Boos over jagers met hun jacht-trofeeën ( jachtreizen )

16-07-2019 08:17 88 berichten
En weer zie ik een toeristisch koppel dat trots poseert op een foto met een geschoten leeuw. De twee zijn zich van geen kwaad bewust en vinden de discussie rondom jachtfoto’s
’gepolitiseerd’.

Onlangs kwam een ondernemersechtpaar in Frankrijk ook al in opspraak door het afschieten van leeuwen, luipaarden, nijlpaarden en antilopen. Dat leidde zelfs tot hun ontslag en een oproep tot het boycotten van de supermarkt waar ze werkten.

Ook vanuit Nederland worden dit soort reizen georganiseerd [...] en moet dus wel legaal zijn ?

Wat voor lol kan je er aan beleven om deze prachtige dieren te doden ?
Ik vind het walgelijk en snap niet waarom dit niet verboden is of kan worden ?

bron o.a. : https://www.telegraaf.nl/nieuws/1410049 ... oten-leeuw
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-07-2019 09:30
Ik vind het heel moeilijk om leed te wegen. Er is ook altijd groot gedoe geweest om de jachtfestijnen van ons Koninklijk Huis. Die mensen vonden dat leuk. Gelukkig dat de dieren voordat ze geschoten werden een goed vrij leven hebben gehad en niet in een kleine stal zijn grootgebracht.

Dus per individu hebben ze zeker geen slechter leven gehad dan hun tamme gedomesticeerde broeders.
En dit is dus regelmatig niet het geval, althans niet in Afrika. Die dieren worden regelmatig op farms gefokt, grootgebracht met de hand, uitgelaten aan een riem. Dit zorgt ervoor dat ze niet zo gauw bang meer zijn voor de mens. Vervolgens worden ze afgeknald voor een leuke foto. En ja, soms gaat het vlees naar de bevolking, maar laten we nou niet doen alsof die bolle Amerikanen het daarom doen in hun camouflage outfits.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ja, deze dieren worden heel waarschijnlijk (behalve stropen) gekweekt. Zie bijvoorbeeld Louis Theroux hierover met verdere motieven als besteding van opbrengst hiervan.
https://topdocumentaryfilms.com/louis-t ... g-holiday/
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de leeuw zich fijner gevoeld had wanneer hij nooit geboren was. Hij had niets gevoeld neem ik aan. Zou dat beter zijn geweest? Wij mensen streven ernaar om (althans de aardige dieren) een zo goed mogelijk leven te bezorgen voordat ze toch op een of andere manier de pijp uitmoeten. Iedereen moet ooit dood. Wilde dieren leiden een korter, intensiever, heviger leven met ontberingen, terwijl "tamme" leeuwen niet voor hun bestaan hoeven te vechten; saai maar veilig. Gelukkig kunnen de dieren maar één keer leven en dus niet een leven in vrijheid en een leven op de farm met elkaar vergelijken. Ze weten dus niet beter.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gisselle schreef:
16-07-2019 09:24
Een koe wordt toch niet zomaar in het wilde weg afgeschoten voor de lol? Die is voor consumptie. En die leeuw of giraf wordt voor de lol neergeknald, voor het plezier van de mensen, er wordt een mooie foto van gemaakt waar men trots poseert, een trofee meegenomen. Dat is het zieke er aan, een mooi dier afknallen en dan trots bij het overleden dier poseren, elkaar wel of niet kussend.
Gaan we weer. 'Een mooi roofdier'.
Ik vind dat je geen enkel dier nodeloos mag doden, laat dat vooropstaan. En ik snap ook niet zo goed waarom je al zoenend op de foto wil met een gedode leeuw.

Maar als er een legaal systeem achter de jacht zit en het beest dus niet louter voor het plezier wordt afgemaakt, dan kan ik er weinig tegenin brengen. Er zijn ook genoeg restaurants in NL waarin je wild kunt eten. Lekker puur natuur, geen mega-stallen etc. Wat maakt het dan nog uit of je op de foto gaat met dat beest? Wat maakt het dan nog uit dat je het leuk vindt om te jagen? Eenieder z'n ding.

Maar nogmaals, is een koe geen mooi dier?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel complex. Tegelijkertijd vind ik het ontzettend walgelijk om die foto's te zien. Gewoon, omdat ik niet begrijp dat je zo'n prachtig dier kan afknallen, voor de lol en daar nog trots op zijn ook. Dieren zijn overal ter wereld speeltjes van de mensen en moeten zich aan ons aanpassen (als ze daar al de kans voor krijgen). Ik hoop dat dat ooit nog eens zal veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
16-07-2019 09:24
Een koe wordt toch niet zomaar in het wilde weg afgeschoten voor de lol? Die is voor consumptie. En die leeuw of giraf wordt voor de lol neergeknald, voor het plezier van de mensen, er wordt een mooie foto van gemaakt waar men trots poseert, een trofee meegenomen. Dat is het zieke er aan, een mooi dier afknallen en dan trots bij het overleden dier poseren, elkaar wel of niet kussend.
Inderdaad. Mensen betalen er grof geld voor om voor hun lol een leeuw neer te knallen, zodat ze heel stoer zijn en trots de foto’s van zichzelf en het lijk op social media kunnen plaatsen. Dat vind ik van een heel ander kaliber.

Maar zoals ik al gezegd heb, eet ik dus ook geen koeien of andere dieren en zou ik het liefst willen dat niemand dat nog zou doen. Toch vind ik om bovenstaande reden dat dit niet hetzelfde is.
Alle reacties Link kopieren
De lol snap ik ook niet. Maar zoals al wel is opgemerkt, de leeuwen en antilopes leven meestal in wildparken. Daar zal denk ik met sommige grote dieren hetzelfde kunnen gebeuren als hier in de Oostvaarderplassen: er komen er te veel in verhouding tot de omvang van een park. En hoewel de natuur zichzelf normaal wel herstelt, heb je dan misschien een probleem met dieren die buiten het park op jacht gaan of daar landbouwgebied kaal vreten. De oplossing om af en toe een paar dieren af te schieten lijkt mij niet bij voorbaat heel vreemd. En als er dan een maffe toerist is die er grof geld voor betaald om een antilope of leeuw af te schieten, dan snap ik wel dat parkbeheerders het op die manier organiseren want dan is er een leuk verdienmodel voor iets dat toch moet gebeuren.

Voor de rest vind ik het nadeel van dit soort discussies dat er vaak veel emotie en weinig context of begrip voor de feiten is. Stroperij en de meer algemene achteruitgang van biodiversiteit zijn een veel groter probleem dan jagers die in gecontroleerde parken af en toe een dier afschieten waar er meer dan genoeg van zijn.
pamelacourson schreef:
16-07-2019 09:47
Inderdaad. Mensen betalen er grof geld voor om voor hun lol een leeuw neer te knallen, zodat ze heel stoer zijn en trots de foto’s van zichzelf en het lijk op social media kunnen plaatsen. Dat vind ik van een heel ander kaliber.
Nou, het kaliber zal niet veel verschillen, dat kan ik je wel vertellen ;)
Maar leg nou eens uit wat precies het probleem is, los van dat het je ding niet is om te betalen voor de jacht.

Sportvissers gaan ook altijd op de foto met hun gevangen reuzentuna. Waarom heb je daar zo'n moeite mee? Tussen het openen van de OP en dit bericht zijn er duizenden mooie koeien, knappe varkens, schattige schapen en parmante paarden geslacht. Gelukkig zijn er geen selfies van gemaakt, maar de 'lijken' liggen over een paar weken in de Appie.. En dan moeten we rouwen om deze ene leeuw?


Of je het nou leuk vindt of niet, jagen zit in de mens, het is een oerinstinct. Geldt ook voor die leeuw trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso... Stel, ik zou een jager zijn. Dan wil ik toch een beetje een uitdaging i.p.v. zo'n voormalige knuffelwelp zonder angst voor mensen op een privéveldje met m'n gekochte jachtuitrusting (sommigen lopen erbij als een of andere wannabe Rambo) in een seconde kapot te knallen? Waarschijnlijk zijn ze met hun luie reet de terreinwagen niet eens uit geweest. Men drukt de trekker in en kan aan de koffie.

En dan een beetje stoer poseren met je free kill. Sorry, maar: lmao.
Afgezien van de complexe materie met betrekking tot (beheer van en in) wildreservaten, conflicten met groeiende bevolking, etc, waar je als buitenstaander lastig een gewogen oordeel kunt vellen, stoort mij vooral het feit dat dit soort jagers mensen zijn die er plezier in hebben om dieren te doden. Dat staat dus los van het kulargument mbt consumptiedieren dat steevast te berde wordt gebracht. Dat die mensen dus een dier zien en dan bewust de keuze maken dat dier te doden. Gewoon voor de lol. En daar dan nog voor betalen ook en er trots op zijn. Trots! Hoe walgelijk ben je dan?

Dat er functioneel of noodgedwongen (voedsel, beheer) wordt gejaagd kan ik me voorstellen. Maar bij plezierjacht kan ik me absoluut niets voorstellen. Ik vind dat soort jagers ziek in hun hoofd. Dan heb je toch een volkomen gebrek aan empathie en mis je gevoel voor de intrinsieke waarde van ieder levend wezen? Geldt ook voor andere activiteiten waar dieren onnodig door lijden, zoals "sport"visserij.
madelief030 schreef:
16-07-2019 10:03
De lol snap ik ook niet. Maar zoals al wel is opgemerkt, de leeuwen en antilopes leven meestal in wildparken. Daar zal denk ik met sommige grote dieren hetzelfde kunnen gebeuren als hier in de Oostvaarderplassen: er komen er te veel in verhouding tot de omvang van een park. En hoewel de natuur zichzelf normaal wel herstelt, heb je dan misschien een probleem met dieren die buiten het park op jacht gaan of daar landbouwgebied kaal vreten. De oplossing om af en toe een paar dieren af te schieten lijkt mij niet bij voorbaat heel vreemd. En als er dan een maffe toerist is die er grof geld voor betaald om een antilope of leeuw af te schieten, dan snap ik wel dat parkbeheerders het op die manier organiseren want dan is er een leuk verdienmodel voor iets dat toch moet gebeuren.

Voor de rest vind ik het nadeel van dit soort discussies dat er vaak veel emotie en weinig context of begrip voor de feiten is. Stroperij en de meer algemene achteruitgang van biodiversiteit zijn een veel groter probleem dan jagers die in gecontroleerde parken af en toe een dier afschieten waar er meer dan genoeg van zijn.
Dit dus.
Ik begrijp er niks van dat mensen het leuk vinden om dieren dood te schieten, maar als het voor de wildstand toch moet gebeuren snap ik wel dat ze in die landen de kans grijpen om het onderhoud van zo'n wildpark door toeristen te laten financieren. Een leeuw zijn dood is een gnoe zijn brood, zeg maar.

En hoe zielig dat ook lijkt, het is voor die dieren altijd nog een stuk beter dan wat de gemiddelde koe hier in een slachthuis en transportwagen te wachten staat. Het heeft misschien meer zin om daar de verontwaardiging op te richten. Dat gaat om heel wat meer dieren, waarvoor misschien echt iets kan verbeteren als de mentaliteit omslaat. Bovendien is dat leed waaraan we, op wat strenge veganisten na, allemaal zelf bijdragen.
Hoe komen mensen erbij dat leeuwen worden afgeschoten voor de wildstand?? De leeuwen zijn bijna uitgestorven....
FadeToBlack schreef:
16-07-2019 12:34
Hoe komen mensen erbij dat leeuwen worden afgeschoten voor de wildstand?? De leeuwen zijn bijna uitgestorven....
Welnee. De leeuw loopt wel het risico een bedreigde diersoort te worden.
Dat komt niet door de plezierjacht, maar door het verdwijnen van leefgebieden, het teruglopen van bepaalde prooidieren en verwerking in Aziatische medicijnen. Door het verdwijnen van leefgebied nemen leeuwen vaker hun toevlucht tot koeien (of mensen), en de lokale boeren laten ze niet zomaar gezellig door hun weiland scharrelen. Snap ik ook wel weer.

Wildreservaten, zeker de kleine, hebben vaak een kunstmatige wildstand, en daarbij kun je te veel leeuwen krijgen voor een bepaald gebied. Elders uitzetten gaat vaak niet of is domweg te duur.
Het komt trouwens ook voor dat dieren uit commerciële overwegingen voor de jacht worden aangekocht. Dat is niet leuk voor die dieren, maar soms profiteert alles wat in het hele reservaat leeft daarvan mee.

Wel bizar trouwens dat deze week een met crowdfunding uit Bagdad geredde leeuw in Nederland is aangekomen, die hier even lekker mag bijkomen voor hij wordt uitgezet in Zuid-Afrika.
Sommige dieren zijn gelijker dan andere dieren.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
16-07-2019 12:16
Afgezien van de complexe materie met betrekking tot (beheer van en in) wildreservaten, conflicten met groeiende bevolking, etc, waar je als buitenstaander lastig een gewogen oordeel kunt vellen, stoort mij vooral het feit dat dit soort jagers mensen zijn die er plezier in hebben om dieren te doden. Dat staat dus los van het kulargument mbt consumptiedieren dat steevast te berde wordt gebracht. Dat die mensen dus een dier zien en dan bewust de keuze maken dat dier te doden. Gewoon voor de lol. En daar dan nog voor betalen ook en er trots op zijn. Trots! Hoe walgelijk ben je dan?

Dat er functioneel of noodgedwongen (voedsel, beheer) wordt gejaagd kan ik me voorstellen. Maar bij plezierjacht kan ik me absoluut niets voorstellen. Ik vind dat soort jagers ziek in hun hoofd. Dan heb je toch een volkomen gebrek aan empathie en mis je gevoel voor de intrinsieke waarde van ieder levend wezen? Geldt ook voor andere activiteiten waar dieren onnodig door lijden, zoals "sport"visserij.
Dit is precies wat ik wilde zeggen.
FadeToBlack schreef:
16-07-2019 12:34
Hoe komen mensen erbij dat leeuwen worden afgeschoten voor de wildstand?? De leeuwen zijn bijna uitgestorven....
Dat valt mee.
Hoe dan ook, zullen we er een paar los laten lopen op de Veluwe?
Alle reacties Link kopieren
Je bent gewoon niet lekker in je hoofd als je het leuk vindt om dieren te doden.
JuriaanB schreef:
16-07-2019 12:16
Afgezien van de complexe materie met betrekking tot (beheer van en in) wildreservaten, conflicten met groeiende bevolking, etc, waar je als buitenstaander lastig een gewogen oordeel kunt vellen, stoort mij vooral het feit dat dit soort jagers mensen zijn die er plezier in hebben om dieren te doden. Dat staat dus los van het kulargument mbt consumptiedieren dat steevast te berde wordt gebracht. Dat die mensen dus een dier zien en dan bewust de keuze maken dat dier te doden. Gewoon voor de lol. En daar dan nog voor betalen ook en er trots op zijn. Trots! Hoe walgelijk ben je dan?

Dat er functioneel of noodgedwongen (voedsel, beheer) wordt gejaagd kan ik me voorstellen. Maar bij plezierjacht kan ik me absoluut niets voorstellen. Ik vind dat soort jagers ziek in hun hoofd. Dan heb je toch een volkomen gebrek aan empathie en mis je gevoel voor de intrinsieke waarde van ieder levend wezen? Geldt ook voor andere activiteiten waar dieren onnodig door lijden, zoals "sport"visserij.
Helemaal mee eens, maar veel te simpel

Natuurlijk kun je dit wel afzetten tegen het (heel veel grotere) leed dat samenhangt met de intensieve veehouderij en de vleesconsumptie hier. Het is veel laffer om dieren buiten het zicht te laten doden door iemand anders, omdat je zelf je knakworst of hippe leren tas niet wilt missen. Dat afdoen als 'heel wat anders' is simplistisch en misplaatst emotioneel.

Het gebruik van dierlijke producten in onze maatschappij is in heel veel gevallen ook niet 'functioneel'. Er zijn uitstekende alternatieven, en in veel gevallen is de prijs voor het dier gewoon te hoog in vergelijking met het nut dat ertegenover staat.
Wat mij betreft geldt het gevoel voor gevoel voor 'de intrinsieke waarde van ieder levend wezen' net zo goed voor een Hollandse koe als voor een Afrikaanse leeuw. Die laatste sterft tenminste nog voor een hoger doel: het in stand houden van het reservaat. Die koe leeft en sterft onder beroerde omstandigheden voor de wekelijkse bitterbal.

Het lukt mij ook niet om dierenleedvrij te leven, en ik heb een gepeperde mening over mensen die voor de lol jagen, maar selectieve verontwaardiging vind ik hypocriet.
Als ze nu echt een beetje geld willen verdienen laten ze zo'n trophy hunter zonder geweer maar met pijl en boog of met de blote handen een leeuw proberen te doden.

Live uitzenden op een betaalzender en cashen maar.

We hebben eerder een overschot aan mensen dan aan leeuwen, win win situatie.
parbleumondieu schreef:
16-07-2019 13:13
Je bent gewoon niet lekker in je hoofd als je het leuk vindt om dieren te doden.
De jacht is een legitieme bezigheid. Er zijn natuurlijk gradaties, en dat koppeltje dat zoenend poseert boven afgeschoten wild vind ik ook tamelijk smakeloos.

Maar genoeg mensen die helemaal ingaan in hun jagershobby, die uren door de bossen sluipen met hun geavanceerde jagersuitrusting of juist slechts met pijl en boog, maar die heel precies weten waar ze wel op mogen jagen, in welk seizoen dat mag, wat verboden is, en hoe je zo’n dier met zo mijn mogelijk pijn doodt. Zij beleven daar inderdaad plezier aan en het is heel kortzichtig om te stellen dat ze niet goed in hun hoofd zijn.

Nogmaals, ik ben tegen elk nutteloos geweld, zelfs een vlieg waai ik liever naar buiten (een mug die mij prikt gaat wel genadeloos plat). Maar ik ben ook niet selectief verontwaardigd als de regels gewoon worden gevolgd tijdens de jacht.
Het feit dat ik mijn leren schoenen weggooi als de zool versleten is, is een grotere misdaad dan een selfie boven het karkas van een afgeschoten leeuw.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-07-2019 13:27
Het feit dat ik mijn leren schoenen weggooi als de zool versleten is, is een grotere misdaad dan een selfie boven het karkas van een afgeschoten leeuw.
Zolang je het dier niet zelf hebt afgeschoten hebt misschien.
Trieste bedoening.
Snarky schreef:
16-07-2019 13:18
Helemaal mee eens, maar veel te simpel

Natuurlijk kun je dit wel afzetten tegen het (heel veel grotere) leed dat samenhangt met de intensieve veehouderij en de vleesconsumptie hier. Het is veel laffer om dieren buiten het zicht te laten doden door iemand anders, omdat je zelf je knakworst of hippe leren tas niet wilt missen. Dat afdoen als 'heel wat anders' is simplistisch en misplaatst emotioneel.

Het gebruik van dierlijke producten in onze maatschappij is in heel veel gevallen ook niet 'functioneel'. Er zijn uitstekende alternatieven, en in veel gevallen is de prijs voor het dier gewoon te hoog in vergelijking met het nut dat ertegenover staat.
Wat mij betreft geldt het gevoel voor gevoel voor 'de intrinsieke waarde van ieder levend wezen' net zo goed voor een Hollandse koe als voor een Afrikaanse leeuw. Die laatste sterft tenminste nog voor een hoger doel: het in stand houden van het reservaat. Die koe leeft en sterft onder beroerde omstandigheden voor de wekelijkse bitterbal.

Het lukt mij ook niet om dierenleedvrij te leven, en ik heb een gepeperde mening over mensen die voor de lol jagen, maar selectieve verontwaardiging vind ik hypocriet.
Natuurlijk kun je die twee zaken met elkaar in verband brengen, maar dan vergelijk je wel appels en peren. Of de plezierjacht op wild nou een goede achterliggende reden heeft of niet, dat is een discussie die je kunt voeren en eventueel in relatie tot het houden en doden van dieren voor consumptie. Maar dit topic en mijn punt gaat daar niet over. Ik wind me niet op over jagers of beheerders die jagen om een bepaalde goed afgewogen reden. Ik wind me op over het plezier dat plezier/trofeejagers beleven aan het doden an sich. Die mensen hebben wat mij betreft een gemankeerde persoonlijkheid.
kadanz schreef:
16-07-2019 13:24
Maar genoeg mensen die helemaal ingaan in hun jagershobby, die uren door de bossen sluipen met hun geavanceerde jagersuitrusting of juist slechts met pijl en boog, maar die heel precies weten waar ze wel op mogen jagen, in welk seizoen dat mag, wat verboden is, en hoe je zo’n dier met zo mijn mogelijk pijn doodt. Zij beleven daar inderdaad plezier aan en het is heel kortzichtig om te stellen dat ze niet goed in hun hoofd zijn.
Nee, dat is niet kortzichtig. Het is kortzichtig als je de moeite die sommigen doen en het feit dat ze er helemaal in opgaan als vergoeilijking beschouwt voor het feit dat ze dieren doden zonder reden, voor de lol.

Het punt is dat er een moment komt waarop ze besluiten het dier in kwestie te doden. Dat kunnen ze ook niet doen. Maar ze doen het wel. Ze kunnen het hele jagen ook stoppen op het moment dat ze kúnnen schieten, of een foto nemen als trofee.
JuriaanB schreef:
16-07-2019 12:16
Afgezien van de complexe materie met betrekking tot (beheer van en in) wildreservaten, conflicten met groeiende bevolking, etc, waar je als buitenstaander lastig een gewogen oordeel kunt vellen, stoort mij vooral het feit dat dit soort jagers mensen zijn die er plezier in hebben om dieren te doden. Dat staat dus los van het kulargument mbt consumptiedieren dat steevast te berde wordt gebracht. Dat die mensen dus een dier zien en dan bewust de keuze maken dat dier te doden. Gewoon voor de lol. En daar dan nog voor betalen ook en er trots op zijn. Trots! Hoe walgelijk ben je dan?

Dat er functioneel of noodgedwongen (voedsel, beheer) wordt gejaagd kan ik me voorstellen. Maar bij plezierjacht kan ik me absoluut niets voorstellen. Ik vind dat soort jagers ziek in hun hoofd. Dan heb je toch een volkomen gebrek aan empathie en mis je gevoel voor de intrinsieke waarde van ieder levend wezen? Geldt ook voor andere activiteiten waar dieren onnodig door lijden, zoals "sport"visserij.
Helemaal mee eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven