Werk & Studie alle pijlers

Schoolverlaters

16-07-2019 02:00 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik heb een goede vriendin die tot nu toe alleen haar mavodiploma heeft. Ze heeft meerdere mbo opleidingen niet afgemaakt en hopt sindsdien van baan naar baan. Ze verdient niet veel (nog geen €1500 bruto p.m.) en heeft geen vast contract.
Ik voel me steeds verder verwijderd van haar en vind dat ze is blijven hangen in de mentaliteit van een 18-jarige. We zijn intussen allebei halverwege de 20 en ik voel me volwassener ten opzichte van haar. Zo heeft ze al jaren plannen om weer naar school te gaan om een opleiding te volgen (en af te maken), maar doet ze dat al jaren niet. Ook geeft ze al haar geld uit aan dure kleding en uitgaan. Niet dat er iets mis is aan uitgaan en dure kleding, maar het gaat me om het denken op korte termijn wat ik niet zo volwassen vind. In tegenstelling tot haar, spaar ik voor de aanbetaling van een koophuis.

Ik heb laatst een goed gesprek gehad over waarom ze niet meer naar school gaat. Ze zegt dat ze gewend is geraakt aan het geld dat ze verdient en aan het uitgavenpatroon. Toen ik haar zei dat je tot je 30e jaar stufi kunt aanvragen en anders de boot hebt gemist, was het gesprek over.

Als ik de ontwikkeling van de leerplichtwet erbij betrek, is de kwalificatieplicht (het halen van een havo, vwo of mbo-2 diploma of hoger) ingevoerd in 2007. Gezien om en nabij datzelfde jaar je tot je 18e verplicht bent om naar school te gaan, betekent dit in theorie dat de overheid de jongeren die nu 29 jaar of jonger zijn, tot hun 23e jaar heeft gestimuleerd om naar school te gaan en een diploma op een van de bovengenoemde niveaus te halen.
M.u.v. ziekten (zowel lichamelijk als psychisch/mentaal), beperkingen en andere bijzondere omstandigheden zou je kunnen zeggen dat jongeren van 29 jaar of jonger hun eigen glazen hebben ingegooid.

Ik vroeg me af of jullie het met mijn laatste veronderstelling eens zijn en wat jullie ervaring is met schoolverlaters.
Wat bedoel je precies met "eigen glazen ingegooid"? Is een (ongediplomeerd) schoolverlater gedoemd om te mislukken in het leven?
Alle reacties Link kopieren
Heb je even geloept, je denkt dat je nogal wat bent.

Dat jouw ouders wellicht minder hoog opgeleid zijn, minder maatschappelijke status bezitten........ ja en? Vanuit hun opvoeding, hun scholing, hun werk hebben zij bereikt wat zij nú hebben. Dat jij daar de vruchten van plukt is hun verdienste, niet die van jou. Jij moet bewijzen dat jij hetzelfde kunt bereiken en pas als jij zo oud bent als je ouders kun je de balans op maken.

Waarom móet je vriendin studeren? Is zij niet goed (genoeg) zoals ze is? Je vriendin bewandelt haar eigen weg, maakt haar eigen keuzes en draagt daarvan zelf de gevolgen. Daar heb jij in het geheel niets mee van doen, laat staan jezelf daar mee te bemoeien.
Je bent geen leuk mens. En ik denk dat je jezelf overschat. Het levenspad wat je vriendin kiest is vooral voor haarzelf net wat moeilijker, maar als zij daar tevreden mee is dan is dat juist erg volwassen.

En je kunt na je 30ste het levenlanglerenkrediet krijgen. Want er zijn blijkbaar genoeg mensen die nog niet alles voor elkaar hebben qua studie op hun 30ste. Zegt helemaal NIKS over hun mentaliteit.

Ik ken trouwens wel een aantal school verlaters die het redelijk gemaakt hebben. Mijn broer heeft alleen een propedeuse, en hij verdient ruim meer dan de meeste mensen dankzij hard werken en een goed stel hersenen. En zo ken ik er nog een aantal die wel minder dan mijn broer verdienen, maar het ook zeker ver geschopt hebben ondanks afwezigheid van diploma's.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 16-07-2019 10:04
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou nou, toen ik midden twintig was verdiende ik zon 1000 euro met freelance werk. Nog ruim veertig jaar om een topsalaris binnen te halen.

Overigens wel gestudeerd en inmiddels wel een goede baan, maar een goede vriendin van me is t leger ingegaan (achteraf wel spijt dat ze niet van de gratis studiemogelijkheid gebruik heeft gemaakt) en doet nu drie jaar werken/reizen. Ik deel verhalen over mijn corporate baan en zij over haar temp baan als receptionist. Prima toch? Ze heeft een goed stel hersenen en we zitten op dezelfde lijn qua levensinstelling.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens genoeg collega’s die niet hebben gestudeerd. Een heeft wel een MBA gedaan op gegeven moment op zijn carrière, ik weet niet precies wat hij verdient maar schat dat t omgerekend op jaarbasis zo 100-120k euro is. En de hoogste belastingschijf is hier 32% dus je houdt ook lekker over.
Hello, can you hear me?
Ik dacht al, ik herken deze grootheidswaanzin... En idd, jij bent het.
Diocca schreef:
16-07-2019 09:58
Ik dacht al, ik herken deze grootheidswaanzin... En idd, jij bent het.

Ik denk eerder dat ze ontzettend veel bevestiging nodig heeft vanuit onzekerheid. Mensen die op anderen neerkijken zijn doorgaans behoorlijk onzeker over zichzelf.

Mensen die tevreden zijn met wat ze al dan niet hebben bereikt kijken meestal niet neer op anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt heel blij dat jij mijn vriendin niet bent. Ik hoop voor de meid waar jij zo laatdunkend over praat, dat zij ook snel vriendin af is.

Met vrienden als jij heb je geen vijanden nodig.
Familielid van mij, ook een schoolverlater. Hard werken vanaf 15 jaar. Nu bijna miljonair.
Ik hoog opgeleid, en nog steeds weinig spaargeld en veel spenderen maar wel prima. Wat wil je nou?
De houding van deze dame is lachwekkend. Of het is een studieopdracht of ze is even van het padje.
Ze doet een studie, maar geen ingewikkelde. Ze vindt het zelf heel wat, maar ze moet nog jaren studeren voordat ze een diploma heeft.
En logisch dat ze kan sparen voor een huis later, want ze woont nog bij haar ouders. Terwijl ze doet alsof haar vriendin achterloopt, blijkt ze dat dus zelf te zijn. Haar vriendin werkt en verdient geld. Deze zogenaamde gave student laat zich nog verzorgen in ‘Hotel mama’. Nou poeh poeh, dan heb je het inderdaad zoveel beter geregeld dan je vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Ach kind, wat moet jij nog een hoop leren in het leven....
ik geef mn bek ook maar een douw
We leven in een best prettig land waarin op verschillende manieren een leuk leven bereikt kan worden. De meesten doen dat met een diploma, anderen kiezen een andere weg of behalen via hun werk uiteindelijk kwalificaties.
Als ik naar mezelf keek:
- per ongeluk gediplomeerd voor werk waar ik niet voor opgeleid was en nu niet meer zou mogen doen
- via werk extra diploma's gehaald
- werk met origineel diploma gedaan
- daar weer via werk een hoger diploma in gehaald
- baan in heel andere sector waar ik voor in aanmerking kwam wegens andere ervaring, waaronder vrijwilligerswerk
- nu weer een opleiding in die sector aan het volgen.

Halverwege de 20 gaf ik mijn salaris inderdaad uit aan uitgaan en kleding.
Gezien mijn huidige opleidingsniveau zou dat dus geen domme keuze zijn, want volgens to is iedereen met een hoger opleidingsniveau heel verstandig en denkt op langere termijn.
Alle reacties Link kopieren
Haha dit meen je toch niet. Het is haar geld, laat haar doen met haar geld wat zij wil.
Als ze weer wil studeren en je steunt haar daarin, prima. Wil ze toch niet meer, ook prima. Het gaat er om dat je doet waar je zelf gelukkig van wordt. Niet wat een ander gelukkig maakt.
Alle reacties Link kopieren
Waar bemoei jij je mee? Liever geen diploma dan een kutkarakter🙄.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven