind je het savantsyndroom dan totaal niet passen?
Naar wat ik lees is die suggestie niet zo gek.

Maar nogmaals, ik begrijp niet zo goed waarom je persé nu al richting een diagnose wil sturen. Ik zou met de betrokken professionals rond de tafel gaan om te bespreken wat de beste optie is qua school, omdat dat er binnenkort aan te komen zit.

En kun je eens reageren op de vraag of er sprake van tweetaligheid is?
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
13-07-2019 10:29
Wat een botte reacties allemaal rondom het kunnen van de kinderen.

Als de kinderen werkelijk kunnen 'lezen' en letters natekenen. Dan is dat voor een kind van 2,5 wel degelijk knap.
Hoogbegaafd is vroeg om te zeggen, maar het gemiddelde en bovengemiddelde kind kan dat niet op die leeftijd. Er zullen vast meer kinderen zijn die iets knap kunnen, maar dat wil niet zeggen dat dit gemiddeld is.

Tot 100 tellen is ook knap, voor de duidelijkheid dat is wat de kinderen in groep 3 aangeleerd krijgen en waar een aantal dat ook nog lastig vindt. Er zijn zeker kinderen die dat al veel eerder kunnen, maar met 2,5 is het knap. Sowieso 100... kom op.

Ik las ook nog ergens 1000.... 1000, da's al helemaal uitzonderlijk zo jong.

@to zorg ervoor dat ze alles uit zichzelf doen. Als ze letters leren voordat ze de klank kunnen onderscheiden, kan dat moeilijkheden veroorzaken bij het lezen (aldus de leesexpert bij basalt = niet ik).
En als ze de letters benoemen, noem ze dan als de klank. Dus de A is de a van as en niet de aa van aap.
Leren tellen gaat in fases. In één van die fases kunnen kinderen rijtjes getallen opzeggen zonder dat ze nog echt begrip hebben van de betekenis van die getallen. Omdat TO aangeeft dat haar kinderen ook heel eenvoudige dingen nog niet lijken te begrijpen, ligt het voor de hand dat ze zoiets doen. Een rij van 100 getallen is wel heel erg lang, dus dat is bijzonder, maar het betekent niet dat ze functioneren op het niveau van een kind In groep 3. Daar leren kinderen rekenen, en dat vereist echt meer begrip dan het kunnen opzeggen van een rij.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
13-07-2019 11:39
Ik moest er ook voor Googlen, want had er nog nooit van gehoord.

To, je denkt dat er eventueel sprake is van hoogbegaafdheid en autisme, maar waarom vind je het savantsyndroom dan totaal niet passen?
Naar wat ik lees is die suggestie niet zo gek.

Maar nogmaals, ik begrijp niet zo goed waarom je persé nu al richting een diagnose wil sturen. Ik zou met de betrokken professionals rond de tafel gaan om te bespreken wat de beste optie is qua school, omdat dat er binnenkort aan te komen zit.

En kun je eens reageren op de vraag of er sprake van tweetaligheid is?
Wij voeden ze 1 talig op. De 2 de taal hebben ze geleerd van filmpjes. Alles wat ze kunnen in het Nederlands kunnen ze ook in het Arabisch ( geen dialect) maar echt de moeilijke taal, die ik door hun beetje heb geleerd.


Ik zoek niet echt richting een diagnose wil ze gewoon begrijpen en daarom zoek ik eventueel naar ervaringen van andere ouders
Eze schreef:
13-07-2019 11:42
Leren tellen gaat in fases. In één van die fases kunnen kinderen rijtjes getallen opzeggen zonder dat ze nog echt begrip hebben van de betekenis van die getallen. Omdat TO aangeeft dat haar kinderen ook heel eenvoudige dingen nog niet lijken te begrijpen, ligt het voor de hand dat ze zoiets doen. Een rij van 100 getallen is wel heel erg lang, dus dat is bijzonder, maar het betekent niet dat ze functioneren op het niveau van een kind In groep 3. Daar leren kinderen rekenen, en dat vereist echt meer begrip dan het kunnen opzeggen van een rij.
Mee eens, rekenen is wel wat anders.
Al zie je dat puur de getallenlijn voor sommige kinderen in groep 3 nog steeds lastig is.
Een geheugen van 100 elementen is bijzonder voor een kind van 2,5. Dus zij moeten iig de structuur herkennen. En dat is wat ik bedoelde. Dat zij dat kunnen is knap, want er zijn kinderen 4 jaar ouder die dat nog niet kunnen. (En ja, veel meer in groep 3 kunnen het wel en verder dan 100 ook)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
13-07-2019 11:42
Leren tellen gaat in fases. In één van die fases kunnen kinderen rijtjes getallen opzeggen zonder dat ze nog echt begrip hebben van de betekenis van die getallen. Omdat TO aangeeft dat haar kinderen ook heel eenvoudige dingen nog niet lijken te begrijpen, ligt het voor de hand dat ze zoiets doen. Een rij van 100 getallen is wel heel erg lang, dus dat is bijzonder, maar het betekent niet dat ze functioneren op het niveau van een kind In groep 3. Daar leren kinderen rekenen, en dat vereist echt meer begrip dan het kunnen opzeggen van een rij.

Ze hebben ook begrip wat de cijfers betreft. En leren zich zelf rekenen
Ik ben wel ‘blij’ dat mijn dochter met ASS ook hb is. Dan heb je toch in de regel wel wat meer mogelijkheden dan met een laaggemiddelde intelligentie. Verder weinig gelijkenissen met de kinderen van TO. Ze kon vroeg praten, telde met 2 jaar tot 100 en kon minstens 50 liedjes zingen. Dat zijn natuurlijk gewoon ‘kunstjes’, maar ze kon op die leeftijd ook prima zinnen maken met moeilijke woorden als waarschijnlijk en desalniettemin. Wij vonden dat trouwens heel normaal, en toen ze in groep 1 kwam was ik echt geschokt door het taalniveau van de gemiddelde 4-jarige :-)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-07-2019 12:16
Ik ben wel ‘blij’ dat mijn dochter met ASS ook hb is. Dan heb je toch in de regel wel wat meer mogelijkheden dan met een laaggemiddelde intelligentie. Verder weinig gelijkenissen met de kinderen van TO. Ze kon vroeg praten, telde met 2 jaar tot 100 en kon minstens 50 liedjes zingen. Dat zijn natuurlijk gewoon ‘kunstjes’, maar ze kon op die leeftijd ook prima zinnen maken met moeilijke woorden als waarschijnlijk en desalniettemin. Wij vonden dat trouwens heel normaal, en toen ze in groep 1 kwam was ik echt geschokt door het taalniveau van de gemiddelde 4-jarige :-)

Mag ik vragen waaruit ze hebben gehaald dat ze ass heeft?

Bij mijn zoontjes denken dat ze dat door de communicatie , oog contact en het fladderen.

Het slapen en eten gaat gewoon goed. En verder kunnen ze tegen veranderingen en hebben ze niet echt een ritme waar ze zich aan moeten houden en passen zich makkelijk aan.
Rosalind schreef:
13-07-2019 11:39
Ik moest er ook voor Googlen, want had er nog nooit van gehoord.
Ik kende de term wel en er zijn ook vele bekende voorbeelden, maar ik wist niet dat professionals dit soort termen zo losjes gebruiken bij zulke jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Amat schreef:
13-07-2019 10:56
Wij zijn bij een audiologische centrum geweest na de oorbuisjes, omdat we ons zorgen maakte dat ze nog steeds niet op hun namen reageren. En dat is nu nog steeds het geval. Ze reageren niet altijd even goed op hun namen. Daar dachten ze ook aan autisme, logopedi dacht daar ook aan en de psycholoog denkt ook aan autisme en idiot syndroom waar ik het absoluut niet mee eens bent, omdat ze dit zomaar ging roepen nadat ik over hen slimme kant vertelde.


Ik ben niet opzoek naar een label, wil er gewoon vroeg bij zijn en hen zo goed mogelijk helpen om goed te ontwikkelen. Ze krijgen ook fysio ( te lage spierspanning)

En op de kdv worden ze ook geobserveerd door een kinderpsychiater.

Wat ons zorgen baart is vooral dat reageren en communiceren , wij dachten dat het wel goed zal komen na de oorbuisjes, het komt wel een beetje op gang, maar dan ook echt wanneer zij het willen. Ze laten niet graag dingen zien en en hebben een soort van faalangst.

Ze puzzelen vaak wanneer andere niet kijken, en wanneer je kijkt willen ze dat jij het zelf voor doet, terwijl ze het perfect kunnen, en pakken dan ons bij de hand om hen te helpen. Of ze doen opeens alles fout en lopen dan weg.

En Dat ook met lezen, wanneer ze in de gaten hebben dat je oplet, doen ze alles fout, en wanneer ze denken dat je het niet in de gaten hebt doen ze plots alles juist.

Ze laten niet graag zien wat ze kunnen en dat met vele zaken.


Dat zijn echt dingen waar ik ze helemaal niet in begrijp.

En soms kunnen ze ook plots heel goed horen als ik een pen en papier neem dan hebben ze alle aandacht en letten heel goed op hoe je dingen schrijft en wat je zegt.

Het lijkt alsof ik ze alleen kan bezig houden met leren en muziek. Andere dingen willen ze gewoon niet op reageren.

Mama en papa zeggen ze haast nooit alleen wanneer ze ziek zijn.


Het gehoor is goed, maar het lijkt van niet omdat ze niet echt reageren vandaar dat vele denken aan autisme.

Wat is TOS?
Wat maakt dat je denkt dat het forum het beter kan beoordelen dan de professionals?
Hoezo worden ze door een psychiater geobserveerd?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
13-07-2019 12:30
Wat maakt dat je denkt dat het forum het beter kan beoordelen dan de professionals?
Hoezo worden ze door een psychiater geobserveerd?
Ik zoek naar ervaringen van ouders die zich hierin herkennen.

Dat is standaard bij de kdv waar ze op zitten. Ze coacht ook de leidsters en hoe ze het beste kunnen omgaan met kinderen
Is het op jouw kdv standaard dat ze een psychiater laten observeren? Dat lijkt mij niet zo standaard.

ASS heb je in vele gradaties en vormen. Kinderen met ASS zijn namelijk net zoals gewone mensen.

Hij is wie hij is, net als jouw zoons. Je lijkt aan te willen sturen op hb, maar weet wat je wenst. Het is namelijk niet makkelijk om hb te zijn.
Amat schreef:
13-07-2019 12:34
Ik zoek naar ervaringen van ouders die zich hierin herkennen.

Dat is standaard bij de kdv waar ze op zitten. Ze coacht ook de leidsters en hoe ze het beste kunnen omgaan met kinderen

Zitten ze op een medisch kinderdagverblijf dan?
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
13-07-2019 12:48
Is het op jouw kdv standaard dat ze een psychiater laten observeren? Dat lijkt mij niet zo standaard.

ASS heb je in vele gradaties en vormen. Kinderen met ASS zijn namelijk net zoals gewone mensen.

Hij is wie hij is, net als jouw zoons. Je lijkt aan te willen sturen op hb, maar weet wat je wenst. Het is namelijk niet makkelijk om hb te zijn.

Ja daar hebben ze voor gekozen om zo goed mogelijk de leidsters te coachen

En nee ik wil ze gewoon begrijpen.. wist in eerste instantie helemaal niets over hb. Tot sommige mij daarop wezen. Hier en daar herken ik wel symptomen maar als ik kijk naar de communicatie dan weer niet.

Dus nogmaals zoek naar ervaringen van ouders die zich hierin herkennen.
Zitten ze op een speciaal kdv? Ik kan me niet voorstellen dat ons oude kdv een psychiater in dienst had. Veel te duur.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
13-07-2019 12:59
Zitten ze op een speciaal kdv? Ik kan me niet voorstellen dat ons oude kdv een psychiater in dienst had. Veel te duur.
Ook op een medisch kinderdagverblijf observeert een psychiater bij hoge uitzondering, en die coacht zeker een leidsters.

Amat ik denk dat je een orthopedagoog bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
13-07-2019 12:59
Zitten ze op een speciaal kdv? Ik kan me niet voorstellen dat ons oude kdv een psychiater in dienst had. Veel te duur.
Nee op een normale kdv
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
13-07-2019 13:03
Ook op een medisch kinderdagverblijf observeert een psychiater bij hoge uitzondering, en die coacht zeker een leidsters.

Amat ik denk dat je een orthopedagoog bedoelt.
Nee het is echt een kinderpsychiater die 1x per week de kinderen observeert en de leidsters coacht.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
13-07-2019 09:32
Wat ik wel zou aanraden is om voor je zoontjes alvast het traject in werking te stellen om naar speciaal onderwijs te gaan. Ze kunnen straks niet naar de reguliere basisschool als ze nog niet goed praten en de kans is te groot dat ze hun spraakachterstand niet in de komende maanden opeens gaan inhalen.
Ook kinderen met spraakachterstand kunnen naar regulier onderwijs. Of deze kinderen dat niet kunnen, moet dan eerst beoordeeld worden.
Amat schreef:
13-07-2019 12:26
Mag ik vragen waaruit ze hebben gehaald dat ze ass heeft?

Bij mijn zoontjes denken dat ze dat door de communicatie , oog contact en het fladderen.

Het slapen en eten gaat gewoon goed. En verder kunnen ze tegen veranderingen en hebben ze niet echt een ritme waar ze zich aan moeten houden en passen zich makkelijk aan.
Dat was pas veel later, op haar 15e. Daarvoor heeft ze wel al jaren therapie gehad maar werden de problemen eigenlijk vooral toegeschreven aan haar hoogbegaafdheid en vertraagde emotionele ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
@Amat

TOS = Taalontwikkelingsstoornis.

Lopen ze al bij een logopediste? Zo niet zou ik je willen adviseren contact op te nemen voor onderzoek en behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Amat schreef:
13-07-2019 13:10
Nee het is echt een kinderpsychiater die 1x per week de kinderen observeert en de leidsters coacht.
Dan is het geen psychiater in functie maar iemand met een bijbaan.
Bovendien is een psychiater geen pedagoog noch een coach.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven