Bewaakte fietsenstalling Amsterdam CS, hoe werkt dit?

13-07-2019 19:54 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat onze zoon dit jaar in A'dam stage gaat lopen en dit 3 uur reizen (enkele reis) vanaf huis is heeft hij in de buurt van A'dam een kamer gezocht.
Dat houdt in dat hij iedere dag met trein naar CS gaat , daar zijn fiets wil pakken en dan met pontje richting Noord.

Maar dan moet zijn fiets dus op CS blijven staan, het liefst in bewaakte stalling omdat ik dan de kans het grootst acht dat hij er langer gebruiken van kan maken.

Site van NS geeft aan dat er 3 bemenste stallingen zijn waaronder 1 aan de IJ-zijde, die zou dus prima zijn. Maar het is niet mogelijk deze online af te sluiten volgens NS, dit moet rechtstreeks bij beheerder. Oké, maar wie is die beheerder dan en hoe komen we daar mee in contact? Dat wist de NS ook niet te vertellen...

Heeft iemand van jullie enig idee hoe dat werkt of wellicht een beter / ander idee om vanaf CS naar Noord te reizen met fiets? Wij wonen zelf in een deel van Nederland waar nauwelijks OV is, sowieso niet op ons dorp, dus in die zin is dit voor ons allemaal erg nieuw en vooral zoeken.

Wellicht is het handiger met bus of metro naar Noord te reizen? Heb geprobeerd wijs te worden uit dienstregeling maar het is voor mij echt abracadaba. :facepalm:

Help....
Kan hij dit zelf niet uitvinden?
Ik snap het probleem niet. Je zoon gaat toch gewoon met zn fiets naar die bewaakte stalling, laat de fiets daar staan en haalt hem weer op als ie hem nodig heeft?
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat hij daar gewoon heen toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
kan zoon niet beter fiets aan de noordzijde laten staan? lijkt mij irritant hem iedere keer onnodig op die pont mee te moeten nemen. als je een niet al te dure fiets hebt en hem goed vastzet gaat dat meestal wel goed.

anders inderdaad zoon gewoon de eerste dag de fietsenstalling in laten lopen om het te regelen..
Alle reacties Link kopieren
Omdat hij er niet uitkwam zijn we er samen naar gaan kijken, en nee wij begrijpen het niet.

Het is natuurlijk een optie om naar A'dam te reizen zodat hij ter plekke kan kijken, zoals gezegd wonen we nogal ver weg dus in die zin is het handiger om eerst te vragen of iemand hier wellicht ervaring mee heeft.
Maar wat begrijp je dan precies niet?
marthoja schreef:
13-07-2019 19:54

Site van NS geeft aan dat er 3 bemenste stallingen zijn waaronder 1 aan de IJ-zijde, die zou dus prima zijn. Maar het is niet mogelijk deze online af te sluiten volgens NS, dit moet rechtstreeks bij beheerder. Oké, maar wie is die beheerder dan en hoe komen we daar mee in contact? Dat wist de NS ook niet te vertellen...

Heeft iemand van jullie enig idee hoe dat werkt of wellicht een beter / ander idee om vanaf CS naar Noord te reizen met fiets? Wij wonen zelf in een deel van Nederland waar nauwelijks OV is, sowieso niet op ons dorp, dus in die zin is dit voor ons allemaal erg nieuw en vooral zoeken.

Wellicht is het handiger met bus of metro naar Noord te reizen?
Hoe kom je met de beheerder in contact? Door er met je fiets binnen te lopen.

Hoe kom je met de fiets vanaf CS naar Noord? Pondje nemen of heel erg mega enorm omfietsen.

Is de bus of metro handiger? Dat ligt eraan waar je moet zijn, 'noord' is nogal een ruim begrip.
Als hij een persoonlijke OV-chip kaart heeft kan hij ook een OV fiets huren. Die kan hij dan gewoon steeds terug brengen bij het CS. Ik weet zo even niet of dat goedkoper is dan fietsenstalling kosten maar ik denk het eigenlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Waar zit zijn kamer en waar in Noord moet hij precies zijn?
Alle reacties Link kopieren
Oke wellicht denken wij te ingewikkeld en willen teveel van te voren regelen.

Toen hij 2 jaar geleden naar het MBO ging wat ook 45 minuten vanaf hier met trein is, hebben we van te voren daar een fiets neergezet in de bewaakte stalling. Dat kon toen online geregeld worden, het leek mij dat dit in A'dam met het grootste station ook moest kunnen.

Blijkbaar niet en dat is jammer, om dit een eerst stage dag te regelen heeft zeker niet de voorkeur.
Stallen aan Noord zijde is ook een mogelijkheid begrijp ik, maar dan niet bewaakt? Begrijp dat fietsten vrij makkelijk en veelvuldig gestolen worden bij stations, op het andere station van zijn opleiding waren zijn medestudenten met grote regelmaat hun fiets kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan van CS ook de metro pakken naar noord (noord/zuid lijn). Maar bij de fietsenstallingen op cs staan hele aardige mannen. Je kan daar zo je fiets brengen bij de stalling en zij helpen je echt wel verder. Ik haal er elke dag een ov fiets namelijk
marthoja schreef:
13-07-2019 20:13
Oke wellicht denken wij te ingewikkeld en willen teveel van te voren regelen.

Toen hij 2 jaar geleden naar het MBO ging wat ook 45 minuten vanaf hier met trein is, hebben we van te voren daar een fiets neergezet in de bewaakte stalling. Dat kon toen online geregeld worden, het leek mij dat dit in A'dam met het grootste station ook moest kunnen.

Blijkbaar niet en dat is jammer, om dit een eerst stage dag te regelen heeft zeker niet de voorkeur.
Stallen aan Noord zijde is ook een mogelijkheid begrijp ik, maar dan niet bewaakt? Begrijp dat fietsten vrij makkelijk en veelvuldig gestolen worden bij stations, op het andere station van zijn opleiding waren zijn medestudenten met grote regelmaat hun fiets kwijt.

Maar waar kwam dan die fiets vandaan die in die stalling voor hem klaar stond? Die hebben jullie toen online gekocht bij de stalling zelf ofzo?
ñuca schreef:
13-07-2019 20:07
Als hij een persoonlijke OV-chip kaart heeft kan hij ook een OV fiets huren. Die kan hij dan gewoon steeds terug brengen bij het CS. Ik weet zo even niet of dat goedkoper is dan fietsenstalling kosten maar ik denk het eigenlijk wel.
Ik denk het niet. Een jaarabo om je fiets te stallen is 105 euro: https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fiet ... allen.html
Een OV fiets is 3,50 per keer. Dus na 30 keer is een fiets stallen al goedkoper.

Als hij student is en het bedrijf is met noord-zuidlijn of bus bereikbaar is dat natuurlijk nog goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet 8 maanden stage lopen en zal regelmatig terug naar huis komen, zal niet ieder weekend zijn.

Zijn kamer is in Weesp, van daaruit met trein naar CS , zijn stage adres is vlakbij Asterdorp.

Volgens mij is een OV fiets huren niet goedkoper, althans dat was niet zo op het vorige station waar we gestald hadden. Moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet goed naar gekeken heb,
Oke dit is wel heel wereldvreemd hoor. Gaat die jongen het uberhaupt redden op een kamer met een stage in de grote stad?
direct waar de pont in noord aanmeert (er vanuitgaande dat hij dan het korte pontje recht naar de overkant moet hebben en niet die naar NDSM bijv) zijn meerdere uitgaansgelegenheden en dus ook fietsenrekken. er is inderdaad een kans dat zijn fiets er een keertje niet meer staat, maar ja... het zal ook niet wekelijks gebeuren hoor. of neem anders een swapfiets, dan krijg je weer een nieuwe als ie verdwenen is.

of fietsen handiger is dan het OV hangt een beetje af van waar zijn stage is. met de nieuwe metrolijn zou het een heel stuk sneller zijn dan met de pont en fiets. maar dan moet zijn werk natuurlijk wel langs die lijn liggen.
anoniem_64fdbe80e296d wijzigde dit bericht op 13-07-2019 20:20
1.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aan de IJzijde van Amsterdam CS is inderdaad een bewaakte fietsenstalling, zet daar zelf ook mijn fiets neer. Je moet even binnenlopen met je fiets - ze plakken er dan een sticker op - om een abonnement af te sluiten. Dat kan per jaar of per maand, per jaar kost iets van 110 euro. Dus gewoon een keertje naartoe gaan, en dan is het geregeld.
Oke, maar als ik het goed begrijp willen jullie dat er al een fiets in de stalling is als hij daar voor de eerste keer komt. Dus niet dat hij zelf een fiets meebrengt vanuit Weesp en die in de stalling achter laat.

edit: nee ik begrijp het dus niet goed
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 20:23
8.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor zijn MBO opleiding hebben we in onze woonplaats een fiets gekocht en deze daar standaard neergezet. Alleen in de grote vakanties nam hij deze mee naar huis, alle overige dagen stond de fiets daar.

Dus vanaf station kon hij naar school fietsen, en thuis had hij ook een fiets waarmee hij van huis naar station hier in de buurt ging. Die bleef daar dan (onbewaakt) een dag staan tot hij weer 's avonds thuis kwam.

Wij wonen hier in de polder, fietsen worden hier nauwelijks gestolen dus in die zin kon zijn gewone fiets daar een dag onbewaakt blijven staan.
marthoja schreef:
13-07-2019 20:21
Voor zijn MBO opleiding hebben we in onze woonplaats een fiets gekocht en deze daar standaard neergezet. Alleen in de grote vakanties nam hij deze mee naar huis, alle overige dagen stond de fiets daar.

Dus vanaf station kon hij naar school fietsen, en thuis had hij ook een fiets waarmee hij van huis naar station hier in de buurt ging. Die bleef daar dan (onbewaakt) een dag staan tot hij weer 's avonds thuis kwam.

Wij wonen hier in de polder, fietsen worden hier nauwelijks gestolen dus in die zin kon zijn gewone fiets daar een dag onbewaakt blijven staan.
sorry hoor, maar je doet nu net alsof in Amsterdam/de randstad de fiets onder je kont vandaan gestolen wordt als je niet oplet. het valt echt wel mee in de grote, enge stad hoor..
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
13-07-2019 20:18
Oke dit is wel heel wereldvreemd hoor. Gaat die jongen het uberhaupt redden op een kamer met een stage in de grote stad?
Hahahahaha ik snap je het klinkt ook wereldvreemd maar naast het feit dat wij echt in een heel rustig deel van Nederland wonen is hij ook nog maar 17. Hij zal w.s. heel snel volwassen worden
marthoja schreef:
13-07-2019 20:21
Voor zijn MBO opleiding hebben we in onze woonplaats een fiets gekocht en deze daar standaard neergezet. Alleen in de grote vakanties nam hij deze mee naar huis, alle overige dagen stond de fiets daar.

.
Dat kan dan in amsterdam toch ook?
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
13-07-2019 20:19
Aan de IJzijde van Amsterdam CS is inderdaad een bewaakte fietsenstalling, zet daar zelf ook mijn fiets neer. Je moet even binnenlopen met je fiets - ze plakken er dan een sticker op - om een abonnement af te sluiten. Dat kan per jaar of per maand, per jaar kost iets van 110 euro. Dus gewoon een keertje naartoe gaan, en dan is het geregeld.
Top, dit is precies wat ik wilde weten! Dus toch gewoon er van te voren naar toe met fiets
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je in godesnaam afsluiten met de beheerder?
Ik vermoed dat ik je vraag nietbegrijp maar google op fietsenstalling Amsterdam centraal geeft alleopties en linkjes naar de bijbehorende informatie mbt openingstijden, beherende instantie en tarieven

Te zijner tijd, na de eerste stagedag meldt kind zich bij de fietsenstalling, vraagt indien nodig hoe het werkt, zet fiets in het rek... voila!
De gemeentelijke, bewaakte stalling aldaar is de eerste 24uur gratis.

De ov-fiets is een veel duurdere oplossing nl 3,85 per 24uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven